AMD Ryzen Threadripper 2990WX överklockas till 5,9 GHz på en kärna

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 2990WX överklockas till 5,9 GHz på en kärna

Överklockare tar sig an AMD:s senaste processor Ryzen Threadripper 2990WX, och lyckas med hjälp av flytande kväve överklocka denna till 5,9 GHz på en av kärnorna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om de låg på 1500W också för bara CPUn. Den bör kräva väldigt mycket ström för att fixa det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det var som..!! Vad kan man få på en gasblandning av ~80% kväve och ~20% syre då?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Finns potential i chippet iallafall. Kanske vi kan få 5ghz på luft över samtliga kärnor nästa år när ryzen 2 kommer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cheewie:

Det var som..!! Vad kan man få på en gasblandning av ~80% kväve och ~20% syre då?

Varför kväva? Ta 100 % syre så lär du få se på gnistor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

5 955 MHz inte långt ifrån 6GHz, vem blir först?

Överklockares status och respekt är precis samma som artisters status. Jag känner en överklockare och han kan knappt gå ut på stan att en massa fans vill ha hans autograf, lite som Justin Bieber. .
https://www.youtube.com/watch?v=l3566EQD0zA
Så om ni bara klockar upp 2990WX i 6 GHz så vore ni den som alla trånade efter i klippet ovanför.

Permalänk
Avstängd

Kanske dom som kommer resa till Mars kommer kunna kyla den.

Kommer ihåg när man var 12 och när det var runt 3~ GHz som gällde och man undra om man ens kommer kunna komma upp i 5 GHz någon gång men nu när vi är upp i den nivå så om 10 år kanske vi är uppe i 10 GHz med luft.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

cpu-z säger 1.3 volt, ryzenmaster 1.45 och msi cc 1.68xx känns rimligt att det sista värdet är det riktiga

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

Kanske dom som kommer resa till Mars kommer kunna kyla den.

Kommer ihåg när man var 12 och när det var runt 3~ GHz som gällde och man undra om man ens kommer kunna komma upp i 5 GHz någon gång men nu när vi är upp i den nivå så om 10 år kanske vi är uppe i 10 GHz med luft.

5GHz har varit möjligt skitlänge

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Det var som..!! Vad kan man få på en gasblandning av ~80% kväve och ~20% syre då?

Ta ett djupt andetag och fundera på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller för validering, bara att komma in i Win, behöver man inte kunna köra en belastningstest ?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

5GHz har varit möjligt skitlänge

2006?

Även om det har vart möjligt så har det inte vart stabilt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kommer ihåg när man var 12 och när det var runt 3~ GHz som gällde

För en annan var det 1 MHz som gällde i den åldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Vad är det som gäller för validering, bara att komma in i Win, behöver man inte kunna köra en belastningstest ?

Prime95 i 12 timmar gäller 😉
Fast nej. Det beror helt och hållet på vad du ska validera. Är det en poäng i en mjukvara så måste den förstås belastas för att mjukvaran ska kunna göra sitt. Exempelvis Cinebench. Men om det endast är klockfrekvenser så är krävs ingen belastning mer än att kunna starta in i windows och cpu-z.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

2006?

Även om det har vart möjligt så har det inte vart stabilt.

Pratar du LN2 nu eller vatten eller luft eller torr is eller chiller.

För det spelar väldigt stor roll.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Pratar du LN2 nu eller vatten eller luft eller torr is eller chiller.

För det spelar väldigt stor roll.

Menar så klart luft.

Skrivet av Zarkov2:

För en annan var det 1 MHz som gällde i den åldern.

Kanske var bra ändå att jag inte var född då skulle aldrig klara av sega dator som tur fick jag uppliva en del av 90-00 talet så spelar mycket Nuke Dukem, GTA 1 & 2, Need for Speed så jag är nöjd.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulan75:

Vad är det som gäller för validering, bara att komma in i Win, behöver man inte kunna köra en belastningstest ?

I detta fall endastt starta windows, men man kan tävla i allt.
http://hwbot.org/hardware/processor/ryzen_threadripper_2990wx...
Så ser man att olika personer har rekord i olika saker.

Permalänk
Skrivet av superegg:

2006?

Även om det har vart möjligt så har det inte vart stabilt.

Stabilt nog för benchmark med flytande kväve skulle jag säga 2004 när prescot familjen kom.
Stabilt på vatten (och luft?) är nog 2006-2007 korrekt i samband med socket 775 pentium o celeron CPUerna.
Sen nästa steg är ju så klart sandy bridge 2011 som inte alls var ovanlig att köras i 5GHz med luft/vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Prime95 i 12 timmar gäller 😉
Fast nej. Det beror helt och hållet på vad du ska validera. Är det en poäng i en mjukvara så måste den förstås belastas för att mjukvaran ska kunna göra sitt. Exempelvis Cinebench. Men om det endast är klockfrekvenser så är krävs ingen belastning mer än att kunna starta in i windows och cpu-z.

Skrivet av anon159643:

I detta fall endastt starta windows, men man kan tävla i allt.
http://hwbot.org/hardware/processor/ryzen_threadripper_2990wx...
Så ser man att olika personer har rekord i olika saker.

Tack för klargörandet
Hade dock varit kul att se resultatet i detta fall med en runda i Cinebench

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Vad är det som gäller för validering, bara att komma in i Win, behöver man inte kunna köra en belastningstest ?

Stabilt nog att spara ner en loggfil från CPUZ

Skrivet av anon159643:

I detta fall endastt starta windows, men man kan tävla i allt.
http://hwbot.org/hardware/processor/ryzen_threadripper_2990wx...
Så ser man att olika personer har rekord i olika saker.

Nope, finns inte en chans att bota windows med den överklocken, den är stabil nog att spara en logfil i cpuz samt ta en screenshoot, inget mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Stabilt nog att spara ner en loggfil från CPUZ

Nope, finns inte en chans att bota windows med den överklocken, den är stabil nog att spara en logfil i cpuz samt ta en screenshoot, inget mer.

Ok, så de överklockar i runtime.. Detta innebär att högsta klockfrekvens är ett ganska meningslöst resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Det var som..!! Vad kan man få på en gasblandning av ~80% kväve och ~20% syre då?

Bra där, tog ett tag innan jag fattade

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Att alla kärnor körs i 5.9GHz är fel, endast en körs i den frekvensen. Alla kärnor var aktiva men endast en överklockad. Övriga kördes i 600MHz, vilket också syns i screenshot.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av superegg:

Menar så klart luft.

Kanske var bra ändå att jag inte var född då skulle aldrig klara av sega dator som tur fick jag uppliva en del av 90-00 talet så spelar mycket Nuke Dukem, GTA 1 & 2, Need for Speed så jag är nöjd.

Ja luft har du kunnat köra lätt sedan, 2009-2010 med lite kunskaper.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Menar så klart luft.

Kanske var bra ändå att jag inte var född då skulle aldrig klara av sega dator som tur fick jag uppliva en del av 90-00 talet så spelar mycket Nuke Dukem, GTA 1 & 2, Need for Speed så jag är nöjd.

Testade du Nuke Dukem D3 också?

Visa signatur

i7 7700K | Gigabyte Z270 | 16gb DDR4 | GTX1070 | Samsung EVO 960 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Att alla kärnor körs i 5.9GHz är fel, endast en körs i den frekvensen. Alla kärnor var aktiva men endast en överklockad. Övriga kördes i 600MHz, vilket också syns i screenshot.

Det har du fasen rätt i när jag själv tittade närmare. Då har Swec en ganska rejäl rättning att utföra.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det har du fasen rätt i när jag själv tittade närmare. Då har Swec en ganska rejäl rättning att utföra.

/Lifooz

Haha nästan tillräckligt för att kasta tråden och nyheten och låtsas att den aldrig existerat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Haha nästan tillräckligt för att kasta tråden och nyheten och låtsas att den aldrig existerat.

Mer eller mindre ja, det man får fråga sig är hur värd nyheten är att ha kvar.
5,9GHz på 32 kärnor är VÄRME OCH ELFÖRBRUKNING och jävligt imponerande.
Men 600MHz på 31 kärnor och 5.8 till 5.9 på en av dem förvisso är bra gjort för den ensamma kärnan, men inte fullt så imponerande som man blev när man läste rubriken, hehe.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

För en annan var det 1 MHz som gällde i den åldern.

166MHz för min del. Snabbaste cpun i grannskapet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rauf:

Att alla kärnor körs i 5.9GHz är fel, endast en körs i den frekvensen. Alla kärnor var aktiva men endast en överklockad. Övriga kördes i 600MHz, vilket också syns i screenshot.

Skrivet av Lifooz:

Det har du fasen rätt i när jag själv tittade närmare. Då har Swec en ganska rejäl rättning att utföra.

/Lifooz

Skrivet av ClintBeastwood:

Haha nästan tillräckligt för att kasta tråden och nyheten och låtsas att den aldrig existerat.

Skrivet av Lifooz:

Mer eller mindre ja, det man får fråga sig är hur värd nyheten är att ha kvar.
5,9GHz på 32 kärnor är VÄRME OCH ELFÖRBRUKNING och jävligt imponerande.
Men 600MHz på 31 kärnor och 5.8 till 5.9 på en av dem förvisso är bra gjort för den ensamma kärnan, men inte fullt så imponerande som man blev när man läste rubriken, hehe.

/Lifooz

Ni har helt rätt, det är en kärna. Jag uppdaterar nyheten för att återspegla det och får be om ursäkt för att nyheten blev missvisande.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?