Datorn går på högvarv och skärmen svartnar.

Permalänk
Medlem

Datorn går på högvarv och skärmen svartnar.

Hallå!

Hade tänkt att gå över från PS4 till att spela lite på datorn istället och laddade därför ned Forza.
Har inte spelat på datorn sedan tre- fyra år tillbaka kan vara värt att notera.

Jag var lite skeptisk till huruvida datorn skulle klara av spelet eller inte, och det med rätta.
När jag spelat under ett par minuter så börjar datorn gå på högvarv (låta väääldigt mycket) och efter ett tag svartnade skärmen.
Datorn stängdes aldrig av och jag har för mig att ljud fortfarande kom ut ur hörlurarna.

Detta resulterade i att jag fick stänga av den manuellt, varpå jag väntade ett tag och testade spela igen. Samma problem.

Jag köpte igår en burk med tryckluft och försökte damma av datorn för första gången på länge och fick bort en del, men det löste inte problemet.

Är denna fyra år gamla burk för dålig för spel, eller finns det något enklare fix för att kunna lösa problemet och få spela igen?

Tacksam för alla svar. Ha det gott!

Permalänk
Avstängd

Du får skriva vad för delar där sitter i.
Annars kan ingen hjälpa dig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Denna är det
https://www.webhallen.com/se/product/187859-ASUS-M51BC-NR003S...

Och detta är vad jag kan finna:
Operativsystemets namn Microsoft Windows 10 Home
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datortillverkare ASUSTeK COMPUTER INC.
Datormodell M51BC
Datortyp x64-based PC
System-SKU SKU
Processor AMD FX(tm)-8300 Eight-Core Processor, 3300 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer
SMBIOS-version 2.7
Baskortstillverkare ASUSTeK COMPUTER INC.
Plattformsroll Stationär dator
Nationella inställningar Sverige
Installerat fysiskt minne (RAM) 12,0 GB
Sammanlagt fysiskt minne 11,9 GB
Tillgängligt fysiskt minne 7,15 GB
Sammanlagt virtuellt minne 13,7 GB
Tillgängligt virtuellt minne 7,90 GB
Växlingsfilsutrymme 1,81 GB

Namn NVIDIA GeForce GTX 760 (192-bit)
PNP-enhets-ID PCI\VEN_10DE&DEV_118E&SUBSYS_84771043&REV_A1\4&14E8F4CB&0&0010
Korttyp GeForce GTX 760 (192-bit), NVIDIA-kompatibel
Beskrivning NVIDIA GeForce GTX 760 (192-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av duntz:

Hallå!

Hade tänkt att gå över från PS4 till att spela lite på datorn istället och laddade därför ned Forza.
Har inte spelat på datorn sedan tre- fyra år tillbaka kan vara värt att notera.

Jag var lite skeptisk till huruvida datorn skulle klara av spelet eller inte, och det med rätta.
När jag spelat under ett par minuter så börjar datorn gå på högvarv (låta väääldigt mycket) och efter ett tag svartnade skärmen.
Datorn stängdes aldrig av och jag har för mig att ljud fortfarande kom ut ur hörlurarna.

Detta resulterade i att jag fick stänga av den manuellt, varpå jag väntade ett tag och testade spela igen. Samma problem.

Jag köpte igår en burk med tryckluft och försökte damma av datorn för första gången på länge och fick bort en del, men det löste inte problemet.

Är denna fyra år gamla burk för dålig för spel, eller finns det något enklare fix för att kunna lösa problemet och få spela igen?

Tacksam för alla svar. Ha det gott!

Du kan ju börja med att ladda ner senaste drivrutinerna för ditt grafikkort om du inte redan har gjort det, kan ju möjligtvis lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Ladda ner ett övervakningsprogram, hwinfo eller MSI afterburner, och kolla hur temperaturen på CPU och grafikkort är när du spelar. Återkom med resultaten.

Vilken fläktkonfiguration har du på chassie-fläktarna?

Edit: Din dator ska funka för att spela på, om än med rätt nedskalad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Du kan ju börja med att ladda ner senaste drivrutinerna för ditt grafikkort om du inte redan har gjort det, kan ju möjligtvis lösa problemet.

Har för mig att jag gjort det, men tar och kollar ändå. Tack för tipset!

Skrivet av Panzerfister:

Ladda ner ett övervakningsprogram, hwinfo eller MSI afterburner, och kolla hur temperaturen på CPU och grafikkort är när du spelar. Återkom med resultaten.

Vilken fläktkonfiguration har du på chassie-fläktarna?

Edit: Din dator ska funka för att spela på, om än med rätt nedskalad grafik.

Tack så mycket för tipsen!
Laddade ned Speccy för att enklare komma åt mina specifikationer på datorn, och såg där att även detta program visar tempen. Kanske räcker detta?
De siffrorna jag noterade (stängde av innan datorn började låta alltför mycket och stängde av sig) är dessa:

CPU 49°
Motherboard 50°
Storage 39° & 41°
GeForce GTX 760 (192-bit) 88°

Vilken flänktkonfig. det är har jag dessvärre ingen aning om. Har väldigt bristande kompetens när det kommer till datorer.

Det låter ändå bra. Kunde spela t ex. WoW på Ultra förut men jag antar att det i dagsläget krävs lite mer av en dator.

Permalänk
Medlem

@duntz
Ok, vi kan med de siffrorna dra en kvalificerad slutsats att det är ditt grafikkort som blir för varmt. 88 grader är rätt varmt även fast det är en bit kvar till temp max på 97 men då stängde du av lite innan också.

Saker du kan göra för att sänka temperaturen:
1. Blås rent grafikkortets kylare från alla håll och kanter för att få bort damm. Använd "tryckluft på burk" och blås så nära kylflänsarna som möjligt. När flaskan känns kall (vilket händer rätt fort), vänta tills den nått rumstemperatur och fortsätt sen.
Kan göras när kortet är kvar i datorn (såklart avstängd) men bäst är att plocka ut det för att komma åt från alla håll.

2. Se till att grafikkortet får sval luft. Här kommer "fläktkonfiguration" in i bilden.
Det är hur många fläktar du har i chassit och åt vilket håll de blåser.
Vanligast är att fläktar i fronten blåser in luft och den bak/i toppen blåser ut.
Titta i ditt chassie vart du har fläktar, kolla att de snurrar och återkom.
Vet du vilket chassie du har? Är det en färdigbyggd dator du har, om så vilken?

3. Plocka loss kylaren från grafikkortet och byt ut kylpastan. Kan te sig som en stor och svår operation om man är ovan varpå det är lättast/bäst att först lägga tid och energi på de "enkla" punkterna 1 och 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

@duntz
Ok, vi kan med de siffrorna dra en kvalificerad slutsats att det är ditt grafikkort som blir för varmt. 88 grader är rätt varmt även fast det är en bit kvar till temp max på 97 men då stängde du av lite innan också.

Saker du kan göra för att sänka temperaturen:
1. Blås rent grafikkortets kylare från alla håll och kanter för att få bort damm. Använd "tryckluft på burk" och blås så nära kylflänsarna som möjligt. När flaskan känns kall (vilket händer rätt fort), vänta tills den nått rumstemperatur och fortsätt sen.
Kan göras när kortet är kvar i datorn (såklart avstängd) men bäst är att plocka ut det för att komma åt från alla håll.

2. Se till att grafikkortet får sval luft. Här kommer "fläktkonfiguration" in i bilden.
Det är hur många fläktar du har i chassit och åt vilket håll de blåser.
Vanligast är att fläktar i fronten blåser in luft och den bak/i toppen blåser ut.
Titta i ditt chassie vart du har fläktar, kolla att de snurrar och återkom.
Vet du vilket chassie du har? Är det en färdigbyggd dator du har, om så vilken?

3. Plocka loss kylaren från grafikkortet och byt ut kylpastan. Kan te sig som en stor och svår operation om man är ovan varpå det är lättast/bäst att först lägga tid och energi på de "enkla" punkterna 1 och 2.

Jag tackar ödmjukast för svaret. Förhoppningsvis hjälper detta
1. Köpte en burk med tryckluft och försökte få bort det mesta och en hel del damm fick jag bort. Dock väntade jag aldrig på att burken skulle kylas ned utan jag körde bara på. Ska testa detta.

2. Det jag kan se är fyra fläktar och alla verkar fungera. Har hittat en bild som förklarar lite vad som är vad i en dator, och förhoppningsvis stämmer det när jag skriver att:
Nätaggregat (där strömkabeln kommer in från utsidan) - verkar blåsa ut
Moderkort - verkar blåsa in
Grafikkort - verkar blåsa ut
Baksidan av datorn - blåser ut
Ingen fläkt fram i datorn.

Detta chassi är det och jag köpte den färdigbyggd
https://www.webhallen.com/se/product/187859-ASUS-M51BC-NR003S...

3. Detta får jag nog leta fram en video på Testar som du skriver att göra om punkt 1 på rätt sätt och se om det blir någon skillnad.
Såg även nu när jag lyste med en stark lampa att det var en del damm kvar.

Tack igen för svaren, det underlättar förjävla mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av duntz:

Jag tackar ödmjukast för svaret. Förhoppningsvis hjälper detta
1. Köpte en burk med tryckluft och försökte få bort det mesta och en hel del damm fick jag bort. Dock väntade jag aldrig på att burken skulle kylas ned utan jag körde bara på. Ska testa detta.

2. Det jag kan se är fyra fläktar och alla verkar fungera. Har hittat en bild som förklarar lite vad som är vad i en dator, och förhoppningsvis stämmer det när jag skriver att:
Nätaggregat (där strömkabeln kommer in från utsidan) - verkar blåsa ut
Moderkort - verkar blåsa in
Grafikkort - verkar blåsa ut
Baksidan av datorn - blåser ut
Ingen fläkt fram i datorn.

Detta chassi är det och jag köpte den färdigbyggd
https://www.webhallen.com/se/product/187859-ASUS-M51BC-NR003S...

3. Detta får jag nog leta fram en video på Testar som du skriver att göra om punkt 1 på rätt sätt och se om det blir någon skillnad.
Såg även nu när jag lyste med en stark lampa att det var en del damm kvar.

Tack igen för svaren, det underlättar förjävla mycket!

Ja det där med att vänta tills den blir i rumstemperatur igen är inte superviktigt men det gör att det blir mer tryck i flaskan så man får mer bang for the buck och mer damm lossnar.

Vi grottar ner oss lite mer i fläktarna!
När du säger "moderkort" menar du då den som sitter mitt på moderkortet och kyler processorn?

Kan vara så att din burk inte har fläkt platser fram, ser inte ut som det är så mycket luftintag där direkt. Ser ut som det ska kunna dras in luft genom sidan, på sidoplåten, sitter nån fläkt där?

Något du kan göra för att felsöka lite är att när du blåst rent grafikkortet (du kan blåsa lite på cpu-kylaren och nätaggregatet också för att bli av med damm där) så testar du att spela med sidoplåten borta och ha en vanlig bordsfläkt som blåser in luft i datorn. Då simulerar du ett optimalt luftflöde i burken och skulle grafikkortet då hålla normala temperaturer så är det mer luftflöde (fler fläktar) du behöver.
Skulle det fortfarande bli för varmt så är det skruva isär grafikkortet och byta kylpasta som är nästa, lite jobbigare, steg! Dock övertygad att det finns filmer på Youtube som visar exakt hur man gör med ditt kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja det där med att vänta tills den blir i rumstemperatur igen är inte superviktigt men det gör att det blir mer tryck i flaskan så man får mer bang for the buck och mer damm lossnar.

Vi grottar ner oss lite mer i fläktarna!
När du säger "moderkort" menar du då den som sitter mitt på moderkortet och kyler processorn?

Kan vara så att din burk inte har fläkt platser fram, ser inte ut som det är så mycket luftintag där direkt. Ser ut som det ska kunna dras in luft genom sidan, på sidoplåten, sitter nån fläkt där?

Något du kan göra för att felsöka lite är att när du blåst rent grafikkortet (du kan blåsa lite på cpu-kylaren och nätaggregatet också för att bli av med damm där) så testar du att spela med sidoplåten borta och ha en vanlig bordsfläkt som blåser in luft i datorn. Då simulerar du ett optimalt luftflöde i burken och skulle grafikkortet då hålla normala temperaturer så är det mer luftflöde (fler fläktar) du behöver.
Skulle det fortfarande bli för varmt så är det skruva isär grafikkortet och byta kylpasta som är nästa, lite jobbigare, steg! Dock övertygad att det finns filmer på Youtube som visar exakt hur man gör med ditt kort!

Då är jag med! Jag tar en omgång till ikväll så får vi se om det blir lite bättre ändå.

Precis den menar jag. Den sitter liksom på "långsidan" av datorn mitt på vad jag tror är moderkortet.

Ingen fläkt på någon av sidorna. Däremot finns det lufthål på plåtsidan i form av en fyrkant (som utgör drygt en fjärdedel av plåten)

Absolut, jag tar och gör det ikväll
Denna gången tar jag och plockar loss grafikkortet som du tipsade om tidigare för att komma åt lite bättre såväl som en rengöring runt de områden du nyss nämnde.
Tipset om bordsfläkt var intressant och ska helt klart testas om en grundligare rengöring inte gör susen.
I värsta fall så får jag lära mig något nytt om grafikkortet och kylpasta hehe

Återkommer med resultat och tack igen för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@duntz:

Ingen fara, roligt att kunna hjälpa till lite!

Ja det är cpu-kylaren.
Men då kan vi säga att din fläktkonfiguration endast är den fläkten du har i bak-kant på chassit, tyvärr långt från optimalt.

Tror att när vi löst detta med temperaturen så ska vi kolla om du inte har utrymme att sätta en fläkt där på sidoplåten för att trycka in lite frisk luft och få lite bättre flöde i burken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

@duntz:

Ingen fara, roligt att kunna hjälpa till lite!

Ja det är cpu-kylaren.
Men då kan vi säga att din fläktkonfiguration endast är den fläkten du har i bak-kant på chassit, tyvärr långt från optimalt.

Tror att när vi löst detta med temperaturen så ska vi kolla om du inte har utrymme att sätta en fläkt där på sidoplåten för att trycka in lite frisk luft och få lite bättre flöde i burken!

Kul att höra

Nej det känns faktiskt lite halvdant.
Har lite svårt att avgöra om fläktarna är fullt fungerande heller, men de snurrar åtminstone.

Tog nu loss cpu-kylaren och rengjorde den från alla håll och kanter.
Nätaggregatet plockade jag isär så mycket det gick och fick bort en jäkla massa gammalt damm och smuts.
Fläkten vid grafikkortet var i skrämmande skick. Hade verkligen inte rengjort detta ordentligt. Men nu är den som lätt begagnad och allt damm är borta.

Startade upp datorn och testade att spela.
Började med att notera temperaturen vid grafikkortet och den höll sig stabilt mellan 76- 80°. Efter den tiden som som datorn vanligtvis ger upp fortsatte istället hålla samma temp.

Sen testade jag att öppna upp sidan och sätta en relativt stor bordsfläkt (ca 40x40) vid sidan av datorn.
Nu började det intressanta. Vid ställen som det borde lagga i spelet, WoW i det här fallet, verkar tempen vara helt okej. Den började med att pendla mellan 70-75° med någon enstaka pik upp till 80°.
När jag rör mig mellan "tuffare" zoner i spelet så åker den ibland upp till 75°, men letar sig därefter ned till 60° igen och lägger sig där.
Efter att fläkten har stått vid datorsidan i ca 15- 20 minuter ligger den stabilt runt 60° och ibland lite lägre än så.

Med tempen noterad måste jag ändå tillägga att jag har de högsta inställningarna på nästan allt med ett fåtal inställningar på tredje högsta

Permalänk
Medlem

@duntz:

Men så jävla fint! Skönt när det är de lätta åtgärderna som hjälper!
Bara underhållsblåsa lite då och då nu så håller den sig ren!

Gällande extra fläkt, om du vill ge grafikkortet lite frisk luft:

Kolla om du hittar nån liten ledig kontakt på moderkortet som benämns nånting med "FAN", brukar vara 3 små piggar på den. Du kan ju se hur den ser ut som fläkten i bak är inkopplad på.

Kolla på sidoplåten hur stor fläkt som ser ut att passa där, gissar på en 120 mm. Absolut minsta jag tycker du ska göra är att köpa en billig fläkt och smälla dit och koppla in. Blåsandes luft inåt såklart.

Men, ju större fläkt desto mer luft och dessutom tystare, överväg att helt enkelt kapa upp ett lagom hål i sidoplåten för att kunna få dit en på iaf 140 mm. Allt vad estetik heter är det bara strunta i när man börjar ghetto-modda, been there done that

Köper du en noctua-fläkt (som kostar runt det dubbla mot en vanlig....) får man med vissa med små motstånd man kan sätta i mellan fläktkabel och moderkort, sänker hastigheten och då får man bort det värsta oljudet oavsett fläktstorlek vilket kan va rätt skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

@duntz:

Men så jävla fint! Skönt när det är de lätta åtgärderna som hjälper!
Bara underhållsblåsa lite då och då nu så håller den sig ren!

Gällande extra fläkt, om du vill ge grafikkortet lite frisk luft:

Kolla om du hittar nån liten ledig kontakt på moderkortet som benämns nånting med "FAN", brukar vara 3 små piggar på den. Du kan ju se hur den ser ut som fläkten i bak är inkopplad på.

Kolla på sidoplåten hur stor fläkt som ser ut att passa där, gissar på en 120 mm. Absolut minsta jag tycker du ska göra är att köpa en billig fläkt och smälla dit och koppla in. Blåsandes luft inåt såklart.

Men, ju större fläkt desto mer luft och dessutom tystare, överväg att helt enkelt kapa upp ett lagom hål i sidoplåten för att kunna få dit en på iaf 140 mm. Allt vad estetik heter är det bara strunta i när man börjar ghetto-modda, been there done that

Köper du en noctua-fläkt (som kostar runt det dubbla mot en vanlig....) får man med vissa med små motstånd man kan sätta i mellan fläktkabel och moderkort, sänker hastigheten och då får man bort det värsta oljudet oavsett fläktstorlek vilket kan va rätt skönt.

Jaa det var faktiskt riktigt skönt! Tack vare din hjälp så blev det mycket bättre

Efter mycket letande och trotsande så hittade jag slutligen ett uttag. Ned till höger på moderkortet fann jag ett uttag med benämningen cha_fan2. Fan vad grejer det är på ett moderkort alltså. Skulle vara kul att förstå allt som står.

Menar du där sidoplåtens lufthål för tillfället sitter? Den omkretsen är ca 170*170mm.
Jag har även plats för en fläkt med måtten 80*80mm på framsidan av datorn. Dock är det inga hål i "plastkåpan" som sitter över, så den fläkten skulle förmodligen vara onödig ifall man inte sågar av en bit där hehe.

Det låter som en schysst lösning ändå. Men vart sätter man fast denna fläkten isf? I plåten på något sätt?
Haha i det här skedet struntar jag fullständigt i utseendet. Detta känns även fan så mycket smidigare än att plocka bort sidan helt och sitta med en bordsfläkt på 40*40cm som lösning

En sådan fläkt lät riktigt schysst. Ifall det inte blir någon sådan fläkt till denna dator så får jag ha det i åtanke när jag för första gången plockar ihop datorn delvis och monterar den själv. Det var roligare, och just den här gången enklare, att meka med datorer än vad jag tidigare trott

Permalänk
Medlem
Skrivet av duntz:

Jaa det var faktiskt riktigt skönt! Tack vare din hjälp så blev det mycket bättre

Efter mycket letande och trotsande så hittade jag slutligen ett uttag. Ned till höger på moderkortet fann jag ett uttag med benämningen cha_fan2. Fan vad grejer det är på ett moderkort alltså. Skulle vara kul att förstå allt som står.

Menar du där sidoplåtens lufthål för tillfället sitter? Den omkretsen är ca 170*170mm.
Jag har även plats för en fläkt med måtten 80*80mm på framsidan av datorn. Dock är det inga hål i "plastkåpan" som sitter över, så den fläkten skulle förmodligen vara onödig ifall man inte sågar av en bit där hehe.

Det låter som en schysst lösning ändå. Men vart sätter man fast denna fläkten isf? I plåten på något sätt?
Haha i det här skedet struntar jag fullständigt i utseendet. Detta känns även fan så mycket smidigare än att plocka bort sidan helt och sitta med en bordsfläkt på 40*40cm som lösning

En sådan fläkt lät riktigt schysst. Ifall det inte blir någon sådan fläkt till denna dator så får jag ha det i åtanke när jag för första gången plockar ihop datorn delvis och monterar den själv. Det var roligare, och just den här gången enklare, att meka med datorer än vad jag tidigare trott

Ja det där med hur många fläktkontakten man har på moderkortet kan variera rätt mycket, tror jag har 3 på min gamla z68 bräda vilket är färre än antalet fläktar jag har så kör nån splitterkabel så jag kan koppla 2 fläktar i en kontakt samt att jag har en fläktcontroller för att driva fläktarna på vattenkylningen.

Gällande fastsättning: Ja du skruvar fast fläkten rätt i plåten, man får med några korta tjocka skruvar man kan använda. Luftflödet kan störas rätt mycket om fläkten måste suga luften genom massa små lufthål så om du gett upp det estetiska, vilket är det enda rätta , så är det bäst att kapa upp ett lagom stort runt hål för fläkten och sen borra så du kan skruva fast den. Vill man få det dugligt snyggt så kan man köpa ett separat dammfilter för nån tia och sätta mellan plåt och fläkt, gör att man slipper riskera att man själv eller nån annan råkar stoppa fingrarna där också. Sätter du en 140+ mm fläkt på sidoplåten tror jag inte du behöver nån fläkt i fram men sådana här moddningar är som knark, man vill göra mer när man är klar med det man först tänkte!

Skulle utrymmet mellan plåt och grafikkort vara för litet för att få plats med en fläkt kan man sätta den på utsidan bara, ännu högre ghettomod-poäng för det!

Ja hårdvara är 1000 ggr roligare att fixa med än mjukvara, du kan kolla mitt galleri när jag skulle få till en fläkt i ett gammalt chassie, blev inte snyggt men funkade finfint! Kunde absolut ingenting då, visste inte ens vilket håll fläkten blåste luft, ingen koll hur man plockade ut grafikkort ect men man lär sig snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja det där med hur många fläktkontakten man har på moderkortet kan variera rätt mycket, tror jag har 3 på min gamla z68 bräda vilket är färre än antalet fläktar jag har så kör nån splitterkabel så jag kan koppla 2 fläktar i en kontakt samt att jag har en fläktcontroller för att driva fläktarna på vattenkylningen.

Gällande fastsättning: Ja du skruvar fast fläkten rätt i plåten, man får med några korta tjocka skruvar man kan använda. Luftflödet kan störas rätt mycket om fläkten måste suga luften genom massa små lufthål så om du gett upp det estetiska, vilket är det enda rätta , så är det bäst att kapa upp ett lagom stort runt hål för fläkten och sen borra så du kan skruva fast den. Vill man få det dugligt snyggt så kan man köpa ett separat dammfilter för nån tia och sätta mellan plåt och fläkt, gör att man slipper riskera att man själv eller nån annan råkar stoppa fingrarna där också. Sätter du en 140+ mm fläkt på sidoplåten tror jag inte du behöver nån fläkt i fram men sådana här moddningar är som knark, man vill göra mer när man är klar med det man först tänkte!

Skulle utrymmet mellan plåt och grafikkort vara för litet för att få plats med en fläkt kan man sätta den på utsidan bara, ännu högre ghettomod-poäng för det!

Ja hårdvara är 1000 ggr roligare att fixa med än mjukvara, du kan kolla mitt galleri när jag skulle få till en fläkt i ett gammalt chassie, blev inte snyggt men funkade finfint! Kunde absolut ingenting då, visste inte ens vilket håll fläkten blåste luft, ingen koll hur man plockade ut grafikkort ect men man lär sig snabbt!

Se där! Man kan fixa och trixa sig fram till mycket gällande datorer. Många gånger verkar det som att endast fantasin sätter begränsningar

Då var det ungefär så jag tänkte, och det känns ändå som en relativt simpel lösning.
Jaa jag har en systerson som ibland springer runt så det är nog lika bra att jag sätter dit ett sådant damfilter
Haha ja efter att ha kollat igenom ditt galleri så blev jag riktigt sugen på att göra en liknande lösning med lampor och glasskiva. Har alltid tyckt att det sett så coolt ut med andra människors "avancerade" setups och varit lite avundsjuk.

Jag tror att det kommer bli till att satsa på de högre ghettomod- poängen. Det är ca 4- 5 cm mellan grafikkortet och sidoplåten, men grafikkortet har någon slags plåtfäste som kopplar ihop med ett annat plastfäste, som i sin tur sitter på underdelen (i springan) av datorns insida. Kanske är lite halvtaskigt förklarat men jag antar att detta är för att hålla grafikkortet uppe och fast.

Lite hobbymekande kommer det med störst sannolikhet bli i framtiden!

Permalänk
Medlem

@duntz:

Haha ja när jag ordnade min fantastiska plexiruta hade jag iaf lite koll, det var bara för mitt eget höga nöjes skull!

Lycka till med fläktar o framtida temperaturer, lägg gärna in en bild här när du e klar så man kan se resultatet!

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Tack så mycket, och tack återigen för all hjälp!