EU-omröstning - Ändra eller behålla sommar- och vintertid

Permalänk
Medlem

Jag struntar i vilken av tiderna det är, bara det ändras så att vi har samma året runt. Drabbas ganska illa av omställningarna.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Förstår inte varför så många föredrar normaltid över permanent sommartid? Vad är det för mening att solen lyser när de flesta är fast på jobbet under vintern, istället för att få lite extra ljus på eftermiddagen när man faktiskt kan vara ute?

Om hela världen hade gjort det hade kanske resultatet blivit annorlunda, men nu handlar det bara om Europa, så det skapar bara massa problem med andra tidszoner.

Dessutom eftersom som jag bor i norra delen av vårt avlånga land, så gör en timme nada för mig på vintern, då det blir mörkt tidigt ändå.

Men jag tror den största anledningen är att folk helt enkelt är anti hela tramset med påhitt av sommartid.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Förstår inte varför så många föredrar normaltid över permanent sommartid? Vad är det för mening att solen lyser när de flesta är fast på jobbet under vintern, istället för att få lite extra ljus på eftermiddagen när man faktiskt kan vara ute?

För att omställningen inte förändrar antalet soltimmar under dygnet. Det enda den gör är att tvinga redan trötta människor att kliva upp en timme tidigare.

Det är mycket enklare om de personer som känner ett starkt behov av att kliva upp en timme tidigare helt enkelt gör det utan att försöka tvinga på det på andra människor. Skolor, förskolor och arbetsplatser är i regel mer förlåtande för om du väljer att kliva upp en timme tidigare i mörkret än om du väljer att komma en timme för sent. När du kommer hem är det kolsvart på vintern oavsett om vi har sommar- eller normaltid.

Sen skiter jag lite i vad det blir, bara någon bestämmer att vi ska sluta ställa om två gånger om året. Men jag tror att vi liksom ryssnar kommer att ångra oss ganska fort om vi väljer permanent sommartid, när vi upptäcker att det betyder att det blir ljust lagom till lunch under den mörkaste tiden, och ändå är mörkt när vi kommer hem från jobbet.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts så förespråkar jag att vi går över till UTC allihopa och slipper krånglet med olika tidszoner.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Sommartid året runt tack!

Då finns det en chans att se solljus efter jobbet på vintern. Klockan 7 på morgonen är det ändå mörkt i stort hela vintern så en timma extra mörker där kvittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fantomsmurfen:

Mycket hellre sommartid året om än vintertid året om. Varför? För att det blir ljusare kvällar förstås. Vem bryr sig om det blir ljusare tidigare på morgonen? På vintern kommer det ändå att vara mörkt ute när de flesta stiger upp.

Skrivet av Marcusk:

Förstår inte varför så många föredrar normaltid över permanent sommartid? Vad är det för mening att solen lyser när de flesta är fast på jobbet under vintern, istället för att få lite extra ljus på eftermiddagen när man faktiskt kan vara ute?

Är det så att ljusa timmar när arbetsdagen avslutats är av störst intresse så kan man kanske gå ett steg till och skjuta vidare dygnet ytterligare en timma eller två förbi vintertid. Säg att vi ändrar det 3 timmar från dagens normaltid.
Det kommer ge mängder med ljus på kvällarna på vintern och sommarens extremt tidiga soluppgång kommer inte heller förspillas längre men vi kommer ha ljust till 2 på natten!
Woohoo!
Alltså på riktigt. Det skulle ju ge oss precis det.

However. Nu när frågan faktiskt kom upp om varför man föredrar normaltid.
Jag kan bara prata för egen del men för mig beror det på att jag upplever det märkligt att förskjuta tiden så att vi inte följer samma mönster som vi alltid gjort innan där solen står som högst kring 12 på dagen.
För vi får varken mer eller mindre ljus per dygn egentligen. Det handlar mer om invanda rutiner som vi vill anpassa klockan efter.
Vill man så kan man på ganska många arbetsplatser själv styra lite över detta i dagsläget. Inte för alla såklart, men det går att komma tidigare och sluta tidigare på många kontor om man nu vill ha kvällsljuset utan att man ska behöva ställa klockorna skevt. Och ja, om vi nu vill ha till en bredare förändring så låter det rimligare att få arbetsplatser och skolor att börja den där timmen tidigare än att fiffla med klockan.

Ja. Så känner jag iaf.

Men så är jag en sucker för standardiseringar, enhetlighet och sådant så det kliar säkert lite extra i mig jämfört med en del andra när idén om att förskjuta tiden istället för arbetssättet kommer på tal hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Varför har det dröjt så länge innan informationen har nått allmänheten i Sverige? Det här är ju viktigt.

Informationen har ju funnits ute i nån månad redan, men menar du innan informationen nått sweclockers forum kanske ?

Jag röstar på halvtimmes skiftning som i Nordkorea...
Men seriöst jag vet inte vad jag vill, jag kommer säkert vara lika less vare sig det är sommar-/vintertid när det blir mörkt och kallt.

Edit: Typ så här

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Poängen med sommartid är ju att ta vara på solljuset mer under sommaren. Har man normal tid (vintertid) även på sommaren så kommer ju solen att gå upp en timme tidigare när de flesta sover, och gå ner en timme tidigare så man inte kan njuta av ljusa kvällar lika länge.
Har man sommartid på vintern så blir det ännu jobbigare att gå upp på morgonen eftersom solen kommer gå upp en timme senare.
Har man kvar båda så kvarstår de administrativa och logistiska problemen de medför idag, och även en timmes "jet lag" för hela befolkningen. Tydligen sker fler olyckor (på vägar och arbetsplatser) än vanligt runt tidomställningen på våren och hösten just för att folk är jetlaggade.
Vad väger tyngst i allt?

Tänkte fel när jag röstade gällande sommar/vintertid men att det skulle vara jobbigare att gå upp köper jag inte. I januari går inte solen upp förräns c:a 8:30? Vill man inte vara sen till jobbet så har man redan varit uppe i några timmar Jag har hellre ljust lite senare.

P.S. Enligt nya rön är det tydligen inte enbart ljuset som styr vår sömnperiod. Så skruvar man upp temperaturen i rummet så blir det kanske enklare att vakna även när det är mörkt? Vet att det i alla fall skulle göra det enklare att kliva ur sängen på vintern till att börja med, även om man inte är vaken. Hatar när det är kallt i rummet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LaoLao:

Varför har det dröjt så länge innan informationen har nått allmänheten i Sverige? Det här är ju viktigt.

Finns nyheter om det om man lusläser tidningarna ;).
Men främst: För att vi konsumenter inte klickar på nyheter om EU om det inte rör sig om skandalrubriker (vilket knappast ger förkovring i vad som egentligen är på gång).
Det är dumt och det är synd. Men eftersom att vi konsumenter inte visar intresse för vardagsarbetet i EU så skriver många av vardagsnyhetskanalerna inte så mycket om vad som händer där. Det leder till att journalisterna inte har vanan inne att finkamma allt som händer i EUs beslutsorgan och då missar vi medborgare också mycket.
Lösningen är att börja konsumera mer EUnyheter. Om vardagsarbetet that is!
'För det finns kanaler även för detta. Exempelvis europapodden i P1.
https://www.europaportalen.se/
Ökar konsumtionen så ökar kunskapen bland läsarna. Ökar kunskapen och konsumtionen om vardagsarbetet så kommer utbudet av artiklar växa till sig. Men utan dessa komponenter så nås vi främst av populistbudskap och skandalrubriker och det är inte nå vidare bildande såklart.

Skrivet av AdoringFan:

För vi lever i en Demokratur

Sådana oneliners nominerar en lätt till dagens bullshitter

Innehållet som rapporteras från vad som händer i EU kontrolleras varken av politiker i EU eller politiker i Sverige. Så att det skulle vara relaterat till någon form av styrandeform är bara vilseledande skitsnack.
Tvärt om finns det määängder med information både om vad som händer i EU just nu och även inom denna fråga och det är helt fritt och öppet att läsa in sig på och börja rapportera om för alla medier.
Problemet är att vi konsumenter inte är nå vidare intresserade av att läsa om byråkratin i EU så det är dålig payoff på att rapportera om det vardagliga arbetet därifrån eftersom att vi ändå inte klickar på de artiklarna. Så ja, flera av de stora nyhetskanalerna skriver inte så mycket om det.
Ganska dåligt för demokratin - men det är alltså vi medborgare som bidrar till det här och det är medierna, inte politiker eller politiska systemen som brister i den här frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mina barn fattar inte detta med sommar/vintertid (1,5 och 4,5 år). Så ge mig permanent normaltid.
Slut med tramset med att ändra på klockan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Behåll helt klart! Vi måste ur EU så fort som möjligt så vi slipper att folk i Bryssel sitter och bestämmer hur vi i Sverige ska ha det.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag vill ha bort det oavsett om det är EU:s idé eller inte. Tillför ingenting för egen del, förutom att folk tenderar att komma sent/tidigt i större utsträckning de två dagarna om året som det ska ändras. Om man sen väljer "normaltid" eller sommartid som nytt normalläge spelar mig mindre roll.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Poängen med sommartid är ju att ta vara på solljuset mer under sommaren. Har man normal tid (vintertid) även på sommaren så kommer ju solen att gå upp en timme tidigare när de flesta sover, och gå ner en timme tidigare så man inte kan njuta av ljusa kvällar lika länge.
Har man sommartid på vintern så blir det ännu jobbigare att gå upp på morgonen eftersom solen kommer gå upp en timme senare.
Har man kvar båda så kvarstår de administrativa och logistiska problemen de medför idag, och även en timmes "jet lag" för hela befolkningen. Tydligen sker fler olyckor (på vägar och arbetsplatser) än vanligt runt tidomställningen på våren och hösten just för att folk är jetlaggade.
Vad väger tyngst i allt?

Vadå kan inte njuta av ljusa kvällar? Klockan förskjuts bara en timme, det påverkar inte längden på dina ljusa kvällar. Och hur är det klockans fel att du sover bort en ljus timme på morgonen? Om det är viktigt för dig, vakna tidigare, som du ändå hade gjort om klockan hade bett dig göra det. Klockan ändrar inte när solen är uppe.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:
Det är jobbigt (jobbigare) för mig att gå upp tidigare på morgonen oberoende om du köper det eller inte. Tidzonerna är ju definierade för att dygnsskiftet ska ske när det är som mörkast. Känns mer rimligt att då anpassa klockan efter det i tidzonen, snarare än en arbiträr tid som någon (exempelvis du själv) tycker "känns" bättre. Sedan kan du gå upp en timme tidigare på sommaren om du nu vill det.

Vidare, att säga att "det ändå är mörkt på vintern" som några gjort är ju också bullshit. Det är ju givetvis sant på ett sätt, men effektivt så skulle sommartid året om betyda att perioden som detta gäller skulle bli större, vilket betyder att vi som faktiskt känner av detta som något klart negativt skulle behöva dras med flera veckor/månader extra...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Förstår inte varför så många föredrar normaltid över permanent sommartid? Vad är det för mening att solen lyser när de flesta är fast på jobbet under vintern, istället för att få lite extra ljus på eftermiddagen när man faktiskt kan vara ute?

Varför vill du flytta vår tidszon till något annat än vad det är? Du kan ju flytta västerut om du vill att solen ska gå upp och ner senare. Eller österut om du vill att klockan ska visa mer. Förstår bara inte varför, det är ändå exakt lika många soltimmar. Klaga på din chef om du tycker att jobbet startar för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag var ej läskunnig och röstade fel , jag valde behåll.
Jag vill såklart ha Normaltid d.v.s. vintertid.

Orsakerna är hur många som helst, jag ser inga nackdelar idag när vi har så bra belysning.

För oss programmerare skapar sommar och vintertid till med problem en massa problem.

Säg att man ska sampla en signal varje minut hela tiden. Hur gör man då man går över till vintertid? Då kommer man få dubbelt av vissa sampel. Hur ska man därefter korrekt behandla denna data när man gör statistikutdrag.
Det finns hur många exempel som helst på konstigheter, som vanliga loggningar av händelser.
Så ta bort skiten med sommartid tack!

Ehrm.. hört talas om UTC? Finns ingen anledning att logga saker i lokal tid, eller om man gör detta ej registrera vilken tidszon som användes vid tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Ehrm.. hört talas om UTC? Finns ingen anledning att logga saker i lokal tid, eller om man gör detta ej registrera vilken tidszon som användes vid tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

UTC => Happy new Year 2038.
I de program jag lagrar så har de ofta ett eget tidformat bara för att de var rejält bakfulla när de skrev koden eller något. den fungerar ungefär som UTC med samma för och nackdelar.
Men oavsett, om någon vill i gränssnittet se vad som hände en viss tid så blir det problem med en klocka som ibland hoppar fram en timma, ibland tillbaka. Rätt som det är så skickas det in en extra sekund.
https://en.wikipedia.org/wiki/Leap_second

Man kan kalla mig kass programmerare, fine, men jag vill mest skylla på att jag är lat. Så gör allt så enkelt som möjligt, olika tidsformat är heller inte rolig. Om man t.ex. frågar en ftp server om att få datumstämpel på en fil, så kan den svara med en textsträng kodad enligt ett visst datumformat. Och ska man då göra en universell app, så blir jag bara trött på att de ej kan följa en standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att vi konsumenter inte klickar på nyheter om EU om det inte rör sig om skandalrubriker (vilket knappast ger förkovring i vad som egentligen är på gång).
Det är dumt och det är synd. Men eftersom att vi konsumenter inte visar intresse för vardagsarbetet i EU så skriver många av vardagsnyhetskanalerna inte så mycket om vad som händer där. Det leder till att journalisterna inte har vanan inne att finkamma allt som händer i EUs beslutsorgan och då missar vi medborgare också mycket.
Lösningen är att börja konsumera mer EUnyheter. Om vardagsarbetet that is!
'För det finns kanaler även för detta. Exempelvis europapodden i P1.
https://www.europaportalen.se/
Ökar konsumtionen så ökar kunskapen bland läsarna. Ökar kunskapen och konsumtionen om vardagsarbetet så kommer utbudet av artiklar växa till sig. Men utan dessa komponenter så nås vi främst av populistbudskap och skandalrubriker och det är inte nå vidare bildande såklart.

Kan vi inte förvänta oss att SVT å SR ska ta upp detta som en ganska stor grej? Nu har jag inte finkammat men varken svt.se eller sr.se har något om detta på sin framsida. Skulle de ta upp det skulle kanske de andra tidningarna haka på.
Samhällsnytta osv.

Reserverar mig för att de faktiskt har tagit upp det tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chimo:

Kan vi inte förvänta oss att SVT å SR ska ta upp detta som en ganska stor grej? Nu har jag inte finkammat men varken svt.se eller sr.se har något om detta på sin framsida. Skulle de ta upp det skulle kanske de andra tidningarna haka på.
Samhällsnytta osv.

Reserverar mig för att de faktiskt har tagit upp det tidigare.

Rimlig fråga!
Det här är ju inte något beslut som har fattats, en omröstning som har hållits eller ens ett förslag som officiellt har lagts fram.
I nuläget är det bara en frivillig undersökning som har öppnats.

SVT har skrivit om det här i tidigare skeden:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sommartiden-ska-utredas-i-...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-ska-sommartiden-utredas

Men ja, det görs väldans massa undersökningar så när just undersökningsformuläret publiceras blir kanske inte någon nyhet i alla lägen.
Samtidigt har sydsvenskan och DN skrivit om ämnet så det är såklart inte uteslutet:
https://www.sydsvenskan.se/2018-07-07/eu-later-folk-rosta-om-...
https://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-later-folk-rosta-om-somm...
Så det är ju inte uteslutet.

Men tipsa SVT och SR! Det visar på att konsumenterna faktiskt vill ha nyheter rörande EU och engagerar sig. Och det är inte omöjligt att de gör en artikel om ämnet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@e1m1: Tolkad dig fel bara, trodde du menade att det var jobbigare för att det var mörkt. Inte förskjutningen på en timme i sig. Även om jag har svårt att köpa det också... Inget illa menat. Vi är alla olika. Jag sover olika hårt varje dag. Ibland vaknar jag 5 ibland 12.... oavsett när jag går och lägger mig vilket i regel är mellan 2 till 5.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är ju inte något beslut som har fattats, en omröstning som har hållts eller ens ett förslag som oficiellt har lagts fram. I nuläget är det bara en undersökning som lagts fram.
Det görs... jättejättemånga undersökningar kontinuerligt och flera blir inte mer än undersökningar ens.
Det kan vara anledningen till att det här inte har fått någon uppmärksamhet.

Men tipsa SVT och SR! Det visar på att konsumenterna faktiskt vill ha nyheter rörande EU. Och det är inte omöjligt att det blir artiklar kring det här också.

Det är ju en bra poäng, men vad är det för mening att göra massa undersökningar angående hur vi ska ha det inom EU om medborgarländernas statliga nyhetsorgans inställning är att "äh, det görs för mycket undersökningar för att vara värt att rapportera".

Skickade ett mail till svtnyheter i alla fall, nu håller vi tummarna!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chimo:

Det är ju en bra poäng, men vad är det för mening att göra massa undersökningar angående hur vi ska ha det inom EU om medborgarländernas statliga nyhetsorgans inställning är att "äh, det görs för mycket undersökningar för att vara värt att rapportera".

Skickade ett mail till svtnyheter i alla fall, nu håller vi tummarna!

Har ändrat lite i inlägget ovan. Eller en hel del faktiskt ;).
Det har rapporterats om det här även från svt. Men inte att omröstningen nu är öppen att svara på.
Aja. Bra att du skickade in tips.
Det är ju nu man faktiskt kan vara med och tycka till så det är av relevans i en demokrati att rapportera om. Fair point.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det så att ljusa timmar när arbetsdagen avslutats är av störst intresse så kan man kanske gå ett steg till och skjuta vidare dygnet ytterligare en timma eller två förbi vintertid. Säg att vi ändrar det 3 timmar från dagens normaltid.
Det kommer ge mängder med ljus på kvällarna på vintern och sommarens extremt tidiga soluppgång kommer inte heller förspillas längre men vi kommer ha ljust till 2 på natten!
Woohoo!
Alltså på riktigt. Det skulle ju ge oss precis det.

However. Nu när frågan faktiskt kom upp om varför man föredrar normaltid.
Jag kan bara prata för egen del men för mig beror det på att jag upplever det märkligt att förskjuta tiden så att vi inte följer samma mönster som vi alltid gjort innan där solen står som högst kring 12 på dagen.
För vi får varken mer eller mindre ljus per dygn egentligen. Det handlar mer om invanda rutiner som vi vill anpassa klockan efter.
Vill man så kan man på ganska många arbetsplatser själv styra lite över detta i dagsläget. Inte för alla såklart, men det går att komma tidigare och sluta tidigare på många kontor om man nu vill ha kvällsljuset utan att man ska behöva ställa klockorna skevt. Och ja, om vi nu vill ha till en bredare förändring så låter det rimligare att få arbetsplatser och skolor att börja den där timmen tidigare än att fiffla med klockan.

Ja. Så känner jag iaf.

Men så är jag en sucker för standardiseringar, enhetlighet och sådant så det kliar säkert lite extra i mig jämfört med en del andra när idén om att förskjuta tiden istället för arbetssättet kommer på tal hehe.

Jag gillar också logiken i att solen står som högst kl 12.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Informationen har ju funnits ute i nån månad redan, men menar du innan informationen nått sweclockers forum kanske ?

Jag tror att jag läste om det första gången i april någon gång. Så informationen har definitivt kommit ut tidigare. Men då måste man läsa de "tråkigare" nyhetskällorna antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Jag vill ha bort det oavsett om det är EU:s idé eller inte. Tillför ingenting för egen del, förutom att folk tenderar att komma sent/tidigt i större utsträckning de två dagarna om året som det ska ändras. Om man sen väljer "normaltid" eller sommartid som nytt normalläge spelar mig mindre roll.

Detta påhitt finns överallt i världen. I vissa länder är det tom mer än en timme. Tror att Brasilien har två timmar...

Skulle personligen föredra normaltid, men välj bara en så man slipper extra krångel. Har en ganska rigid liten fyraåring hemma, som inte blir glad när rutiner ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Poängen med sommartid är ju att ta vara på solljuset mer under sommaren. Har man normal tid (vintertid) även på sommaren så kommer ju solen att gå upp en timme tidigare när de flesta sover, och gå ner en timme tidigare så man inte kan njuta av ljusa kvällar lika länge.
Har man sommartid på vintern så blir det ännu jobbigare att gå upp på morgonen eftersom solen kommer gå upp en timme senare.
Har man kvar båda så kvarstår de administrativa och logistiska problemen de medför idag, och även en timmes "jet lag" för hela befolkningen. Tydligen sker fler olyckor (på vägar och arbetsplatser) än vanligt runt tidomställningen på våren och hösten just för att folk är jetlaggade.
Vad väger tyngst i allt?

Jag vet flera som får seriös jet lag, det kan ta flera veckor innan de har anpassat sig, och under tiden är de i zombieläge.

Drabbas inte alltför illa själv, men det är ändå ett förbannat ofog.

Mitt förslag: konstant UTC+1.5, mitt mellan sommar- och vintertid (men halvtimmesförskjutning har förstås sina nackdelar, så jag kan nöja mig med UTC+1).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Sommartid året runt tack!

Då finns det en chans att se solljus efter jobbet på vintern. Klockan 7 på morgonen är det ändå mörkt i stort hela vintern så en timma extra mörker där kvittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det ger ju ganska mycket. Jag blir så sur på vintern att man är inomhus hela tiden då det är ljust ute.

Skrivet av Json_81:

Jag kan förstå den logiken i sydligare länder, men nu bor vi i sverige.
På sommaren är det ljust när man lägger sig och ljust när man går upp.
På vintern är det mörkt när man lägger sig och mörkt när man går upp.
Sommartiden förskjuter det bara någon vecka.

Brottades med det och tidszoner samt att olika länder ändrar olika datum för något år sen.
Skitkul...

Jag skulle välja normaltid före sommartid men viktigast för mig är att vi slutar ändra.

Ljust när man lägger sig ett par veckor runt midsommar kanske. Men på sensommaren, när det ofta är varmare kvällar än i början på sommaren, är det trevligt att kunna sitta ute och fortfarande ha sol senare på kvällen.

Skrivet av Marcusk:

Förstår inte varför så många föredrar normaltid över permanent sommartid? Vad är det för mening att solen lyser när de flesta är fast på jobbet under vintern, istället för att få lite extra ljus på eftermiddagen när man faktiskt kan vara ute?

Jo det undrar jag också. Det enda jag kan förstå är att vintertid är den riktiga tiden och att solen står som högst på himlen kl 12 i stället för kl 13.

Skrivet av ehsnils:

Det är väl de som är morgontrötta som gillar vintertid. De skulle säkert gilla att det var ljust innan de åkte till jobbet.

Jo precis, jag har väldigt svårt att bestämma mig om jag hellre vill ha ljust på morgonen eller på eftermiddagen när man kan gå ut en stund innan det blir mörkt

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tänkte fel när jag röstade gällande sommar/vintertid men att det skulle vara jobbigare att gå upp köper jag inte. I januari går inte solen upp förräns c:a 8:30? Vill man inte vara sen till jobbet så har man redan varit uppe i några timmar Jag har hellre ljust lite senare.

P.S. Enligt nya rön är det tydligen inte enbart ljuset som styr vår sömnperiod. Så skruvar man upp temperaturen i rummet så blir det kanske enklare att vakna även när det är mörkt? Vet att det i alla fall skulle göra det enklare att kliva ur sängen på vintern till att börja med, även om man inte är vaken. Hatar när det är kallt i rummet.

För mig gör det ganska stor skillnad om jag får se lite ljus medan jag står och väntar på bussen på morgonen. Även om solen går upp 8:30 så börjar himlen bli ljus en timme tidigare.

Skrivet av ajp_anton:

Vadå kan inte njuta av ljusa kvällar? Klockan förskjuts bara en timme, det påverkar inte längden på dina ljusa kvällar. Och hur är det klockans fel att du sover bort en ljus timme på morgonen? Om det är viktigt för dig, vakna tidigare, som du ändå hade gjort om klockan hade bett dig göra det. Klockan ändrar inte när solen är uppe.

Jo det gör det. Hade man kunnat bestämma över sin dag helt så hade du haft rätt, men nu går hela samhället enligt ett visst "schema" som man måste anpassa sig till.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

UTC => Happy new Year 2038.

Bara ett problem om du räknar med en signed 32-bitars. Kör unsigned och du får problem efter nästa sekelskifte.

Eller signed 64-bitars och du får problem om sådär 292 miljarder år.

Permalänk
Medlem

En fördel med att ändra tiden två gånger varje år är att analoga klockor får en manuell uppdatering av tiden. Jag tror inte man kommer komma överens om vilken tid som skulle bli permanent ska man ändra något så borde det vara att datumen när man ska ändra tiden, så att den sker på samma dag som USA byter tid. Det är grymt irriterande att USA ändrar tiden två veckor tidigare än EU som det är nu.

Permalänk
Medlem

Ni som vill ha vintertid. Varför vill ni inte ha dagsljus när ni är lediga?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jo det gör det. Hade man kunnat bestämma över sin dag helt så hade du haft rätt, men nu går hela samhället enligt ett visst "schema" som man måste anpassa sig till.

Jag håller med om det här till viss del, fast åt andra hållet 😋
Sömnen kan man styra över. Gå upp och gå och lägga sig en timme tidigare går utmärkt om man vill. Andra hållet är ofta klurigare. Sen kanske man inte kan börja jobba en timme tidigare, utan man får kanske greja hemma och börjar man riktigt tidigt är ju inte förskolor och fritids öppet.

Skickades från m.sweclockers.com