Permalänk
Medlem

Min dator fryser om och om igen.

Tjenare! Nu är det så att jag tänkte börja lira lite igen på min dator som bara stått dom senaste 2 åren. Men när jag startar datorn är allt som vanligt tills den behöver jobba lite. Sen fryser hela skärmen och om jag har kopplat högtalarna kommer något konstigt hackigt ljud ur dom när den fryser. Det kan gå allt mellan 2 min till 2 timmar innan den fryser det jag tycker är så jävla skumt.
Här kommer speccs så får vi se om någon kan hjälpa med detta. Alla tips uppskattas, tack på förhand!

Processor / Chipuppsättning
CPU Intel Core i5 650 / 3.2 GHz
Max. turbohastighet 3.46 GHz
Antal kärnor Dubbelkärnig
64-bitars datorkapacitet Ja
Antal CPU 1
Max. CPU-antal 1
Huvudfunktioner för processor Hyper-Threading-teknik, Intel Extended Memory 64 Technology, Intel Virtualization Technology, Intel Turbo Boost Technology
CPU-kortplats LGA1156-uttag
Kretstyp Intel H57 Express
Cacheminne
Installerad storlek L3-cache - 4 MB
Cache/processor 4 MB
RAM
Installerad storlek 8 GB / 8 GB (max)
Teknik DDR3 SDRAM - icke ECC
Effektiv minneshastighet 1333 MHz
Minneshastighet 1333 MHz
Anpassning till minnesspecifikationer PC3-10600
Formfaktor DIMM 240-pin
Egenskaper Ej buffrad
Konfigurationsegenskaper 4 x 2 GB
Hårddisk
Typ HDD
Kapacitet 1 x 1.5 TB
Typ av gränssnitt SATA 3Gb/sGrafikstyrenhet
Typ Instickskort
Typ av gränssnitt PCIe x16
Grafikprocessor ATI Radeon HD 5750
Videominne 1 GB
Videogränssnitt VGA, HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rran:

Tjenare! Nu är det så att jag tänkte börja lira lite igen på min dator som bara stått dom senaste 2 åren. Men när jag startar datorn är allt som vanligt tills den behöver jobba lite. Sen fryser hela skärmen och om jag har kopplat högtalarna kommer något konstigt hackigt ljud ur dom när den fryser. Det kan gå allt mellan 2 min till 2 timmar innan den fryser det jag tycker är så jävla skumt.
Här kommer speccs så får vi se om någon kan hjälpa med detta. Alla tips uppskattas, tack på förhand!

Processor / Chipuppsättning
CPU Intel Core i5 650 / 3.2 GHz
Max. turbohastighet 3.46 GHz
Antal kärnor Dubbelkärnig
64-bitars datorkapacitet Ja
Antal CPU 1
Max. CPU-antal 1
Huvudfunktioner för processor Hyper-Threading-teknik, Intel Extended Memory 64 Technology, Intel Virtualization Technology, Intel Turbo Boost Technology
CPU-kortplats LGA1156-uttag
Kretstyp Intel H57 Express
Cacheminne
Installerad storlek L3-cache - 4 MB
Cache/processor 4 MB
RAM
Installerad storlek 8 GB / 8 GB (max)
Teknik DDR3 SDRAM - icke ECC
Effektiv minneshastighet 1333 MHz
Minneshastighet 1333 MHz
Anpassning till minnesspecifikationer PC3-10600
Formfaktor DIMM 240-pin
Egenskaper Ej buffrad
Konfigurationsegenskaper 4 x 2 GB
Hårddisk
Typ HDD
Kapacitet 1 x 1.5 TB
Typ av gränssnitt SATA 3Gb/sGrafikstyrenhet
Typ Instickskort
Typ av gränssnitt PCIe x16
Grafikprocessor ATI Radeon HD 5750
Videominne 1 GB
Videogränssnitt VGA, HDMI

hur mycket tid är du villig att spendera på felsöka ?
du behöver köra vissa program som Memtest, prime95, kolla hårddiskar med cmd.. det kan ta dagar/veckor att göra..

Permalänk
Medlem

Är alla program up to date? Annars är det steg 1 antar jag. Uppdatera BIOS, win, gpu om det finns nya drivisar. Efter det om problemet är kvar, då blir det felsök deluxe. En gissning är att RAM är kört eftersom det är så slumpmässigt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

@Xcalibur: Körde mem test och den frös sig efter ca 15 minuter.. Så antar att det är ramen som spökar? Lönt att köpa nya till en dator som denna eller lägga runt 6k på en ny?

Permalänk
Medlem

@KoAoL: ominstallerade från windows 7 till 10. Efter det har det blivit bättre men som jag skrev till den andre här i tråden så frös datorn och jag fick starta om den.. Så ramminnerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rran:

@KoAoL: ominstallerade från windows 7 till 10. Efter det har det blivit bättre men som jag skrev till den andre här i tråden så frös datorn och jag fick starta om den.. Så ramminnerna?

Har troligen med minnet att göra. Hade en i7 950 med trippel-kanalminne med liknande problem. Visade sig att det bara gick att köra stabilt med två minnesstickor i stället för tre.

Så prova med bara en sticka i taget i olika slottar.
Ev kan du prova ställa långsammare minnes-timing.
Så antar jag att du inte har nån överklockning på, i så fall ta bort den först.

Permalänk
Medlem

@SAFA: har inga överklockningar eller liknande.. Men ska testa det du skrev med minnerna.. Sitter dock och kollar i speefan nu och min cpu/motherboard ligger på 59 grader i idle.. Det kanske kan vara problemet? Allt annat ligger på bra temp runt 30 grader på idle.

Permalänk
Medlem

Kan du plocka upp en begagnad i7 880 och 2*4 GB ram på 1866 mhz billigt så får burken lite nytt liv. Då skulle du kanske kunna köra ett begagnat GTX 1070 också. Hänger också på hur du spelar. V-sync och 1080 skulle funka ett tag. Sedan behålla gpu och köpa ny burk när det känns rätt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rran:

@Xcalibur: Körde mem test och den frös sig efter ca 15 minuter.. Så antar att det är ramen som spökar? Lönt att köpa nya till en dator som denna eller lägga runt 6k på en ny?

nja.. regeln är väl att testa allt så du verkligen vet att det är minnena som är problemet.. kan du testa minnena i nån annan dator.

Permalänk
Medlem

Haha sjukaste.. gick in på acers hemsida och drog ner alla senaste drivrutiner för allt på nytt. Fortsatte frysa, Men när jag ställer en bordsfläkt framför datorn som blåser igenom den och ställer in gpu fläkten på 75% så fungerar allt klockrent... Ska jag köpa ny cpu fläkt? För den ligger på runt 60/65 grader.

Permalänk
Inaktiv

Över 60 grader i viloläge är inte normalt. Hög temp kan också orsaka såna här frysningar. Kylpastan kan vara gammal och måste då bytas.
Kylaren kan ju också ha släppt lite så att värmen inte förs över optimalt från processorn.
Du kan kolla så kylaren sitter som den ska. Känn på den. Den ska sitta fast ordentligt.
Bäst är att ta bort kylaren helt och rengöra på båda sidor och lägga på lite ny kylpasta. Du kan använda T-röd, kemiskt ren aceton/bensin (finns på ica) för att rengöra ordentligt. Vänta då ett par timmar innan du lägger på ny kylpasta så att spriten kan dunsta bort. Men du kan kolla först så den inte bara sitter löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rran:

Haha sjukaste.. gick in på acers hemsida och drog ner alla senaste drivrutiner för allt på nytt. Fortsatte frysa, Men när jag ställer en bordsfläkt framför datorn som blåser igenom den och ställer in gpu fläkten på 75% så fungerar allt klockrent... Ska jag köpa ny cpu fläkt? För den ligger på runt 60/65 grader.

60/65 grader när du gör vad ? sen kan det vara bra att veta om det är grafikkortet som blir för varmt eller processorn..

1: Köp ingenting innan du vet vad som är fel..först skulle du köpa nya DDR3 minnen och nu en fläkt även fast du inte vet vilken del det är som blir för varm.

har du möjlighet att testa delar i nån annan dator ?