Quake Champions får slutgiltig betalmodell – blir gratisspel

Permalänk
Melding Plague

Quake Champions får slutgiltig betalmodell – blir gratisspel

I samband med Quake Con avslöjar Bethesda att arena-shootern Quake Champions permanent blir ett gratisspel. Pengarna dras istället in från försäljning av karaktärer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vad händer med alla som redan köpt det då?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad händer med alla som redan köpt det då?

Alla champions ink de som kommer i framtiden upplåsta

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Spelet blir bättre och bättre med varje uppdatering! Jag gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad händer med alla som redan köpt det då?

Det e väl inte första gången ett spel i alfa/beta kostar för att sen bli free to play?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Blir att invänta ett klassiskt läge som väljer bort förmågor för detta spelet är inte gjord för min generation eller oss som växte upp med quake från början.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Blir att invänta ett klassiskt läge som väljer bort förmågor för detta spelet är inte gjord för min generation eller oss som växte upp med quake från början.

Kan det inte vara så att man får köpa Starter då, då kunde man väll spela Custom games, sen om detta låter än spela lite mer klassiskt vet jag inte, men jag vill hellre som dig spela ett spel där man inte behöver köpa olika förmågor.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Blir att invänta ett klassiskt läge som väljer bort förmågor för detta spelet är inte gjord för min generation eller oss som växte upp med quake från början.

Detta koncept har testats flertalet gånger, Quake Live är det ända som har någotsånär fungerat men har nu 300 spelare peak de senaste 30 dagarna.

Quake Champions har 2100.

Arena FPS med skillbased movement är döende, Tribes, Midair, UT, Doom, Vad alla dom har gemensamt är att det är döda ArenaFPS spel med anrik historia. Bethesda har försökt rida lite på Overwatch och andra liknande spel som är stora och blåsa liv i den döende genren. Quake Champions kan mycket väl vara det sista försöket att väcka liv i genren. Du kanske inte tycker detta var din kopp te, men det kan vara den sista kopp du dricker.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Blir att invänta ett klassiskt läge som väljer bort förmågor för detta spelet är inte gjord för min generation eller oss som växte upp med quake från början.

Bara en liten FYI: Quakeworld-communityt lever fortfarande http://discord.quake.world

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Sötast

"Spelet blir gratis"
"Man får 2 karaktärer att spela med, resten köper man"

Euhm?

Är det en sån gratisbil som saknar motor dörrar, plåt, men har en ratt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kan det inte vara så att man får köpa Starter då, då kunde man väll spela Custom games, sen om detta låter än spela lite mer klassiskt vet jag inte, men jag vill hellre som dig spela ett spel där man inte behöver köpa olika förmågor.

Hade spelet bara kretsat kring det kosmetiska utan att ändra själva grunden vad som gjorde quake bra så hade jag köpt det. Men vem vet, spelet utvecklas hela tiden.

Skrivet av mini-ryttge:

Detta koncept har testats flertalet gånger, Quake Live är det ända som har någotsånär fungerat men har nu 300 spelare peak de senaste 30 dagarna.

Quake Champions har 2100.

Arena FPS med skillbased movement är döende, Tribes, Midair, UT, Doom, Vad alla dom har gemensamt är att det är döda ArenaFPS spel med anrik historia. Bethesda har försökt rida lite på Overwatch och andra liknande spel som är stora och blåsa liv i den döende genren. Quake Champions kan mycket väl vara det sista försöket att väcka liv i genren. Du kanske inte tycker detta var din kopp te, men det kan vara den sista kopp du dricker.

2100 är ju ingen massiv siffra heller (särskilt i jämförelse med Overwatch). Du har helt rätt. Jag menar inte att man behöver utveckla ett quake i ny kostym. Se på hur quake utvecklades från första spelet till 3:e. Men det förstås, id software är inte samma studio som de en gång varit. Jag är en dinosaurie, helt enkelt

Skrivet av Dimman:

Bara en liten FYI: Quakeworld-communityt lever fortfarande http://discord.quake.world

Yes, brukar hänga där ibland

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Blir nog damma av RL från q1 tiden igen kanske.. ska iaf testa ser roligt ut
octagon

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Karaktär eller rollfigur?
SAOL:karaktär - skarplynne, själsläggning; prägel, art, slag
På grund likheten med engelskans "character", har ordet under 2000-talet oegentligt börjat användas i svenskan som en synonym till "rollfigur", "litterär figur" (till exempel romanfigur), "seriefigur" eller "spelfigur". De betydelserna kan ordet "character" ha i engelska språket, men en sådan användning betraktas av Språkrådet i Sverige och TT-språket som en icke önskvärd anglicism.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karakt%C3%A4r

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Detta har ju sagts hela tiden. Vad är det som är nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknar träningsläge mot bottar, för att lära mig vapen och banor utan att varken känna mig som en idiot, eller förstöra lagspel för andra. Dessutom är det skönt att spela mot bottar som ren avkoppling.
Var inne i QC och nosade från början men lämnade det. Känns som att Bethesda inte riktigt förstår sin publik. Q3 som var id’s senaste (sista?) försök var ganska framgångsrikt. Problemen var en allt mer tilltagande elitism, och det blev svårt för nya spelare att alls ta sig in i spelet. Så det tynade (sakta!) bort, trots att entusiasterna verkligen älskade det kompromisslösa.
QC gör tröskeln för nya spelare ännu högre genom att inte ha något träningsläge värt namnet, och tappar delvis bort den kompromisslösa skillz vs. gimmicks kvaliteten i de tidigare spelen.

Synd. Jag skulle verkligen vilja gilla QC, för jag älskade Q3. Men.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Detta har ju sagts hela tiden. Vad är det som är nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Framgår inte ifall detta inlägg är riktat till mig, men om så är fallet;
Inte nytt men artikelförfattaren behövde påminnas.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Blir att invänta ett klassiskt läge som väljer bort förmågor för detta spelet är inte gjord för min generation eller oss som växte upp med quake från början.

Håller med! de verkar vilja vara en overwatch-klon eller något liknande. Vill ha klassiskt läge jag med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Håller med! de verkar vilja vara en overwatch-klon eller något liknande. Vill ha klassiskt läge jag med.

Man kan väl spela klassiskt, utan abilities, om man köper det och därmed får tillgång till custom mode. Har starkt för mig att jag läst detta nånstans men vågar inte lova något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Squallie:

Detta har ju sagts hela tiden. Vad är det som är nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jarl:

Framgår inte ifall detta inlägg är riktat till mig, men om så är fallet;
Inte nytt men artikelförfattaren behövde påminnas.

Utvecklarna gick ut för bara några dagar sedan med de slutgiltiga detaljerna: https://quake.bethesda.net/en/news/2EZEoTwy20C8g4MiCOUekC

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad händer med alla som redan köpt det då?

Tänk dig när du köper en tv för 20.000 kr sen nästa månad ligger samma tv på 9999 kr.

Finns inget att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Karaktär eller rollfigur?
SAOL:karaktär - skarplynne, själsläggning; prägel, art, slag
På grund likheten med engelskans "character", har ordet under 2000-talet oegentligt börjat användas i svenskan som en synonym till "rollfigur", "litterär figur" (till exempel romanfigur), "seriefigur" eller "spelfigur". De betydelserna kan ordet "character" ha i engelska språket, men en sådan användning betraktas av Språkrådet i Sverige och TT-språket som en icke önskvärd anglicism.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karakt%C3%A4r

Enligt Språktidningen har ordet använts så i 20 år, kanske dags att inse att den betydelsen är här för att stanna?

http://spraktidningen.se/artiklar/2009/04/hjalp-ett-lanord

Själva ordet "karaktär" som beskrivs i SAOL är ett inlån från franskan (1755).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Saknar träningsläge mot bottar, för att lära mig vapen och banor utan att varken känna mig som en idiot, eller förstöra lagspel för andra. Dessutom är det skönt att spela mot bottar som ren avkoppling.
Var inne i QC och nosade från början men lämnade det. Känns som att Bethesda inte riktigt förstår sin publik. Q3 som var id’s senaste (sista?) försök var ganska framgångsrikt. Problemen var en allt mer tilltagande elitism, och det blev svårt för nya spelare att alls ta sig in i spelet. Så det tynade (sakta!) bort, trots att entusiasterna verkligen älskade det kompromisslösa.
QC gör tröskeln för nya spelare ännu högre genom att inte ha något träningsläge värt namnet, och tappar delvis bort den kompromisslösa skillz vs. gimmicks kvaliteten i de tidigare spelen.

Synd. Jag skulle verkligen vilja gilla QC, för jag älskade Q3. Men.....

finns coop vs bots nu. de kanske borde kommit på det tidigare men det är väl fortfarande early access så...

EDIT: förövrigt stödjer väl spelet 21:9 till skillnad från många andra nya titlar...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Detta koncept har testats flertalet gånger, Quake Live är det ända som har någotsånär fungerat men har nu 300 spelare peak de senaste 30 dagarna.

Quake Champions har 2100.

Arena FPS med skillbased movement är döende, Tribes, Midair, UT, Doom, Vad alla dom har gemensamt är att det är döda ArenaFPS spel med anrik historia. Bethesda har försökt rida lite på Overwatch och andra liknande spel som är stora och blåsa liv i den döende genren. Quake Champions kan mycket väl vara det sista försöket att väcka liv i genren. Du kanske inte tycker detta var din kopp te, men det kan vara den sista kopp du dricker.

Diabotical.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kan det inte vara så att man får köpa Starter då, då kunde man väll spela Custom games, sen om detta låter än spela lite mer klassiskt vet jag inte, men jag vill hellre som dig spela ett spel där man inte behöver köpa olika förmågor.

Det man vill åt är att alla karaktärer är lika, förutom för en sak, skill (eller tur som Fooze skulle ha sagt).
Jag väntar fortfarande på en ny UT2004 men det kommer väl aldrig hända så kommer troligen testa denna.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Måste skaffa detta så fort jag skaffat ny dator! Ska Teklas jävelskap igen 😃

Det där strafejump o sånt som fanns i QL är väl borta nu?

Skrivet av magma86:

Blir att invänta ett klassiskt läge som väljer bort förmågor för detta spelet är inte gjord för min generation eller oss som växte upp med quake från början.

Jag lirade Quake (egen dator sen 1998) o ja ser mer fram emot detta än jag gjorde med Quake Live. Det r roligare med unika förmågor, hp-nivåer o.s.v.

Skrivet av mini-ryttge:

Detta koncept har testats flertalet gånger, Quake Live är det ända som har någotsånär fungerat men har nu 300 spelare peak de senaste 30 dagarna.

Quake Champions har 2100.

Arena FPS med skillbased movement är döende, Tribes, Midair, UT, Doom, Vad alla dom har gemensamt är att det är döda ArenaFPS spel med anrik historia. Bethesda har försökt rida lite på Overwatch och andra liknande spel som är stora och blåsa liv i den döende genren. Quake Champions kan mycket väl vara det sista försöket att väcka liv i genren. Du kanske inte tycker detta var din kopp te, men det kan vara den sista kopp du dricker.

Bra inlägg 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Måste skaffa detta så fort jag skaffat ny dator! Ska Teklas jävelskap igen 😃

Det där strafejump o sånt som fanns i QL är väl borta nu?

Jag lirade Quake (egen dator sen 1998) o ja ser mer fram emot detta än jag gjorde med Quake Live. Det r roligare med unika förmågor, hp-nivåer o.s.v.

Bra inlägg 🙂

Strafejumping är inte borta, de allra flesta karaktärerna har det. Två stycken har air control (cpm), och en har crouch sliding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Måste skaffa detta så fort jag skaffat ny dator! Ska Teklas jävelskap igen 😃

Det där strafejump o sånt som fanns i QL är väl borta nu?

Jag lirade Quake (egen dator sen 1998) o ja ser mer fram emot detta än jag gjorde med Quake Live. Det r roligare med unika förmågor, hp-nivåer o.s.v.

Bra inlägg 🙂

Får se hur det utvecklas

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt