Bredbandshastighet. Vilken ska man välja?

Permalänk

Bredbandshastighet. Vilken ska man välja?

Hej

Nytt boende på g och dags att beställa hastighet från tjänstleverantör.

Vi är en familj på 5 st personer fördelat på detta viset. 2 större barn 14 & 16 och 1 s 5-åring och 2 vuxna.

Enheter som kopplar upp sig på nätet:

4 st iphone 6s eller nyare
4 st datorer (1 står som plexserver med 4 vänner som streamar ut som max)
3 chromecast video
2 st ipads
1 st ATV4K

Det blir en del tittande på youtube men som max 4 st strömmar samtidigt.
Andra tjänster som utnyttjas är HBO, Viaplay, Netflix, SVT Play.

En viss nedladdning av stora filer.

Permalänk
Medlem

100/100 kommer fungera, över det är bara en fråga om bekvämlighet i form av kortare laddningstider och buffringar.
Är tveksam till att bredbandsoperatören inte skulle låta dig hoppa upp till en dyrare tjänst om du ber om det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

100 Mbit lär räcka bra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur stor är prisskillnaden mellan dom olika tjänsterna?
Med en Plexserver och två tonåringar så skulle jag inte välja något mindre än 250 Mbit.

mvh

Permalänk

Samma pris i 12 mån (349kr/mån), efter det så skiljer det 100 kr (Telia)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Eftersom det inte finns en enda leverantör som skulle klaga om ni i framtiden vill uppgradera - men samtliga kan krångla om ni vid ned-gradera: så skulle jag köra på 100/100 först. Om ni sen själva upplever att det inte räcker så är det ju bara att ringa Telia och få det uppgraderat.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

100/100 kommer förmodligen räcka för det du gör, men 250/100 kommer kännas lite lyxigare när det handlar om att ladda ner stora filer.

För att få lite uppfattning om bandbredd för strömning: Om du kollar på Netflix i Ultra HD-kvalitet (alltså 4K) så tar det 25 Mbit/sekund per ström. HD-kvalitet tar bara 5 Mbit/s. Alltså, ska du strömma 4 strömmar samtidigt i Ultra HD kan du få i praktiken problem med 100 Mbit/s... annars är det lugnt.

Det hela handlar om vad prisskillnaden är. Du skriver längre upp att skillnaden är 100 kr/månad efter 12 månader, och ingen skillnad alls de första 12. 100 kr/månad extra för 250 mot 100 tycker jag är lite väl saftigt.

Jag har själv 100/100 Mbit/s hemma idag (A3), men kommer uppgradera till 250/100 Mbit/s när jag byter leverantör i september, för att prisskillnaden bara var 30 kr/månad. (Bahnhof i IP-Onlys stadsnät i Stockholm.)

Det hela kommer ner till - tycker du det är värt 100 kr/månaden (eller, sett på ett annat sätt, 1200 kronor/år) för att du laddar ner stora filer på typ halva tiden när det väl kommer till det? Ett stort spel på 50 GB som tar dryga timmen med 100 Mbit/s tar istället typ en halvtimme med 250 Mbit/s (i bästa fall). Det kan bara du avgöra.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att streama från Twitch samtidigt som t.ex. Steam tankade uppdateringar på 100/100. Fick cappa Steam. Sen gick jag upp till 250/100 och då försvann det helt. (Hade Telia då)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts