Måste man följa med på företagsevent där man övernattar?

Permalänk
Medlem

Måste man följa med på företagsevent där man övernattar?

Hej

Nu är det så att chefen vill ha kickoff i London i en vecka; tänkte höra om man "måste" (notera citationstecken) hänga med på sådana här event?

Påverkar det lönen (nästa förhandling) om man inte då "är en del av gänget" så att säga?

Är hellre hemma med familjen faktiskt

Permalänk

Fattar att du kan vara otaggad på att hänga med på ett event som är så långt bort och som vara så länge. Men se det som en chans att bonda med kollegorna och skapa bättre relationer på jobbet. Familjen är kvar när du kommer hem Brukar själv vara rätt otaggad men ha kul när jag väl är där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket saker man "måste" göra här i livet. Det du snarare bör tänka på är att du kanske som du säger inte blir "en i gänget" på samma vis. Det i sin tur kan nog påverka saker och ting, om inte direkt så kanske indirekt.

Permalänk
Medlem

En vecka låter extremt långt för en kick-off. En vettig chef borde förstå detta om resonemanget är att det inte funkar med familjen. Måhända en vit lögn eftersom du säger att du hellre är hemma, men vem kan ifrågasätta?

Ett annat alternativ är att du joinar sista två dagarna. Ser inte hur det skulle påverka lönen, men däremot sammanhållningen.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

@JeanC: Har du barn där det blir svårt att åka iväg en vecka så är det ju inga konstigheter att säga till chefen att tyvärr det går inte så pass lång tid och då fråga om du får ansluta till helgen exempelvis.

Men du borde verkligen försöka lösa så att det går att närvara! Alla företag jag jobbat på och där sambon jobbat på som haft kickoffer har alltid varit trevliga och faktiskt ökat sammanhållningen bland arbetarna. Det kanske låter töntigt men det är viktigare än vad man tror att få möjlighet att bonda lite med kollegorna för att arbetsdagen ska bli trevligare.

Permalänk
Medlem

Wow! En veckas betalt party i London med lön. Hade inte klagat

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Förstår dilemmat, hör detta ovanligt ofta på senare tid faktiskt.
Du har ju som sagt barn-kortet att dra, förstår man inte att det är svårt att lämna familjen en vecka så är det ju ingen vidare trevlig arbetsplats.

"Problematiken" här är ju att en veckas "ledigt" (jag förmodar alltså att det inte ska jobbas utan mer konferensas/kickoffas) förmodligen ses som en generös förmån, och då är det kanske inte konstigt att man hoppas att den anställde ska "matcha" denna tid genom att resa iväg / sova borta.

Däremot så förstår jag till fullo som sagt problematiken.
För oss vanliga dödliga där det mer bara är kvällar/helger där det ställs till med saker som "hackatons" och liknande, så kan jag säga att det bara blir färre och färre och färre som dyker upp.
Lägger man 40h + lunch + restid till jobbet varje vecka, så är det ju förståeligt att man vill ha sin fritid ifred.
På min förra arbetsplats avstod jag rubbet tillslut, men då var jag redan såpass "inkörd" där att det rent socialt inte spelade roll, samtidigt som typ minst 50% gjorde samma. Då var det inte problemet att man var en ensam outsider, det var snarare den mindre mängden som faktiskt hakade på.

Flertalet företag som dock är "seriösa" på dessa "idéer" har jag sett börjat lösa det hela genom att köra det helt och hållet inom ramen för vanlig arbetstid.

Men som sagt, svårt att råda när det gäller en hel vecka.

Edit:
Har en kul story om detta: Polare som jobbar på medelstort företag, ett av kontoren, runt 200 anställda.
I våras precis före sommaren så organiserades ett "hackaton". 0 personer (NOLL) dök upp

Permalänk
Medlem

Menade han verkligen en vecka? Som företag får man anordna två personalfester per år och då med EN övernattning. (vad företaget skattemässigt kan dra av alltså, de kan självklart betala mer och då skatta för det). Konferens kan de ju självklart anordna, men då ska det vara schemalagt 'arbete' 8h per dag).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Hej

Nu är det så att chefen vill ha kickoff i London i en vecka; tänkte höra om man "måste" (notera citationstecken) hänga med på sådana här event?

Påverkar det lönen (nästa förhandling) om man inte då "är en del av gänget" så att säga?

Är hellre hemma med familjen faktiskt

Glömde svara på din fråga. Ja det kan påverka din lön och dina möjligheter till befordran om chefen anser det viktigt med kickoffen och sammanhållningen på företaget.

Skrivet av Mindfighter:

Menade han verkligen en vecka? Som företag får man anordna två personalfester per år och då med EN övernattning. (vad företaget skattemässigt kan dra av alltså, de kan självklart betala mer och då skatta för det). Konferens kan de ju självklart anordna, men då ska det vara schemalagt 'arbete' 8h per dag).

Det är inte alls ovanligt att företag anordnar och betalar mer än vad de får dra av

Permalänk
Inaktiv

Nej man måste inte hänga med på sånt. Beroende på chef och hur det är utformat så kan de ta olika åt sig. Jag har tackat nej till en massa helgeventer på olika ställen, argument är att jag är några nanometer från att bli totalt utbränd, vill de ta risken så varsågod.

Nu när det handlar om en hel vecka i TS fall så blir det mycket mer komplext, dels så är du ej med på alla möten och vad ska du göra under tiden? Jobbar du på ett ställe där det är skitbra att någon stannar hemma så är det inte så allvarligt, men är det raka motsatsen att du sitter på jobbet inte har något att göra, så ligger du riskfyllt till.

Jag ska för övrigt ha samma dritt som TS inom landet och vet heller inte vad jag ska göra, jag orkar dock inte bry mig längre.

Så jag tycker TS ska göra olika beroende på hur hens sists på jobbet är och vad hen ska göra istället. Det går inte ge ett bra svar utan mer i detalj veta exakt situation.

Permalänk
Medlem

@JeanC: Genom åren har jag sett kollegor som alltid håller sig på sin kant utan att det har haft någon till synes avgörande betydelse för deras avancemang eller löneutveckling inom företaget. Värdet av att knyta band till kollegor är överdrivet och överskattat, stanna hemma du om du vill. Vi är alla olika och en ledning som inte inser detta har nog en rätt stor personalomsättning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tycker att du kan ta ett prat med chefen och säga att det blir lite tufft för familjen om du är borta så länge (du behöver itne gå in på detaljer men det är ju inte svårt att se att du har ansvar på kvällar etc till familjen, speciellt om familjen inkluderar barn). Han kommer säkert att förstå. Du ska dock försöka vara lite flexibel och fråga om det är ok att du bara är med 2 dagar eller så. Dessutom så kan det vara så att fler i företaget tycker att en vecka är lite långt och chefen kanske ändrar sig om tillräckligt många hör av sig.

Men det kan vara riktigt skoj med teambuilding också

Permalänk
Medlem

Många på min arbetsplats tackar vänligt nej till evenemang och dylikt som är teambuilding eller kick-off på grund av just det du säger. Familj.

Att bara lämna sin familj en vecka för att partaja i London kanske inte är så populärt för frugan. Och din arbetsgivare kommer nog förstå.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Min frus fd. arbetsgivare hade som policy att det var obligatoriskt att följa med på kickoffer, jag tycker precis som TS att det är absurt med sånna idéer.
Vad som störde mig på min frus fd. arbetsgivare/plats var att kickofferna alltid var planerade över helger. Hade det varit på arbetstid hade jag nog inte brytt mig men obligatorisk närvaro på kickoff över en helg?!

Nej, jag hade nog av principsak valt att avstå sånna evenemang, men jag vet ju att det förekommer bevisligen.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT:
Jag kanske även ska nämna att jag själv jobbat på konsultföretag som alltid kört dubbla kickoffer per år utomlands. Här fanns det däremot inga "måsten" men däremot så var det tydligt redan på intervjun att detta företag vill anställa folk som uppskattar kickoff/fester eftersom det genomsyrade företaget. Det var i princip alltid 90% av jobbet som följde med, alla likasinnade dvs - sjukt roligt ställe!
Men hade du anledning t.ex. semester, barnfödsel, bröllop, begravning etc så var det ingen som tog illa upp av att man avstod!

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av typh00n:

Min frus fd. arbetsgivare hade som policy att det var obligatoriskt att följa med på kickoffer, jag tycker precis som TS att det är absurt med sånna idéer.

Då förväntar jag mig att man även får betalt över helgen..

Till TS: Nej det är inga krav, man har väl ett eget liv att leva?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Menade han verkligen en vecka? Som företag får man anordna två personalfester per år och då med EN övernattning. (vad företaget skattemässigt kan dra av alltså, de kan självklart betala mer och då skatta för det). Konferens kan de ju självklart anordna, men då ska det vara schemalagt 'arbete' 8h per dag).

Enligt skatteverket så är det runt 6h per dag som bör vara arbete vid konferens. Det verkar inte heller vara något krav utan mer en fingervisning, av deras beskrivning att döma.

Jag har varit anställd på ett konsultbolag och min erfarenhet är att alla som kunde följa med skulle följa med. Deltagande vid konferenser beskrevs som obligatoriska. Om man inte deltog så uppfattades det som dåligt. Jag kan tänka mig att det kan påverka lönen.

Vi åkte utomlands på konferens varje år, torsdag till söndag. Då var konferens-delen cirka 4 timmar och resten av tiden var aktiviteter (segling, cykling, vinprovning osv). Jag tror att antingen så är skatteverket inte så hårda, företaget tummar på konferens-beskrivningen eller så betalade företaget skatt för det.

Permalänk
Medlem

På min tidigare arbetsplats använde chefen vissa anställdas frånvaro från sådana här evenemang som hållhake till varför de inte förtjänade någon nämnbar löneökning. Att de inte ville "vara en del i gänget". Men den chefen var också fullständigt dum i huvudet, så jag tycker inte att man ska generalisera allt för mycket. Men visst sker det. Chefer är också bara människor.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

På min tidigare arbetsplats använde chefen vissa anställdas frånvaro från sådana här evenemang som hållhake till varför de inte förtjänade någon nämnbar löneökning. Att de inte ville "vara en del i gänget". Men den chefen var också fullständigt dum i huvudet, så jag tycker inte att man ska generalisera allt för mycket. Men visst sker det. Chefer är också bara människor.

Det tror jag är ganska vanligt inom vissa branscher, typ sälj.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Detta var dock hos en ISP, och de utsatta var drifttekniker. Men, som sagt, chefen var korkad.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Karriär?

Nä, jag är hellre hemma och storhandlar, dammsuger och åker till biltvätten än att hänga med på aktiviteter som ger lite personlig utveckling och hjälper till med teambuildingen på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Karriär?

Nä, jag är hellre hemma och storhandlar, dammsuger och åker till biltvätten än att hänga med på aktiviteter som ger lite personlig utveckling och hjälper till med teambuildingen på jobbet.

Har lite svårt att förstå om det är ironi eller ej.

Varför kan inte teambuilding ske på arbetstid, om det är så viktigt? Varför förväntas det, att man utöver 40h/vecka + lunch + restid, ska lägga ännu mer av sin tid på jobbet?

Jag tackar aktivt nej till alla aktiviteter nuförtiden.
Om arbetsplatsen nu är såpass idiotisk att dom låter detta gå ut över min karriär, deras förlust, då byter jag arbetsplats istället

Är så trött på att det inom "it/tech" ska förväntas att man är så sjukt jävla intresserad, "hackatons", "du får gärna vara aktiv i öppen källkod på fritiden", "du bör vara intresserad av att lära dig mer / vidareutbilda dig på fritiden".

Varför i hela helvete har normen blivit att företagen förväntar sig att man först ska sitta 40h/vecka och koda åt dom, sen ska vidareutbildning etc "lösas" genom egenintresse på fritiden?

Hur många av mina polare som är t ex ekonomer sitter på fritiden och läser på årets nya moms- & skatteregler? Svar: 0.
Dom får gå kurser, utbildningar, seminarer, etc, på betald arbetstid, under normal arbetstid.

Allt jag nämner ovan, är säkert sjukt attrativt för en nyexad 24åring utan familj. Men när man har make/maka, barn, sommarhus, you-name-it, så är livspusslet svårt nog att öht få ihop när det är business as usual.
Att då förväntas att dra iväg 1 vecka på teambuilding är ju en utopi. Kan säga att 99% av alla mina vänner, kolleger och branschbekanta skulle tacka nej. Den sista procenten är singlar.

Edit: Kan vidareutveckla detta hur långt som helst.
I stort sett alla jag känner, och har arbetat med, som har haft småbarn, har nyttjat att lagen ger rätt till att gå ned till 70% arbetstid. Det är vad som behövs för att snurra runt livspusslet återigen.
När dessa personer väl då lyckas finna en lucka i vardagen, inte fan vill man då ägna den till att träffa kollegorna som man redan hänger med 40h/vecka, då vill man ju träffa vänner och familj.

En anna grej, mest efterfrågade saken vid löneförhandlingar på mitt förra arbete undrar ni?
1) Sänkt arbetstid
2) Mer semester
3) Tjänstledighet (eller alltså, typ en klausul i avtalet som säger att "person XYZ har varje år rätt till att ta ut 3 veckor tjänstledigt")
4) Högre lön

Mao, folk värderar ledighet, gå ner i tid, etc, mer än mer lön.

DISCLAIMER:
Detta är mina ytterst personliga åsikter, samt erfarenheter baserat på den typ av umgänge jag befinner mig i.
Jag har full förståelse för att folk som vill göra karriär resonerar helt annorlunda, och det är okej.
Grejen är att folk med den vinkeln, behöver förstå att vi andra finns.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Som du sammanfattar så finns det en anledning till "åldersdiskrimineringen" på arbetsmarknaden.

Sen finns det givetvis bättre och sämre arbetsgivare på den punkten också, det är ju bra idé att ta hänsyn till medarbetarnas sociala situation (åtminstone om man tänkte behålla dem). Personligen tycker jag att det känns som att folk som tackar nej till sociala events, med familjen som 'undanflykt', ofta är samma som har dåliga sociala skills på arbetsplatsen. Oftast handlar det inte om att åka till London en vecka heller, utan om att enstaka dagar eller t.o.m. timmar.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar

Jo vi ska åka i väg närmare en vecka än ett par dagar.

Får fundera vidare över det här och väga för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Tack så mycket för alla svar

Jo vi ska åka i väg närmare en vecka än ett par dagar.

Får fundera vidare över det här och väga för och nackdelar.

Du kan inte skaffa dig något jätteviktigt som måste göras på jobbet med en kort deadline så att du måste stanna hemma och jobba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du kan inte skaffa dig något jätteviktigt som måste göras på jobbet med en kort deadline så att du måste stanna hemma och jobba?

Går man det spåret finns risken att chefen säger att kickoffen är viktigare och det andra kan vänta. Då sitter man där..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag tycker att företagets ledning (och dina kollegor) ska skita högaktningsfullt i hur du förvaltar din fritid. Så länge du sköter dina arbetsuppgifter och fungerar bra i arbetslaget kan, enligt mig, arbetsplatsen inte kräva mer av dig. När eventuellt avancemang inom företaget är på tapeten så ska prestationer och samarbetsförmåga diskuteras, inte hur många ”kickoffer” man deltagit i. Om klimatet är annorlunda på din arbetsplats rekommenderar jag dig att söka dig vidare till en arbetsgivare som respekterar din integritet. Det räcker med att du som arbetstagare ägs 40 timmar i veckan.

Jag ser i tråden förslag på ”vita” lögner, eller undanflykter. Varför inte bara vara ärlig? Säg som det är, att du uppskattar arbetsplatsen och trivs bra, men känner att nämnd ”kickoff” ligger utanför dina arbetsuppgifter och att du prioriterar din fritid och familj över denna.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Administrativ avgift

@JeanC: beroende helt vad du jobbar med osv kan det vara bra att åka. Dels får du uppleva London se det som en extra vecka semester ! Barnen osv har du ju resterande 365 dagarna om året

Den är inte obligatorisk men det är lite som att frugan ilsket kollar o säger ut o drick med dina kompisar du

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av menellerhur:

Vi åkte utomlands på konferens varje år, torsdag till söndag. Då var konferens-delen cirka 4 timmar och resten av tiden var aktiviteter (segling, cykling, vinprovning osv). Jag tror att antingen så är skatteverket inte så hårda, företaget tummar på konferens-beskrivningen eller så betalade företaget skatt för det.

Om Skatteverket kommer fram till att kraven inte uppfyllts så är det du som arbetstagare som beskattas då det istället räknas som en beskattningsbar förmån att få åka på semester-konferens som företaget betalar. Nåt att tänka på.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Kickoffer kan vara kul, men oftast inte.

Och sen verkar det vara standard att man automatiskt blir en outsider/konstig om man inte följer med.

Personligen har jag varit på alltför många och de flesta handlar om att köra någon jävla legobyggning, yoga eller någon annan aktivitiet som är inne just nu för att fylla den obligatoriska arbetstiden för att sedan följas av massa obligatoriska fritidsaktiviteter som man aldrig normalt skulle göra.

Har inte arbetsgivaren någon riktig arbetsuppgift åt dig får de väl ge dig ledighet/köra jour eller något om du inte vill följa med.

Helt korkat om man "måste" följa med, ganska säker på att det varken finns i arbetskontraktet eller eventuellt kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Vi brukar åka iväg på en resa per år och då är det för att knyta kontakter med kontor på andra platser i europa.

Brukar vara väldigt bra för att öppna upp samarbetet lite mer och expandera marknaden.

Självklart inte obligatoriskt att åka med på men jag har märkt att de kollegor som inte följer med på dessa får det stressigare och svårare att klara av bonusnivåerna för att det är svårare att hitta kontrakt/hjälp utifrån.

Men vi hjälper dom givetvis i den mån det går då det "drabbar" oss alla om någon mår sämre och inte hinner med.

Summa summarum, det är inget krav men det är både lärorikt och bra för gruppdynamiken att vara med.
Jag skulle dock kanske inte vara lika ivrig att följa med om jag hade familj..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |