Datordröm 8-åring som sparat 6500 kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av bebbe08:

Vad fint tack! Hittade dock inte många 1060 3GB i listan, vilka är de som hamnar under 3000 kr som nya. Passar alla grafikkort till alla datorer eller är det något man måste ha koll på?
Hur vet jag om ex detta grafikkort är kompatibelt med den dator jag håller på att beställa? Är på bud här på sweclockers just nu.

Processor och moderkort måste matcha, de matchar via sockeln processorn sitter i som typiskt för normala speldatorer heter antingen t.ex. AM3/AM4 (AMD) eller LGA1150/LGA1151/LGA1155 (intel).

Processorkylare måste matcha moderkort (sockeln igen, där skruvar man fast den) om man vill ha en särskild sådan, men du hittar knappast en dator till salu om du köper begagnat.

RAM och moderkort måste matcha (ex. DDR3 och DDR4).

Hårddiskar/SSD:ar är kompatibla med alla datorer från de senaste 10 åren+.

Grafikkort är kompatibla med alla datorer från de senaste 10 åren-ish.

Nätdelen (PSU:n) är kompatibel med det allra mesta med vissa undantag som heter SFX och kanske inte går att montera i ditt chassi, men behöver en viss mängd watt för att kunna driva datorn. Till vanliga speldatorer med ett grafikkort kan man sätta som grundregel att titta på 500w och uppåt så slipper man tänka på det.

Chassiet (lådan) måste matcha moderkortet, storlekarna benämns som mITX, mATX och ATX. ATX är normalstandard, mITX/mATX är för mindre datorer och de är ovanligare och lite svårare för förstagångsbyggare för att alla komponenter inte får plats i dem fysiskt även om de är kompatibla.

Pretty much? Fyll i om jag har glömt någon grundregel, morgontrött som fan.

Bara fanboys kallar folk för fanboy!