Permalänk
Medlem

ALT + Space

Hallå Swec!
Kan man på något sätt stänga av kommando? När jag spelar spel, har jag alltid ALT knappen som spring knappen och hoppa på SPACE knappen. Men när jag trycker ner ALT och sedan Space så får jag fram en ruta uppe i vänstra hörnet om att minimera osv osv och då fryser spelet eller blir fönster läge (spelet är i fullscreen).
Ganska frustrerande, när man spelar online spel och spelet hoppar ut till Windows och jag måste då ALT + ENTER för att få fullskärm igen.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Det här kan möjligen funka (med AutoHotkey):

https://superuser.com/questions/61069/how-can-i-disable-selec...

Borde funka även i nyare Windowsversioner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Men suuuuuuuuuuuuuuper!! Tusen tack! Äntligen! Hehe

EDIT: Nu har jag ett annat problem istället. När jag endast trycker på ALT knappen så ser det ut som tangentknappar typ V H osv som genväg. Måste ha nåt med program att göra, när jag stänger av de så försvinner den.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Hmm. Ja, det är förstås det som är problemet när man tar till specialhack, det finns risk för oönskade sidoeffekter. Uppenbarligen har det något med ALT-knapptrycket att göra, eftersom det är "standardhotkey" för att visa/aktivera eventuell toppmeny i Windows.

Om du läser kommentaren till svaret i sidan jag länkade till så skulle man kunna tänka sig att ALT-knapptrycket kanske behöver skickas vidare, dvs något i stil med detta:

!space::SendInput {Alt} return

Men jag är ingen kung på AutoHotkey så jag kan som sagt bara gissa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tänka på att vissa spel/anti-fusk mjukvara ibland flaggar Autohotkey som ett fusk. Exempelvis ogillar Punkbuster AHK. Så beroende på vad du spelar så skulle jag rekommendera att du kollar upp huruvida AHK är okej innan du använder det online så att du inte råkar bli bannad. Om du bara lirar single-player spel så borde det inte vara några problem

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Men du menar alltså att problemet bara uppstår när du inte spelar? I så fall föreslår jag att du bara startar scriptet när du ska spela och sedan stänger du av det när du är klar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men du menar alltså att problemet bara uppstår när du inte spelar? I så fall föreslår jag att du bara startar scriptet när du ska spela och sedan stänger du av det när du är klar.

Nja om man trycker ALT + Space (gör du också) så ser du att det kommer upp alternativ rutan uppe i vänstra hörnet. Den rutan får jag när jag är i spelet och gör så att spelet hoppar ur fullskärmsläge. Jo jag har endast igång script när jag spelar eftersom jag använder dom två samtidig när jag spelar. Vill springa och hoppa samtidig. Det lustiga är att andra spel som jag spelar har aldrig haft den problem. Det enda spel som jag har stött på är Monster Hunter World.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Kan vara värt att tänka på att vissa spel/anti-fusk mjukvara ibland flaggar Autohotkey som ett fusk. Exempelvis ogillar Punkbuster AHK. Så beroende på vad du spelar så skulle jag rekommendera att du kollar upp huruvida AHK är okej innan du använder det online så att du inte råkar bli bannad. Om du bara lirar single-player spel så borde det inte vara några problem

Monster Hunter World är det jag spelar just nu. Tycker inte jag har märkt att jag får fram den rutan när jag spelar andra spel som Battlefield 1 osv.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Skulle detta kunna vara nått kanske? programvara för att mappa om tangenter
https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/map-any-key-to-...

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Nja om man trycker ALT + Space (gör du också) så ser du att det kommer upp alternativ rutan uppe i vänstra hörnet. Den rutan får jag när jag är i spelet och gör så att spelet hoppar ur fullskärmsläge. Jo jag har endast igång script när jag spelar eftersom jag använder dom två samtidig när jag spelar. Vill springa och hoppa samtidig. Det lustiga är att andra spel som jag spelar har aldrig haft den problem. Det enda spel som jag har stött på är Monster Hunter World.

Jodå, alt+space är en gammal goding som jag använder då och då för fönster som hamnat "utanför" skärmen (genom att välja Move-alternativet i menyn).

Eftersom du får upp den menyn i spelet så körs troligen spelet inte i "äkta" fullscreen, utan i fullscreen window. Du kanske kan välja "äkta" fullscreen i någon optionsmeny?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jodå, alt+space är en gammal goding som jag använder då och då för fönster som hamnat "utanför" skärmen (genom att välja Move-alternativet i menyn).

Eftersom du får upp den menyn i spelet så körs troligen spelet inte i "äkta" fullscreen, utan i fullscreen window. Du kanske kan välja "äkta" fullscreen i någon optionsmeny?

Vet du vad, när jag kikade i inställningar så står det att det körs i fullskärmsläge. Men när jag testade att ändra till Bordeless Windows så försvann plötsligt den där jobbiga ALT+Space fönstret (Nu använder jag inte AutoKey längre). Men byter jag tillbaka till fullskärmsläge så kommer den där fula menyn igen som kickar spelet till windows. Så frågan är, varför fungerar Bordeless Windows bättre än fullskärmsläge. Du ser på bilden som jag har bifogat, den där fönstret kommer upp när jag trycker på ALT+Space samtidigt, vilket inte händer i Bordeless Windows.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Vet du vad, när jag kikade i inställningar så står det att det körs i fullskärmsläge. Men när jag testade att ändra till Bordeless Windows så försvann plötsligt den där jobbiga ALT+Space fönstret (Nu använder jag inte AutoKey längre). Men byter jag tillbaka till fullskärmsläge så kommer den där fula menyn igen som kickar spelet till windows. Så frågan är, varför fungerar Bordeless Windows bättre än fullskärmsläge. Du ser på bilden som jag har bifogat, den där fönstret kommer upp när jag trycker på ALT+Space samtidigt, vilket inte händer i Bordeless Windows.

Udda, för när man kör "äkta" fullscreen har jag för mig att ingen standardfunktionalitet från Windows fönsterhantering ska vara aktiverad, och samma sak borde det då rimligen vara med borderless window förstås (och så blir det ju för dig).

Antingen kör de inte med "äkta" fullscreen eller så har jag helt enkelt fel, men om borderless window funkar fint så är det förstås bara att fortsätta köra med det. Ju mindre fulhack man måste ta till (t.ex. med AutoHotkey) desto bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Udda, för när man kör "äkta" fullscreen har jag för mig att ingen standardfunktionalitet från Windows fönsterhantering ska vara aktiverad, och samma sak borde det då rimligen vara med borderless window förstås (och så blir det ju för dig).

Antingen kör de inte med "äkta" fullscreen eller så har jag helt enkelt fel, men om borderless window funkar fint så är det förstås bara att fortsätta köra med det. Ju mindre fulhack man måste ta till (t.ex. med AutoHotkey) desto bättre.

Precis! Blev förvånad när jag insåg att Bordeless fungerar bättre än fullscreen, måste vara nån bugg i fullscreen läge.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd

En annan fråga

Man ska vara lite sparsam att skapa nya trådar så jag snor denna lite.

När jag skriver i Notepad++ och använder TAB så blir det ett hopp så nu till min fråga hur gör man det tvärtom?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

När jag skriver i Notepad++ och använder TAB så blir det ett hopp så nu till min fråga hur gör man det tvärtom?

Shift + TAB

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Shift + TAB

Dock så hoppar den bara bakåt den tar inte bort något.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Funkar det att få bort detdär när man trycker ned shift tangenten många gånger också?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Funkar det att få bort detdär när man trycker ned shift tangenten många gånger också?

Stäng av "Sticky Keys"

https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-the-irr...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dock så hoppar den bara bakåt den tar inte bort något.

Om man använt Tab för indentering, först på raden, så tar Shift + Tab bort en i stöten. Går att göra på flera rader samtidigt också. Mycket smidigt vid redigering av källkod.

Annars är väl vanlig hederlig Delete eller Backspace enklast?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Tack.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Om man använt Tab för indentering, först på raden, så tar Shift + Tab bort en i stöten. Går att göra på flera rader samtidigt också. Mycket smidigt vid redigering av källkod.

Annars är väl vanlig hederlig Delete eller Backspace enklast?

Tack!

Ser ut att funka så läge raden är tom. Ska med använda den till källkod.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Väldigt offtopic, men jag är nyfiken på hur din totala knappsetup ser ut. Om du använder WASD, hur lyckas du trycka både W+alt+space samtidigt?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tack!

Ser ut att funka så läge raden är tom. Ska med använda den till källkod.

Funkar även på icke-tomma rader, men bara i eventuellt tomrum (tabbar eller mellanslag) i början på raden. Står man inne i texten så hoppar den bara bakåt istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Väldigt offtopic, men jag är nyfiken på hur din totala knappsetup ser ut. Om du använder WASD, hur lyckas du trycka både W+alt+space samtidigt?

tumme på space, pekfinger på alt och långfinger på w?

Nu sitter jag vissserligen vid min lilla laptop, skulle nog inte vara lika pigg på den knappkombon hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Funkar även på icke-tomma rader, men bara i eventuellt tomrum (tabbar eller mellanslag) i början på raden. Står man inne i texten så hoppar den bara bakåt istället.

Ah jag märkte det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666