Permalänk
Medlem

Ostabil OC trotts OK i Prime95

Lite som rubkriken lyder, försöker få en stabil 4.5Ghz klock på min FX-6300, 4.4Ghz med 1.26volt funkar bra, men så fort jag lägger mig på 4.5 så hackar spel, eller som PUBG de crashar direkt (gjorde inte på 4.4)
Men när jag kör Prime95 med 4.5 och 1.3250 så är det ok i Prime men fortfarande samma fel i spel. Är de bara att öka volten?

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pjurta86:

Lite som rubkriken lyder, försöker få en stabil 4.5Ghz klock på min FX-6300, 4.4Ghz med 1.26volt funkar bra, men så fort jag lägger mig på 4.5 så hackar spel, eller som PUBG de crashar direkt (gjorde inte på 4.4)
Men när jag kör Prime95 med 4.5 och 1.3250 så är det ok i Prime men fortfarande samma fel i spel. Är de bara att öka volten?

Ja

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

Lite som rubkriken lyder, försöker få en stabil 4.5Ghz klock på min FX-6300, 4.4Ghz med 1.26volt funkar bra, men så fort jag lägger mig på 4.5 så hackar spel, eller som PUBG de crashar direkt (gjorde inte på 4.4)
Men när jag kör Prime95 med 4.5 och 1.3250 så är det ok i Prime men fortfarande samma fel i spel. Är de bara att öka volten?

Prime95 och alla andra benchmarks är värdelösa för stabilitetstest och ska bara användas för att kolla temps och att se om oc'n kraschar insta. Kan du köra din OC i pubg eller bf1 minst en timme, då har du en stabil överklockning.

Permalänk

Prime95 och intel burn test sa att min OC var ok, fast Firefox kraschade konstant, sänkte multipeln med 1 och sedan dess så har det fungerat bra.

Permalänk
Medlem

stresstest säger bara halva sanningen. Jag har skrivit det så många gånger så bot-filtret går väl på full effekt men Battlefield 4 är min personliga favorit men jag antar att Battlefield 1 hittar problem lika bra. Jag har kunnat köra timtals i stresstester men sedan kan det ha kraschat antingen när man surfat eller spelat BF4. Jag har däremot aldrig kunnat spela BF4 stabilt och fått en krasch i Windows eller stresstest efteråt. Kör stresstest först och sedan hoppar du in och spelar några rundor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Vet inte riktigt hur AMD löst överklockning men kan tänka mig att ev minnena följer med vid överklockning så kan vara minnena som orsakar det.

Testa att underklocka minnena lite och se om de hjälper.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att köra 3DMark Fire Strike physics test i en loop i några timmar, har inte använt det så mycket själv men vissa svär vid att det är bra för att testa efter möjlig instabilitet som kan uppstå av fysikberäkningar i spel men inte av de typer av beräkningar som stresstester som Prime95, OCCT, Intel burn test etc använder sig av.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Fan tack för alla svar, jag ska sätta mig och kolla upp detta när jag blir ledig 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Stresstest har aldrig varit något vidare felsäkra metoder att testa stabilitet med. Men tycker nästan de blivit sämre med tiden. Som om de är för primitiva i hur de belastar för att verkligen stressa moderna processorer lika effektivt som de kunde stressa äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Stresstest har aldrig varit något vidare felsäkra metoder att testa stabilitet med. Men tycker nästan de blivit sämre med tiden. Som om de är för primitiva i hur de belastar för att verkligen stressa moderna processorer lika effektivt som de kunde stressa äldre.

Problemet med dem är väl att de kör konstant 100%-load och inte stegar upp och ner med rappa ändringar som spel gör. Spel som är CPU-tunga skullfuckar ju processorn med belastning på allt från 20-90% inom <1 sekund beroende på hur efterbliven fysiken är i vissa händelser t.ex. eller hur mycket det varierar med hordes som har egen AI på samma plats. Har man (läs: jag) t.ex. speedstep på då, eller inte fixed voltage utan kör på offset, är det jävligt lätt att processorn får en för stor last på för snabb tid och inte hinner steppa upp före den kraschar.

Det är alltid de gräsligaste mest CPU-tunga spelen som spökar tycker jag. Har haft lite att göra med både min förra 2600k och min nuvarande 5820k på det här där de har haft en "brick wall" för spel i princip oavsett hur mycket jag matat på med offset, men klarat samma frekvens och högre i stresstest eller med fixed voltage. 2600k:n kunde köra 4800Mhz i Aida64 men hade en medellivslängd på typ ~2 timmar GTA 5 eller 30 minuter Warhammer Vermintide hela vägen ner till 4600Mhz om jag körde offset.

Kanske gjorde något annat fel som jag inte vet om men det är iaf något jag har sett flera gånger på olika prylar, och det är ofta samma spel som bråkar. De som hoppar väldigt mycket i CPU-belastning flera gånger på kort tid typ.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Skippade Prime och försökte bara få igång spel med varje höjning. Vågade mig bara till 1.43 innan jag testade med något annat. Sänkte ner multipliern till 22 igen och ökade istället HT till 205 och cpuvid på 1.41 och då funkade de att starta och spela PUBG. Nu är de väl bara jag men känns ju lite konstigt att de inte funkade när jag bara höjde multipliern 🤔
Så de återstår bara att köra den configen i prime för att se temp och om jag fått till en bra oc tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)