Hyreskontrakt av sin egna bostadsrätt (med 100% ägande)

Permalänk
Skrivet av bore69:

Det låter som en vanlig villa ombyggd till tre lägenheter. Det låter dessutom som en kommersiell verksamhet där du/ni hyr ut alla tre lägenheter. Har ingen aning om hur det är i din fastighet, men detaljplan för villa brukar vanligtvis tillåta en till tvåfamiljshus. Ska du ha tre lägenheter måste det stå i detaljplanen annars får du söka bygglov och hoppas att grannarna inte överklagar. Som sagt vet jag inte hur det ser ut i just din fastighet, men jag skulle rekommendera dig skaffa juridisk hjälp och få bra koll på allt. Hamnar du i en tvist och det kommer fram att du inte har bygglov... det kommer att kosta bra mycket mer än en advokat idag.

Huset ser ut som det alltid gjort, det var "bo möjlighet" i mitten - där bodde en familj, badrummen har alltid funnits där dem funnits etc. Det var en lokal förut och nu gjort om de andra 2 till lägenhet genom att bara "uppdatera" väggar/kakel och fixa skåp.

Kök och badrummen, rummen etc har sett ut som de gjort i över 10 år.

Jag har inte råd med en jurist, de tar ju miljoner för sånt här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Iceheart2:

Huset ser ut som det alltid gjort, det var "bo möjlighet" i mitten, badrummen har alltid funnits där dem funnits etc. Det var en lokal förut och nu gjort om de andra 2 till lägenhet genom att bara "uppdatera" väggar/kakel och fixa skåp.

Kök och badrummen, rummen etc har sett ut som de gjort i över 10 år.

Men vad står det i pappren att det är för typ av "lägenhet" du äger ? Att ändra en fastighet från lokal till bostad kräver bygglov och du är otydlig med vilken typ av lägenhet det rör sig om.
Vem äger huset, är du är skriven i och har bott i lägenheten ? Finns det en samfällighet som har hand om de gemensamma ytorna ? Har du bara köpt ett hus och byggt om till lägenheter utan bygglov och kanske i strid med detaljplanen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Huset ser ut som det alltid gjort, det var "bo möjlighet" i mitten - där bodde en familj, badrummen har alltid funnits där dem funnits etc. Det var en lokal förut och nu gjort om de andra 2 till lägenhet genom att bara "uppdatera" väggar/kakel och fixa skåp.

Kök och badrummen, rummen etc har sett ut som de gjort i över 10 år.

Jag har inte råd med en jurist, de tar ju miljoner för sånt här.

Nej nej, så pass dyrt är det inte. Men även om du får betala några tusen för hjälp med detta så lär du vara glad för den investeringen om det väl händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Okej jag ska läsa alla länkar ni skickat,

Så det är en "villa" som är uppdelad i 3 lägenheter, så antar att hyreslagen gäller.
Det finns ingen förening, det är inte andrahandsuthyrning. Vi äger marken och huset (som är uppdelad i lägenheter).

Hittills har jag lagt in detta i mitt kontrakt (Den är inte klar ännu):

3 månaders uppsägning,
En hyra ska betalas i förskott
Brandskydd, försäkring etc är deras ansvar att lägga upp,
Vi försäkrar fastigheterna, dem försäkrar sitt hem.
De betalar för el
De skall ha en borgensman - om inte hyresgästen kan betala hyra/skada.
Deposition på 3 månadshyror som de får tillbaka om allt gått bra. - Skadar dem lägenheten tar vi depositionen och de får betala för att fixa skadorna.
De ska hålla rent på utegård, klippa gräset, skotta snö, kasta sopor.

Jag vill lägga till:

Skötsel, att man inte får störa grannar - annars får man varningar och vid upprepade varningar bryts kontraktet.
Om man inte betalar hyran i tid har hyresvärden rätt till att bryta kontraktet och "be dem flytta ut" - (DETTA SKA INTE STÅ MEN TÄNKTE ATT IFALL DEM VÄGRAR: vägrar dem + vägrar betala tas pengar från borgensman och jag tar det till kronofogden - den tid det tar är "depositionen"? Så jag inte förlorar pengar.

Går det avtala så och isåfall hur kan man skriva? Ska läsa alla lagar ni länka, men tänkte fråga samtidigt.

Samtidigt undrar jag också hur beskattningen sker med alla intäkter?

Alltså, det är viktigt att i sammanhanget ha klart för sig vad man ens får avtala om, ett avtal som inte är i linje med icke dispositiva lagar är att betrakta som ogiltigt oavsett om det är signerat eller inte. T.ex. brandskydd är jag väldigt tveksam om att man kan avtala bort som du verkar vara inne på. Eller för att konkretisera det med ett lite mer folkligt exempel, om vi två båda skrivit på ett avtal om att vi får mörda varandra så förändrar det ingenting i praktiken, det är fortfarande lika olagligt att göra det.

Jag tror du underskatta komplexiteten i att vara hyresvärd och överskattar kostnaden för att anlita juridisk hjälp. Alla är inte som Henning Penning eller Massi Fritz.

Permalänk
Medlem

@Iceheart2: Dude............ SKAFFA EN JURIST!!! Du verkar ha noll koll på det som krävs av dig som hyresvärd och lagarna som styr allt detta. Jag lovar dig att det kommer bita dig i arslet om det är så att det uppstår en tvist eller om något går åt helvete med huset.

En vän som skulle hyra ut sin villa betalade runt 5-6000 kr för en jurist att dra upp kontrakt. Tycker du det är mycket pengar för sinnesro så tycker jag du ska tänka om. Du kommer ångra dig om det går åt helvete.

Permalänk
Medlem

En till sak, som hyresvärd så har du VÄLDIGT många skyldigheter gentemot dina hyresgäster. Sånt är viktigt att tänka på och specificera.

Permalänk
Medlem

Gäller att du har stenkoll!
Tänk bara på att formuleringar i stil med "då bryts kontrakter omedelbart" inte fungerar i praktiken. Inte en cgans att du som hyresvärd kan slänga ut ex en barnfamilj på gatan.

Betalning den 28 kan också vara knepigt då vissa får lön den 27e samt att vissa företag betalar ut lön i efterskott om ex den 25/27 infaller på en lördag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Gäller att du har stenkoll!
Tänk bara på att formuleringar i stil med "då bryts kontrakter omedelbart" inte fungerar i praktiken. Inte en cgans att du som hyresvärd kan slänga ut ex en barnfamilj på gatan.

Betalning den 28 kan också vara knepigt då vissa får lön den 27e samt att vissa företag betalar ut lön i efterskott om ex den 25/27 infaller på en lördag.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis såna saker som jag också menar på är en del av varför han bör kontakta en jurist istället för att tro att han kan fippla runt själv.

Ett kontrakt som bryter mot hyreslagen är ogiltigt. Och även om det är giltigt så kan det ändå bestridas och förloras i en domstol.

Permalänk
Medlem

Samtidigt kan det väl vara bra att påpeka att "Det går inte", "Låt bli" osv är rätt svenskt. Det mesta går och är inte alls så svårt som man kan tro, i synnerhet inte företagande. Sverige har bostadsbrist, iaf i stora delar av landet så att vilja hyra ut är i grunden bra. Att prata med en jurist några timmar behöver inte alls blir så dyrt, och är man inte beredd att lägga ner typ 10 papp så kanske man inte riktigt är redo att vara hyresvärd.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Precis såna saker som jag också menar på är en del av varför han bör kontakta en jurist istället för att tro att han kan fippla runt själv.

Ett kontrakt som bryter mot hyreslagen är ogiltigt. Och även om det är giltigt så kan det ändå bestridas och förloras i en domstol.

Hela kontraktet blir väl ändå inte ogiltigt, utan endast de klausuler som bryter mot 12 kap. JB?

Permalänk
Medlem

@Napoleon.Solo: En bekant hyrde en lägenhet i andrahand där personen hade skrivit på ett kontrakt som uthyraren själv knåpat ihop.

Var väldigt många olika konstigheter skrivna där bland annat att man var tvungen att tillåta oanmälda inspektioner, att minsta klagan skulle leda till att depositionen drogs in och man var tvungen att flytta ut. Fler skumma saker som jag inte minns just nu.

Slutade med en tvist iallafall där uthyraren försökte kasta ut personen och behålla depositionen. Togs till hyresnämnden och uthyrarens kontrakt ansågs ogiltigt då det bröt mot hyreslagen och personen fick tillbaka deposition plus att den fick bo kvar i tre månader som ansågs var en rimlig uppsägningstid och fick en del av hyreskostnaden tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag blir skrämd av rädslan för utgifter här, initialt.

Skulle det skita sig med felaktig hyresgäst så riskerar man bra mycket högre utgifter längre fram.

Ring till en advokat eller bostadsjurist och fråga om ungefärlig kostnad för att få fram ett hyresavtal.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Huset ser ut som det alltid gjort, det var "bo möjlighet" i mitten - där bodde en familj, badrummen har alltid funnits där dem funnits etc. Det var en lokal förut och nu gjort om de andra 2 till lägenhet genom att bara "uppdatera" väggar/kakel och fixa skåp.

Kök och badrummen, rummen etc har sett ut som de gjort i över 10 år.

Jag har inte råd med en jurist, de tar ju miljoner för sånt här.

Du verkar ha gjort om något som tidigare varit något slags enfamiljshus, till ett flerfamiljshus. Jag vill minnas att det då finns helt andra krav på brandskydd (utrymningsvägar, brandbegränsningar, släckningsutrustning, etc. Brandsäkerhet i flerbostadshus). Så du måste definitivt verifiera att din fastighet är godkänd som hyresfastighet. Som hyresvärd tillkommer det sedan en myriad av regler mot dina hyresgäster. Här gäller det att ha stenkoll på vilka rättigheter och skyldigheter du har, det går inte att skjuta från höften.

Så för guds skull ta ditt förnuft till fånga och prata med en sakkunnig på området! Du vet inte ens vilken boendeform du försöker avtala uthyrning av...

Permalänk
Medlem

Som många säger kontakta en jurist, även om man skriver något som man tycker är jättebra och hyresgästen skriver på verkar det som att det inte alltid gäller om det inte är korrekt gjort.

Men en sak jag kom att tänka på är betaldatumet, senast 28e.
Det beror på om du kan tänkas ha överseende med detta.

Tänk på att många får lön den 27e, och om det är på en söndag så kommer lönen på måndag,
betalas hyran efter jobbet då så kanske du inte har hyran inbetald förrän 29e.

Permalänk
Medlem

Ja alltså precis som @Blomman90 och någon/några tidigare påpekat så är kontraktet definitivt inte det största problemet för tillfället.

Eftersom det då förmodligen är ett vanligt enfamiljshus som gjorts om, så behövs det förmodligen både detaljplanändring samt bygglov (och bygglovet kan så som jag förstått det överklagas, det har det gjorts friskt på senare år när folk i ”finare” områden i Sthlm har försökt göra samma sak, grannarna har _INTE_ gillat att det helt plötsligt ska bli nån sorts privatperson-drivna hyresrätter mitt i villaområdet).

Så, ta hjälp, omgående. Borde gå att ringa kommunen eller liknande och börja nysta i detta om man inte vill ta hjälp som kostar pengar på en gång.

Vidare så kommer alltså inte lagen om uthyrning av bostad i andra hand vara tillämplig, utan du kommer bli hyresvärd som står under hyreslagen.
Därför kan du t ex glömma dina klausuler om att ”jag vill kunna vräka folk omgående bäst jag behagar”.

Jag har även som @sAAb säger svårt att förstå hur man ska kunna räkna hem någon vinst i sån här liten skala. Visst om allt bara flyter på, fine. Men så fort som ett kylskåp pajar, hyresgästerna börjar klaga under vintern att minimi-temperatur inte hålls, etc etc you name it, verkar vara ett högriskprojekt i mina ögon.

Jag har även en följdfråga: Behöver man inte driva detta i någon form av bolag med bokföring etc?
Eller kommer det vara helt ok att bra dra in hyrorna på sitt lönekonto?

Även hyresättning osv blir väl betydligt krångligare då det inte längre handlar om andrahansuthyrning, finns väl regelverk att följa? (Annars hade vi ju haft marknadshyror där hyresvärdarna satt sina egna hyror....).

Edit: Den ”enkla” vägen om man ska försöka profitera på detta är ju helt enkelt att bara försöka hyra ut hela villan i andra hand istället. Då är det ett betydligt lättare regelverk som verkar passa TS bättre, t ex 3 mån uppsägningstid och möjlighet att avtala om tidsbestämda hyrperioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja alltså precis som @Blomman90 och någon/några tidigare påpekat så är kontraktet definitivt inte det största problemet för tillfället.

Eftersom det då förmodligen är ett vanligt enfamiljshus som gjorts om, så behövs det förmodligen både detaljplanändring samt bygglov (och bygglovet kan så som jag förstått det överklagas, det har det gjorts friskt på senare år när folk i ”finare” områden i Sthlm har försökt göra samma sak, grannarna har _INTE_ gillat att det helt plötsligt ska bli nån sorts privatperson-drivna hyresrätter mitt i villaområdet).

Så, ta hjälp, omgående. Borde gå att ringa kommunen eller liknande och börja nysta i detta om man inte vill ta hjälp som kostar pengar på en gång.

Vidare så kommer alltså inte lagen om uthyrning av bostad i andra hand vara tillämplig, utan du kommer bli hyresvärd som står under hyreslagen.
Därför kan du t ex glömma dina klausuler om att ”jag vill kunna vräka folk omgående bäst jag behagar”.

Jag har även som @sAAb säger svårt att förstå hur man ska kunna räkna hem någon vinst i sån här liten skala. Visst om allt bara flyter på, fine. Men så fort som ett kylskåp pajar, hyresgästerna börjar klaga under vintern att minimi-temperatur inte hålls, etc etc you name it, verkar vara ett högriskprojekt i mina ögon.

Jag har även en följdfråga: Behöver man inte driva detta i någon form av bolag med bokföring etc?
Eller kommer det vara helt ok att bra dra in hyrorna på sitt lönekonto?

Även hyresättning osv blir väl betydligt krångligare då det inte längre handlar om andrahansuthyrning, finns väl regelverk att följa? (Annars hade vi ju haft marknadshyror där hyresvärdarna satt sina egna hyror....).

Edit: Den ”enkla” vägen om man ska försöka profitera på detta är ju helt enkelt att bara försöka hyra ut hela villan i andra hand istället. Då är det ett betydligt lättare regelverk som verkar passa TS bättre, t ex 3 mån uppsägningstid och möjlighet att avtala om tidsbestämda hyrperioder.

Tänkte inte ens på det. I ett sånt fall som TS beskriver så blir det ju definitivt tal om att starta bolag då det som du säger inte handlar om vanlig andrahandsuthyrning. Hyran är också som du säger reglerad och man bör ta kontakt med hyresgästföreningen för att se vad en rimlig hyra i det området för den storleken kan vara.

TS, kontakta en bostadsjurist. OMGÅENDE.

Permalänk
Medlem

@Iceheart2: Som lekman på främmande farvatten begriper jag mig inte på varför du envisas med att skriva ett eget hyresavtal! Det är inget man lär sig på ett nätforum utan det krävs år av utbildning för att verkligen behärska det juridiska språket och år av erfarenhet för att kunna tillämpa det i praktiken. Och frågan som återstår är egentligen om du vet att hyreslagen (kap 12 jordabalken) är delvis tvingande till hyresgästens fördel? Mitt råd: hyr in en jurist med expertis på området, liksom många andra föreslagit!

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-mycket-vinst-g...

Där är även lite intressant läsning, spannet för vinst per lägenhet (i Stockholm dock, orkar inte googla fram hur mkt som helst åt TS), är mellan 1186 och 20708:- per år.
Då snackar vi etablerade bolag i stor skala som (förhoppningsvis) vet vad dom pysslar med.

Återigen, jag ifrågasätter även den ekonomiska kalkylen, med så lite som 3 lgh så känns läget helt hopplöst såvida allt inte bara på något magiskt sätt är tänkt att rulla på helt problemfritt år ut och år in.

Nu bara tar jag siffror ur röven, nån mer insatt får gärna hjälpa till.
Men om vi lägger oss mitt i ovan siffror, på säg 12k/år/lgh så ger det en vinst på 36k.
Den ska sedan delvis återinvesteras i saker som behöver fixas, sen skattas på innan det tas ut i vinst. Blir inte mycket pengar jämfört med tidsåtgång på årsbasis?

Bara en sån sak som avfallshantering? Jag tvivlar på att man bara kan fortsätta freeloada på det avtal som tömmer åt _EN_ villa, helt plötsligt så ska det alltså kontrakteras hushållsavfallshantering för 3 lgh?
Vintertid blir man väl skyldig snökottning? Och så vidare...
Känns som det finns huuur mkt ”gotchas” som helst med detta upplägg.
Vid detaljplan/besikning så lär man väl även nuförtiden åka på att det ska vara tillgänglighet(handikapp)-anpassat?

När bostadsbristen/andrahandsmarknaden är så fucked up som den är, så bör man ju kunna plocka samma vinst på överhyra i andrahand på en lgh, som det ger i ”legit” vinst på 3 hyresrätter?

Jag står fast vid att försöka hyra ut hela huset i andrahand till en så saltad överhyra som det bara går, (på gränsen till att riska att den boende kan kräva tillbaka i efterhand) verkar vara en betydligt bättre plan.
Detta ger även som sagt möjlighet till en snabb exit då man kan säga upp en andrahandare utan skäl med 3 månaders varsel.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Att det är vinst borde ju i sig betyda att alla omkostnader redan är betalda (du nämner avfallshantering, skottning m.m.). Eventuellt också efter avsättningar för renoveringar och dylikt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@BasseBaba:

Att det är vinst borde ju i sig betyda att alla omkostnader redan är betalda (du nämner avfallshantering, skottning m.m.). Eventuellt också efter avsättningar för renoveringar och dylikt.

Jo blev lite förvirrad, efter omskrivningar fick jag för mig att nyinvesteringar görs efter vinst, beror väl lite på hur man ser det. Jag tänkte t ex om man borrar bergvärme för att göra det billigare med uppvärmning inför nästa år och så vidare.

Omkostnaderna är ju dock givetvis innan vinst.

Dock fastnade vi på en teknikalitet nu frågan är ju hur kalkylen som helhet ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Min svenska/juridiska språk är inte det mest vackraste, så vore rätt nice om ni kan exakta skrifter. Exempel meningar

Det är bra med självinsikt. om du inte ens kan beskriva i rubrik eller i text vad du äger, så är en jurist en bra början. Det låter som du äger en fastighet. Du vill hyra ut delar av din villa. Att den består av flera lägenheter är oväsentligt. Så fort du hyr ut till en hyra på mer än ca 5000 kr per mån, blir du klassificerad som privat hyresvärd med enskild näringsverksamhet som enligt lag kräver bokföring. Du är också skyldig att upprätta hyresavtal, vilket många före mig har påpekat, som ger hyresgästen ganska stora rättigheter. Skaffa en jurist!

Permalänk
Medlem

Jag har ändå fastnat på frågan om detaljplan & bygglov.
Det enda jag hittar vid snabb google är ett inlägg på ”byggahus.se”, och där påstår någon att detta medför en kostnad på ”100 000 eller mer”.

Finns det nån insatt som har koll på detta? Stämmer dom summorna känns det ju som att det bara är att lägga ner hela planen direkt?

https://www.byggahus.se/forum/threads/goera-om-stor-villa-til...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ändå fastnat på frågan om detaljplan & bygglov.
Det enda jag hittar vid snabb google är ett inlägg på ”byggahus.se”, och där påstår någon att detta medför en kostnad på ”100 000 eller mer”.

Finns det nån insatt som har koll på detta? Stämmer dom summorna känns det ju som att det bara är att lägga ner hela planen direkt?

https://www.byggahus.se/forum/threads/goera-om-stor-villa-til...

Kommunen kan självt bestämma taxorna inom ett lagstyrt spann så det går inte att ge ett generellt svar på vad det kostar för "det bero på"...

Självkostnadsprincipen
För miljö och byggnämndens verksamhet reglerar 12 kap. 10 §, PBL att en avgift inte får överstiga kommunens genomsnittliga kostnad för den typ av besked, beslut eller
handläggning som avgiften avser. För all kommunal verksamhet gäller dessutom allmänt
självkostnadsprincipen som uttrycks i 8 kap. 3c § kommunallagen. ”Kommuner och landsting får inte ta ut högre avgifter än som svarar mot kostnaderna för de tjänster eller nyttigheter som kommunen eller landstinget tillhandahåller (självkostnaden)”. Självkostnadsprincipen syftar på det totala avgiftsuttaget för en verksamhet. Kostnaderna i det enskilda fallet har inte någon betydelse för tillämpningen av självkostnadsprincipen. Självkostnadsprincipen är närmast en målsättningsprincip som innebär att syftet med verksamheten inte får vara att ge vinst. Under en längre tid får det totala avgiftsuttaget inte överstiga de totala kostnaderna för verksamheten (se bl.a. Petersén m.fl.). Kommunallagen, kommentarer och praxis, 2006, s. 354). Vid beräkningen av självkostnaderna får, utöver externa kostnader, alla relevanta direkta och indirekta kostnader som verksamheten ger upphov till tas med. Exempel på direktakostnader är personalkostnader, personalomkostnader (inklusive pensionskostnader), material och utrustning, försäkringar m.m. Exempel på indirekta kostnader är lokalkostnader, kapitalkostnader och administrationskostnader. Verksamhetens eventuella andel av kommunens centrala service och administrationskostnader bör också räknas med (se bl.a. prop. 1993/94:188 s. 85).

Plan och bygglagen
Särskilda föreskrifter om avgifter för kommunernas verksamhet inom Miljö-och byggnämndens ansvarsområde finns i 12 kap. plan och bygglagen (2010:900). Där anges i 8 § att Miljö- och byggnämnden får ta ut avgifter för:
1. beslut om planbesked, förhandsbesked, villkorsbesked, startbesked, slutbesked och ingripandebesked,
2. beslut om lov,
3. tekniska samråd och slutsamråd,
4. arbetsplatsbesök och andra tillsynsbesök på byggarbetsplatsen,
5. upprättande av nybyggnadskartor,
6. framställning av arkivbeständiga handlingar,
7. kungörelser enligt 9 kap. 41 § tredje stycket och
8. andra tids-eller kostnadskrävande åtgärder.
Miljö-och byggnämnden får även enligt 9 § ta ut en planavgift för att täcka kostnader för att upprätta eller ändra detaljplaner eller områdesbestämmelser, om nämnden ger bygglov för nybyggnad eller ändring av en byggnad eller annat bygglov enligt 16 kap. 7 § (skylt eller ljusanordning eller annan bygglovpliktig anläggning) och den fastighet som bygglovet avser har nytta av planen eller områdesbestämmelserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag håller med er om nästan allt, men jag har inte råd att lägga 10 000 på en jurist för ett avtal IFALL det blir en tvist. Tvisten kan omöjligt kosta mer än så ***bort/mod***
1. Vi kollar vilka vi hyr ut till. Att vi är på samma sida. Att vi är "vänner".
2. Vi har en revisor som bokför allt. Allt sker vitt och lagligt.
3. Bygget har varit hyrt i mitten till en familj, och ena sidan var bara fylld med kartonger som "lager", från vårt egna företag. Den andra var bara tom i flera år. Vi byggde om väggar och golv och vill hyra ut båda delarna till 2 "familjer". Det kan vara studenter, det kan vara 1 person etc.

4. De ska ta hand om stället som om det är deras egna, te.x. skotta, inte röka inomhus, kasta soporna. Inte göra det till en svinstia.

5. Vi vill ha betalt senast 28e, men vi blir inte galna om de säger "Jag får min lön 29e, är det okej att betala 30e?" - Ja det är okej. Men skulle de inte betala efter typ 2 veckor så står det i kontraktet att senast 28e och de betalar inte så ska borgensman stå för det + avtalet upphör.
Vägrar dem och bråkar så tar man det till kronofogden, de förlorar depositionen och kronofogden får kasta ut dem (SÅ ÄR DET TÄNKT, är det bra?)

6. Jag envisas inte om att skriva avtalet, jag vill ha det så bra som möjligt men har inte råd med jurist och därför vill jag skriva allt som "KAN" hända ifall det skulle bli tjaffs. Men som sagt vi kollar vilka vi hyr till, vi pratar med dem, kollar hur dem är etc. Vi bor rätt nära. Så kontraktet är mest till för att IFALL det blir en tvist så ska vi bli skyddade fastän hyresgästen har mer rättigheter enligt lagen.

7. Vi har redan förberett allt, bergvärme, mätare m.m. Så alla kostnader är klara för år 1 som vi ska dra av efter årets sluts intäkter. De delar på bredbandskostnaden, de betalar för den el de använder, alla får golvvärme genom bergsvärme och blir det något fel så bor vi där och lagar.
Alla har HELT nya kylskåp m.m.

8. Vinsten blir ju intäkterna. Du skattar på dem och bokför alla intäkter och kostnader. Skatten är jävligt hög dock.

9. Hyrorna är inte alls högre än vad de brukar vara i Stockholm. Rimligt och bra. Till och med billigare än vad jag vill hyra ut för.

Finns det inga av er som hyr ut någon bostad/villa som ni inte bor i men äger? Hur gör ni?

§1.2 /screamin-daemon, moderator
Permalänk

Plus.

Nej jag vet ännu inte vad för ägarform jag har. Håller på ta reda på det - hur tar man reda på det? (Försöker prata med jurist som är vän till oss och förhoppningsvis kan personen mycket om avtal).

Ja, jag är väl medveten om att vissa avtal inte är dispositiva, det är det jag försöker få hjälp med här om ni förhoppningsvis kan hjälpa mig med.
Te.x. "Om ni inte betalar hyran i tid upphör avtalet att gälla omedelbart" - Då om de är decent människor så kommer de acceptera och dra om det är det vi vill. - De förlorar 1 månad av sin deposition och får tillbaka bara 2.
Men om de jävlas och stannar så tar jag saken till kronofogden och de får vräka dem, samt de
förlorar hela depositionen (och då är det lugnt om det tar 3 månader för då är det +-0).
Har de förstört hela lägenheten som "straff" för att jävlas så får dem stå för kostnaderna så som det står på avtalet - via kronofogden, kan dem inte betala är det borgensman som betalar allt - som också avtalas om.

Samt de betalar ju förskottshyra, så om de inte betalar så har vi 1 månad på oss tills vi börjar gå back. + 3 månaders deposition d.v.s. 4 månader totalt på oss tills vi börjar förlora på dem om de inte går därifrån.

Jag ska filma/fota allt i lägenheten innan de flyttar in så jag har bevismaterial.

Vi tror ABSOLUT INTE att detta kommer ske alls då vi tar rätt så normalt folk och folk som vi känner te.x. en chefs kusin m.m. MEN Avtalet finns för säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Hej,

Jag vill hyra ut min lägenhet, som ägs av mig 100% helt. Inga föreningar är inblandade.

Jag håller på gör kontraktet nu och undrar hur jag ska göra exakt och vad jag bör tänka på?

Jag har gjort ett externt avtal med Borgesman ifall hyresgästen inte kan betala.

Jag håller på säger att uppsägningstiden är 3 månader,
och en deposition på 3 månader som de måste betala.

Måste betala hyran i förskott varje månad den 28e.

Jag har också sagt att om hyran inte betalas i tid, så har Hyresvärden rätt till att bryta kontraktet omedelbart. (Hur ska jag skriva detta korrekt?)

"Om inte hyresgästen betalar hyran i tid är hyresgästen skyldig att utge ersättning för skriftlig betalningspåminnelse enligt lagen om ersättning för inkassokostnader.

Om inte hyresgästen betalar hyran i tid har hyresvärden rätt till att bryta avtalet med omedelbar verkan.
"

Det låter väldigt fel med andra stycket.

Vad är Force Majeure?

Vill att det ska stå att hyresvärden har rätt att höja månadshyran (rimligt pris) men måste nämna det 3 månader innan det sker (så de har tid att säga upp ifall de inte har råd/vill betala höjningen) .

Vad mer bör jag tänka på?

Min svenska/juridiska språk är inte det mest vackraste, så vore rätt nice om ni kan exakta skrifter. Exempel meningar

Först vill du gardera dig med 3 månader, men ändå sparka ut dom direkt om hyran kommer in lite sent.
och istället för att ringa och prata eller skicka ett sms om varför, så ska det påföras extraavgifter och vräkas...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag håller med er om nästan allt, men jag har inte råd att lägga 10 000 på en jurist för ett avtal IFALL det blir en tvist. Tvisten kan omöjligt kosta mer än så ***bort/mod***

1. Vi kollar vilka vi hyr ut till. Att vi är på samma sida. Att vi är "vänner".
2. Vi har en revisor som bokför allt. Allt sker vitt och lagligt.
3. Bygget har varit hyrt i mitten till en familj, och ena sidan var bara fylld med kartonger som "lager", från vårt egna företag. Den andra var bara tom i flera år. Vi byggde om väggar och golv och vill hyra ut båda delarna till 2 "familjer". Det kan vara studenter, det kan vara 1 person etc.

4. De ska ta hand om stället som om det är deras egna, te.x. skotta, inte röka inomhus, kasta soporna. Inte göra det till en svinstia.

5. Vi vill ha betalt senast 28e, men vi blir inte galna om de säger "Jag får min lön 29e, är det okej att betala 30e?" - Ja det är okej. Men skulle de inte betala efter typ 2 veckor så står det i kontraktet att senast 28e och de betalar inte så ska borgensman stå för det + avtalet upphör.
Vägrar dem och bråkar så tar man det till kronofogden, de förlorar depositionen och kronofogden får kasta ut dem (SÅ ÄR DET TÄNKT, är det bra?)

6. Jag envisas inte om att skriva avtalet, jag vill ha det så bra som möjligt men har inte råd med jurist och därför vill jag skriva allt som "KAN" hända ifall det skulle bli tjaffs. Men som sagt vi kollar vilka vi hyr till, vi pratar med dem, kollar hur dem är etc. Vi bor rätt nära. Så kontraktet är mest till för att IFALL det blir en tvist så ska vi bli skyddade fastän hyresgästen har mer rättigheter enligt lagen.

7. Vi har redan förberett allt, bergvärme, mätare m.m. Så alla kostnader är klara för år 1 som vi ska dra av efter årets sluts intäkter. De delar på bredbandskostnaden, de betalar för den el de använder, alla får golvvärme genom bergsvärme och blir det något fel så bor vi där och lagar.
Alla har HELT nya kylskåp m.m.

8. Vinsten blir ju intäkterna. Du skattar på dem och bokför alla intäkter och kostnader. Skatten är jävligt hög dock.

9. Hyrorna är inte alls högre än vad de brukar vara i Stockholm. Rimligt och bra. Till och med billigare än vad jag vill hyra ut för.

Finns det inga av er som hyr ut någon bostad/villa som ni inte bor i men äger? Hur gör ni?

Hur har lägenheterna skapats, fanns det bygglov, finns lägenheterna registrerade i lägenhetsregistret, du måste väl för bövelen veta det om du äger huset annars är det nog bäst att lägga ner alla tankar på att hyra ut om du inte anlitar professionell hjälp med det.

Lägenhetsregistret
Lägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter. Uppgift om vem som bor i lägenheten finns inte i lägenhetsregistret.
Lägenhetsregistret innehåller grundläggande information om alla bostäder, bland annat uppgifter om area, antal rum och kökstyp.

Fastighetsägare med frågor om lägenhetsnumrering? Kontakta den kommun som fastigheterna ligger i.
Fastighetsägare som behöver en ny förteckning över beslutade lägenhetsnummer? Kontakta den kommun som fastigheterna ligger i.

https://www.lantmateriet.se/lagenhetsregistret

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag håller med er om nästan allt, men jag har inte råd att lägga 10 000 på en jurist för ett avtal IFALL det blir en tvist. Tvisten kan omöjligt kosta mer än så

Det är den där meningen jag och många andra reagerar på skulle jag tro.

Hur i hela fridens namn har du inte råd att spendera kanske 5-10000 kronor på en jurist men du har råd att installera bergvärme, köpa nya kylskåp och fixa allt du nämnt är så bra med lägenheterna om du inte har råd att prata med en expert gällande kontrakt och uthyrning av bostäder...

"Tvisten kan omöjligen kosta mer än så..."

Hur tänker du där? En tvist kan kosta dig huset om du klantar dig. Rimligen är huset värt mer än 5-10000 kronor.

Om något händer och du försöker dra in depositionen för att täcka kostnaderna och du förlorar i hyresnämnden så har du garanterat större kostnader än 10000 kronor. Och du kommer förlora en tvist om du sitter med ett felaktigt kontrakt, felaktiga krav, icke uppfyllda skyldigheter som hyresvärd etc.

TÄCK DITT ARSLE OCH KONTKTA ETT PROFFS! Hur många personer många slå dig i huvudet med den meningen innan du förstår?

Permalänk
Medlem

Till exempel ger en snabb googling att om man hyr ut sin lägenhet i andra hand utan att andrahandshyraren avsäger sig besittningskydd, ja då efter två år har andrahandshyraren rätt till lägenheten. Detta är bara ett exempel på en regel som finns.

Du måste förstå att hyra ut del av hus, lägenhet regleras med lagar och förordningar som man som lekman svårligen kan få grepp om. Därför är det smarta att prata med en sakkunning och ta råd så att man har ryggen fri vid eventuell tvist.

I en perfekt värld uppstår det aldrig tvister och alla är vänner. Men den världen finns inte.

Permalänk
Medlem

Min polare som blev dragen till hyresnämnden blev det av en "kompis" till honom. Finns många andra sådana historier.

Tro inte att du är speciell och att inget kommer hända dig. Det är som att du ber om att något ska hända dig........