Permalänk

Pluggdator civilingenjör

Ska börja plugga till civilingenjör inom elektroteknik till hösten och har därför börjat fundera på dator.

Har en budget på ca 12k och de enda egentliga kraven är att den ska ha bra batteritid samt att den har en hyfsad prestanda som håller under de 5 åren jag ska plugga. Har inga större planer på att lira på så de är främst till programmering och matteprogram.

Alla tips är välkomna.

Permalänk
Avstängd

Spelar batteritiden verkligen så mycket roll? Du kommer alltid ha laddare med dig ändå trust me. Det jag tycker är ett måste är matt skärm, bakgrundsbelysning och ssd.

Permalänk

@Kossamu: läst att många önskat att dem skaffade en med bättre batteritid men tänkte också att man antagligen har med sig laddaren oftast

Permalänk
Medlem

Första året kan det vara bra att skriva snabbt med illustrationer och liknande för att hänga med i de grundläggande kurserna, tex mattematik. Det finns också ofta gott om datasalar för labborationer så strukturerade pärmar och färgglada pennor hjälpte mig i början! Med det sagt ångrar jag att jag inte köpte en bra bärbar förrns det tredje året, fantastiskt skönt men däremot märkte jag att jag antecknade allt mindre. Rekommenderar Dell XPS 13 men de kanske ligger något över budget, däremot har studentrabatt på dessa om du kontaktar Dell här på forumet.

Välj inget större än 13 tum, du ska bära med dig datorn överallt! Låg vikt är också trevligt. Lycka till med studierna, bra val!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@biglebowski8766: Grattis till antagningen!

Jag kör med en i5-6200U och hade nog kört på en snarlik motsvarande ultrabook i dagsläget. Specifikt har jag en X260 med stora batteriet om totalt 90+Wh. Lång batteritid är väldigt viktigt, inte alla salar som har eluttag. 12.5" skärm och vikt på under 2 kg, batteritiden är 10-16 h.

Glöm inte att ett gäng pennor är viktigare, speciellt första åren. Många grejer är i princip omöjliga att göra på dator och papper och penna är svåra att slå. Jag kör med Frixion, suddbart bläck från Pilot. Lite dyra men med ett gäng färger är det lätt att göra diagram och rita flöden.

Förslag på dator:
250 GB lagring, 8 GB RAM, 1080p, IPS, bra tangentbord, max 2 kg och eller 14".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om batteritiden inte ska spela roll får du skaffa en burk som håller en dag i skolan. Har på tre år haft med mig laddaren till min x1 carbon typ tio-femton gånger max och det har varit när jag vetat om att jag skulle köra en massa tunga simuleringar och haft presentationer där jag inte kan riskera att ha soppatorsk. I övrigt har den klarat sig med råge.
Dock är det antagligen billigare att köpa en ”vanlig” dator och ta med sig laddaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Spelar batteritiden verkligen så mycket roll? Du kommer alltid ha laddare med dig ändå trust me. Det jag tycker är ett måste är matt skärm, bakgrundsbelysning och ssd.

Visst, vissa kör så men det är extremt skönt att aldrig behöva bära med sig laddaren och leta efter eluttag. Så jag tycker ts är inne på rätt spår med bra batteritid som ett krav.

Lätt dator, 13 tum, bra batteritid,minst i5a, hyfsat rejäl SSD är mina rekommendationer att kika efter

Permalänk
Medlem

Jag pluggar programmering tredje året strax. Har en surface pro 4. Vilket gick loss på ca 13k inkl. studentrabbat via mircosoft.se. Gillar 3:2 bildförhållandet. Skönt med extra vertikal yta vid kodning.

Det jag märkt är att mängden primärmine inte får understiga 8 GB. Programmerar man t.ex. mobil appar och kör igång en virtuell lur för debugging så ryker RAM minnet på nolltid. Så minst 8 GB RAM och minst 4 trådar, (2 kärnor/4 trådar) CPU är vad som gäller.

Resten handlar om personliga preferenser. Behöver du touch? Tror du att du kommer vilja anteckna på papper eller med digital penna i t.ex. onenote? (vilket jag gör. Super najs).

Batteritid är skönt att ha men man har ju alltid laddaren med sig så....kanske inte superviktigt?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

@Kossamu: instämmer, de kommer alltid finnas el, en liten sväng till parken o dylikt klarar alla av!

Permalänk
Medlem

En bra skärm, ett tangentbord du trivs med (och gärna ett tyst sådant) och möjlighet att smäcka in en SSD är väl egentligen de enda "kraven".

Vet inte hur mycket simuleringar och FEM du kommer köra i programmet. Skall du köra någon FEM-programvara så vill du ha mycket kraft och du kommer troligen ändå vilja ha en kraftfullare dator på skolan för det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur dom mäter batteritid, men har känslan att den är kortare än vad som skrivs. Om du inte vill använda laddare så ska du inte förvänta dig lyxen att kunna kräma på med full ljusstyrka en hel dag och kolla på youtube/streama osv. Tycker du ska skippa batterispiralen. Spara pengarna och köp en skarvsladd och bli klassens hjälte istället.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Lenovo i gamingutförande med bra batteritid när jag pluggade (3år sedan) och jag ångrar att jag prioriterade batteriet så mycket. Datorn blir mycket tyngre och jag tog allt mer sällan med mig datorn vara för att den var tung att kånka på.
Ska du ha den till att anteckna föreläsningar tycker jag du borde ta en med touch skärm, det är väldigt sällan de som skrivs på whiteboarden är ren text, utan är mer formler och figurer du endast hinner avteckna om du har touch (eller papper och penna).

Skrivet av HugSeal:

Vet inte hur mycket simuleringar och FEM du kommer köra i programmet. Skall du köra någon FEM-programvara så vill du ha mycket kraft och du kommer troligen ändå vilja ha en kraftfullare dator på skolan för det.

Tveksamt om elektroteknik använder Fenita Elemnt asså. Det kommer nog mer vara matlab simuleringar och lite mindre tunga program.

Om datorkraften inte räcker till så har ju altod skolan datorer du kan göra simuleringar på, de har ju dessutom alla program till alla kurserna på skolans datorer.
Skulle fortfarande säga att vikten är prio.

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad X eller T-serien FTW.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕