AMD släpper krets med Zen och Vega-grafik för kinesisk spelkonsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är känt sedan tidigare att deras hårdvara är likt Mantle var. Alltså låg overhead gentemot hårdvaran. Varför tror du man kunnat kräma ut prestanda ur svaga specifikationer? Magi?

Skickades från m.sweclockers.com

När blev Mantle hårdvara?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

När blev Mantle hårdvara?

Jag pratar om mjukvara. Eller rättare sagt.. kommunikation mellan hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Källa på denna konstiga teori?

Konsolerna är inget annat än lågbudget datorer som är låsta till dess hårdvaras kapacitet..dvs din teori faller som en sten.

Källan är väl att 99% av alla spel presterar bättre på en konsol jämfört med en PC med motsvarande hårdvara. Finns rätt mycket ”källor” på DigitalFoundry om du vill grotta ner dig på ämnet. En del matnyttigt när det gäller vad för optimeringar som är gjorda i hårdvara på PS4PRO/XBOXONEX också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av VadSaDu:

Uhm...din PC är mycket bättre än 2400G system..2400g kommer inte ens i närheten av gtx970..

Läser kommentarerna och undrar om man är på Swec eller nåt konsolforum..

Ja, fast 2400G har 11 CUs, denna enheten har 24 CUs. Dessa presterar nog i runda slängar som ett GTX 970 eller ett GTX 1060 Max-Q.

Se min recension av Hades Canyon så ser du att jag redan har erfarenhet av grafikkretsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare

Angående konsoler och optimeringar i programvara.

Det var sant på PS2 tiden och tidigare. Där kördes ju spelen mer eller mindre direkt på metallen, d.v.s. utan OS och liknande som PC fick dra runt.

Dagens konsoler kör ju rätt normala operativsystem i botten. Xbox kör Win32, en slimmad variant men är ändå Windows som körs på konsolen. PS4 kör en variant av FreeBSD.

Som 3D API kör Xbox One i grunden samma DX11 och självklart även DX12 som PC. Dock finns lite specialfunktioner för Xbox, framförallt i DX11 APIet verkar vara lite av ett DX11.5 då det gick att använda "async compute" även där.

Värt att nämna kring grafik är ju att det mest krävande jobbet utförs ju shaders. Shaders kör i praktiken direkt på GPU-metallen, det både på konsoler och PC.

Ändå är det helt sant att spel generellt sätt utnyttja maskinvaran betydligt bättre på konsol jämfört med PC, även för aktuell generation. Orsak?

  • spelutvecklarna har fixad specifikation att utveckla mot och, långt mer viktigt, fixad specifikation att testa mot

  • ovan gör det praktiskt möjligt att balansera hela systemet betydligt bättre, den här generationen konsoler är väldigt CPU svag jämfört med deras GPU så konsolversionerna avlastar saker till GPU som PC versionerna kör på CPU (även om det är teoretiskt möjligt med samma optimering på PC är den ju bara vettig för de med väldigt stark GPU kontra CPU, är ju en försämring om det omvända gäller)

  • konsoler må ha ett OS, men de har ett OS som i princip helt stänger ute allt förutom spelet när det körs. D.v.s. inga program i bakgrunden som orsakar CPU-cache-trashing eller liknande. De som jobbat med "hard realtime" system vet att oavsett hur många kärnor man har finns det ändå saker program kan göra i bakgrunden som kan ge rejäl påverkan på andra program som delar något (och i ett multicore-system delas i alla fall RAM, oftast delas även sista nivå cache, har man SMT delas i värsta fall alla nivåer cache, branch-target-buffers, return-buffers etc). Spel har inte hårda realtidskrav (ingen går normalt sönder för att FPS dippar), men de är exempel på applikationer med "mjuka" realtidskrav -> ju mindre junk man kör i bakgrunden ju bättre.
    Är just detta som Microsoft försöker införa även på Windows med sitt "Game Mode", men det läget är ändå inte på samma nivå som konsolerna när det kommer till att prioritera spel-applikationen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Utöver poängerna @Yoshman lägger fram ovan så vill jag väl poängtera att det där med close to metal endast gäller för konsolutvecklare stora nog för att utveckla ett ekosystem, och att de ska vara stora nog för att spelutvecklare ska ta till sig detta.
Det är inte otroligt att den där konsolen blir mer av en Steambox än en klassisk konsol. Kommer kanske vara ett Linux och spel som inte är balanserade i sina prestandakrav för den specifika hårdvaran.

Men, Kina har en enorm hemmamarknad. Kan de få till någon Steambox-liknande som de kan få till lite egna spel till så kan de få fotfäste nog för något mer seriöst i sin nästa generation. Statskapitalismen och protektionismen i det landet gör ju att statsägda spelutvecklare kan få direktiv om att utveckla spel specifikt för konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående konsoler och optimeringar i programvara.

Det var sant på PS2 tiden och tidigare. Där kördes ju spelen mer eller mindre direkt på metallen, d.v.s. utan OS och liknande som PC fick dra runt.

Dagens konsoler kör ju rätt normala operativsystem i botten. Xbox kör Win32, en slimmad variant men är ändå Windows som körs på konsolen. PS4 kör en variant av FreeBSD.

Som 3D API kör Xbox One i grunden samma DX11 och självklart även DX12 som PC. Dock finns lite specialfunktioner för Xbox, framförallt i DX11 APIet verkar vara lite av ett DX11.5 då det gick att använda "async compute" även där.

Värt att nämna kring grafik är ju att det mest krävande jobbet utförs ju shaders. Shaders kör i praktiken direkt på GPU-metallen, det både på konsoler och PC.

Ändå är det helt sant att spel generellt sätt utnyttja maskinvaran betydligt bättre på konsol jämfört med PC, även för aktuell generation. Orsak?

  • spelutvecklarna har fixad specifikation att utveckla mot och, långt mer viktigt, fixad specifikation att testa mot

  • ovan gör det praktiskt möjligt att balansera hela systemet betydligt bättre, den här generationen konsoler är väldigt CPU svag jämfört med deras GPU så konsolversionerna avlastar saker till GPU som PC versionerna kör på CPU (även om det är teoretiskt möjligt med samma optimering på PC är den ju bara vettig för de med väldigt stark GPU kontra CPU, är ju en försämring om det omvända gäller)

  • konsoler må ha ett OS, men de har ett OS som i princip helt stänger ute allt förutom spelet när det körs. D.v.s. inga program i bakgrunden som orsakar CPU-cache-trashing eller liknande. De som jobbat med "hard realtime" system vet att oavsett hur många kärnor man har finns det ändå saker program kan göra i bakgrunden som kan ge rejäl påverkan på andra program som delar något (och i ett multicore-system delas i alla fall RAM, oftast delas även sista nivå cache, har man SMT delas i värsta fall alla nivåer cache, branch-target-buffers, return-buffers etc). Spel har inte hårda realtidskrav (ingen går normalt sönder för att FPS dippar), men de är exempel på applikationer med "mjuka" realtidskrav -> ju mindre junk man kör i bakgrunden ju bättre.
    Är just detta som Microsoft försöker införa även på Windows med sitt "Game Mode", men det läget är ändå inte på samma nivå som konsolerna när det kommer till att prioritera spel-applikationen.

Fair enough. Då har man lärt sig något nytt så man tackar för den utförliga genomgången.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

En Ryzen 5 2400G har teoretiskt sett 1760 GFLOPS med 11 beräkningsenheter, om man skalar upp detta till 24 beräkningsenheter får man teoretiskt 3840 GFLOPS vilket ligger ca 8.5% bakom PS4 Pro. Processorn är lite svår att säga men om man räknar att denna har halva antalet kärnor med ungefär 50% högre IPC och som är ca 50% snabbare bör prestandan ligga ungefär lika.

Sedan är det svårt att jämföra då 2400G använder DDR4 och både den här konsolversionen använder GDDR5 vilket kommer dra upp prestandan för GPU delen (och dra ner prestandan för CPU?), och de använder dessutom olika arkitekturer som kommer prestera olika oavsett teoretiska nummer.

Man behöver inte fundera på prestandan när man skalar upp det eller sitta med underliga spekulationer. Det finns redan en processor med integrerad VEGA som har 24 CU - nämligen Intel i7-8809G (Radeon RX Vega M GH). Och prestandan där är inte direkt high end:

Källa

Och då har ändå Intel i7-8809G 4gb HBM-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Man behöver inte fundera på prestandan när man skalar upp det eller sitta med underliga spekulationer. Det finns redan en processor med integrerad VEGA som har 24 CU - nämligen Intel i7-8809G (Radeon RX Vega M GH). Och prestandan där är inte direkt high end:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14868?key=bca93ceff719b5fffcccc26eb6e5d38f

Källa

Och då har ändå Intel i7-8809G 4gb HBM-minne.

Det beror på vad man har för förväntningar.
Förväntar man sig att PS4 Pro eller Xbox One X ska klara 4K HDR Ultra settings med 60FPS+ så lär man bli rätt besviken.

Nöjer man sig med Medium så enligt diagrammet du postade så kan nog många nöja sig med den prestandan.
Medelvärde med god marginal över 60FPS. De flesta TV apparater kör bara 60FPS, så då kan man köra V-sync och större delen av tiden ligga på stabila 60FPS utan full belastning på GPU vilket borde sänka temperaturen och beroende på kylningen även ljudnivån (kanske även boosta de lägre FPSen om konstant 100% GPU last får GPUn att throttla).
99:e percentilen över 40FPS så borde det inte vara allt för jobbiga drops.
Många konsolspel är ju låsta till 30FPS. Får man dessutom drops ner under 20FPS ibland så kan det bli jobbigt.

Det är ju inget för de som sitter på i7 7700K och GTX 1080 eller bättre och är kräsna av sig.
Men om det handlar om en kinesisk konsol som blir billigare än PS4 Pro (?) så hade jag inte väntat mig att den fullt ut kan konkurrera med "PC Master Race" heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det beror på vad man har för förväntningar.
Förväntar man sig att PS4 Pro eller Xbox One X ska klara 4K HDR Ultra settings med 60FPS+ så lär man bli rätt besviken.

Nöjer man sig med Medium så enligt diagrammet du postade så kan nog många nöja sig med den prestandan.
Medelvärde med god marginal över 60FPS. De flesta TV apparater kör bara 60FPS, så då kan man köra V-sync och större delen av tiden ligga på stabila 60FPS utan full belastning på GPU vilket borde sänka temperaturen och beroende på kylningen även ljudnivån (kanske även boosta de lägre FPSen om konstant 100% GPU last får GPUn att throttla).
99:e percentilen över 40FPS så borde det inte vara allt för jobbiga drops.
Många konsolspel är ju låsta till 30FPS. Får man dessutom drops ner under 20FPS ibland så kan det bli jobbigt.

Det är ju inget för de som sitter på i7 7700K och GTX 1080 eller bättre och är kräsna av sig.
Men om det handlar om en kinesisk konsol som blir billigare än PS4 Pro (?) så hade jag inte väntat mig att den fullt ut kan konkurrera med "PC Master Race" heller.

Ja, som sagt får man nog förvänta sig lite halv-bra medium settings och 1080p (exemplet Tomb Raider är 5 år gammalt nu). Vilket för 2018 känns som om att konsolen är gammal innan den ens släpps. Men visst, vill man ha något budget som ändå klarar lite spel i 1080p lär processorn duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Man behöver inte fundera på prestandan när man skalar upp det eller sitta med underliga spekulationer. Det finns redan en processor med integrerad VEGA som har 24 CU - nämligen Intel i7-8809G (Radeon RX Vega M GH). Och prestandan där är inte direkt high end:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14868?key=bca93ceff719b5fffcccc26eb6e5d38f

Källa

Och då har ändå Intel i7-8809G 4gb HBM-minne.

Ok får göra om och göra rätt

Jag hade helt glömt bort att det fanns en 24CU Vega krets tills folk här i tråden påpekade detta, men det är ändå svårt att veta hur produkten kommer prestera i slutändan.

Jag hittade en kort artikel som sammanfattar att RX Vega M GH överklockat till 1300MHz ska prestera närmare ett 1060 6GB än ett 1050 TI (som RX Vega M GH gör). Värt att nämna är att resultaten är baserade på FireStrike och källan är någon koreansk sida som inte går att komma åt, överklockningen på 9% visar även en 11% ökning i prestanda, vilket borde tas med stora skopor salt.

Även om de tecken som finns visar på bra prestanda vet vi fortfarande inte hur mycket bättre/sämre kinalådan kommer prestera med de optimeringar som konsolversioner av spel oftast har, oavsett fallet är det roligt att se AMD fortsätta göra bra produkter.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Man behöver inte fundera på prestandan när man skalar upp det eller sitta med underliga spekulationer. Det finns redan en processor med integrerad VEGA som har 24 CU - nämligen Intel i7-8809G (Radeon RX Vega M GH). Och prestandan där är inte direkt high end:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14868?key=bca93ceff719b5fffcccc26eb6e5d38f

Källa

Och då har ändå Intel i7-8809G 4gb HBM-minne.

Där är ett 3DMark ute som visar på skillnad mellan Fenghuang och Radeon RX Vega M GH

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Svårt att säga hur tillförlitligt detta är med tanke på klockfrekvenserna inte rapporteras rätt. Det enda jag skulle se som gör denna kretsen snabbare är just klockfrekvenserna, särskilt när minnet är långsammare.

Och 3DMark 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Svårt att säga hur tillförlitligt detta är med tanke på klockfrekvenserna inte rapporteras rätt. Det enda jag skulle se som gör denna kretsen snabbare är just klockfrekvenserna, särskilt när minnet är långsammare.

Och 3DMark 11?

Jag vet, men det är vad som finns.. Ännu.

Sen är det inte ovanligt att vilofrekvensen 300 MHz visas istället,

stavning
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!