Hyreskontrakt av sin egna bostadsrätt (med 100% ägande)

Permalänk

Jag skrev fel i rubriken, det är inte andrahands.
Vi äger skiten 100%, marken, huset. De kan inte "få" den efter 2 år oavsett hur.
Det är någon annan lag som gäller här.

Tvisten kan kosta mig mer än 10 000 kr hur? Gärna ett exempel, då detta ser jag bara genom att man måste betala rättegångskostnader och då är dem (hyresgästen) **bort/mod*** om de tar det till rättegång då de omöjligt kan betala rättegångskostnaderna om dem själva förlorar, då vi inte direkt hämtar in advokater eller läkare och hyr ut till som har rättegångskostnader som minutlön.
MEN JA, IFALL det nu skulle gå så långt så finns avtal som jag krigar ihop här, gärna med er hjälp/tips etc.

Jag håller med er, vill gärna ha en jurist som sköter allt. En kommunsnubbe som kontrollerar allt med huset. Men har inte råd med allt detta.

Vi har inte råd med att en jurist ska fixa ett kontrakt för 10 000 kr. Vi lägger hellre 10 000 kr på bergsvärme pengar eller göra det finare i huset som är mer aktuellt för att de ska kunna bo där i nuet. Vi har inte tillräckligt med pengar för framtida problem - FAST JAG HÅLLER MED ER (ska nämna detta till högre makter)! Just nu är nuet viktigast, så de kan bo där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag skrev fel i rubriken, det är inte andrahands.
Vi äger skiten 100%, marken, huset. De kan inte "få" den efter 2 år oavsett hur.
Det är någon annan lag som gäller här.

Tvisten kan kosta mig mer än 10 000 kr hur? Gärna ett exempel, då detta ser jag bara genom att man måste betala rättegångskostnader och då är dem (hyresgästen) ***bort/mod*** om de tar det till rättegång då de omöjligt kan betala rättegångskostnaderna om dem själva förlorar, då vi inte direkt hämtar in advokater eller läkare och hyr ut till som har rättegångskostnader som minutlön.
MEN JA, IFALL det nu skulle gå så långt så finns avtal som jag krigar ihop här, gärna med er hjälp/tips etc.

Jag håller med er, vill gärna ha en jurist som sköter allt. En kommunsnubbe som kontrollerar allt med huset. Men har inte råd med allt detta.

Vi har inte råd med att en jurist ska fixa ett kontrakt för 10 000 kr. Vi lägger hellre 10 000 kr på bergsvärme pengar eller göra det finare i huset som är mer aktuellt för att de ska kunna bo där i nuet. Vi har inte tillräckligt med pengar för framtida problem - FAST JAG HÅLLER MED ER (ska nämna detta till högre makter)! Just nu är nuet viktigast, så de kan bo där.

Har några inom familjen som är hyresvärdar. Det enda rådet jag kan förmedla är att kontakta en jurist för vägledning INNAN du/ni gör någonting annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag skrev fel i rubriken, det är inte andrahands.
Vi äger skiten 100%, marken, huset. De kan inte "få" den efter 2 år oavsett hur.
Det är någon annan lag som gäller här.

Tvisten kan kosta mig mer än 10 000 kr hur? Gärna ett exempel, då detta ser jag bara genom att man måste betala rättegångskostnader och då är dem (hyresgästen) ***bort/mod*** om de tar det till rättegång då de omöjligt kan betala rättegångskostnaderna om dem själva förlorar, då vi inte direkt hämtar in advokater eller läkare och hyr ut till som har rättegångskostnader som minutlön.
MEN JA, IFALL det nu skulle gå så långt så finns avtal som jag krigar ihop här, gärna med er hjälp/tips etc.

Jag håller med er, vill gärna ha en jurist som sköter allt. En kommunsnubbe som kontrollerar allt med huset. Men har inte råd med allt detta.

Vi har inte råd med att en jurist ska fixa ett kontrakt för 10 000 kr. Vi lägger hellre 10 000 kr på bergsvärme pengar eller göra det finare i huset som är mer aktuellt för att de ska kunna bo där i nuet. Vi har inte tillräckligt med pengar för framtida problem - FAST JAG HÅLLER MED ER (ska nämna detta till högre makter)! Just nu är nuet viktigast, så de kan bo där.

Du har alldeles fel attityd till problemet och om du vägrar prata med en jurist så kan du väl i alla fall kontakta en byggnadsinspektör på kommunen (eller kontakta lantmäteriet om du inte själv ser uppgifterna på deras sida som visar fastighetsinfo https://www.lantmateriet.se/sv/ klicka på självservice) för att reda ut vilken typ av fastighet/lägenhet det är och om det överhuvudtaget är lagligt att hyra ut en bostad eller om det behövs nån åtgärd innan det ens är lagligt att börja hyra ut en del lägenhet.

Börja med att ta reda på om du i juridisk mening ens har en lägenhet som du kan/får hyra ut eller om det är nån annan typ av lokal för det är ju i alla fall inte en bostadsrätt och det verkar ju inte heller handla om en ägarlägenhet som du beskriver det.
Om det är ett svartbygge lär du drunkna i problem och kostnader så fort det händer det minsta lilla eller om det anmäls till byggnadsnämnden och att du inte ens kan ge ett klart svar på vad det är för typ av lägenhet och om pappren på den är i ordning är inget bra tecken för det är sånt som hyresvärdar brukar kunna svara på i sömnen.

Du verkar ha alldeles för låg kunskapsnivå och du lär få dyrbara problem som ett (kanske ogiltigt) avtal inte kommer räddar dig från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag skrev fel i rubriken, det är inte andrahands.
Vi äger skiten 100%, marken, huset. De kan inte "få" den efter 2 år oavsett hur.
Det är någon annan lag som gäller här.

Tvisten kan kosta mig mer än 10 000 kr hur? Gärna ett exempel, då detta ser jag bara genom att man måste betala rättegångskostnader och då är dem (hyresgästen) ***bort/mod*** om de tar det till rättegång då de omöjligt kan betala rättegångskostnaderna om dem själva förlorar, då vi inte direkt hämtar in advokater eller läkare och hyr ut till som har rättegångskostnader som minutlön.
MEN JA, IFALL det nu skulle gå så långt så finns avtal som jag krigar ihop här, gärna med er hjälp/tips etc.

Jag håller med er, vill gärna ha en jurist som sköter allt. En kommunsnubbe som kontrollerar allt med huset. Men har inte råd med allt detta.

Vi har inte råd med att en jurist ska fixa ett kontrakt för 10 000 kr. Vi lägger hellre 10 000 kr på bergsvärme pengar eller göra det finare i huset som är mer aktuellt för att de ska kunna bo där i nuet. Vi har inte tillräckligt med pengar för framtida problem - FAST JAG HÅLLER MED ER (ska nämna detta till högre makter)! Just nu är nuet viktigast, så de kan bo där.

En kommunsnubbe är inte en jurist som får ge dig ekonomiska råd här. Det vore tjänstefel.

Ring idag till en advokat och fråga vad det kostar att få ett avtal formulerat. Det är gratis att ringa och fråga dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag skrev fel i rubriken, det är inte andrahands.
Vi äger skiten 100%, marken, huset. De kan inte "få" den efter 2 år oavsett hur.
Det är någon annan lag som gäller här.

Tvisten kan kosta mig mer än 10 000 kr hur? Gärna ett exempel, då detta ser jag bara genom att man måste betala rättegångskostnader och då är dem (hyresgästen) ***bort/mod*** om de tar det till rättegång då de omöjligt kan betala rättegångskostnaderna om dem själva förlorar, då vi inte direkt hämtar in advokater eller läkare och hyr ut till som har rättegångskostnader som minutlön.
MEN JA, IFALL det nu skulle gå så långt så finns avtal som jag krigar ihop här, gärna med er hjälp/tips etc.

Jag håller med er, vill gärna ha en jurist som sköter allt. En kommunsnubbe som kontrollerar allt med huset. Men har inte råd med allt detta.

Vi har inte råd med att en jurist ska fixa ett kontrakt för 10 000 kr. Vi lägger hellre 10 000 kr på bergsvärme pengar eller göra det finare i huset som är mer aktuellt för att de ska kunna bo där i nuet. Vi har inte tillräckligt med pengar för framtida problem - FAST JAG HÅLLER MED ER (ska nämna detta till högre makter)! Just nu är nuet viktigast, så de kan bo där.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag hoppas verkligen inte att det är du som håller i trådarna i detta "projekt", utan någon som är betydligt mer insatt och att du "bara" försöker hjälpa till på ett hörn...

Du verkar ha väldigt svårt att ta in vad vi säger och tror att allt är guld och gröna skogar. Du har en fastighet som antagligen inte uppfyller de krav som ställs på en flerfamiljsbostad. Detta eftersom du själv har noll koll på vad för typ av fastighet du försöker hyra ut (förutom att det är ett hus med 4 väggar och förhoppningsvis ett tak...). Man kan inte bara göra vad man känner för, man måste ha tillstånd och följa strikta regelverk när man sysslar med bostäder! Ett hus (en bostad) är inte samma sak som ett hus med lägenheter (flera bostäder).

Vill du veta vad som kan kosta dig mer än 10 000 kr? Jo, om det i ditt lilla svartbygge, tillika icke-godkända flerfamiljshus, till exempel skulle uppstå en brand (blixtnedslag, glömd spisplatta, pyroman som går förbi, what ever.). Någon av dina "hyresgäster" kanske skadas, eller i värsta fall omkommer. I utredningen så visar det sig att fastigheten inte uppfyller gällande krav på brandskydd i flerbostadshus (utrymningsvägar, brandgator, brandceller, etc.), å vips så kan du bli åtalad och kan åka på skadestånd (då snackar vi verkligen inte någon spottstyver som 10 000 kronor, det kan vara flera hundratusentals kronor) och kanske fängelse...

Något annat som kan kosta dig 10 000 kronor är ifall du vräker en hyresgäst på olagliga grunder. Hyresgästen kanske bor kvar 3 månader och du håller inne med depositionen. Men när hyresgästen kontaktar hyresnämnden så kanske de kommer fram till att du inte har rätt att hålla inne med depositionen, och vips så är du skyldig hyresgästen flera månadshyror och kan säkert även tilldömas vite. Det spelar ingen roll vad du skriver i ditt lilla avtal om det inte är förenligt med gällande lagar och regler. Du får hoppas att dina "hyresgäster" är dina "vänner" och inte alls blir arga på dig om du helt utan giltig anledning kastar ut dem på bar backe (oavsett vad det står i ditt avtal). Men verkligheten är en helt annan...

Visste du till exempel om att varje lägenhet ska ses som en brandcell, som ska motstå brand och rök i 60 minuter (ansvar_brandskydd)?

Det enda råd jag kan ge dig (förutom att lägga ner projektet, då jag faktiskt tror att kompetensen för att driva detta saknas), är att kolla upp så att du verkligen får göra det du gör.

  • Ring kommunen och verifiera att du verkligen får bygga om fastigheten till ett flerbostadshus

  • Kolla med lantmäteriet att din fastighet är korrekt registrerad med lägenheter

  • Ring MSB och fråga om vilka krav som ställs på dig som fastighetsägare i form av brandskydd

Det kostar inte något att ringa myndigheter och fråga om detta. Däremot kan det finnas kostnader för att få allt godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag skrev fel i rubriken, det är inte andrahands.
Vi äger skiten 100%, marken, huset. De kan inte "få" den efter 2 år oavsett hur.
Det är någon annan lag som gäller här.

Tvisten kan kosta mig mer än 10 000 kr hur? Gärna ett exempel, då detta ser jag bara genom att man måste betala rättegångskostnader och då är dem (hyresgästen) ***bort/mod*** om de tar det till rättegång då de omöjligt kan betala rättegångskostnaderna om dem själva förlorar, då vi inte direkt hämtar in advokater eller läkare och hyr ut till som har rättegångskostnader som minutlön.
MEN JA, IFALL det nu skulle gå så långt så finns avtal som jag krigar ihop här, gärna med er hjälp/tips etc.

Jag håller med er, vill gärna ha en jurist som sköter allt. En kommunsnubbe som kontrollerar allt med huset. Men har inte råd med allt detta.

Vi har inte råd med att en jurist ska fixa ett kontrakt för 10 000 kr. Vi lägger hellre 10 000 kr på bergsvärme pengar eller göra det finare i huset som är mer aktuellt för att de ska kunna bo där i nuet. Vi har inte tillräckligt med pengar för framtida problem - FAST JAG HÅLLER MED ER (ska nämna detta till högre makter)! Just nu är nuet viktigast, så de kan bo där.

Det spelar ingen roll vad du tror om att de inte kan få något efter två år. Det finns något som heter besittningsrätt i Sverige. Och om du inte har koll på vad det är så borde du inte hyra ut ett jävla skit för det är att be om problem. I runda slängar så kan man säga att de har rätt att bo kvar där i evigheters evighet oavsett vad du tycker om saken oavsett om du äger huset om du har felaktiga kontrakt.

Hur tänker du egentligen? Om du missköter dig och dina åtaganden och skyldigheter emot dina hyresgäster och någon påtalar detta till dem så kommer de inte behöva lägga ut en krona på rättegångskostnader, hyresgästföreningen och deras hemförsäkring täcker allt sånt. Det är ditt arsle som sitter löst inte deras.

Du MÅSTE SLUTA! Sluta bara sluta! Sluta sitt här och be om råd och sen när du får dussintals råd om samma sak säga att du skiter i det för du inte har råd. I såna här fall så får man lov att ta sig råd. Om det så är att gå till banken och belåna huset för att få råd till en advokat så gör man det. Eller så tar man ett blancolån för det. Man löser det. Detta är viktigt.

Permalänk
Medlem

@Iceheart2: Sitter du och försöka roffa åt dig pengar på flyktingkrisen och hyra ut lägenheter via kommunen och du inte vill göra det på rätt sätt. Blandar du in kommunen i detta och du missköter dig så kommer kommunens advokater att krossa dig xD

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen höj nivån, nedlåtande och kränkande formuleringar är inte ok.

Citat:

§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag hjälper till i ett hörn. Jag har tyvärr envisa personer som bestämmer. Jag vet att de ni säger stämmer men det kan inte vara så svårt att det måste kosta mig massa pengar för att få till ett avtal som skyddar mig. Ska avtalet kosta mer än hyran? Inte ens rimligt.
Men jag förmedlar allt ni säger. Era tips är riktigt bra och rätt. Samtidigt Söker jag svar på andra saker för visda upprepar bara samma sak.

Jag har inte tänkt att kasta ut någon. Eller jävlas. Jag behöver bara skydd OM det nu skulle uppstå en tvist.

Jag vet vad besittningsrätt är. Jag vet dock inte vad för typ av hus det är. Jag vet inte vilka lagar som inte är dispositiva eller inte inom ärendet samt vet inte specifikt vilka lagar som säger att avtal upphörs om de inte betalar. Det finns en sådan lag för bostadsrätter.

Jag återkommer med mer frågor snart. Ska kolla upp era råd.

Nej. Jag är inte trög som fifflar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag hjälper till i ett hörn. Jag har tyvärr envisa personer som bestämmer. Jag vet att de ni säger stämmer men det kan inte vara så svårt att det måste kosta mig massa pengar för att få till ett avtal som skyddar mig. Ska avtalet kosta mer än hyran? Inte ens rimligt.
Men jag förmedlar allt ni säger. Era tips är riktigt bra och rätt. Samtidigt Söker jag svar på andra saker för visda upprepar bara samma sak.

Jag har inte tänkt att kasta ut någon. Eller jävlas. Jag behöver bara skydd OM det nu skulle uppstå en tvist.

Jag vet vad besittningsrätt är. Jag vet dock inte vad för typ av hus det är. Jag vet inte vilka lagar som inte är dispositiva eller inte inom ärendet samt vet inte specifikt vilka lagar som säger att avtal upphörs om de inte betalar. Det finns en sådan lag för bostadsrätter.

Jag återkommer med mer frågor snart. Ska kolla upp era råd.

Nej. Jag är inte trög som fifflar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör ta reda på vad för typ av fastighet det är innan du börjar skriva ett avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag hjälper till i ett hörn. Jag har tyvärr envisa personer som bestämmer. Jag vet att de ni säger stämmer men det kan inte vara så svårt att det måste kosta mig massa pengar för att få till ett avtal som skyddar mig. Ska avtalet kosta mer än hyran? Inte ens rimligt.
Men jag förmedlar allt ni säger. Era tips är riktigt bra och rätt. Samtidigt Söker jag svar på andra saker för visda upprepar bara samma sak.

Jag har inte tänkt att kasta ut någon. Eller jävlas. Jag behöver bara skydd OM det nu skulle uppstå en tvist.

Jag vet vad besittningsrätt är. Jag vet dock inte vad för typ av hus det är. Jag vet inte vilka lagar som inte är dispositiva eller inte inom ärendet samt vet inte specifikt vilka lagar som säger att avtal upphörs om de inte betalar. Det finns en sådan lag för bostadsrätter.

Jag återkommer med mer frågor snart. Ska kolla upp era råd.

Nej. Jag är inte trög som fifflar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är också helt galet resonerat. Vad du tar ut för hyra för en lägenhet är helt irrelevant för vad det kan kosta att få hjälp med att skriva ett korrekt kontrakt och att få reda på dina skyldigheter som hyresvärd.

Du riskerar att bli av med allt du tjänat och riskerar att förlora kontrollen om huset om du inte har allt på det torra. Så enkelt är det.

Varför i hela fridens namn säger du emot alla? Kan du inte ens ta och googla fram ett par jurister i närheten av där du bor och ringa ett par samtal? Det är gratis! Då får du en offert på vad det kan kosta. Vem vet, någon kanske har färdiga kontrakt lämpade just för din typ av uthyrning för en lägre kostnad. Men oavsett så är ett par timmar med en jurist ett måste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag vet vad besittningsrätt är. Jag vet dock inte vad för typ av hus det är. Jag vet inte vilka lagar som inte är dispositiva eller inte inom ärendet samt vet inte specifikt vilka lagar som säger att avtal upphörs om de inte betalar. Det finns en sådan lag för bostadsrätter.

När man läser ovanstående citat, så visar det att ni verkligen behöver reda ut detta med en jurist och eventuellt även med kommunen, så att alla tillstånd och dylikt är i ordning.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Det där är också helt galet resonerat. Vad du tar ut för hyra för en lägenhet är helt irrelevant för vad det kan kosta att få hjälp med att skriva ett korrekt kontrakt och att få reda på dina skyldigheter som hyresvärd.

Du riskerar att bli av med allt du tjänat och riskerar att förlora kontrollen om huset om du inte har allt på det torra. Så enkelt är det.

Varför i hela fridens namn säger du emot alla? Kan du inte ens ta och googla fram ett par jurister i närheten av där du bor och ringa ett par samtal? Det är gratis! Då får du en offert på vad det kan kosta. Vem vet, någon kanske har färdiga kontrakt lämpade just för din typ av uthyrning för en lägre kostnad. Men oavsett så är ett par timmar med en jurist ett måste

Ja, som sagt så har vi kontaktat en jurist som jag ska maila kontraktet, men skadar väl inte att fråga här om råd om saker man bör tänka så man inte går helt blankt till en jurist utan någon som helst kunskap.

Sedan så vet jag inte hur jag skulle kunna förlora kontrollen över huset? Jag äger den, samt tomten. Det är min ägodel. Det är ingen förening, det är ingen nyttjanderätt som kan gå förlorad. Det är Mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Ja, som sagt så har vi kontaktat en jurist som jag ska maila kontraktet, men skadar väl inte att fråga här om råd om saker man bör tänka så man inte går helt blankt till en jurist utan någon som helst kunskap.

Sedan så vet jag inte hur jag skulle kunna förlora kontrollen över huset? Jag äger den, samt tomten. Det är min ägodel. Det är ingen förening, det är ingen nyttjanderätt som kan gå förlorad. Det är Mitt.

Fast du förstår ju att det är jättesvårt att be om råd, när du inte har någon som helst aning om vad för typ av fastighet du försöker hyra ut... Du får ju ta reda på fakta innan någon som eventuellt är insatt kan ge några som helst råd.

Med "att förlora kontrollen över huset" så menar nog @PsyCor att du inte kan göra som du behagar med det, ifall en eller flera av dina hyresgäster har besittningsrätt. Besittningsrätt innebär alltså att din hyresgäst kan ha rätt att bo kvar i lägenheten, även fast du skulle vilja säga upp hyresavtalet. Om du inte särskilt avtalar bort denna rättighet, så erhåller en hyresgäst besittningsrätt efter 2 år. Huset kommer alltså fortfarande vara ditt, men du skulle alltså sakna möjlighet att avbryta uthyrningen, ifall du till exempel skulle vilja göra något annat med fastigheten!!!

Lawline

Permalänk
Medlem

@Iceheart2: Läs ovanstående sakta och flera gånger. Jag har försökt förklara det för dig.

Enligt lag så spelar det inte jävla roll om du äger huset när du tar in hyresgäster och hyr ut det. Då är inte huset ditt längre på samma sätt.

Hyresgäster har rättigheter och du har skyldigheter. Bryter du mot dina skyldigheter så är du körd och kan sitta med en hyresgäst för resten av ditt liv.

Permalänk
Inaktiv

Gör inte det här.

Ett av 100 skäl är att det antagligen räknas som näringsverksamhet med allt vad det innebär med bokföring, skatter etc. Huset blir definitivt en näringsfastighet när ni gjort om den till tre lägenheter (man kan skjuta upp omvandlingen i två år).

Permalänk

PsyCor och Blomman90, jag vet ju redan om det där som jag påpekat ett par gånger.

Jag är ingen djävul som säger "Nämen idag känner jag inte att ni kan vara kvar, om 1 månad får ni flytta ut". Det handlar mer om att OM DE bryter kontraktet, te.x. inte betalar kontraktet så får de inte bo kvar där - och om de har besittningsrätt d.v.s. att jag inte bara kan kicka ut dem genom att byta lås tar jag skiten till kronofogden, tar deras deposition som jag har rätt till enligt avtal om de inte betalar hyra/skadar etc.

De X månader det tar för kronofogden att kicka ut dem, så finns en borgensman som betalar för hyran alt. depositionen står för de x månaderna så jag går +-0. Sedan börjar om från 0 med ny hyresgäst.

Skadar dem lägenheten och vägrar stå för det så tas depositionen, blir det över får borgensman stå för det. Vägrar dem tar jag det till kronofogden så får kronofogden begära pengarna.

Det är så jag menar med att "kicka någon" - Det är bara om de inte följer dem simpla standard reglerna.

Det står "Förbud att röka inomhus", inte så att jag säger "ap ap ap, ni rökte. Därmed blir ni kickade!". Utan mer "Detta är en varning, vill inte se detta upprepas!"

Fortsätter dem kanske 2-3 ggr till och får varningar (skriftligt) och då tillslut därmed upphör kontraktet. Skulle lägenheten skadas av röklukten får de stå för skiten, vilket jag troligen inte ens kommer begära om inte det är grovt men mera att kontraktet upphört och de måste flytta ut. Vägrar dem - åter igen kronofogden som får kicka ut dem.

Vad mer har jag missat? Ni behöver inte upprepa samma sak. Jag läser det ni säger noga, kanske 10 gånger. Försöker få med allt. Jag till och med övertänker situationen, te.x. scenariot med rökningen - Kan jag verkligen kicka dem ifall de brytit kontraktet efter 3-4 varningar? Har jag rätten till det? Enligt vilken lag. Kommer kronofogden hjälpa mig få ut dem? Får jag ta depositionen?

Permalänk
Skrivet av anon9908:

Gör inte det här.

Ett av 100 skäl är att det antagligen räknas som näringsverksamhet med allt vad det innebär med bokföring, skatter etc. Huset blir definitivt en näringsfastighet när ni gjort om den till tre lägenheter (man kan skjuta upp omvandlingen i två år).

Okej kan du säga mig vad som händer (nackdelar/fördelar) med att det är en näringsfastighet?

Hur sker beskattningen? Gärna om du vet med Exempel siffror? Jag har för mig 22% på totala intäkten, sen egenavgifter på cirka 35% resterande summa. Dock får jag dra av Kostnader mot intäkter innan jag skattar 22%en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

PsyCor och Blomman90, jag vet ju redan om det där som jag påpekat ett par gånger.

Jag är ingen djävul som säger "Nämen idag känner jag inte att ni kan vara kvar, om 1 månad får ni flytta ut". Det handlar mer om att OM DE bryter kontraktet, te.x. inte betalar kontraktet så får de inte bo kvar där - och om de har besittningsrätt d.v.s. att jag inte bara kan kicka ut dem genom att byta lås tar jag skiten till kronofogden, tar deras deposition som jag har rätt till enligt avtal om de inte betalar hyra/skadar etc.

De X månader det tar för kronofogden att kicka ut dem, så finns en borgensman som betalar för hyran alt. depositionen står för de x månaderna så jag går +-0. Sedan börjar om från 0 med ny hyresgäst.

Skadar dem lägenheten och vägrar stå för det så tas depositionen, blir det över får borgensman stå för det. Vägrar dem tar jag det till kronofogden så får kronofogden begära pengarna.

Det är så jag menar med att "kicka någon" - Det är bara om de inte följer dem simpla standard reglerna.

Det står "Förbud att röka inomhus", inte så att jag säger "ap ap ap, ni rökte. Därmed blir ni kickade!". Utan mer "Detta är en varning, vill inte se detta upprepas!"

Fortsätter dem kanske 2-3 ggr till och får varningar (skriftligt) och då tillslut därmed upphör kontraktet. Skulle lägenheten skadas av röklukten får de stå för skiten, vilket jag troligen inte ens kommer begära om inte det är grovt men mera att kontraktet upphört och de måste flytta ut. Vägrar dem - åter igen kronofogden som får kicka ut dem.

Vad mer har jag missat? Ni behöver inte upprepa samma sak. Jag läser det ni säger noga, kanske 10 gånger. Försöker få med allt. Jag till och med övertänker situationen, te.x. scenariot med rökningen - Kan jag verkligen kicka dem ifall de brytit kontraktet efter 3-4 varningar? Har jag rätten till det? Enligt vilken lag. Kommer kronofogden hjälpa mig få ut dem? Får jag ta depositionen?

Om inte jag minns fel från min utbildning så har du enligt lag rätt att begära vräkning av din hyresgäst om den uteblivit med hyran i mer än en vecka, men om hyresgästen inom tre veckor från besked givits betalar hyran kan den återfå bostaden. Det finns regler för hur en person får bli vräkt. Bortsett från att hyresgästen kan ha andra rättigheter som hindrar dig från att vräka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Det är så jag menar med att "kicka någon" - Det är bara om de inte följer dem simpla standard reglerna.

Det står "Förbud att röka inomhus", inte så att jag säger "ap ap ap, ni rökte. Därmed blir ni kickade!". Utan mer "Detta är en varning, vill inte se detta upprepas!"

Fortsätter dem kanske 2-3 ggr till och får varningar (skriftligt) och då tillslut därmed upphör kontraktet. Skulle lägenheten skadas av röklukten får de stå för skiten, vilket jag troligen inte ens kommer begära om inte det är grovt men mera att kontraktet upphört och de måste flytta ut. Vägrar dem - åter igen kronofogden som får kicka ut dem.

Vad mer har jag missat? Ni behöver inte upprepa samma sak. Jag läser det ni säger noga, kanske 10 gånger. Försöker få med allt. Jag till och med övertänker situationen, te.x. scenariot med rökningen - Kan jag verkligen kicka dem ifall de brytit kontraktet efter 3-4 varningar? Har jag rätten till det? Enligt vilken lag. Kommer kronofogden hjälpa mig få ut dem? Får jag ta depositionen?

"Det går normalt inte att förbjuda en hyresgäst att röka i sin lägenhet - även om det finns ett uttryckligt förbud mot rökning i hyresavtalet. Det konstaterade hyresnämnden nyligen och avslog därför en hyresvärds begäran om att en rökande hyresgäst skulle tvingas flytta." - http://www.dagensjuridik.se/2016/06/hyresvard-far-inte-forbju...

Att du inte kan förbjuda hyresgäster från att röka i sina lägenheter är inte samma sak som att du inte kan begära ersättning om deras rökning skadat lägenheten. Att 15 år gamla tapeter gulnat lite lätt pga rökning är kanske att betrakta som normalt slitage, men en nikotinindränkt lägenhet som måste saneras efter att en familj på åtta kedjerökare bott där i flera år utan att vädra en enda gång kan du säkerligen kräva ersättning för.

Vad gäller depositionen så får du ta av den enligt vad ni avtalat, med undantag för oskäliga villkor. Tar du deposition för eventuella skador (tänk på att det du kanske vill klassa som skador, typ borrhål efter tavlor, enstaka fläckar på tapeter etc., ofta faller under normalt slitage...hyran skall täcka sådana renoveringsbehov) får du inte röra dessa pengar vid utebliven hyra, och tar du förskottshyror så får du inte ta dessa pengar för skador. Vill du kunna ta av depositionen för två olika syften (skada och/eller utebliven hyra), så var mycket tydlig med det i avtalet. En generell deposition där du inte angett situationer när du får ta av dessa pengar är inte ok, utan du måste specificera.

Återigen vill jag rekommendera att du tar hjälp av en jurist, både med kontrakt och rådgivning. 5-10tkr är en skitsumma jämfört med vad juridiska problem kommer kosta dig i den branschen. Ett alternativ skulle kunna vara att en erfaren hyresvärd tar hand om uthyrningen åt dig mot en del av vinsten. Då kan du dra nytta av dennes befintliga kontrakt, avtal, kunskaper etc.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

PsyCor och Blomman90, jag vet ju redan om det där som jag påpekat ett par gånger.

Jag är ingen djävul som säger "Nämen idag känner jag inte att ni kan vara kvar, om 1 månad får ni flytta ut". Det handlar mer om att OM DE bryter kontraktet, te.x. inte betalar kontraktet så får de inte bo kvar där - och om de har besittningsrätt d.v.s. att jag inte bara kan kicka ut dem genom att byta lås tar jag skiten till kronofogden, tar deras deposition som jag har rätt till enligt avtal om de inte betalar hyra/skadar etc.

De X månader det tar för kronofogden att kicka ut dem, så finns en borgensman som betalar för hyran alt. depositionen står för de x månaderna så jag går +-0. Sedan börjar om från 0 med ny hyresgäst.

Skadar dem lägenheten och vägrar stå för det så tas depositionen, blir det över får borgensman stå för det. Vägrar dem tar jag det till kronofogden så får kronofogden begära pengarna.

Det är så jag menar med att "kicka någon" - Det är bara om de inte följer dem simpla standard reglerna.

Det står "Förbud att röka inomhus", inte så att jag säger "ap ap ap, ni rökte. Därmed blir ni kickade!". Utan mer "Detta är en varning, vill inte se detta upprepas!"

Fortsätter dem kanske 2-3 ggr till och får varningar (skriftligt) och då tillslut därmed upphör kontraktet. Skulle lägenheten skadas av röklukten får de stå för skiten, vilket jag troligen inte ens kommer begära om inte det är grovt men mera att kontraktet upphört och de måste flytta ut. Vägrar dem - åter igen kronofogden som får kicka ut dem.

Vad mer har jag missat? Ni behöver inte upprepa samma sak. Jag läser det ni säger noga, kanske 10 gånger. Försöker få med allt. Jag till och med övertänker situationen, te.x. scenariot med rökningen - Kan jag verkligen kicka dem ifall de brytit kontraktet efter 3-4 varningar? Har jag rätten till det? Enligt vilken lag. Kommer kronofogden hjälpa mig få ut dem? Får jag ta depositionen?

Nu har jag aldrig påstått att dina intentioner är att vara en dålig hyresvärd. Men för varje inlägg du skriver så blir det mer och mer uppenbart att du tyvärr inte besitter de nödvändiga kunskaperna/erfarenheterna för att vara en bra hyresvärd. Du sitter på din kammare och hoppas att du själv ska kunna skriva ihop något vattentätt hyresavtal, men du har ingen koll på vilka lagar och regler som appliceras på ditt lilla projekt.

Som till exempel PeCe skriver, så finns det massvis med regler du kan skriva i ditt avtal, men de betyder inte ett skit om de inte är förenliga med en hyresgästs lagstadgade rättigheter (som till exempel med rökning). Du verkar inte heller förstå dig på besittningsrätten. Om hyresgästen missköter sig (alltså inte bara enligt din åsikt, utan hyresnämndens), så kan du givetvis avsluta uthyrningen, även om hyresgästen har besittningsrätt.

Men om hyresgästen inte gör något fel (i lagens mening), men du om 4 år känner att ni vill göra kontor eller något annat med fastigheten istället, så kan du inte säga upp hyresgästen om denne har besittningsrätt. Då denne har rätt att bo kvar så länge den sköter sig.

Samma sak gäller till exempel hyran, du kan inte sätta vilken hyra du vill, hur skälig och välmotiverad du än tycker att den är. Den måste godkännas av parterna på hyresmarknaden.

Baserat på vad du skrivit, så kan man sammanfattningsvis säga:

  • Din fastighet antagligen inte registrerad och godkänd som flerfamiljshus - bygglov, brandskydd, etc.

  • Du verkar inte ha koll på vilken bolagsform, skatte- och redovisningsregler som gäller för dig

  • Du har inte någon susning om vilka rättigheter/skyldigheter du och dina hyresgäster har, men vill ändå försöka avtala om ditten och datten

En seriös hyresvärd hade aldrig suttit och knåpat ihop ett eget hyresavtal innan man ens har koll på ovanstående. Du är med andra ord inte en seriös hyresvärd, du tar den enkla vägen, korsar fingrarna i fickan och hoppas på det bästa. Du är extremt naiv och inser inte att det kan uppkomma kostnader för dig om du inte har saker i ordning. Du kan få straffavgifter om du gjort ombyggnationer utan bygglov (check), i värsta fall beviljas inte bygglov och du tvingas återställa fastigheten. Vid felaktig bokföring kan du bli åtalad för bokföringsbrott/skattebrott. Du kan även tvingas betala skadestånd till eventuella hyresgäster om du inte sköter saker "by the book". Så GLHF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu har jag aldrig påstått att dina intentioner är att vara en dålig hyresvärd. Men för varje inlägg du skriver så blir det mer och mer uppenbart att du tyvärr inte besitter de nödvändiga kunskaperna/erfarenheterna för att vara en bra hyresvärd. Du sitter på din kammare och hoppas att du själv ska kunna skriva ihop något vattentätt hyresavtal, men du har ingen koll på vilka lagar och regler som appliceras på ditt lilla projekt.

Som till exempel PeCe skriver, så finns det massvis med regler du kan skriva i ditt avtal, men de betyder inte ett skit om de inte är förenliga med en hyresgästs lagstadgade rättigheter (som till exempel med rökning). Du verkar inte heller förstå dig på besittningsrätten. Om hyresgästen missköter sig (alltså inte bara enligt din åsikt, utan hyresnämndens), så kan du givetvis avsluta uthyrningen, även om hyresgästen har besittningsrätt.

Men om hyresgästen inte gör något fel (i lagens mening), men du om 4 år känner att ni vill göra kontor eller något annat med fastigheten istället, så kan du inte säga upp hyresgästen om denne har besittningsrätt. Då denne har rätt att bo kvar så länge den sköter sig.

Samma sak gäller till exempel hyran, du kan inte sätta vilken hyra du vill, hur skälig och välmotiverad du än tycker att den är. Den måste godkännas av parterna på hyresmarknaden.

Baserat på vad du skrivit, så kan man sammanfattningsvis säga:

  • Din fastighet antagligen inte registrerad och godkänd som flerfamiljshus - bygglov, brandskydd, etc.

  • Du verkar inte ha koll på vilken bolagsform, skatte- och redovisningsregler som gäller för dig

  • Du har inte någon susning om vilka rättigheter/skyldigheter du och dina hyresgäster har, men vill ändå försöka avtala om ditten och datten

En seriös hyresvärd hade aldrig suttit och knåpat ihop ett eget hyresavtal innan man ens har koll på ovanstående. Du är med andra ord inte en seriös hyresvärd, du tar den enkla vägen, korsar fingrarna i fickan och hoppas på det bästa. Du är extremt naiv och inser inte att det kan uppkomma kostnader för dig om du inte har saker i ordning. Du kan få straffavgifter om du gjort ombyggnationer utan bygglov (check), i värsta fall beviljas inte bygglov och du tvingas återställa fastigheten. Vid felaktig bokföring kan du bli åtalad för bokföringsbrott/skattebrott. Du kan även tvingas betala skadestånd till eventuella hyresgäster om du inte sköter saker "by the book". Så GLHF!

Det är ingen idé, han har fått en fix idé om att han visst klarar detta själv och som du säger blundar för allt det andra.

Det första felet han/hon gjorde var att skriva här. Ingen seriös människa hade satt sig och börjat skriva på ett teknikforum när man vill bli hyresvärd och bedriva uthyrning av lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Okej jag ska läsa alla länkar ni skickat,

Så det är en "villa" som är uppdelad i 3 lägenheter, så antar att hyreslagen gäller.
Det finns ingen förening, det är inte andrahandsuthyrning. Vi äger marken och huset (som är uppdelad i lägenheter).

Hittills har jag lagt in detta i mitt kontrakt (Den är inte klar ännu):

3 månaders uppsägning,
En hyra ska betalas i förskott
Brandskydd, försäkring etc är deras ansvar att lägga upp,
Vi försäkrar fastigheterna, dem försäkrar sitt hem.
De betalar för el
De skall ha en borgensman - om inte hyresgästen kan betala hyra/skada.
Deposition på 3 månadshyror som de får tillbaka om allt gått bra. - Skadar dem lägenheten tar vi depositionen och de får betala för att fixa skadorna.
De ska hålla rent på utegård, klippa gräset, skotta snö, kasta sopor.

Jag vill lägga till:

Skötsel, att man inte får störa grannar - annars får man varningar och vid upprepade varningar bryts kontraktet.
Om man inte betalar hyran i tid har hyresvärden rätt till att bryta kontraktet och "be dem flytta ut" - (DETTA SKA INTE STÅ MEN TÄNKTE ATT IFALL DEM VÄGRAR: vägrar dem + vägrar betala tas pengar från borgensman och jag tar det till kronofogden - den tid det tar är "depositionen"? Så jag inte förl

Om det är hyreslagen som gäller (vet inte). finns det flera fel. Jag upprepar allas råd att ta kontakt med en jurist för din egna skull. Hyresgästen är skyddad, precis som sig bör.

Tämligen säker på att brandskydd är ditt ansvar. Kolla upp!

Uppsägning 3 mån är ok. Tänk på att om uppsägning skickas via rek brev så är det det datum på stämpeln som gäller, inte när du behagar hämta brevet.

Depositionen är till för att täcka skador mm om hyresgästen försöker smita från ansvar. Dvs det är inte pengar du kan lägga i fickan hur som helst. De ska dessutom återlämnas vid avslutat kontrakt om lägenheten är oskadad. Tänk på att normalt slitage Inte är en skada.

Även om hyresgästen inte betalar i tid kan man inte slänga ut de hur som helst. Man får inte sätta folk på gatan hur som helst. En massa regler - kolla med jurist

Säga upp en hyresgäst på grund av klagomål är inte lätt; de ska 3 st skriftliga varningar inom en viss tidsperiod kommer inte ihåg hur lång den är, men den är kort. En massa jobbiga regler - kolla med jurist.

Med det sagt är jag glad över att du hyr ut lägenheter då det behövs (tja beroende på hyra och beroende på om du följer folks råd och gör saker rätt )

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag följer folks råd, och hade också velat ha en jurist som fixar allt, men då jag inte styr så måste jag göra det mesta.

Som tur nu har jag kunnat maila kontraktet till en Jurist - dock vet jag inte hur seriöst han tar det och hur duktig han är.

Jag har en revisor som sköter bokföringen, men som du säger har jag ingen aning hur beskattningen sker och om man kan - by the books - göra det mindre i skatt.

Huset har inte redigerats, den ser exakt ut som den gjort innan i över 10 år, bara renoverat inuti med nya väggar/golv, vilket inte krävs bygglov. Det jag är osäker på om man får ha 3 familjehus, om det bara är 2. Men det där går lätt att lösa - by the books.

Men ska läsa upp allt detta till den som styr och se vad som kan göras åt.

SOM SAGT, jag håller med er om 99% av sakerna. Men jag bestämmer tyvärr inte.

Mycket av vad ni sagt, och lagt upp har jag fått med. Jag vet heller inte om det är "Hyreslagen", men jag har "antagit" det. lol

Permalänk
Medlem

Ganska tveksamt om du ens kommer få bygglov för det där.

Säg till hen i förarstolen att skärpa till sig och kontakta en jurist. Ni gör ju redan en massa fel som ni kan åka dit på direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag följer folks råd, och hade också velat ha en jurist som fixar allt, men då jag inte styr så måste jag göra det mesta.

Som tur nu har jag kunnat maila kontraktet till en Jurist - dock vet jag inte hur seriöst han tar det och hur duktig han är.

Jag har en revisor som sköter bokföringen, men som du säger har jag ingen aning hur beskattningen sker och om man kan - by the books - göra det mindre i skatt.

Huset har inte redigerats, den ser exakt ut som den gjort innan i över 10 år, bara renoverat inuti med nya väggar/golv, vilket inte krävs bygglov. Det jag är osäker på om man får ha 3 familjehus, om det bara är 2. Men det där går lätt att lösa - by the books.

Men ska läsa upp allt detta till den som styr och se vad som kan göras åt.

SOM SAGT, jag håller med er om 99% av sakerna. Men jag bestämmer tyvärr inte.

Mycket av vad ni sagt, och lagt upp har jag fått med. Jag vet heller inte om det är "Hyreslagen", men jag har "antagit" det. lol

Om det är en hyresrätt, är du medveten om att hyresvärden är skyldig att underhålla lägenheten med "skäliga" tidsmellanrum? Tumregeln brukar vara 12 år. Annars kan hyresgästen kräva hyressänkning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iceheart2:

Okej kan du säga mig vad som händer (nackdelar/fördelar) med att det är en näringsfastighet?

Hur sker beskattningen? Gärna om du vet med Exempel siffror? Jag har för mig 22% på totala intäkten, sen egenavgifter på cirka 35% resterande summa. Dock får jag dra av Kostnader mot intäkter innan jag skattar 22%en

Med näringfastighet så blir det som att driva företag. Man får dra av kostnader och skattar för resultatet. Fastighetsskatten blir annorlunda också förmodligen eftersom det inte finns något tak för den vilket det gör för privatbostad.

Orkar inte göra ett exempel men har man enskild firma så läggs vinsten på toppen av eventuell löneinkomst. På den delen betalar man inkomstskatt (kommunal + eventuell stalig) dessutom så betalar man egenavgifter, de flestas egenavgifter är 28,97%. Siffran 22 % du tar upp är när man säljer en privatfastighet som kapitaltillgång, alltså en vanlig villaförsäljning som man bott i.