Chassimakaren Caselabs går i konkurs

Permalänk
Medlem

Inte säker på var de tillverkades, men jag tror att de var "American made" och då blir det dyrt. (Kolla lönenivåerna i USA)
I Case Labs fall väldigt dyrt. Chassin som kostar upp emot (Och över) 10'000SEK har en ganska begränsad efterfrågan.
Själv har jag, som många andra entusiaster, dräglat över dessa chassin, men priset var direkt avskräckande.

@Westelindh!: har helt rätt i att de borde kompletterat med en billigare mera "mainstream" variant, som kunde dragit nytta av namn och ryckte, som gemene man haft råd att köpa.

Kruxet för denna typ av produkt är att de som köper en, oftast kan modda. Och kan man modda, finns det helt plötsligt oändligt med chassin där ute, som bara kostar en bråkdel.

Tråkigt är det hur som helst!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Hyundai? De är ju ett koreanskt företag, vad har de med saken att göra?

Vattenkylning är inte tysta de heller, behövs fläktar där med så ljudnivån är ändå hög.

Bayer är ju ett tyskt företag, så jag vet inte varför han drog upp dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Det här behöver du utveckla.

Jag får rekommendera nyhetskällor utanför SVT, d.v.s. valfri nyhetsbyrå som inte betalar "experter" för att sitta och dikta upp hur dåligt det går för Trump.

Skrivet av Alumax:

USAs förhöjda tullar har trätt i kraft de senaste månaderna och att flytta hem ”produktion” betyder inte per automatik att man får tillväxt.

Nej, och det har jag ju inte skrivit heller, men det är ett av skälen till att fler har jobb och därmed har råd att köpa stuff.

Skrivet av Alumax:

USAs ekonomi har vuxit stadigt med få undantag de senaste årtiondena

Sorry, under Obomba så var tillväxttakten hälften av vad den är nu med betydligt högre arbetslöshet, vilket även klassiska vänsteroutlets som CNN nyligen rapporterade om.

Skrivet av Alumax:

Menar du att trumps handelstullar får USAs ekonomi att växa på några månader?

Här måste jag fråga mig hur mycket du hänger med i nyheter?

I början av året hette det bl.a. att Trump skulle krascha USAs ekonomi, och de snart två år han har varit president har kännetecknats av etablissemangets svartmålningskampanjer. Det börjar bli svårt att upprätthålla den illusionen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Bayer är ju ett tyskt företag, så jag vet inte varför han drog upp dom.

Det med ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Kina tillverkar väldigt många produkter med låg kvalité, det samma gäller mycket av deras stål, ändå lyckades dem nästan ta över den globala stålmarknaden under 2015-16.
Med statsstöd till inhemska företag samtidigt som många EU länder har lagkrav på att inga statsstöd ska användas för det snedvrider konkurrens.

Kombinera detta med en fastväxelkurs på deras valuta och höga tullar på import.

Det är bra att man utvecklar bra produkter, men det blir svårt om man blivit en global konsument och andra spelar fult. Pris styr alltid i slutändan.

Jo jag vet att Kina "fulkör" med statsstöd till olika verksamheter.
Det ända jag läst om också är att de flesta sällsynta grundämnen som används inom elektroniken finns i Kinesiska gruvor och Kina har satt att max 50% av det uttjänta ämnena får exporteras samt görs det så är det höga tullar på exporten. Det är en av anledningarna att mycket av tillverkningen är i Kina förutom hur låga kostnader det är för arbetarna.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Trist att det inte höll, även om jag inte är särskilt förvånad. En globaliserad konsumtion gynnar sällan kvalitetsprodukter.

Skrivet av rytterstedt:

Materialet är den minsta kostnaden i det här sammanhanget. Det är snarare kostnaden för arbetskraften, fastigheten och maskinparken som äter upp mycket av marginalen.

Exakt. "Tooling" är ju den enskilt största kostnaden för en så pass nischad produktion.

Jämför man med t.ex. Fractal så kan de återanvända sin investering i verktyg och maskiner för flera serier som producerar i betydligt större volymer. Därmed blir kostnaden per enhet låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker du samma sak om EU's strafftullar på allt möjligt?

Det är ju inte precis som att det inte fanns några tullar innan Trump. Sen ska man inte glömma att det pågår en massiv ekonomisk tillväxt i USA nu därför att företagen flyttar hem produktion till USA igen p.g.a. tullarna.

Vilka strafftullar har EU på "allt möjligt"? Du blandar inte ihop tullar med strafftullar nu, som var ett rent svar på Trumps unilaterala dito för
stål-och aluminium.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De som inte säljer speciellt mycket som export kommer ju givetvis att stanna kvar eller ta hem verksamheten medan de som säljer mkt till utlandet kommer att dela upp sin produktion och lägga en del av den någon annanstans.

Frågan är ju om USA även inom handel vill vara en spelare på världsscenen eller om det räcker med att starta krig överallt.

Vi får se hur det blir.

Absolut! Jag har förhoppningar om att "DJT-45" kommer hålla sitt vallöfte om att inte starta onödiga krig, men det får tiden utvisa.

Ska tilläggas att några av de företag jag nämnde funderat på att flytta tillbaka delar länge, alternativt planerat att göra det redan innan.

Skrivet av Hank Solo:

Hyundai? De är ju ett koreanskt företag, vad har de med saken att göra?

Skrivet av Trackmaster:

Bayer är ju ett tyskt företag, så jag vet inte varför han drog upp dom.

Skrivet av Hank Solo:

Det med ja.

Hyundai tillverkar ungefär hälften av deras fordon som säljs i USA, i USA. De har 2 fabriker, ett i Georgia(Kia Motors Manufacturing Georgia (KMMG)) och ett i Alabama(Hyundai Motor Manufacturing Alabama, LLC). Den i Georgia är visserligen KIAs, men KIA är ett dotterbolag till Hyundai och de sistnämndas Santa Fe produceras delvis där.

Bayer USA är ett dotterbolag till tyska Bayer AG. De har åtminstonde ett tiotal fabriker utspridda över USA och desto fler platser för forskning. Rör sig om ca 50 st. totalt.

För att vara övertydlig - de utökar produktionen i dessa fabriker alternativt gör investeringar för framtiden i dessa fabriker.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Inte säker på var de tillverkades, men jag tror att de var "American made" och då blir det dyrt. (Kolla lönenivåerna i USA)
I Case Labs fall väldigt dyrt. Chassin som kostar upp emot (Och över) 10'000SEK har en ganska begränsad efterfrågan.
Själv har jag, som många andra entusiaster, dräglat över dessa chassin, men priset var direkt avskräckande.

@Westelindh!: har helt rätt i att de borde kompletterat med en billigare mera "mainstream" variant, som kunde dragit nytta av namn och ryckte, som gemene man haft råd att köpa.

Kruxet för denna typ av produkt är att de som köper en, oftast kan modda. Och kan man modda, finns det helt plötsligt oändligt med chassin där ute, som bara kostar en bråkdel.

Tråkigt är det hur som helst!

Ska tilläggas att Caselabs verkar ha haft närmre 8 veckors leveranstid på chassin, och att de har fått sluta ta ordrar flera gånger för att de inte hinner producera tillräckligt mycket. Med andra ord har det funnits efterfrågan - och det fanns även nu. På overclockers forumdel för Caselabs spekulerades det i att företaget hade inkompetent ledning ur ett ekonomiskt perspektiv eftersom de har varit konstant fullbokade men haft finansiella problem om och om igen. Hur mycket av det som kan härledas till Caselabs eller deras moderbolag California Fabrication Company vet jag inte.

Såvitt jag vet tillverkades de i Kalifornien f.ö.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilka strafftullar har EU på "allt möjligt"? Du blandar inte ihop tullar med strafftullar nu, som var ett rent svar på Trumps unilaterala dito för stål-och aluminium.

Inte en strafftull - men smått relevant del är att USA skattar personbilar byggda inom EU med 2.5% - EUs dito för USA är 10%.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Trist att det inte höll, även om jag inte är särskilt förvånad. En globaliserad konsumtion gynnar sällan kvalitetsprodukter.

Exakt. "Tooling" är ju den enskilt största kostnaden för en så pass nischad produktion.

Jämför man med t.ex. Fractal så kan de återanvända sin investering i verktyg och maskiner för flera serier som producerar i betydligt större volymer. Därmed blir kostnaden per enhet låg.

Nu används maskinparken även till annat. CaseLabs var en avknoppning av ett annat företag (kommer inte ihåg vad det heter) som gör "inkapslingar" till olika branscher. Tidigare gjorde de displayerna i Apples butiker, de har även gjort mycket rackmonterad inkapsling till servrar men även för medicinskt bruk. Som jag förstod det gjorde de alla delar i omgångar där de väntade in så många beställningar som möjligt för att fylla en eller flera produktionskörningar. Därför var produktionstiden för ett chassi så lång.

Vad CaseLabs borde ha gjort är att separera de två verksamheterna mer och satsa på ett eller flera mindre kostsamma chassin för att bygga upp en grund för sina flaggskepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Absolut! Jag har förhoppningar om att "DJT-45" kommer hålla sitt vallöfte om att inte starta onödiga krig, men det får tiden utvisa.

Ska tilläggas att några av de företag jag nämnde funderat på att flytta tillbaka delar länge, alternativt planerat att göra det redan innan.

Hyundai tillverkar ungefär hälften av deras fordon som säljs i USA, i USA. De har 2 fabriker, ett i Georgia(Kia Motors Manufacturing Georgia (KMMG)) och ett i Alabama(Hyundai Motor Manufacturing Alabama, LLC). Den i Georgia är visserligen KIAs, men KIA är ett dotterbolag till Hyundai och de sistnämndas Santa Fe produceras delvis där.

Bayer USA är ett dotterbolag till tyska Bayer AG. De har åtminstonde ett tiotal fabriker utspridda över USA och desto fler platser för forskning. Rör sig om ca 50 st. totalt.

För att vara övertydlig - de utökar produktionen i dessa fabriker alternativt gör investeringar för framtiden i dessa fabriker.

Mm.

Jag kan förstå att man vill försöka att bryta den kinesiska dominansen. Den är ett problem inte bara för USA utan för oss i Europa också, speciellt pga jämförelsen i lönekostnader.

Frågan är bara om det är konstruktivt med tullar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Hyundai tillverkar ungefär hälften av deras fordon som säljs i USA, i USA. De har 2 fabriker, ett i Georgia(Kia Motors Manufacturing Georgia (KMMG)) och ett i Alabama(Hyundai Motor Manufacturing Alabama, LLC). Den i Georgia är visserligen KIAs, men KIA är ett dotterbolag till Hyundai och de sistnämndas Santa Fe produceras delvis där.

Bayer USA är ett dotterbolag till tyska Bayer AG. De har åtminstonde ett tiotal fabriker utspridda över USA och desto fler platser för forskning. Rör sig om ca 50 st. totalt.

För att vara övertydlig - de utökar produktionen i dessa fabriker alternativt gör investeringar för framtiden i dessa fabriker.

Det frångår inte det faktum att det är ett koreanskt och ett tyskt företag, så att ”flytta hem” tillverkningen pga tullarna är väl att flytta hem dem till Korea & Tyskland, inte att flytta dem till USA, då blir det ju som det redan är, fast åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter för PC entusiasterna där ute, samt för de grabbar som la sin order sent, många av dem kommer helt säkert inte att se rökern av sitt chassi.

Vad avser ”konkurrenter” så säljer de som regel aluminiumfolie tunna chassin, untantaget är kanske gamla Chieftec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Tråkiga nyheter för PC entusiasterna där ute, samt för de grabbar som la sin order sent, många av dem kommer helt säkert inte att se rökern av sitt chassi.

Vad avser ”konkurrenter” så säljer de som regel aluminiumfolie tunna chassin, untantaget är kanske gamla Chieftec.

Mina gamla Chieftec Dragon från tidigt 2000-tal vägde bly och då var ändå alla yttre delar i plast. Helt besynnerligt att det var i aluminium, jag har ägt cyklar som vägt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Mina gamla Chieftec Dragon från tidigt 2000-tal vägde bly och då var ändå alla yttre delar i plast. Helt besynnerligt att det var i aluminium, jag har ägt cyklar som vägt mindre.

Eh? De flesta Chieftec chassina var väl vanliga stålchassin? (inkl Dragon)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Vad tycker ni själva gällande att de tillverkade i tjockare aluminium? Det ger väl synnerligen en högre kvalitetskänsla, men några andra fördelar finns väl knappast? Dessutom ökar vikten avsevärt?

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

Tjock aluminium är bättre på att blokera låg pitch ljud, typ ljudet av fläktarna och mekanisk hårddisk. Det ljuddämpande gummilagret som du ser i tex be quiet och fractal är mest för att dämpa motsatsen, tex ljud från coil whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eh? De flesta Chieftec chassina var väl vanliga stålchassin? (inkl Dragon)

Trodde jag också, men googlade fram ett par reviews där det stod aluminium (därav min förvåning).

Skrivet av CaelumMan:

Vad tycker ni själva gällande att de tillverkade i tjockare aluminium? Det ger väl synnerligen en högre kvalitetskänsla, men några andra fördelar finns väl knappast? Dessutom ökar vikten avsevärt?

Mindre resonans. Hur pass stor skillnad det blir i praktiken är förvisso väldigt subjektivt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CaelumMan:

Vad tycker ni själva gällande att de tillverkade i tjockare aluminium? Det ger väl synnerligen en högre kvalitetskänsla, men några andra fördelar finns väl knappast? Dessutom ökar vikten avsevärt?

Ljud, och vikten är inga problem fan mitt TH10 är lätt jämförelse mot mitt hexgear R80 som är 3-4 gånger så litet ^^
Och att sakerna får en mycket högre tolerans för vikt vid små fästen och annat som diskhållare som inte går böja istället för skit hållare i plåt som är lackade etc.

Allt är skruvat och hot-panel så du kan bara ta av dom istället för behöva skruva loss dom, sen har du flyttbar mobo tray så du kan ta ut hela alltet och montera sen stoppa in den.

Detta dvs

Bra video visar hur chassit är gjort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Hank Solo:

Det frångår inte det faktum att det är ett koreanskt och ett tyskt företag, så att ”flytta hem” tillverkningen pga tullarna är väl att flytta hem dem till Korea & Tyskland, inte att flytta dem till USA, då blir det ju som det redan är, fast åt andra hållet.

Skrivet av latexpowni:

Du menar tillverkare [...] som flyttar tillbaka/utökar tillverkningen i USA?

Ursprungslandet är en petitess, stora företag tenderar att vara multinationella. Som du ser hävdade jag dessutom aldrig att deras hem var i USA heller, så jag vet inte vart du vill komma.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Så otroligt tråkigt. Jag kommer sakna dem och hoppas på att någon annan tillverkare åtminstone kan ersätta lite av det som gjorde CaseLabs chassin så otroligt intressanta och bra.

https://www.mountainmods.com De gör liknande

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av matnojje:

Tyvärr väldigt lite valmöjlighet och mestadels cube :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tyvärr väldigt lite valmöjlighet och mestadels cube :/

Jo det är sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@matnojje:
Som en användare på OCN skriver gällande MountainMods chassin.

"I have MM case as well, some people saying its good case, yes its OK if there is nothing else to choose from, but man... so many cut comers, its not even in the same class comparing to Caselabs, there is no comparing, its just simple as that."

Tur att jag har ett SMA8 liggandes nedpackad sen nästan ett år tillbaka. Synd att jag inte fick möjligheten att uppgradera det till rev. A dock.

Permalänk

Har deras Magnum M8 med Extended top + Podium från dom. Bästa köpet jag gjort, Kvaliten är så enorm.

Att tro någon svensson låda från Corsair eller fractal design har samma nivå av kvalite kunnde inte vara mer fel.... om man inte haft en caselabs så kan man inte förstå tyvärr.

hade Corsair's 900d innan, två universum emellan den o Caselabs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Materialet är den minsta kostnaden i det här sammanhanget. Det är snarare kostnaden för arbetskraften, fastigheten och maskinparken som äter upp mycket av marginalen.

Precis. Enligt deras VD så skyller de på att kostnaderna har gått upp (med ett par dollar) och tariffer. Förmodligen bara dåligt skött bolag, sedan till råga på allt...en trend där dyra chassin inte varit lika attraktivt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Precis. Enligt deras VD så skyller de på att kostnaderna har gått upp (med ett par dollar) och tariffer. Förmodligen bara dåligt skött bolag, sedan till råga på allt...en trend där dyra chassin inte varit lika attraktivt.

Har för mig att antingen CaseLabs eller deras moderbolag (C F C California Fabrication Inc) expanderade relativt nyligt. Plus att de släppte rev. A för SMA8 i slutet på förra året och fick en ordertopp som de inte hade förväntat sig. Så de hade svårt att få in pengar för att täcka utgifterna samtidigt som utgifterna blev större än förväntat. Så företaget kan ha varit dåligt skött, en van företagare skulle nog ha gjort det lite annorlunda.

Tror de hade vunnit på att erbjuda ett lågbudget- eller mellansegment utöver deras befintliga chassin. Det lär vara svårt att gå med vinst med de förutsättningar som CaseLabs hade oavsett hur bra chassina är eller hur duktig företagaren är.

Permalänk
Avstängd

Inget (med betoning på inget) chassi jag sett kommer att kunna ersätta deras, alla andra jag tittat på har varit skräp eller av andra orsaker irriterat mig ordentligt vid nära granskning, trist detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number