Star VR avtäcker VR-headset med inbyggd ögonspårning

Permalänk
Melding Plague

Star VR avtäcker VR-headset med inbyggd ögonspårning

Under årets upplaga av Siggraph avtäcker Star VR en uppdaterad version av sitt VR-headset, vilket bestyckas med inbyggd ögonspårningsteknik från svenska Tobii.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

De där hålen på sidorna påminner om Oculus Rift...

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att StarVR One kommer i två versioner till en början. StarVR One XT och en vanlig StarVR One. XT-versionen väger lite mindre och är avsedd stora hallar mm. Den vanliga utan XT är till för lite mer normala ytor.

Mer info : https://www.starvr.com/products/

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

bland annat Techcrunch spekulerar kring att det rör sig om 2 560 × 1 080 pixlar per öga.

UploadVR skriver: Each panel carries dimensions of 1830×1464 pixels (I triple checked that figure)

Permalänk
Medlem

Är intresserad men inte om det visar sig att det stämmer med såpass låg upplösning i det formatet.

Permalänk
Medlem

Det är bara för företag, inte ”hemma-VR”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testade star vr förra månaden i Shinjuku Tokyo. Trackingen var inte riktigt där MEN att ha denna breda fov var helt fantastiskt. Så pass att det nästan har blivit ett måste för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Är intresserad men inte om det visar sig att det stämmer med såpass låg upplösning i det formatet.

Verkar inte stå riktigt klart vad det är för upplösning egentligen. Många olika uppgifter.

På deras sida avslöjas bara subpixlar.

Citat:

Display

Panel
2 x 4.77” AMOLED
Display resolution
16 million sub-pixels
Refresh rate
90Hz low persistence

Har vi någon VR-expert här som kan tala om hur 16m subpixlar blir 1,830 × 1,464/öga?

Svarar på den själv trots min okunnighet om ämnet.

1830x1464x2x3=16m

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Verkar inte stå riktigt klart vad det är för upplösning egentligen. Många olika uppgifter.

På deras sida avslöjas bara subpixlar.

Har vi någon VR-expert här som kan tala om hur 16m subpixlar blir 1,830 × 1,464/öga?

Svarar på den själv trots min okunnighet om ämnet.

1830x1464x2x3=16m

Skulle precis svara att dom räknar nog med varje färg i pixeln som en "pixel". Så en pixel har 3st subpixlar som vardera står för en färg.

Permalänk

Kul att det går stadigt framåt. Snart dags att köpa sig ett VR headset kanske

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Yes, skönt att det börjar hända saker!

Har lovat mig själv att uppdatera både gpu och vr-headset som examspresent om tre år. Med lite tur hinner generation tre (eller hur man nu räknar) hinna släppas till dess.

Permalänk

Spännande! Om ögonspårningen fungerar som den ska med "foveated rendering" så lär det öppna dörren för många användare (då gpu:erna inte behöver svettas lika hårt).

Permalänk

Detta var inte något för konsumenter, right? Om jag inte minns fel läste jag något om att priserna hamnar runt 2000~10'000 dollar? (Specifikt menat för utveckling/utvecklare.) Eller har det kommit ut mer information sen tidigare idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Detta var inte något för konsumenter, right? Om jag inte minns fel läste jag något om att priserna hamnar runt 2000~10'000 dollar? (Specifikt menat för utveckling/utvecklare.) Eller har det kommit ut mer information sen tidigare idag?

Såvitt jag har förstått är detta för arkadhallar, företag, mässor osv. och inte tänkta att säljas till konsumenter. Jag har också sett siffran 10 000 USD slängas runt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Så.... generation två av det här kanske blir lite mer polerat med all tracking, och generation tre-fyra så kanske vi börjat komma ner i konsumentpriser? Jag har testat nuvarande VR men inte hoppat på tåget, delvis då jag ända sedan början ansett att ögonspårning är ett måste för att kunna göra riktigt bra VR ändå. Men inom tio år sitter man nog där med sin "sci-fi hjälm", fattas bara programmerbar blinkande RGB på utsidan också.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Verkar inte stå riktigt klart vad det är för upplösning egentligen. Många olika uppgifter.

På deras sida avslöjas bara subpixlar.

Har vi någon VR-expert här som kan tala om hur 16m subpixlar blir 1,830 × 1,464/öga?

Svarar på den själv trots min okunnighet om ämnet.

1830x1464x2x3=16m

Skrivet av Wasp:

Skulle precis svara att dom räknar nog med varje färg i pixeln som en "pixel". Så en pixel har 3st subpixlar som vardera står för en färg.

Ja det kan jämföras med Rift och Vive som endast har 2 subpixlar för varje pixel, 1080x1200x2x2=5.2M subpixels. Jag tror det kommer göra stor skillnad eftersom röd och blå subpixel dessutom hamnar på "rätt plats" i matrisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Detta var inte något för konsumenter, right? Om jag inte minns fel läste jag något om att priserna hamnar runt 2000~10'000 dollar? (Specifikt menat för utveckling/utvecklare.) Eller har det kommit ut mer information sen tidigare idag?

Skrivet av Hulle:

Såvitt jag har förstått är detta för arkadhallar, företag, mässor osv. och inte tänkta att säljas till konsumenter. Jag har också sett siffran 10 000 USD slängas runt.

/hulle.

Det är avsett för företag osv men vem som helst kommer kunna köpa det. Pris och datum kommer snart

Ser lovande ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |