Permalänk

Acer Predator XB241H VS AOC G2460PG

Hej,
Jag tänkte investera i en ny skärm till min bärbara dator med ett 1060 geforce kort i.
Kommit fram till att jag behöver g-sync.

När jag letar lite så hittar jag dessa två skärmar som verkar relativt jämna i prestanda. Har mindre bra erfarenheter av Acer då flera av deras datorer har hållt väldigt låg standard men skärmarna kanske är bättre...

Vill helst hamna under 3500kr, med g-sync, vettiga färger, 120hz+.
Gärna usb-hubb. Tänker mig använda skärmen när jag eller frun jobbar hemma också.

Har displayport ut från datorn.

Tacksam för hjälp och tips. Tittar även på begagnade skärmar här på marknaden

Permalänk

@davidlussi: Har själv både en Acer skärm och en AOC skärm. Min Acer skärm använder paneltypen VA och AOC skärmen använder TN. Bredvid varandra ser man TYDLIGT att Acer skärmen är långt mycket bättre än den andra. Min AOC skärm heter G2460P så jag skulle tro att eftersom både min skärm och skärmen du föreslog heter ungefär samma sak och använder samma typ av panel kommer du få ungefär samma upplevelse. Acer skärmen du länkade använder sig också av TN teknik. Jag kan inte säga om alla TN paneler är dåliga men det är i alla fall min erfarenhet av dem. Ser inte heller var du hittar AOC skärmen för 3500kr, billigaste prisjakt visar är 3900kr och då är det från Elgiganten och går inte att beställa online. Om jag var du hade jag struntat i G-sync och köpt en av följande:

24"
Om en större skärm är att föredra kan du lägga lite extra för att få en 27"
27"
Följande gäller för båda skärmarna:
144hz
1ms responstid MPRT
4ms GtG
VA panel
Curved
Kan inte säga något om kvaliteten på skärmarna.

Hoppas något av vad jag har skrivit hjälpte och lycka till!

Permalänk

@kolomakatita: Tjena,
Tack för ditt svar!
Verkar vara riktigt bra skärmar du tipsar om!

Vad jag har landat i är att jag vill ha g-synk. En stor anledning är att jag har en bärbar dator (msi apache nånting med 1060 kort). Spelar oftast rätt lugna spel där fps inte är så viktigt men tidvis rullar det också pugb och liknande men då i ganska låg upplösning.

Som gammal quakespelare där man låg på 306fps konstant även om inte skärmen orkade med det störs jag väldigt mycket när det hackar till eller inte är en direkt koppling när jag väl kör fps spel (och ja såklart quake några gånger om året ).

Därför tror jag det är värt att köra g-sync just för att vara framtidssäker, jag tänker att jag kan stå ut med datorn några år extra om jag inte upplever fps-drops och lag. Men det kan vara fel slutsats...

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad gäller just AOC G2460PG är det en av de tidigare skärmarna med G-Sync och som sådan inga problem. Dock är produkten ganska gammal och själva panelen den använder har en tydlig pixelstruktur. Denna typ av struktur finns inte på AOC:s nyare skärmar eller andra nyare TN-paneler. Jag brukar ha G2460PG (P-varianten är den utan G-sync) som jämförelse med att det faktiskt sker en utveckling även på den här sidan.

https://www.sweclockers.com/test/20769-aoc-g2460pg-gamingskar...

Permalänk

@Laxpudding: Ja det verkar som att just AOC skärmen är på väg ut från många leverantörers sortiment.

24 tums verkar vara det som gäller för 1080p gaming. Kruxet är att det är ganska få skärmar ute att välja på och vissa blir väldigt dyra.

Får hoppas på att kunna köpa något fint begagnat kanske...

Permalänk
Bildexpert 📺

@davidlussi: Skulle säga att 25-tum är det som gäller. Alltså 240 Hz-modellerna som har en förhållandevis bra panel, bra för att vara TN då, och inte har samma problem med tydliga pixelstrukturer eller för dålig teckning av nyanser. Det verkar framför allt vara pålitliga köp. har knappast sett alla, men ingen av dem jag har sett (än mindre de jag testat) har varit dålig i den bemärkelse som äldre 144 Hz-skärmar kan vara när det kommer till just bildkvaliteten.

https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Permalänk

Fasen nu har jag klurat och klurat och blir inte riktigt klok. Verkar som att jag har hamnat mitt mellan två ytor där jag får betala massa pengar för något halvdant. Tänker att om jag beskriver användningsområdet så kanske ni proffs kan hjälpa mig?

Har en bärbar dator: MSI GE72 7RD Apache (viktigast kanske är 1060 grafikkort).
Har kylplatta och bytt kylpasta både runt processor och grafikkort så den går relativt svalt.

Nu tänker jag mig att göra en arbets/spel plats med skärm, tangentbord osv.

Spelar mest slöa spel i stil med: Factorio, Wild eight, Divinity, Northgard osv.
Ibland spelar jag lite snabbare spel: PUBG, Quake (ettan såklart!), Division. När jag spelar snabbare spel brukar jag sänka grafikinställningarna för att försöka få maximalt flyt, har med andra ord inte behovet av Ultra settings i FPS utan snarare medium, low.

Så, kruxet då. Jag vill köpa en skärm som:
1. Gör det roligt att spela alla typer av spel jag kör
2. Går att koppla in till jobbdatorn för att göra mina powerpoints (ingen bildredigering osv)
3. Är hyfsat framtidssäker

Tänkte först att jag skulle ha 24 tum, 1080p, g-sync och 144hz. Nu verkar just dessa skärmar ligga runt 4 tusen och ha rätt dålig färgåtergivning. Jag kräver inte superfärger men drar jag igång skyrim osv är det ju gött om det ser mysigt ut :).

Nu funderar jag på om det istället är en 1440p, g-sync och 144hz jag borde ha? Visst många spel kommer inte orka över 60hz men just FPS spel är jag ju van vid att sänka grafiken. Så där är väl första frågan: Tror ni PUGB, Battlefield, Divison osv skulle kunna rassla på hyfsat på lägre grafiksinställningar och klara över 80 fps ish? Isf är valet enkelt för mig :).

Helst vill jag ju såklart betala så lite som möjligt för en så asbra skärm som möjligt men finns argumentet för att hosta upp mer pengar får jag göra det :).

Vore innerligt tacksam för svar!