Behöver köpråd till en stationär gaming dator.

Permalänk

Behöver köpråd till en stationär gaming dator.

Hej, har tänkt att bygga ihop en speldator men vet inte vad som passar bäst med vad, så tänkte kolla här om ni har några bra tips.

Min budget är 12-15.000 kr, vad skulle ni här på SC rekomendera mig att köpa?

Mvh ThaHolyOne

Permalänk
Medlem

Får väl börja med ett standardsvar, vad ska du spela? Har du någonting redan eller ska du ha allting inkl mus, tngb, skärm? Hur bråttom har du? Kan det vara av intresse att se vad Nvidia visar den 20 augusti? Har du någon föredragen preferens gällande intel vs amd, amd vs nvidia?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

@SvanteP: Spelar, PUBG, Escape from Tarkov och liknande spel mest men är lite varierande. Vill ju såklart ha så kraftfull och framtidssäker dator också.

Jag föredrar Intel och har inte sådär jättebråttom men är rätt less min skräpiga gaming laptop som inte duger till mkt just nu.

Har redan allt utom en stationär dator så är endast en sådan som sja köpas in.

Permalänk
Medlem

Får be om ursäkt, insåg att mitt inlägg låter/ser nedlåtande ut. Det var inte min mening.

Vad har du för skärm? Tänkte mest på upplösning och uppdateringsfrekvens? Kommer du överklocka? Hur är behovet av lagring?

Jag skriver endast intel/nvidia komponenter i min rek då det är det enda jag har kunskap om, vet inte hur amd processorerna står sig mot intels. Men det finns säkert andra som kan inflika med den kunskapen.

Men en i5'a 8600k kylt med noctua nh-d15(s), Geforce 1170 (om den släpps inom snar framtid), 16GB minne (2x8GB), 500GB M2 SSD, 550w nätagg med guld cert.

Du kan ev behöva gå ner på 1160 för att det ska rymmas inom din budget (förutsatt att priserna på grafikkort följer 10** serien).

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

@SvanteP: Ingen fara alls.

Jag har en acer 144hz skärm, samt en asus 75hz som jag komemr ha för surf osv, men kommer nog köpa nyare skärm framöver men dock inte i denna budget.

Överklocka kommer jag nog inte att göra till att börja med men är mkt bra att ha för framtida spel osv.
Har en Samsung EV 850 500gb liggandes dessutom så har en hyfsad ssd disk.

Permalänk

Inga fler råd ? Tips Länkar eller så?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThaHolyOne:

Inga fler råd ? Tips Länkar eller så?

Något i den här stilen kanske?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11717625/

EDIT: Mitt förslag är att vänta till slutet på augusti för att se vad Nvidia har att komma med. Under tiden kan man köpa dessa delar (några på rea dessutom) och ha pengar över till ett grafikkort. Priserna på de redan existerande grafikkorten lär också sjunka markant gissar jag.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11717833/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Har hittat en hemmabyggd dator med alla kartonger i närheten. För 13.000 kr, inte den processorn jag vill ha och lite sämre moderkort. men ska nog slå till just pga grafikkortet. Det är knappt ens använt och allt kommer i lådor och med kvitton.

Det är väl ganska värt, eller vad säger ni ?

Moderkort - Asus ROG Strix B360-F Gaming

Processor - Intel Core i3 8100 3.6 GHz (4-kärnor)

Processor kylare - NZXT x42 (vattenkylning)

Grafikkort - Zotac GeForce GTX 1080ti Mini

RAM-minne - Corsair Vengeance LPX 8GB

Nätagg, PSU - EVGA SuperNova G3 750w

SSD 1 - Samsung EVO 850, 250GB

SSD 2 - OCZ Arc 100, 240GB

Chassi - Phanteks P300

Belysning - Phanteks LED-strip 2m, Halos 140mm, Halos 120mm

Extra fläkt - BeQuite! PureWings 2

Permalänk
Medlem

@ThaHolyOne: Det ser bra ut, förutom att processorn är låst och går därför inte att överklocka om behovet finns. Självfallet går denna att uppgradera i framtiden till en annan i Intel 8-serien. Man brukar rekommendera 16GB RAM-minne för en framtidssäker dator, men det går ju som sagt att uppgradera om behovet finns. För övrigt tycker jag det ser bra ut.