Google spårar användare trots avstängda platstjänster

Permalänk
Melding Plague

Google spårar användare trots avstängda platstjänster

Nu avslöjas det att Google samlar in information om var mobilanvändare befinner sig, och detta även om de aktivt valt att inte dela med sig av detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så otippat... men vidrigt.

Permalänk
Medlem

Färga mig förvånad

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Knappast oväntat. Det är ju så de får in degen. Dock känns det olustigt att de luras. Hade varit bättre om de skrivit något i stil med "Vill du använda våra tjänster så samlar vi in godtycklig data om dig närhelst vi önskar. Passar det inte så vet du var dörren är". Det hade varit rättframt och ärligt, och i slutändan tror jag inte många hade valt bort deras tjänster för det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att Google spårar trots avstängda platstjänster är riktigt äckligt av dom.
Vad tjänar dom på det? Deras trovärdighet tjänar iallafall inte på det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Knappast oväntat. Det är ju så de får in degen. Dock känns det olustigt att de luras. Hade varit bättre om de skrivit något i stil med "Vill du använda våra tjänster så samlar vi in godtycklig data om dig närhelst vi önskar. Passar det inte så vet du var dörren är". Det hade varit rättframt och ärligt, och i slutändan tror jag inte många hade valt bort deras tjänster för det.

Nej det är väl inte så konstigt, det är ju inte så mycket val på den mobila marknaden.
Ja, jag vet att Apple finns, med tanke på att inga lagar i USA hindrar Google så borde väl detsamma gälla för Apple.

Kapitalistisk vinst före Integritet

Permalänk
Medlem

Skräll. Finns en anledning varför jag endast använder en av deras tjänster nu för tiden, och det är sökmotorn. Google maps går bort tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Att Google spårar trots avstängda platstjänster är riktigt äckligt av dom.
Vad tjänar dom på det? Deras trovärdighet tjänar iallafall inte på det.

Uh... Pengar?

Skrivet av Skrotnisse92:

Skräll. Finns en anledning varför jag endast använder en av deras tjänster nu för tiden, och det är sökmotorn. Google maps går bort tyvärr.

Bättre alternativ?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Skulle tro att alla gör det, vissa lyckas bara dölja det bättre.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Att Google spårar trots avstängda platstjänster är riktigt äckligt av dom.
Vad tjänar dom på det? Deras trovärdighet tjänar iallafall inte på det.

Invididspårning är big business.

Skrivet av https://abc.xyz/investor/pdf/2018Q2_alphabet_earnings_release.pdf:

Alphabet Announces Second Quarter 2018 Results
MOUNTAIN VIEW, Calif. – July 23, 2018 – Alphabet Inc. (NASDAQ: GOOG, GOOGL) today announced financial
results for the quarter ended June 30, 2018.
"We delivered another quarter of very strong performance, with revenues of $32.7 billion, up 26% versus the second
quarter of 2017 and 23% on a constant currency basis. Our investments are driving great experiences for users, strong
results for advertisers, and new business opportunities for Google and Alphabet," said Ruth Porat, CFO of Alphabet
and Google.

Permalänk
Medlem

Mer GDPR åt folket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bättre alternativ?

Google maps är bäst. Men jag kör apple maps eller vad det nu heter, bara för att jag inte vill dela mina platser till google.

Permalänk
Medlem

Så klart att dom gör. Storebror vet exakt vart jag är brukar få meddelanden om att jag ska sätta betyg på olika affärer kanske bara sprungit in och köpt en glass så vet google det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Det var snällt av Google att tänka på våran användarupplevelse så pass att de spårar användare som inte vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Skräll. Finns en anledning varför jag endast använder en av deras tjänster nu för tiden, och det är sökmotorn. Google maps går bort tyvärr.

https://duckduckgo.com/

Permalänk
Medlem

Tur att Duck Duck Go och alternativ till Google Maps (t.ex. OsmAnd) finns, med andra ord. Använder ingen Google-tjänst aktivt, men Google Play Store + Services (främst det sista) är svårare att undvika.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

MM har många ggr. funderat på en dumbphone.
För bekväm med synchad adressbok/spotify/gps kartor som blir jobbiga att bli av med..

Edit:
Mobilt bank id är ju nästan tvång nuförtiden också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tur att Duck Duck Go och alternativ till Google Maps finns, med andra ord. Använder ingen Google-tjänst aktivt, men Google Play Store + Services (främst det sista) är svårare att undvika.

Jag kör DuckDuckGo och OpenStreetMap på Lineage OS with MicroG med F-Droid som butik. Lineage OS kommer rent utan Googles tjänster installerade, men jag kör MicroG för att "spoofa" appar att jag har Googles tjänster för att vissa appar som kräver dem ska fungera korrekt (t.ex. bankid och swish).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Google maps är bäst. Men jag kör apple maps eller vad det nu heter, bara för att jag inte vill dela mina platser till google.

Av nyfikenhet undrar jag varför du tycker att det är bättre att dela till Apple?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Startpage.com istället, men DuckDuckGo funkar väl också. Även tagit mig tiden att gå igenom mitt Google-konton och stänga av ALLT som går att stänga av, vilket är en hel del. Förmodligen inte perfekt men iaf en bra bit på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bättre alternativ?

Jag läser om allt fler som börjar migrera till Waze.
Nokias egna Here WeGo ska även vara bra, den är baserad på Garmins kartor har jag för mig och kan sparas offline.

Permalänk
Medlem

Let the triggering commence!

Google, som är så "goda"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag läser om allt fler som börjar migrera till Waze.
Nokias egna Here WeGo ska även vara bra, den är baserad på Garmins kartor har jag för mig och kan sparas offline.

Problemet är väl att Waze ägs av Google, så då kan du lika gärna använda Google Maps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Av nyfikenhet undrar jag varför du tycker att det är bättre att dela till Apple?

Iofs inte mig du frågade men jag svarar ändå
Apple har till skillnad från Google inte min personliga data som affärside.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag läser om allt fler som börjar migrera till Waze.
Nokias egna Here WeGo ska även vara bra, den är baserad på Garmins kartor har jag för mig och kan sparas offline.

Nokia/Here är ju gamla Navteq, de har varit världsledande på digitala kartor i över 30 år. Sen har ju säkert Garmin köpt kartor av Navteq såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Iofs inte mig du frågade men jag svarar ändå
Apple har till skillnad från Google inte min personliga data som affärside.

Alla samlar data i någon utsträckning varav en del är personlig.

Apple kanske inte har så detaljerad insamling av data men det skulle inte förvåna mig om de åtminstone vet procent män/kvinnor som handlar.

Permalänk
Skäggig legend

Minns fan inte fan jag tog vägens under helgens utgång; Fråga google!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig den dagen som Google börjar sälja insamlad information till andra, vilket de inte gör. Google säljer äggen och mjölken inte hönan och kon.
Till skillnad då från vad Facebook och ett gäng mindre apptillverkare ägnar sig åt...

Tills dess använder jag Google tjänster.

På grund av saker som det här:

Citat:

GOOGLE MAPS’S MOAT
How far ahead of Apple Maps is Google Maps?
DECEMBER 2017

Over the past year, we’ve been comparing Google Maps and Apple Maps in New York, San Francisco, and London—but some of the biggest differences are outside of large cities.

Take my childhood neighborhood in rural Illinois. Here the maps are strikingly different, and Apple’s looks empty compared to Google’s

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Alla samlar data i någon utsträckning varav en del är personlig.

Apple kanske inte har så detaljerad insamling av data men det skulle inte förvåna mig om de åtminstone vet procent män/kvinnor som handlar.

Nog för att säkert även Apple samlar in viss data men vad jag läst på olika håll och kanter är det ändå stor skillnad mot Google. Synd bara att iOS börjar bli så mossigt numera så man nästan måste köra Android som "poweruser". Sen finns det så klart andra skäl att köra Android också för den som vill det.

Permalänk
Avstängd

AHA!

Jag tyckte väl att det var konstigt att mobilbatteriet käkas upp fort trots avstängd GPS och övriga Platstjänster (har HTC).

Det glädjer mig att andra kan "spionera" på mig när jag är på gymmet medan de sitter på sina feta arslen och bara blir fetare. Tjena förresten Google om ni läser detta!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |