Permalänk
Medlem

Vad är det som bottleneckar datorn?

Hejsan!
Idag när jag testade lite nya effekter i Adobe After Effects CC märkte jag att det började lagga lite, egentligen inte så konstigt när det är lite tyngre effekter. Men när jag tar upp aktivitetshanteraren och kollar under prestanda ser jag att komponenterna inte används fullt ut. Hur kommer det sig? Eller är det bara programmet som inte tar vara på all kraft? (Kolla videon nedan för att se)

(Kolla den röda texten som jag hovrar muspekaren över i början, den visar FPS:en)

Specs: (Allting kör stock hastigheter, ingen OC)
CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: KFA2 1070Ti Ex
RAM: 16GB
Disk C: Samsung 960 M.2 NVMe 250GB
MB: Gigabyte Z370 HD3
PSU: Corsair TX550M

//Lukas

Permalänk
Medlem

@Cogitare: Hejsan!

Nu kommer jag inte riktigt ihåg om Adobe vart CPU eller GPU intensivt men eftersom att du har rätt schysst hårdvara på den fronten borde inte det vara ett problem. Däremot så går C-disken på nästan 100%, inte för att det inte ska vara så utan det blir så när den ska skriva filen säkerligen men en tanke jag har är att eftersom du kör m.2 disk så kan det har något med det att göra. Det står att den (i en perfekt värld förstås) ska kunna punga ut 1500 MB/s i skriv- och 3200 MB/s i läshastighet, men som oftast då inte når de hastigheterna. Jag föreslår att du gör en benchmark på C-disken med t.ex. diskmark bara för att se att allt står rätt till. Blir det inte önskad hastighet så kan det vara någon BIOS inställning. Jag vet att jag hade det problemet när jag köpte mitt moderkort då precis m.2 diskarna började komma att de gärna delade med sig av Pcie-bussen så man fick lägre hastigheter, men det löste sig genom en BIOS korrigering. En hel vetenskap men testa det så kan du iallafall se lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

@Cogitare: Hejsan!

Nu kommer jag inte riktigt ihåg om Adobe vart CPU eller GPU intensivt men eftersom att du har rätt schysst hårdvara på den fronten borde inte det vara ett problem. Däremot så går C-disken på nästan 100%, inte för att det inte ska vara så utan det blir så när den ska skriva filen säkerligen men en tanke jag har är att eftersom du kör m.2 disk så kan det har något med det att göra. Det står att den (i en perfekt värld förstås) ska kunna punga ut 1500 MB/s i skriv- och 3200 MB/s i läshastighet, men som oftast då inte når de hastigheterna. Jag föreslår att du gör en benchmark på C-disken med t.ex. diskmark bara för att se att allt står rätt till. Blir det inte önskad hastighet så kan det vara någon BIOS inställning. Jag vet att jag hade det problemet när jag köpte mitt moderkort då precis m.2 diskarna började komma att de gärna delade med sig av Pcie-bussen så man fick lägre hastigheter, men det löste sig genom en BIOS korrigering. En hel vetenskap men testa det så kan du iallafall se lite

Tack så mycket för ditt svar! Jag laddade hem CrystalDiskMark och körde en benchmark på SSD:en. Här är resultaten:

Länk: Benchmarks

Jag vet inte riktigt vad alla rader betyder men tittar man på den översta så ser det ändå helt okej ut
Undra vad det kan vara då som håller prestandan nere...

Permalänk
Medlem

Prova att följa dessa instruktioner så att du kan se belastningen på alla CPU-kärnor individuellt. Om en eller flera av kärnorna ligger på 100% belastning så betyder det att något i After Effects troligtvis skalar dåligt med antalet kärnor, d.v.s. det är då CPUn som är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Prova att följa dessa instruktioner så att du kan se belastningen på alla CPU-kärnor individuellt. Om en eller flera av kärnorna ligger på 100% belastning så betyder det att något i After Effects troligtvis skalar dåligt med antalet kärnor, d.v.s. det är då CPUn som är flaskhalsen.

Jag testade det du länkade och enligt graferna verkar det som att After Effects utnyttjar alla 12 trådar. Här är en screenshot:

Länk: https://imgur.com/gallery/V6ZAbuw

Permalänk
Medlem

Din c-hårddisk ser ut att jobba till 100%
Sen ökar mängden ramminne som nyttjas rätt snabbt i första videon, vore intressant och följa ramminnesanvändningen i en något längre video för att se om den slår i tak så att säga.

Jag misstänker att det är mängden ram som flaskar.

https://youtu.be/kSp8zAloiBA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Det skulle kunna vara ram:en, jag körde igen och RAM ligger på max. Men det börjar lagga innan den når 16gb som du kan se i videon jag skickade först. Och angående C disken vet jag inte varför den ligger på 100%, eller vad 100% betyder. Är det hastigheten som utnyttjas till max då? Nu har jag många frågor på en gång men videon du skickade visade ju stor skillnad på 16gb vs 32gb, men hur kan RAM påverka render-hastigheten? Det är väl CPUn och lite GPU som sköter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

@Jimemy: Det skulle kunna vara ram:en, jag körde igen och RAM ligger på max. Men det börjar lagga innan den når 16gb som du kan se i videon jag skickade först. Och angående C disken vet jag inte varför den ligger på 100%, eller vad 100% betyder. Är det hastigheten som utnyttjas till max då? Nu har jag många frågor på en gång men videon du skickade visade ju stor skillnad på 16gb vs 32gb, men hur kan RAM påverka render-hastigheten? Det är väl CPUn och lite GPU som sköter det?

Jag ska ärligt säga att jag inte har så mycket kunskap inom detta område. Jag hittade dock en intressant sida med lite intressant text, där de beskriver hur ram jobbar i After Effect.

Lite intressant läsning om ram
"As you work on a composition, After Effects temporarily stores some rendered frames and source images in RAM, so that previewing and editing can occur more quickly. After Effects does not cache frames that require little time to render. Frames remain uncompressed in the image cache.

After Effects also caches at the footage and layer levels for faster previews; layers that have been modified are rendered during the preview, and unmodified layers are composited from the cache.

When the RAM cache is full, any new frame added to the RAM cache replaces a frame cached earlier. When After Effects renders frames for previews, it stops adding frames to the image cache when the cache is full and begins playing only the frames that could fit in the RAM cache."

https://helpx.adobe.com/after-effects/using/memory-storage1.h...

Lite intressant läsning om hårddisken

"For improved performance, choose a disk cache folder on a fast hard drive or SSD separate from your footage and allocate as much space as possible."

I'm just curious why. And specifically why it should be a separate drive from your footage."

The cache works by writing lots of relatively little files -- one for each frame in the comp, plus one for each frame for each layer. For example, a 10-layer, 100-frame composition can generate 1,100 cache files (one per layer per frame, plus one per frame for the comp overall).

In other words, the cache isn't just storing the composite of all layers together; it's saving that, plus the internal composite of each layer individually.

That's a lot of I/O requests, so keeping the cache on an SSD is very helpful in minimizing latency, and keeping the cache separate from footage is helpful in reducing I/O requests on the same drive."
https://forums.creativecow.net/thread/2/1056659

Min slutsats/tankar kring hårddisk i AE
Det låter som (om jag förstår det hela rätt) att vissa har en separat ssd för After Effects cache.

Men ja 100% disc usage torde betyda att din hårddisk ej hinner med i din processors tempo.

Skickades från m.sweclockers.com