Permalänk
Avstängd

Bygga en egen USB laddare.

Hej, Har sökt på nätet efter någon snygg multiUsb laddare. Den enda jag hittade som jag anser är snygg är denna. https://www.dustinhome.se/product/5011010879/style-laddare-us...

Dock så har den bara 3 portar och jag önskar fler än så. Tänkte för mig själv. Varför inte bygga en själv "borde" inte vara för avancerat. Någon med erfarenhet och kunskap som kan svara på om det är en ganska enkel installation med rätt sorts elektronik? Jag tänker typ köpa komponenter på Elfa.

Eller någon som har förslag på en annan usb laddar som är snygg. Denna har portar men är fulsomstryk

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Egentligen behöver du bara en vägg plugg som kan leverera stabilt 5v och lämpligt strömuttag så det räcker till 2-3a per port. Sen i själva laddaren räcker det med urbporten och en säkring på varje port så att max 2-3a kan dras ur en port.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mitt tips hade ju varit att köpa en och sen bygga nytt skal till den. Inte bygga all elektronik.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Neonodia: På vilket sätt tänkte du bygga? Du tänker att du vill ha en elektrisk krets att följa eller bara generell hänvisning om vad du skall tänka på?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Låter som ett uppdrag och video jag gärna hade sett från Strange parts :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Leta efter "usb hub" istället som var populärt för i tiden, hitta en med nätadapter och kolla så den kan leverera ström så det räcker till alla portar som laddare. T.ex.

https://sowtechgloble.com/sowtech-usb-3-0-hub-7-ports-with-on...

Googla så hittar du massor om du kollar bilder

Permalänk
Avstängd

Tack för alla tips. @davidthedoom En elektrisk krets att följa vore att föredra. Vore kul att bygga eget.
Den Rydisen säger är ju faktiskt också att tänka på såklart. Dock inte lika roligt som att bygga allt själv.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fax110:

Leta efter "usb hub" istället som var populärt för i tiden, hitta en med nätadapter och kolla så den kan leverera ström så det räcker till alla portar som laddare. T.ex.

https://sowtechgloble.com/sowtech-usb-3-0-hub-7-ports-with-on...

Googla så hittar du massor om du kollar bilder

Jag har faktiskt en usb hubb hemma, det jag tänker på är att den är nog inte gjord för laddning och kanske finns risk för överhettning/långsam laddning eller liknande om man överbelastar den. Men dom kanske funkar lika bra.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag har faktiskt en usb hubb hemma, det jag tänker på är att den är nog inte gjord för laddning och kanske finns risk för överhettning/långsam laddning eller liknande om man överbelastar den. Men dom kanske funkar lika bra.

du ska som sagt leta en med nätadapter så man pluggar den i vägguttag och inte bara med usb in i en dator / laddare. sen portar speccade på 2A styck så ska det funka fint.

men i den jag länkade så finns det bild på "insidan" det är en helt del komponenter faktiskt troligtvis väldigt krångligt att bygga själv och utan ett "super" kretskort så blir det väldigt stort när man hemmasnickrar el

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Neonodia:

Tack för alla tips. @davidthedoom En elektrisk krets att följa vore att föredra. Vore kul att bygga eget.
Den Rydisen säger är ju faktiskt också att tänka på såklart. Dock inte lika roligt som att bygga allt själv.

Okej, börja med kravspec så kan jag peta dig i rätt riktning. Spontant är det nog smidigare med random nätadapter så slipper du pilla på AC-som kräver behörighet.

Sedan är det väl smidigast med buck-boost adapter i lämplig storlek + säkringar.
Smäll ner allt på ett litet kretskort.

Det svåra är nog att få allt i en liten kompakt låda som är snygg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag har faktiskt en usb hubb hemma, det jag tänker på är att den är nog inte gjord för laddning och kanske finns risk för överhettning/långsam laddning eller liknande om man överbelastar den. Men dom kanske funkar lika bra.

Ska du bygga själv så kan du ta en sån här per port:

https://www.elfa.se/sv/linjaer-spaenningsregulator-to-220-st-...

Sen behöver du ett aggregat som kan get 8-10V utspänning och tillräckligt med ström för det antal portar du vill ha. Det finns lite designtips i databladet.

Räkna med att det blir varmt så kylare behövs då det är linjär-regulatorer.

Mer avancerat så kan man bygga med switch-regulatorer men det är inget för nybörjare.

Ännu enklare är att som skrivet tidigare skaffa ett +5V aggregat (tex ett billigt ATX-kragg) och sen bara en 1-2A säkring till varje port.

Edit:

Switchat bygger du enklast med såna här eller liknade:

https://www.elfa.se/sv/switchregulatorkrets-to-220-lm2576-adj...

https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds/LM2576xx_eng_tds.pdf

Och sen en laptop laddare för att mata den. De brukar ge en 18-20V och några A.