Varför accepterar vi Apples skit garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Japp det är korrekt, hajade det nu när jag gick in och läste deras (3) på deras hemsida!
En klassificering är alltså inget löfte, helt med på det nu.
Dock så är det ju kanske grötigt för konsumenterna att förstå.

Ni som dock är insatta i detta, vad för slutsatser ska man då dra av en IP67 klassning?
Dvs, om jag väljer mellan 2 lurar, en med och en utan, vad ska jag anse att den med en IP67 klassning har för fördelar?

Har badat och filmat under vatten med både min SG S7 och S8+
Så de lurar ja testat med IP67 har varit täta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag skulle tro att det tillför fler sålda exemplar. Precis som många andra säljknep, det vill säga.
"Åhh, vad bra", tänker konsumenten, "då behöver jag inte oroa mig för vattenskador", och köper den modellen istället för den billigare modellen utan IP67.

Sen skulle jag tro att de säkert faktiskt klarar regn, till exempel, bättre än modeller utan certifieringen.

Ja man kan spola IP67 telefoner med kranvatten utan problem och ifall man spiller vätska på IP67 telefoner så klarar sig de bättre än telefoner utan IP67.

Ett tapp i badkaret eller toaletten bör en IP67 mobil också klara utan större problem ifall chassit är helt. Finns också IP68 smartphones så lämpar sig något bättre ifall man verkligen behöver spela in en video eller ta en bild under vatten dock är det ej rekommenderat.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Har badat och filmat under vatten med både min SG S7 och S8+
Så de lurar ja testat med IP67 har varit täta.

Samsung har IP68 på modellerna du använder det är bättre än IP67.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Inte jag heller. Jag sa eventuellt. Förmodligen kommer den inte klara det.
På samma sätt finns det alltså en chans att min Iphone X inte klarar att tappas i badkaret.

Nej.
Skillnaden ligger i att det ger väldigt olika tryckvariationer av att "sänka ned något" och att "tappa ned något i badkaret".
En ny iphoneX ska enligt specen klara att försiktigt sänkas ned i badkaret medan den inte har fått skyddsklassning nog att kunna tappas ned i badkaret (nog för att den ofta klarar det också, men det är inte garanterat). Laptopen lär inte klara av den behandlingen oavsett om den försiktigt sänks ner eller om den tappas ner i ett fyllt badkar.

Skrivet av BasseBaba:

Frågan är då, som jag ställde ovan, varför öht blanda in IP67 om det inte på något sätt garanterar mig som kund en fuktionalitet?

För att ipklassningen säger något om ungefär vad maxgränsen är för vad enheten kan tänkas klara av. Kan tänka mig att organisationer som räddningstjänsten, fältmekaniker och andra uppdrag och tillhörande organisationer som behöver lita på sin utrustning även om det exempelvis regnar kan ha nytta av dessa IPklassningar. Köp inte in grejer som helt saknar vattenskydd (exempelvis).

Skrivet av BasseBaba:

Jag ska alltså bara nånstans i bakhuvudet veta att min Iphone X iaf har bättre chanser att överleva ett ösregn än min macbook pro?

Yes. Man behöver som kund förstå vad IPklassningen faktiskt innebär för att veta vad telefonen klarar av. Så är det. Samma sak gäller när du ska köpa klocka. Vill du simma med den så skaffa minst 50m-klockor. Vill du faktiskt dyka så får du gå på ännu högre klassning för vattentäthet.

Skrivet av BasseBaba:

Helt enkelt, vad för något tillför IP67 klassningen i info/reklamen för Iphone X när det på inget sätt garanteras?

Hmm. Ja det är väl tech specs. Att visa dessa siffror är säkerligen bättre än att hålla dem hemliga för konsumenterna. Det är dessutom av relevans i en del brancher att veta vilken skyddsnivå olika enheter har.
Själv ser jag en vinst med att få reda på IPklassningen för då förstår jag ungefär hur skyddad mobilen är.
Men visst förstår jag dig. Många vet inte vad IPklassning innebär och gör felaktiga antaganden när de snabbgooglar vad IP67 innebär.
Själv har jag köpt en oneplus6 nyligen och den har ingen IPklassning tydligen men det finns en hel del disassemblyvideos för denna och hur den är tätad tyder på att den borde kunna klara av IP67 också. Så de har väl antagligen tänkt som dig här och hållt tyst om nivån av vättentäthet för att slippa att folk badar med telfonerna vilket de inte är gjorda för ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Har badat och filmat under vatten med både min SG S7 och S8+
Så de lurar ja testat med IP67 har varit täta.

Absolut. Men min nu snart 1 år gamla Iphone X då?
Den är IP67 klassad, men Apple säger ju att detta kan ta stryk pga användning.
Det täcks inte heller av garantin, så även om jag köper en sprillans ny lur och filmar under vatten med den direkt, så kan den ju vara defekt.

Helt enkelt, att använda en IP67 i en våt miljö är ju ändå en kalkylerad risk som kund.
Absolut, det kan gå, och det bör absolut vara en betydligt mindre risk än en icke IP67, men frågan man ställer sig nu är: Hur många ägare av en lur för 12 lax vågar chansa?

Jag inser/anser nu att man får se IP67 som en bonus. Råkar jag hamna i ett ösregn eller spilla ett glas vatten på den, så har den iaf en bättre chans att klara sig.

Edit:
En EXTREMT bra förbättring från apple hade varit att flytta upp ”TÄCKS EJ AV GARANTIN” från sidnoten upp till där man faktiskt skriver IP67.
Detta hade ju puttat oss lekmän i den riktning som @Söderbäck förtydligar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

iPhone X är vattenresistant och inte vattentät. Vattenskador täcks inte av garantin och detsamma gäller majoriteten av alla mobiltillverkare trots att de har rankat sina telefoner till IP67 eller IP68.

Lite surt kan man tycka då de hävdar att man kan ha den under vatten i upp till 30 minuter i 1.5 meters djup. Fullt förståeligt däremot då de inte kan bevisa att så är fallet ifall någon bestämmer sig för att testa gränserna!

Jag tappade min sony experia z3 compact i en badtunna, hittade den där på botten dagen efter och fungerade utan problem. men ibland missar man väll lite? har för mig att det är något form av lim dom tätat med. byter man skärm på en så får man ofta värma rejält med hårtork eller värme pistol för att få upp dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Samsung har IP68 på modellerna du använder det är bättre än IP67.

Det roliga är dock att skillnaden mellan de två är oerhört liten. iPhone gäller 1 meters djup och Galaxy S8/S9 gäller 1.5 meter.

Så den praktiska skillnaden är typ 0.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det roliga är dock att skillnaden mellan de två är oerhört liten. iPhone gäller 1 meters djup och Galaxy S8/S9 gäller 1.5 meter.

Så den praktiska skillnaden är typ 0.

Frågan är väl mer hur eventuellt garanti ärende hanteras mellan dom 2 tillverkarna, och andra med ip klassade enheter för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Värdelös analogi då jag antar att du menar på vägar med hastighetsbegränsningar, självklart får du köra din Ferrari hur snabbt du vill t.ex. på privat mark. Alltså, köper du en Ferrari som t.ex. skall klara köra 200 km/h så kan du räkna med att bilen klarar av att köra så snabbt när du köper den, om du får köra så snabbt utanför ICA är en annan sak.

Vad är det som var värdelös med den? Syftar inte på några likheter i sig mellan produkt eller användningsområde utan syftade på att på pappret så är det en sak men i verkligheten är det en annan vilket är 110% korrekt i båda fall?

Och om du ska dra din jämförelse med privat mark kontra statlig väg blir det en ännu bättre då det är jämförbart med testerna i labb i kontrollerad miljö kontra användare som använder sin enhet okontrollerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Japp det är korrekt, hajade det nu när jag gick in och läste deras (3) på deras hemsida!
En klassificering är alltså inget löfte, helt med på det nu.
Dock så är det ju kanske grötigt för konsumenterna att förstå.

Ni som dock är insatta i detta, vad för slutsatser ska man då dra av en IP67 klassning?
Dvs, om jag väljer mellan 2 lurar, en med och en utan, vad ska jag anse att den med en IP67 klassning har för fördelar?

Personligen brukar jag ange att enheten med IP67 ger en större trygghet. Jag rekommenderar dig inte att bada med någon av enheterna men i en IP-certifierad enhet så har du membran samt tätningar som gör att om regn osv kommer in i högtalaren, hörlursuttaget eller liknande så finns det ett skydd som ska motverka att komponenterna påverkas och riskerar gå sönder i större utsträckning än på en enhet utan IP-certifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag tappade min sony experia z3 compact i en badtunna, hittade den där på botten dagen efter och fungerade utan problem. men ibland missar man väll lite? har för mig att det är något form av lim dom tätat med. byter man skärm på en så får man ofta värma rejält med hårtork eller värme pistol för att få upp dom.

Jo precis, dessa IP67-klassade telefoner klarar en hel del, jag har lyckats tappa min S9 i vattnet och den fungerade hur bra som helst. Lite synd att det inte täcks av garantin ifall vattnet skadar telefonen! Limmet håller väldigt bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag accepterar inte Apples skit garanti och därför har jag heller aldrig köpt en Apple enhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Vad är det som var värdelös med den? Syftar inte på några likheter i sig mellan produkt eller användningsområde utan syftade på att på pappret så är det en sak men i verkligheten är det en annan vilket är 110% korrekt i båda fall?

Och om du ska dra din jämförelse med privat mark kontra statlig väg blir det en ännu bättre då det är jämförbart med testerna i labb i kontrollerad miljö kontra användare som använder sin enhet okontrollerat?

Nej, i fallet med Ferrarin så får du verkligheten båda gångerna - men externa regler kan begränsa vad du får ut av produkten. Externa regler förändrar inte huruvida telefonen är vattentät eller inte.

Vad Plogarn sa nedan är i så fall en bättre analogi.

Skrivet av PlogarN97:

En bättre analogi är kanske att ferrarin troligen inte klarar att hålla 200 km/h i en lång och brant uppförsbacke.

Så att bara för något klarar något i ”optimala” labratoriemiljö så betyder de inte att den klarar det i alla förhållanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Efter att min en vecka gamla X uppenbart inte var ihopsatt så den tog in vatten som en sil. Så blir man rätt trött när tillverkaren lever på att alla har försäkringar..

Har haft iPhone Apple sen barnsben och USA import.. så vill bara veta hur ni andra tänker kring dålig service och skitgranti.

Det är inte direkt hjärnkirurgi.
Om det är så "dålig service och skitgranti." köp inte en 13000 kronors telefon från det företaget!

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@gkod

Skrivet av Anders9110:

Ja man kan spola IP67 telefoner med kranvatten utan problem och ifall man spiller vätska på IP67 telefoner så klarar sig de bättre än telefoner utan IP67.

Ett tapp i badkaret eller toaletten bör en IP67 mobil också klara utan större problem ifall chassit är helt. Finns också IP68 smartphones så lämpar sig något bättre ifall man verkligen behöver spela in en video eller ta en bild under vatten dock är det ej rekommenderat.

IP67 är inte klassat för vattenstråle utan bara nedsäkning. Spola på enheten är således inte testat av tillverkaren. IP68 är inte klassat för "bad" utan då vill du ha IP66/IP68-kombinationen.

Skrivet av Anders9110:

Samsung har IP68 på modellerna du använder det är bättre än IP67.

Något som är värt att nämna är att IP-klassningssiffrorna inte är kumulativa. IPX6 är testad på ett helt annat sätt än för IPX7/IPX8.
IPX6 är en vattenjet (Stråle man sprutar på enheten). IPX7 är bara att man lägger mobilen i diskhon. Notera även att det är sötvatten och inte saltvatten man testar med.

Testar tillverkaren flera olika standarder så skall dessa alla stå med så som IPX6/IPX8 som klarar både nedsänkning och vattenstrålar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Samsung har IP68 på modellerna du använder det är bättre än IP67.

De var som tusan, de hade jag ingen koll på

Kom på att jag badat en del med Sony Xperia Z3 Compact också, men den var också IP68 tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

iPhone X är vattenresistant och inte vattentät. Vattenskador täcks inte av garantin och detsamma gäller majoriteten av alla mobiltillverkare trots att de har rankat sina telefoner till IP67 eller IP68.

Lite surt kan man tycka då de hävdar att man kan ha den under vatten i upp till 30 minuter i 1.5 meters djup. Fullt förståeligt däremot då de inte kan bevisa att så är fallet ifall någon bestämmer sig för att testa gränserna!

Fast, har jobbat i en telecom butik i ex antal år och när de var fall med samsung och sony och att de hade blivit vattenskadade när de ska vara ip klassade så har tillverkarna krediterat telefonerna och tagit de på garanti, det är bara apple som klart gick ut med tillochmed på konferensen de hade att blir den vattenskadad så går de ej på garanti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Fast, har jobbat i en telecom butik i ex antal år och när de var fall med samsung och sony och att de hade blivit vattenskadade när de ska vara ip klassade så har tillverkarna krediterat telefonerna och tagit de på garanti, det är bara apple som klart gick ut med tillochmed på konferensen de hade att blir den vattenskadad så går de ej på garanti

Skickades från m.sweclockers.com

precis! Samsung byter ut de mobilerna som läcker in vatten punkt. Samsungs egna butiker hade s7orna i akvarium där man fick testa ta foton och filma under vatten .
Det förekommer flera videos på youtube där folk filmar och tar foton under vatten med Samsungs mobiler så ja...de är vattentäta och köpare lockas/lockades med att de var så täta att man kunde ha dem i pooler osv och filma/ta foton.

Så topikstartarens problem med läckande mobiler som inte har garanti löses enkelt med att köpa en Samsung istället nästa gång. Så är det bara. Att folk fortfarande köper saker från bluffbolaget Apple är helt otroligt.
Badbilder o filmer https://www.youtube.com/watch?v=7CA2I-ytfj4

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Fast, har jobbat i en telecom butik i ex antal år och när de var fall med samsung och sony och att de hade blivit vattenskadade när de ska vara ip klassade så har tillverkarna krediterat telefonerna och tagit de på garanti, det är bara apple som klart gick ut med tillochmed på konferensen de hade att blir den vattenskadad så går de ej på garanti

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av KingCobra:

precis! Samsung byter ut de mobilerna som läcker in vatten punkt. Samsungs egna butiker hade s7orna i akvarium där man fick testa ta foton och filma under vatten .
Det förekommer flera videos på youtube där folk filmar och tar foton under vatten med Samsungs mobiler så ja...de är vattentäta och köpare lockas/lockades med att de var så täta att man kunde ha dem i pooler osv och filma/ta foton.

Så topikstartarens problem med läckande mobiler som inte har garanti löses enkelt med att köpa en Samsung istället nästa gång. Så är det bara. Att folk fortfarande köper saker från bluffbolaget Apple är helt otroligt.
Badbilder o filmer https://www.youtube.com/watch?v=7CA2I-ytfj4

Intressant. Jag vet att Samsung Premium care som man kan köpa till täcker vattenskador. Men i manualen står det att vattenskador/vätskor ej täcks av garantin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du skriver inget om hur Apple hanterat ditt garantiärende. Svårt att bilda sig någon uppfattning om din upplevelse.

så här hanteras ett ärende på apple store täby; eftersom det är vatten i telefonen så är det inte garanti.

"att den mer eller mindre drack vatten och antagligen hade något som inte satt som det skulle samt att man kunde andas genom telefonen för att den var så uppenbart otät" dvs långt från den IP specifikation som finns. gjorde såklart ingen skillnad då det felet upptäcktes pga att "vätska" hade kommit in i telefonen... att det berodde på att den inte var rätt monterad eller liknande var enl Apple sekundärt.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att "USA import" nog spelar in i garantifrågan.

Själv är jag mest imponerad av att hen haft iPhone sen barnsben och samtidigt varit medlem här sen 2005.

haha självklart var det första iphone som importerades, och "barnsben syftade nog på min mac-galna pappa" och inte iphone.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Intressant. Jag vet att Samsung Premium care som man kan köpa till täcker vattenskador. Men i manualen står det att vattenskador/vätskor ej täcks av garantin.

https://i.imgur.com/2iMd8sr.png

https://i.imgur.com/A6yw2n0.png

problemet är ju när "internally sealed" inte är Sealed utan läcker som ett såll och företaget påstår att det inte spelar någon roll att skiten inte levde upp till specifikationerna

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Har badat och filmat under vatten med både min SG S7 och S8+
Så de lurar ja testat med IP67 har varit täta.

jag kan såklart hälsa att både min förra iphone X den jag hade i ca 8 månader var vattentät även med en spricka i skärmen (tog bara in nån droppe till kameran men slutade inte att fungera utan ...gick bara inte att byta skärm då det var vatten i den enl. Apple.

Min tidigare iphone 8 klarade också en del vatten vad jag vill minnas.

däremot denna X dog direkt. alltså hade de gjort ett demo av ip67 i butiken så hade den dött direkt så det var för mig uppenbart ett måndagsex.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Personligen brukar jag ange att enheten med IP67 ger en större trygghet. Jag rekommenderar dig inte att bada med någon av enheterna men i en IP-certifierad enhet så har du membran samt tätningar som gör att om regn osv kommer in i högtalaren, hörlursuttaget eller liknande så finns det ett skydd som ska motverka att komponenterna påverkas och riskerar gå sönder i större utsträckning än på en enhet utan IP-certifiering.

under förutsättning att den är korrekt monterad, något som uppenbarligen inte apple kan garantera. eftersom det antagligen upptäcks som i mitt fall vid läckage.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av improwise:

Gissar att "USA import" nog spelar in i garantifrågan.

Själv är jag mest imponerad av att hen haft iPhone sen barnsben och samtidigt varit medlem här sen 2005.

Är ju inte ovanligt med 12-15 åringar här på sweclockers. Var man 12 år 2005 så tycker jag man kan räknas som barn 2007 när första iphonen kom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moreempty:

under förutsättning att den är korrekt monterad, något som uppenbarligen inte apple kan garantera. eftersom det antagligen upptäcks som i mitt fall vid läckage.

Det här är en relevant frågeställning. Du har säkert sett att jag har haft en viss inriktning i tråden hittils men det du tar upp här adresserar en lite annan, högst relevant fråga.
Hur fungerar det med bevisbörda om telefonen var monterad fel så att exemplaret inte var IPklassat?

Det här hade jag nog vänt mig till hallåkonsument med. Kanske även till ARN (fast jag vet inte om det är rätt ännu).
Det finns inte mycket att hämta i att fråga om varför telefonen gick sönder av vatten egentligen, men just frågan om hur bevisbörda kan tänkas se ut för att man faktiskt uppfyller IPklassning på enskilda exemplar. Hur ska det här kunna avgöras om det utlovas egentligen?

Oavsett så hade det nog varit av intresse för flertalet att få reda på vad som faktiskt hänt med telefonen i fråga. Vad har den blivit utsatt för för at få vattenskadorna?

Kolla med hallåkonsument initialt är mitt råd. Skulle vara spännande att se vad konsumentvägledare har att säga i frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är en relevant frågeställning. Du har säkert sett att jag har haft en viss inriktning i tråden hittils men det du tar upp här adresserar en lite annan, högst relevant fråga.
Hur fungerar det med bevisbörda om telefonen var monterad fel så att exemplaret inte var IPklassat?

Det här hade jag nog vänt mig till hallåkonsument med. Kanske även till ARN (fast jag vet inte om det är rätt ännu).
Det finns inte mycket att hämta i att fråga om varför telefonen gick sönder av vatten egentligen, men just frågan om hur bevisbörda kan tänkas se ut för att man faktiskt uppfyller IPklassning på enskilda exemplar. Hur ska det här kunna avgöras om det utlovas egentligen?

Oavsett så hade det nog varit av intresse för flertalet att få reda på vad som faktiskt hänt med telefonen i fråga. Vad har den blivit utsatt för för at få vattenskadorna?

Kolla med hallåkonsument initialt är mitt råd. Skulle vara spännande att se vad konsumentvägledare har att säga i frågan.

den var med och tog foton i en pool. fick en dos vatten och dog. något som jag aldrig skulle trott då jag har tidigare erfarenhet av iphone i vatten etc med både iphone 8 och min förra X.. ni får gärna kalla mig oförsiktig. men jag är läskunnig och vet vad ip67 "ska" innebära.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ju inte ovanligt med 12-15 åringar här på sweclockers. Var man 12 år 2005 så tycker jag man kan räknas som barn 2007 när första iphonen kom.

haha vägrade bli medlem här då jag tyckte bättre om NH på den tiden.. men blev övertalad och behövde slå ihjäl timmar i lumpen.. så var nog inte barn när iPhone introducerades

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ju inte ovanligt med 12-15 åringar här på sweclockers. Var man 12 år 2005 så tycker jag man kan räknas som barn 2007 när första iphonen kom.

Gissar att antalet fjortonåringar som hade en egen iPhone 2007 i Sverige var rätt få Men det är väl ett sidospår till det faktiska ämnet i tråden.

Permalänk
Medlem

Apples garanti ja, riktigt dålig. Batteriet gav upp på min iPhone 6S drygt 1½ år efter garantitidens slut, så jag lämnade in den hos en Premium Reseller för batteribyte. Tyvärr så gick batteriet inte att byta, så jag fick en helt ny 6S kostnadsfritt.

Nu sitter jag här med en nästan ny 6S och kan inte motivera mig att köpa en 8.