Aktiva högtalare som surrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Maj 2009

Aktiva högtalare som surrar.

Hejsan,

Har ett par argon 7350 v2 som jag haft ett par år nu och de har fungerat utmärkt tills för ett par dagar sedan. Kom hem från min semester och satte igång dem och efter kanske 5-10 minuter så börjar det surra i dem som ett lågt hummande typ. Det blir högre ju längre jag använder dem vilket får mig at tro att det har något med det inbyggda nätaggregatet att göra.

De funkade perfekt innan semestern och har inte använts under de 3 veckor jag var borta. Har provat med olika ingångar, både. Min schiit valhalla 2 och o2 odac samma sak i båda.

Så frågar jag här om någon kan ha koll på vad det kan vara eller om det bara är att köpa nytt?

intel i7 2600k @4,5Ghz, Noctua NH-D15, 16Gb ram @1600MHz, Asus P8P67 Deluxe B3, Asus Geforce Gtx Titan, Corsair RM 1000W, Corsair 900D, Asus VE278Q, Asus PB278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Hej

Låter som impedans problem. Kan vara typ oxiderade/glappa kablar testa att ta isär alla kontakter när systemet är helt avstängt. (speciellt om det är bägge kanaler som brummar.)

Aktiva högtalare kan ju iofs få problem med bla kondensatorer som torkat i värmen men prova ovan först. Sedan att dra en kort annan signalkabel av typen koaxial (som inte tar upp störningar lika lätt) mot närmaste/lättaste att komma åt högtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Maj 2009

Kan vara värt att nämna att jag kör hörlurar i samma dac och har inga problem med dem. Så verkar som det är kablarna till / mellan högtalarna eller högtalarna själva det är fel på. Men ska testa imorgon att koppla isär allt och skaffa ett par andra kablar också.

Skickades från m.sweclockers.com

intel i7 2600k @4,5Ghz, Noctua NH-D15, 16Gb ram @1600MHz, Asus P8P67 Deluxe B3, Asus Geforce Gtx Titan, Corsair RM 1000W, Corsair 900D, Asus VE278Q, Asus PB278Q