Permalänk
Medlem

Mitt första pc bygge, Hjälp!

Hej,

Jag har precis fått hem mina delar för att dra igång mitt allra första PC bygge. (Länkar delar längre ner)

Jag har stött på några problem som jag gärna får lite hjälp med.

Datorn startar inte efter att alla komponenter satts i -
Jag har satt i alla delar och alla sladdar (vad jag tror är rätt) och försökt ge datorn ström, men den startar inte alls. Totalt stendöd.

Moderkortet är upphöjt på stiften med gummiskydden så att det ej har kontakt med plåten i botten på chassit, ram minnena sitter i rätt slots och processorn sitter också i korrekt. Nätaggregatet har alla sladdar i sig och dom sitter korrekt!

Har försökt koppla om alla sladdar från nätagget till moderkort osv.
Jag tror att jag kopplar fel när det kommer till strömtillförseln till chassit. Jag har läst diagram/instruktioner som kom med moderkort och chassi! Men ingenting vill gå igång!!

Jag har också försökt att bara starta moderkortet utan GPU eller andra komponenter. Men ingenting hände där heller!

Det är som att moderkortet inte får någon ström alls. Har försökt googla på mitt problem och följt tips jag hittat men ingenting fungerar!

Här är länk till min build - https://www.inet.se/produkt/b1020140/ska-jag-v2

Jag har dock köpt ett annat chassi än det som finns i länken - Fractal Design R5

Är det någon som kan hjälpa mig, är verkligen på nybörjar nivå och tar gärna kritik och tips så gott det går! Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@NTwizt det är inte så lätt som att det endast är "strömbrytaren" på nätaggregatet som inte är påslaget?

https://www.n0.se/v/f/7fc71_6902419_3.jpg

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem

Har du provat starta genom att kortsluta "start pins" på moderkortet med en skruvmejsel eller liknande, om du nu tror det kan vara fel i kopplingen till chassit?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Lyser någonting, någonstans? Gå igenom anslutningen av power, reset, hdd led, power led kablarna och se att de sitter rätt. Har du någon komponent att testa byta med, t.ex. PSU?

Händer absolut ingenting (d.v.s. fläktar rycker inte ens till i försöka att starta), så är de misstänkta komponenterna PSU och moderkort.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av NTwizt:

Hej,

Jag har precis fått hem mina delar för att dra igång mitt allra första PC bygge. (Länkar delar längre ner)

Jag har stött på några problem som jag gärna får lite hjälp med.

Datorn startar inte efter att alla komponenter satts i -
Jag har satt i alla delar och alla sladdar (vad jag tror är rätt) och försökt ge datorn ström, men den startar inte alls. Totalt stendöd.

Moderkortet är upphöjt på stiften med gummiskydden så att det ej har kontakt med plåten i botten på chassit, ram minnena sitter i rätt slots och processorn sitter också i korrekt. Nätaggregatet har alla sladdar i sig och dom sitter korrekt!

Har försökt koppla om alla sladdar från nätagget till moderkort osv.
Jag tror att jag kopplar fel när det kommer till strömtillförseln till chassit. Jag har läst diagram/instruktioner som kom med moderkort och chassi! Men ingenting vill gå igång!!

Jag har också försökt att bara starta moderkortet utan GPU eller andra komponenter. Men ingenting hände där heller!

Det är som att moderkortet inte får någon ström alls. Har försökt googla på mitt problem och följt tips jag hittat men ingenting fungerar!

Här är länk till min build - https://www.inet.se/produkt/b1020140/ska-jag-v2

Jag har dock köpt ett annat chassi än det som finns i länken - Fractal Design R5

Är det någon som kan hjälpa mig, är verkligen på nybörjar nivå och tar gärna kritik och tips så gott det går! Tack på förhand

Skrivet av jensen.:

@NTwizt det är inte så lätt som att det endast är "strömbrytaren" på nätaggregatet som inte är påslaget?

https://www.n0.se/v/f/7fc71_6902419_3.jpg

MVH
jensen.

+1. Tycker också det låter som det.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

@NTwizt det är inte så lätt som att det endast är "strömbrytaren" på nätaggregatet som inte är påslaget?

https://www.n0.se/v/f/7fc71_6902419_3.jpg

MVH
jensen.

Ja, typisk grej man råkar glömma ibland.

Annars kanske chassits powerknapp inte är rätt inkopplad, se sidan 6 i moderkortets manual (Connecting the Front Panel Header)?

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB

Permalänk
Medlem

Steg ett är att kontrollera så ström faktiskt funkar. Som folk nämner, kolla strömbrytare på PSU'n. Om den är tillslagen så leta efter någon led som lyser på moderkortet. Många moderkort har lite statusledar. Lyser något på moderkortet så vet du att det får ström.

Sedan är en klassiker bland "nya" byggare att powerknappen inte sitter på rätt pins så när man trycker på den händer inget. Har du en powerknapp på moderkortet? En del moderkort ar power och reset knappar direkt på moderkortet för att underlätta felsökning osv. Testa i så fall den. Annars kan man som sagt kortsluta de pinns som powerknappen skall vara kopplad till. Men om issuet är hur den är kopplat så är det lätt att man inte gör rätt där heller.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

@NTwizt det är inte så lätt som att det endast är "strömbrytaren" på nätaggregatet som inte är påslaget?

https://www.n0.se/v/f/7fc71_6902419_3.jpg

MVH
jensen.

Nej jag har slagit på den när jag ska starta PCn. Förstår inte vad problemet är..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Steg ett är att kontrollera så ström faktiskt funkar. Som folk nämner, kolla strömbrytare på PSU'n. Om den är tillslagen så leta efter någon led som lyser på moderkortet. Många moderkort har lite statusledar. Lyser något på moderkortet så vet du att det får ström.

Sedan är en klassiker bland "nya" byggare att powerknappen inte sitter på rätt pins så när man trycker på den händer inget. Har du en powerknapp på moderkortet? En del moderkort ar power och reset knappar direkt på moderkortet för att underlätta felsökning osv. Testa i så fall den. Annars kan man som sagt kortsluta de pinns som powerknappen skall vara kopplad till. Men om issuet är hur den är kopplat så är det lätt att man inte gör rätt där heller.

Jag har varit sjukt osäker på koppling mellan powerknapp och LED belysningen och vet ej om jag har gjort rätt! Har som sagt följt diagram som kom med moderkortet och kopplat plus på plus och minus med minus.

Har testat dra igång endast moderkortet också men inga livstecken alls. Kan mitt moderkort vara defekt? Är super nojig över att jag kan ha råka kortslutit nånting, men det ser inte ut så! Har tagit ut allt för att börja om och kollat noga samt varit väldigt försiktig med komponenterna!

Känns som om jag har missat någon sladd som ska in i moderkortet! Vet inte vilken det kan vara.

Jag är på jobbet nu och slutar runt 17.00 tiden, ska plocka isär den igen och försöka på nytt då!

Kommer hålla er alla uppdaterade med hur det går STORT TACK för hjälpen hittills!

Fantastisk community här!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NTwizt:

Jag har varit sjukt osäker på koppling mellan powerknapp och LED belysningen och vet ej om jag har gjort rätt! Har som sagt följt diagram som kom med moderkortet och kopplat plus på plus och minus med minus.

Har testat dra igång endast moderkortet också men inga livstecken alls. Kan mitt moderkort vara defekt? Är super nojig över att jag kan ha råka kortslutit nånting, men det ser inte ut så! Har tagit ut allt för att börja om och kollat noga samt varit väldigt försiktig med komponenterna!

Känns som om jag har missat någon sladd som ska in i moderkortet! Vet inte vilken det kan vara.

Jag är på jobbet nu och slutar runt 17.00 tiden, ska plocka isär den igen och försöka på nytt då!

Kommer hålla er alla uppdaterade med hur det går STORT TACK för hjälpen hittills!

Fantastisk community här!

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kan du fått någon del var DOA (Dead On Arrival). Kortslutningar osv brukar inte vara tokfarliga, även om de självklart inte är bra. Var hemma hos en bekant som hade skumam issues med sin dator. Till sist ville den inte starta alls. Ibland om man stängde av PSU, väntade och sedan kunde man starta den. Visade sig vara kortslutning då moderkortet tog i plåten bak. Men fixade det (med en bir kartong... hehe) och sedan funkade datorn perfekt efter det.

Statisk elekticitet som man ofta är tokrädd för när man bygger sin första dator är också något som väldigt sällan är ett issue. Om du liksom gjort allt du kan för att ladda upp dig innan du börjar pilla då är det inte tokbra. Men om man är någorlunda "försiktig" så är det sällan det orsakar problem. Självklart kan/ska du ha ett ESD-armband om det håller dig lugn. Det är så få kronor. Men jag har byggt datorer sedan 80-talet och aldrig använt ett och inga komponenter har dött. Så du behöver inte vara överdrivet rädd.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vart bor du?
Kanske finns nån vänlig själv som kan svänga förbi och kika påt.

Eller om du lägger lite bilder här sen på hur allt är kopplat?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

@NTwizt:
Lägg gärna upp bilder,
Lättare för att se ev fel då.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Vart bor du?
Kanske finns nån vänlig själv som kan svänga förbi och kika påt.

Eller om du lägger lite bilder här sen på hur allt är kopplat?

Bor i Helsingborg om någon skulle vilja komma förbi! Bjuder på pizza och något kallt att dricka som tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@NTwizt:
Lägg gärna upp bilder,
Lättare för att se ev fel då.

Kommer lägga upp bilder efter jobbet idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har du kollat så 24 pins kontakten verkligen sitter i ordentligt?
(Den kan vara lite trög att få i alla stift)
Jag tror om du lägger upp detaljerade bilder,så ser någon felet.
Jag bor 2 mil från hbg,
Och kan komma på söndag och kolla.
Ifall problemet kvarstår då.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska prova det som redan föreslagits ovan:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/904311-starta-datorn-u...

Du skulle också kunna prova att plocka ut allt ur chassit så att inget ligger emot och stör. Prova köra systemet med bara det nödvändigaste (cpu, minnet,moderkort och ström till moderkort och CPU).

Kolla också så att du inte råkat glömma extra strömtillförsel för CPU.

Många ggr när datorer trilskat för mig så har orsaken varit minnena. Kolla så att de sitter korrekt, det kan se ut som att de sitter fast de inte gör det. Dock borde du grejerna gå igång även utan dem.

Du skulle kunna prova med en enklare kylare om det ingick till CPUn än din vattenhybrid variant.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Update!

Det verkar vara defekta delar jag fått hem. Jag har verkligen testat allt! Men ingenting fungerar, jag kommer att returnera allt och be om nya för att försöka igen.

Jag plockade isär min gamla dator för att testa och se om jag kunde få den att fungera, vilket jag lyckades med på första försöket.

Tack för alla kommentarer och tips, jag har testat allt ni skrivit men utan resultat! Hoppas det går snabbt att få nya delar så jag äntligen kan få igång min nya PC!

Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@NTwizt:
Jag kan komma 1 runda imorgon em.
Om du vill.
Jag har 1 nätt agg liggande.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@NTwizt:
Jag kan komma 1 runda imorgon em.
Om du vill.
Jag har 1 nätt agg liggande.

Super snällt av dig, verkligen! Men returnerar komponenterna nu i veckan. Kommer uppdatera inlägget här så alla får se hur det gått

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har glömt att ladda upp bilder på mitt bygge, har inte haft tid att ladda upp något. Har tagit en del och ska ladda upp snarast möjliga

Som sagt, tackar alla för sjysst bemötande och alla råd och tips! Super bra community

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@NTwizt: Kolla att du verkligen har satt i den extra strömtillförseln till CPU:n, så att den verkligen hakar fast! Det misstaget gjorde jag med mitt första datorbygge. Om man har AIO-kylaren i toppen av chassit kan det bli lite pilligt men med lite fingerfärdighet bör det funka. Nu vet jag att du redan planerat att returnera delarna men värt att tänka på till det kommande datorbygget! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Går återförsäljaren verkligen med på att du returnerar allt för att få nya delar rakt av..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Testat att koppla ur allt förutom psu, moderkort, cpu, en ram sticka? Bootar den då så är det bara att koppla in tills den inte startar.

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen att ram minnena sitter i rätt platser om du inte använder alla 4!

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla in PSU'n på en annan burk?

Via detta försöket kan det finnas två olika faktorer.

Om PSU'n fungerar via en annan burk då är det möjligtvis moderkortet som är boven i dramat eller om det är själva PSU'n som inte funkar ens på en annan dator, då är det den som är defekten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

@NTwizt

Så ingenting på ditt moderkort lyser? Inga indikation lampor för respektive komponent? ljud?

I det fallet, får inte moderkortet någon ström eller så har du lyckas kortsluta kalaset.

Går återförsäljare med på bytet av ditt köp?

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Lyser inget på moderkortet så är det nog något annat ( finns iofs vissa utan status-LEDs ).

Men här har du en bild på hur Power ska sitta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Går återförsäljaren verkligen med på att du returnerar allt för att få nya delar rakt av..?

Har mailat med inet och dom vill göra en felsökning på min beställning. Dom kommer där efter bestämma om jag har korrekt i mitt påstående om defekta komponenter eller ej!

Det är dessutom inte alla delar jag vill ha ersatta, utan endast moderkortet.

Och jag är 99.9 % säker på att delarna är defekta. Om nu ingenting lyser eller går igång och allt är kopplat rätt så måste det vara fel på något tänker jag

Jag kan som sagt ha super fel och att jag missat något litet som gör att datorn inte startar, men det tvekar jag starkt på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Lyser inget på moderkortet så är det nog något annat ( finns iofs vissa utan status-LEDs ).

Men här har du en bild på hur Power ska sitta:

http://forumbilder.se/H7PH2/pins.jpg

Ingenting lyser på moderkortet alls! Det är stendött som sagt.. har följt exakt denna mall för att kopplingen ska vara korrekt. Har även haft flera andra som har tittat på datorn som säger att det är fel på delarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

@NTwizt

Så ingenting på ditt moderkort lyser? Inga indikation lampor för respektive komponent? ljud?

I det fallet, får inte moderkortet någon ström eller så har du lyckas kortsluta kalaset.

Går återförsäljare med på bytet av ditt köp?

Jag tycker det är konstigt om jag skulle lyckats kortsluta det då jag har hanterat det väldigt varsamt, moderkortet har satts i så att det är upphöjt på stiften så att det inte fått någon kontakt med metallen bak i chassit. Men absolut det är en möjlighet, då får jag stå för kostnaden av moderkortet isåfall

Skickades från m.sweclockers.com