Permalänk
Medlem

Ny telefon till frugan

Tjena,

Nu är det så att frugans LG G3 gick och sade upp kontraktet, så hon skulle behöva en ny. Själv har jag varit ganska oinsatt i telefoner sedan jag fick firmatelefon och inte kunde påverka valet av telefon längre.

Hon har varit riktigt nöjd med G3:an. Det mest krävande hon väl har gjort har varit att spela Pokemon Go och kolla Netflix typ, och hon själv upplever att G3:an har räckt bra till detta. Så någon liknande telefon skulle vara bra. Någon dyrare nyhet behövs alltså inte.

En Android ska det vara. Riktigt lika stor som G3:an behöver den inte heller vara, men den var inte heller för stor.

Vad kan ni rekommendera? Vanligtvis har hon samma telefon tills den går sönder, så gärna en telefon som håller längre än ett par år.

Tack på förhand!

Edit: En definitiv övre gräns är nog 4000 kr, men det skulle gärna få gå på under 3000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Tjena,

Nu är det så att frugans LG G3 gick och sade upp kontraktet, så hon skulle behöva en ny. Själv har jag varit ganska oinsatt i telefoner sedan jag fick firmatelefon och inte kunde påverka valet av telefon längre.

Hon har varit riktigt nöjd med G3:an. Det mest krävande hon väl har gjort har varit att spela Pokemon Go och kolla Netflix typ, och hon själv upplever att G3:an har räckt bra till detta. Så någon liknande telefon skulle vara bra. Någon dyrare nyhet behövs alltså inte.

En Android ska det vara. Riktigt lika stor som G3:an behöver den inte heller vara, men den var inte heller för stor.

Vad kan ni rekommendera? Vanligtvis har hon samma telefon tills den går sönder, så gärna en telefon som håller längre än ett par år.

Tack på förhand!

Slå en titt på Samsung S6 och S7. De ligger i liknande klass och lär fungera bra för hennes användarområde.

EDIT: Jag ser att LG G3 har 5,5" och S6 och S7 5,1"

Vill hon inte ha Samsung så finns LG G3 fortfarande att köpa om den är trivsam.

Samsung har oled/amoled medans LG har en IPS-LCD, men det är största skillnaden jag hittar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om det fortsatt går att köpa huawei p9 hade jag tittat på den

Edit.

Googla recension - men bra tfn till bra pris. Frugan har haft sin länge nu och den är fortsatt rapp osv...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@Lifooz: S6 verkar inte säljas längre, inte i alla fall i de stora butiker jag snabbt kolla (kan nämna att vi bor i Finland). Lg G3 verkar inte heller säljas längre. Jag kan ju såklart söka lite mer. Själv sitter jag ju faktist med en Samsung Galaxy S6 och har varit helt nöjd. En massa bloat dock som stör, men jag kan i alla fall leva med det.

@TotalF: Den verkar inte heller vara till salu längre, men jag ska söka lite till. Verkar ju annars vara ett bra alternativ.

Vad är skillnaden kortfattat mellan typ samsungs olika galaxy-modeller (typ S6, J6, A6)?

Permalänk
Medlem

Vad är din budget?

LG V30 H930

Är riktigt fin

Permalänk
Medlem

@downup: Hade tänkt att vi skulle klara oss under ~3000 kr, men en definitiv övre gräns är nog 4000 kr. Jag skulle kanske ha kunnat skriva in detta från första början. Jag ber om ursäkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

@Lifooz: S6 verkar inte säljas längre, inte i alla fall i de stora butiker jag snabbt kolla (kan nämna att vi bor i Finland). Lg G3 verkar inte heller säljas längre. Jag kan ju såklart söka lite mer. Själv sitter jag ju faktist med en Samsung Galaxy S6 och har varit helt nöjd. En massa bloat dock som stör, men jag kan i alla fall leva med det.

@TotalF: Den verkar inte heller vara till salu längre, men jag ska söka lite till. Verkar ju annars vara ett bra alternativ.

Vad är skillnaden kortfattat mellan typ samsungs olika galaxy-modeller (typ S6, J6, A6)?

Jag tror att det är, hur skall jag säga... "lyxnivåerna" där S serien är den mest påkostade och de andra lite mer bantade, t.ex billigare skärm, billigare SOC m.m

Hm, synd att de inte säljs i närheten, i värsta fall får du skicka efter en enhet från nätet.
Det som suger för tjejen din då är väl att hon blir utan lur några dagar om ni inte har någon reserv liggandes att använda under tiden.

S8 känns lite ny än så länge, men den går under klubban för 4990:- här i Sverige iallafall.

Likväl är det en bra bit över ditt satta pris. :/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Köpte nyss motorola g5s plus för 1800kr till dottern, var riktigt fin för priset. Ren android installation rapp och hyfsad prestanda.

Permalänk

Tycker du skall kolla på någon ny Nokia eller Moto G6 och G5S, som är klart prisvärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Nokia 7 Plus, bra batteritid, android one(uppdateringar av både os och säkerhetsuppdateringar ett bra tag framöver), bra kamera osv.
Billigare alternativ: Xiaomi Mi A2. (ej A2 Lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

Köpte nyss motorola g5s plus för 1800kr till dottern, var riktigt fin för priset. Ren android installation rapp och hyfsad prestanda.

Jag kollar som bäst lite på den. Ser också riktigt bra ut, speciellt med tanke på priset (234 € i en butik i alla fall).

Skrivet av Pierre232:

Tycker du skall kolla på någon ny Nokia eller Moto G6 och G5S, som är klart prisvärda.

Kollar på båda Moto och en Nokia 6. Det lite konstiga tycker är att G6 verkar ha en långsammare processor, men är dyrare, än G5s. Är det pga. skärmen? Nokia 6 verkar vara strikt bättre än G6 till samma pris, eller missar jag något?

Skickades från m.sweclockers.com

@creativ Jag kollade på Nokia 7 plus och Nokia 8 också. Nokia 8 är billigare och bättre på alla andra sätt än skärmens storlek, så jag tror att den skulle vara mera passande än Nokia 7 plus, men tack för tipset, jag skulle inte ha kollat på Nokia 8 annars.

Allmän uppdatering: Det lutar lite åt Nokia 6, Nokia 8 eller Motorola G5S (eller G6 för tillfället). Kanske Nokia 6 står högst för tillfället. Men låt diskussionen fortsätta och jag tar gärna emot flera förslag ^^ Om någon annan också har erfarenhet av ovanstående telefoner så dela gärna med er!

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen var sin Pixel 32gb till mig och sambon. Sjukt nöjd och kameran är underbar. Ingen bloatware och nyaste android versionen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

@creativ Jag kollade på Nokia 7 plus och Nokia 8 också. Nokia 8 är billigare och bättre på alla andra sätt än skärmens storlek, så jag tror att den skulle vara mera passande än Nokia 7 plus, men tack för tipset, jag skulle inte ha kollat på Nokia 8 annars.

Fördelarna som 7 plus har är ingen knapp/fingeravtrycksläsare på framsidan, mindre sorgkanter upptill och nedtill, strömsnålare cpu/gpu, nyare. Bryr man sig inte om detta så är nog 8:an ett bra köp.

Nokia 6 skulle jag inte köpa, 1080 och snapdragon 430 fungerar inte riktigt ihop. Lite samma med G6, rätt svag cpu.

Telefonerna blir ju inte direkt snabbare och snabbare ju längre tid man använder de så om hon ska ha luren ett par år så skulle jag nog hålla mig borta från snapdragon 4xx.

Om budgeten kan öka med en tusing så är väl oneplus 6 ohotad.

Motorolas uppdateringar har väl inte rosat marknaden sedan lenovo köpte upp dem så det kan ju vara något att ha i åtanke.

Skulle jag köpt en telefon skulle första valet vara pixel 3 xl som släpps i oktober, 2:a valet pixel 2 xl, 3:e valet oneplus 6.
Skulle man bry sig lite mer om priset skulle 1:a valet gå till nokia 7 plus, sedan nokia 8(om man inte bryr sig om knapp på framsidan), xiaomi a2 eller a1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Om det fortsatt går att köpa huawei p9 hade jag tittat på den

Edit.

Googla recension - men bra tfn till bra pris. Frugan har haft sin länge nu och den är fortsatt rapp osv...

Skulle spinna vidare på samma märke, köpte en begagnad P10 via bluecity i våras. Riktigt nöjd. Bra kamera, skärm, smidig fingeravtrycksläsning. Ny ligger under 4k, tror jag köpte min för runt 2,5, men då var det i stort sett bara telefon och laddare som följde med.

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Samsung S7 är en väldigt trevlig telefon. Allt är bra utom batteritiden vid tung användning.

Men ska en ha en lika "bra" telefon som har bättre batteritid så får den ha ett batteri på 4000 mAh eller mer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Fördelarna som 7 plus har är ingen knapp/fingeravtrycksläsare på framsidan, mindre sorgkanter upptill och nedtill, strömsnålare cpu/gpu, nyare. Bryr man sig inte om detta så är nog 8:an ett bra köp.

Nokia 6 skulle jag inte köpa, 1080 och snapdragon 430 fungerar inte riktigt ihop. Lite samma med G6, rätt svag cpu.

Telefonerna blir ju inte direkt snabbare och snabbare ju längre tid man använder de så om hon ska ha luren ett par år så skulle jag nog hålla mig borta från snapdragon 4xx.

Om budgeten kan öka med en tusing så är väl oneplus 6 ohotad.

Motorolas uppdateringar har väl inte rosat marknaden sedan lenovo köpte upp dem så det kan ju vara något att ha i åtanke.

Skulle jag köpt en telefon skulle första valet vara pixel 3 xl som släpps i oktober, 2:a valet pixel 2 xl, 3:e valet oneplus 6.
Skulle man bry sig lite mer om priset skulle 1:a valet gå till nokia 7 plus, sedan nokia 8(om man inte bryr sig om knapp på framsidan), xiaomi a2 eller a1.

Nokia 6 verkar ha snapdragon 630, inte 430, nuförtiden. Åtminstone enligt de tre butiker jag snabbt kollade. 5000 kr är nog så långt över budget så att säga att alla pixeltelefoner och oneplus 6 faller bort. Skillnaden på nokia 7 plus och nokia 8 är lite väl liten för att motivera prisskillnaden om man inte vill ha 7plus skärm som ju är avsevärt större. Jag är inte insatt i mobilprocessorer men 8:an verkar ju dessutom ha en nyare processor (snapdragon 835 vs 660, fast nyare är ju inte alltid bättre). Mellan dessa två drar nog 8:an det längre strået tror jag, mest med tanke på priset.

Nokia 6 (med snapdragon 630) verkar vara bättre än xiaomi a1. Har snäppet bättre processor, fast mindre RAM. Är dock lite mindre med lika stor skärm och typ 100 kr billigare.

Hur förhåller du dig överlag till Nokia 6 med snapdragon 630, inte 430?

Tack för kommentaren om motorolas uppdateringar. Det är sådana erfarenheter jag vill höra om (fast andra kan ju såklart uppleva att detta inte har varit något problem, men i alla fall).

Skrivet av coalan:

Skulle spinna vidare på samma märke, köpte en begagnad P10 via bluecity i våras. Riktigt nöjd. Bra kamera, skärm, smidig fingeravtrycksläsning. Ny ligger under 4k, tror jag köpte min för runt 2,5, men då var det i stort sett bara telefon och laddare som följde med.

p10 verkar inte säljas längre som ny. p20 är jämförbar med Nokia 8, men nokian är en aning billigare och verkar ha bättre processor. p20 har större skärm men lägre upplösning. p20 har bättre kamera tror jag. Jag tror ändå att Nokia 8 skulle dra det längre strået där.

@SCORPIUS

Jag kollade tidigare in S7, men skärmen på den är så att säga böjd över kanterna, vilket betyder att skärmen hela tiden registrerar rörelse om man håller i telefonen med en hand. Detta är tyvärr en dealbreaker som många har klagat på.

Allmän uppdatering på basis av alla kommentarer hittills: Om det inte är något fel på snapdragon 630 så lutar det åt en Nokia 6. Skulle telefonen vara till mig själv skulle det antagligen bli en Nokia 8 men frugan behöver inte en så dyr telefon och klagar redan över att vara tvungen att sätta pengar på en ny telefon. Så priset blir så att säga avgörande. Men jag tar med tacksamhet fortfarande emot mera input (köpet kommer att ske idag på eftermiddagen).

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Aha.. jag har aldrig märkt av detta då jag har haft min S7 i ett skal från Otterbox sen dag ett.
https://www.otterbox.se/sv-se/galaxy-s7/strada-series-fodral/...
Bästa skalet till telefon ever. Det skyddar telefonen helt och det har magnet som gör att framsidan blir på plats när den är stängd samt när den är på baksidan av telefonen. Funkar även med trådlös laddning

Med det sagt, säker på att det inte är S7 Edge du tänker på?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Honor 8, den kostar ca 2000kr och den fungerar extremt bra. Den släpptes ju för ett bra tag sedan men för priset är den ett riktigt kap. För området du beskrev att din fru använder sin mobil mycket till så klarar den det superenkelt, jag använder min till att spela mer krävande spel såsom Injustice 2 eller PUBG ibland, vilket den klarar hyfsat bra. Vet inte hur länge den fungerar så bra som den gör dock, den är somsagt halvgammal då den släpptes 2016, och jag har bara haft min sedan i julas.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS

Jo, ett skal hade man ju varit tvungen att skaffa till S7 och jag är rätt så säker på att det är S7 jag tänker på ^^. S7:an skulle dessutom kanske ändå ha varit lite onödigt dyr för 400 €. Vi köpte ny telefon igår eftermiddag och valet föll på en Nokia 6 för 250 €. Får se nu bara vad frugan kommer att tycka om den och hur bra den håller i längden.

@Qmobss

Jo, jag tror att jag i något skede funderade på Honor 8 också. Rent prestandamässigt ser det ju ut som att Honor 8 skulle vara snäppet bättre, men då har väl Nokia 6 en mera avskalad android och dessutom android one, så den får alla uppdateringar för all framtid, typ. Honour 8 är typ 200 kr dyrare än Nokia 6 i Finland, så det spelar ju en liten roll ^^ Och som sagt, det blev en Nokia 6. Nu får man bara hoppas att det inte var ett misstag att köpa inhemskt!

Men tack för tipsen allihop!

Permalänk
Medlem

Finns två versioner av Nokia 6, en äldre samt den nya som benämns Nokia 6.1 eller Nokia 6 2018.

Tycker den verkar vara helt okej men jag har å andra sidan inga större krav. Välbyggd med tanke på prisklassen.

Något jag tyckte var negativt var kamerans bildformat.
Det är nämligen 16MP i 4:3 format av någon märklig anledning.
Vill man ändra till 16:9 så beskär den således bilden varvid upplösning halveras till 8 MP.
Inget jag sett nämnas i de tester jag läste innan köp.

Fast vad vet jag, kanske 4:3 is-the-shit igen och perfekt för social medier medan jag enbart förknippar det med en stenålders tjock-TV.

Permalänk
Medlem

@Reckie: Jo, jag konstaterade att Nokia 6 hade blivit uppdaterad till Nokia 6.1, bland annat efter klagomål på den gamla processorn.

Japp, inte är det ju något flaggskepp till telefon inte, men mycket bra med tanke på priset.

Jäklar, det med bildformatet hade jag ingen aning om. Det låter ju lite märkligt...

Permalänk
Medlem

Ska du ha telefonen i ett par år så välj ett känt märke och något som finns på denna lista.

https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/devices/?_ga...

Där har du telefoner som kommer få patchar snabbt och under en längre tid.
Notera att det inte finns en enda Samsung på den listan.

Permalänk
Medlem

@reverend benny:

Nokia 6, som vi köpte, är en Android one-telefon, så den torde få alla patchar så fort de kommer ut inom ett par år framåt i alla fall. Fast just den Nokian finns av någon anledning inte på listan, men nog alla andra Nokian, både äldre och nyare.

Permalänk
Medlem

Tror generellt Nokia är ett bra val, de mesta jag kunnat läsa rörande support och uppdateringar låter lovande.