Data-programmering-systemutveckling inom vad ?

Permalänk

Data-programmering-systemutveckling inom vad ?

Hej
Jag har ganska nyligen blivit intresserad av att börja lära mig programmera. Jag läser en del introduktionsböcker i t.ex. C++ och Python. Jag är i princip helt ny inom ämnet programmering. Annars har jag alltid varit intresserad av datorer.

Det jag känner att jag skulle vilja jobba med är datorer/programmering/systemutveckling inom industriella tillämpningar. Inte jobba som systemutvecklare på t.ex någon bank, klädbutik eller e handelskedja utan jobba med t.ex. styrsystem, bromssystem till bilar.

Om jag hade fått välja mellan Google och Tesla hade jag nog valt Tesla t.ex. tror jag som ett exempel.

Vad ska man läsa då ? Man kanske kan inrikta sig när man söker jobb eller redan under utbildningen så man jobbar med datateknik/systemutveckling inom industriella tillämpningar.

Jag gillar också att kunna automatisera saker som människor gör som är tidskrävande och jobbigt. T.ex. att ett program räknar ut ett resultat istället för att en människa ska räkna.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

@4cyberspace: Inte jätte insatt men skulle nog säga ingenjör i datateknik.

Permalänk
Medlem

@4cyberspace: Du ska läsa Elektroteknik, i ärlighetens namn kan du läsa flera linjer men elektroteknik är troligen det som kommer ta dig till det du vill smidigast.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jobbar man med systemutveckling inom elektronik eller är det mest kretsar, beräkning av volt och ampere etc ? Jag gillar en del hårdvara men bygger gärna program och instruktioner till hårdvaran. T.ex. skulle det vara kul att göra ett program som automatiserar något, styr något eller beräknar något.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle spontant säga någon utbildning inom inbyggda system. Läser själv civilingenjör inom IT, och efter tredje året finns just inbyggda system som en valbar inriktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Jobbar man med systemutveckling inom elektronik eller är det mest kretsar, beräkning av volt och ampere etc ? Jag gillar en del hårdvara men bygger gärna program och instruktioner till hårdvaran. T.ex. skulle det vara kul att göra ett program som automatiserar något, styr något eller beräknar något.

Elektronik civilingenjör är extremt brett och du kan i princip få vilket programmeringsjobb du vill. Handlar mycket om vilka kurser du väljer som är valbara, och vilken master du tar. Du kan bli allt från elkraftsingenjör som "räknar på el" , eller någon som jobbar med antenner eller elektromagnetiska fält, eller programmerar inom typ allt möjligt från inbyggda system till appar

Jag gick mot reglerteknik och autonoma system, tänk typ programmera system i självkörande lastbilar. Men efter min utbildning började jag med webbutveckling istället, för det verkade mer intressant för tillfället och jag fick en väldigt bra möjlighet som jag hakade på

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av ehallq:

Elektronik civilingenjör är extremt brett och du kan i princip få vilket programmeringsjobb du vill. Handlar mycket om vilka kurser du väljer som är valbara, och vilken master du tar. Du kan bli allt från elkraftsingenjör som "räknar på el" , eller någon som jobbar med antenner eller elektromagnetiska fält, eller programmerar inom typ allt möjligt från inbyggda system till appar

Jag gick mot reglerteknik och autonoma system, tänk typ programmera system i självkörande lastbilar. Men efter min utbildning började jag med webbutveckling istället, för det verkade mer intressant för tillfället och jag fick en väldigt bra möjlighet som jag hakade på

Vad är skillnaden när man programmerar självkörande lastbilar jämfört med att t.ex. programmera hemsidor ? Är det mycket PLC programmering som är väldigt hårdvarunära eller programmerar man fortfarande i C++ och liknande program. Är det programmering som innehåller mer beräkningar ?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Vad är skillnaden när man programmerar självkörande lastbilar jämfört med att t.ex. programmera hemsidor ? Är det mycket PLC programmering som är väldigt hårdvarunära eller programmerar man fortfarande i C++ och liknande program. Är det programmering som innehåller mer beräkningar ?

Det jag hann göra under studietiden var mycket i prototyp stadiet. Så vi programmerade i MATLAB/Simulink och C++ tillsammans med hårdvara gjort för labbmiljö Då handlade det mycket om att göra matematiska modeller över fordonet och "översätta" det till kod.

I webbprogrammeringen är utmaningarna på en mer övergripande nivå, och utmaningen ligger inte i koden i sig, eller i någon matematisk modell. Utan snarare ligger i flödena, "Hur tar vi användare igenom processen på ett sådan lätt sätt som möjligt, men ...."

Webbprogrammeringen ger resultat betydligt snabbare också, du har resultatet direkt i princip, medans du inom industrin kanske inte får ut din funktion/förändring för än om ett år. Men allt detta varierar ju också från arbetsplats till arbetsplats

Lär man sig ett objektorienterat språk så är det väldigt enkelt att lära sig andra språk och byta "spår" då det inte bara handlar om språket,utan snarare om "programmeringstänket".

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag definitivt satsa på inbyggda system/reglerteknik då jag alltid varit intresserad av sånt. Dessutom är det lite bristyrke över det som jag fattat det, speciellt om du blir ordentligt haj på PLC.

Skickades från m.sweclockers.com