Intel Core i9-9900K "Coffee Lake Refresh" får fastlödd värmespridare

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-9900K "Coffee Lake Refresh" får fastlödd värmespridare

Intel hör bön, eller åratal av högljudda klagomål, och ger processorfamiljen Coffee Lake Refresh med Core i9-9900K i spetsen fastlödd värmespridare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, blir nog en i7-9700K om den också får det!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara frågan om att de fattar att det behövs på denna CPU om värmen inte skall bli ett issue.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

9700K verkar få det också, ett steg i rätt riktning iaf!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

9900k kanske är en värdig ersättare till slitvargen 2600k
någon som har något rykte om prisnivå?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Fastlödd IHS satt djupt hos Intel, och det enda som kunde tvinga fram det tillslut var konkurrens från AMD.

I åratal har Intel bara skitit i alla uppmaningar från sina kunder att de ville ha fastlödd IHS på K cpu:erna.

Varför, jo för att de visste att de inte behövde göra det eftersom det inte fanns några andra alternativ på marknaden.

De tjänade hellre några extra kronor på sina överprissatta K cpu:er än att tillfredsställa sina kunder.

Detta visar bara att Intel gör inget extra för sina kunder om de inte tvingas i form av konkurrens.

-------------------------------
Om ni står i valet o kvalet i att köpa en Intel eller AMD cpu och ni inte ser några direkta fördelar med Intel så välj AMD.

AMD har verkligen förtjänat vår kärlek, utan konkurrens från AMD skulle Intel tillslut ha kört PC branschen i botten.

Sitter du idag med en tillfredsställande cpu stressa inte med att uppgradera utan vänta till våren.

Tror verkligen att Ryzen 3000 kommer vara riktigt bra, och bjuda Intel på ett par ordentliga överraskningar, eftersom AMD haft tid på sig att finslipa den ordentligt i ett par år.

Permalänk
Inaktiv

"Vid sidan om processorns 16 PCI Express 3.0 för instickskort har styrkretsen likt Z370 och Z270 hela 24 stycken kanaler för exempelvis SSD-enheter. .."

16 pci-e Banor på cpu, 24 extra via chipset?

Permalänk
Avstängd

Välbehövt. Frekvens är det enda sättet för intel att konkurrera med amds zen2 på 7nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Inte en dag försent...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon34034:

"Vid sidan om processorns 16 PCI Express 3.0 för instickskort har styrkretsen likt Z370 och Z270 hela 24 stycken kanaler för exempelvis SSD-enheter. .."

16 pci-e Banor på cpu, 24 extra via chipset?

Ännu ett marknadsföringsknep från Intel i att förvirra sina kunder.

Istället för att på riktigt utöka PCIe banorna i cpu:a gör de en fuling och räknar ihop chipsettets PCIe banor för att få det att låta mer.

Alltså 16 i cpu:n + 24 i chipsettet skulle då bli 40 PCIe banor enligt Intel, detta kommer förvirra många till att tro att cpu:n har 40 PCIe.

Intel LGA1151 cpu:er har BARA 16 PCIe internt medans Ryzen har 32 PCIe banor internt.

Så låt er inte luras av Intel marknadsföringsknep , fortfarande bara 16 PCIe banor i cpu:n

Permalänk
Medlem

4MB extra L3 cache med 9900K.
Spel gillar ju cache, så jag spår att vi kommer se större skillnader mot 9700K än vad frekvenserna antyder.
Tror även att 9700K kan få det tufft att glänsa jämfört med 8700K/8086K.
Gissar på 5-8% bättre i syntetiska tester och noll skillnad i spel, så länge man inte fuskar med MCE och liknande.
Men vi vet ju inte de faktiska turbo frekvenserna än.

Permalänk
Medlem

Kunde inte 9700k haft 6/12 istället?

i7 utan HT är ett ett backslag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Istället för att på riktigt utöka PCIe banorna i cpu:a gör de en fuling och räknar ihop chipsettets PCIe banor för att få det att låta mer.

Intel cpu:er har BARA 16 PCIe internt medans Ryzen har 32 PCIe banor internt.

Så låt er inte luras av Intel marknadsföringsknep , fortfarande bara 16 PCIe banor i cpu:n

Hur menar du att det skulle göras? Problematiken med PCI-express banorna är att dom mappas till processorn. Så ju fler du har desto större blir processorn. Eftersom dom använder samma dies i laptops är ju detta inte riktigt ett alternativ.

Ryzen har 16 (+4 för NVMe), inte 32.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Fastlödd IHS satt djupt hos Intel. Det enda som kunde tvinga fram det var konkurrens från AMD.

I åratal har Intel bara skitit i alla uppmaningar från sina kunder att de ville ha fastlödd IHS på K cpu:erna.

Varför, jo för att de visste att de inte behövde göra det eftersom det inte fanns några andra alternativ på marknaden.

De tjänade hellre några extra kronor på sina överprissatta K cpu:er än att tillfredsställa sina kunder.

Detta visar bara att Intel gör inget extra för sina kunder om de inte tvingas av i form av konkurrens.

Varför skulle dom spendera extra pengar på att löda fast IHS när det inte behövts ?
Det är alltid ett j*la tjat om temperaturer men väldigt lite faktisk statistik på hur mycket extra prestanda man får ut med lödd IHS.
Och NEJ, flytande metall på en deliddad CPU är INTE samma sak.

Och som alla andra företag så prissätts ju produkter efter vad konsumenterna är villiga att betala.
Och jag kan inte säga (efter 25 års komponenthandlande) att vanliga konsument CPU'er är dyrare nu än dom varit genom tiderna.
Priset i kronor har ju så sakteliga gått upp, men inte mer än vad inflationen påverkat.

Faktiskt så verkar Intel ha visat återhållsamhet vad gäller prissättningen.
i7 modellerna har ju legat mellan $300 och $350 i över 10 år.
Dom kunde tagit betydligt bättre betalt och vi skulle ha köpt dom i alla fall då AMD inte har haft nånting att konkurrera med.

Permalänk
Medlem

Vad hände med "Intel löder inte för det går inte?"-argumentet som man brukade höra?

Skrivet av Svensktiger:

Varför skulle dom spendera extra pengar på att löda fast IHS när det inte behövts ?
Det är alltid ett j*la tjat om temperaturer men väldigt lite faktisk statistik på hur mycket extra prestanda man får ut med lödd IHS.
Och NEJ, flytande metall på en deliddad CPU är INTE samma sak.d.

Handlar inte om prestanda, det handlar dels om att konstanta temperaturspikar på sikt kan skada processorn, och dels om att högre konstant arbetstemperatur garanterat förkortar processorns liv.

Det finns bara fördelar med fastlödd IHS för konsumenten. Intel gjorde det inte pga. ren snålhet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att de löser IHS nu lär ju vara för att deras 14nm än så galet pressad nu och i brist på 10nm är detta enda sättet att hålla tempen under någorlunda kontroll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Ännu ett marknadsföringsknep från Intel i att förvirra sina kunder.

Istället för att på riktigt utöka PCIe banorna i cpu:a gör de en fuling och räknar ihop chipsettets PCIe banor för att få det att låta mer.

Alltså 16 i cpu:n + 24 i chipsettet skulle då bli 40 PCIe banor enligt Intel, detta kommer förvirra många till att tro att cpu:n har 40 PCIe.

Intel LGA1151 cpu:er har BARA 16 PCIe internt medans Ryzen har 32 PCIe banor internt.

Så låt er inte luras av Intel marknadsföringsknep , fortfarande bara 16 PCIe banor i cpu:n

Ja och hade dom krävt en ny plattform för att tillfredsställa ditt teoretiska behov så hade du gnällt över det.

Flera PCIe banor på CPU'n = större sockel = dyrare moderkort och CPU'er = mer nerdrage.
Och dessutom har ju Intel redan produkter för dom som verkligen behöver många PCIe banor och inte bara OCD'ar över att deras drömsetup tvingar grafikkorten att köras i X8.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon162230:

Ännu ett marknadsföringsknep från Intel i att förvirra sina kunder.

Istället för att på riktigt utöka PCIe banorna i cpu:a gör de en fuling och räknar ihop chipsettets PCIe banor för att få det att låta mer.

Intel cpu:er har BARA 16 PCIe internt medans Ryzen har 32 PCIe banor internt.

Så låt er inte luras av Intel marknadsföringsknep , fortfarande bara 16 PCIe banor i cpu:n

Spelar det någon roll när Intel har bättre prestanda mot chipset än vad Ryzen har direkt mot CPU när latens är flaskhals?

Även om benchmarks gillar att mäta sekventiell diskhastighet är det i praktiken nästan alltid lång mindre viktigt än latens då den senare påverkar prestanda för slumpmässig access vid lågt ködjup -> typ 99 % av lasten en desktop-dator ser.

Dold text

Och som redan påpekats har Ryzen 20 PCIe mot CPU, varav 4 är dedicerade för NVMe.

Angående lödd IHS. Har någon tvivlat på att det handlat om något annat än en kostnadsfråga?
Och rent krasst så har "tandkrämen" varit ett icke-problem i stock, och trots allt tandagnisslan (mest från de som ändå aldrig skulle köpa Intel) så gick det faktiskt i de flesta att överklocka S-serien mer även i relativa termer än konkurrenterna.

Lödd IHS på i7-9700K och i9-9900K ger nog främst en vink om att: visst 95 W TDP, men kretsen kommer inte dra 95 W om man stoppar på en lite bättre kylare som ser till att man kan hålla 4,7 GHz all-core-turbo.

Det är ju hur både Intel och AMD "löst" problemet Intel hade med E-serien. D.v.s slängde man på flera kärnor var man tvungen att offra enkeltrådprestanda vilket i praktiken gjorde det till en sämre desktop CPU för majoriteten av användarna.

Nu har man bytt strategi. Ja, dessa produkter fungerar med en kylare som bara fixar 95 W men för att se maximal prestanda ens i standardutförande måste det till en rätt mycket bättre kylare. Vid maximal prestanda ser man till att prestanda per kärna minst matcha vad man hade innan, oavsett om antalet kärnor ökat eller ej. Inget fel med det, tvärtom så får man ju nu en överklockad CPU där tillverkarna verifierat att det fungerar och alla garantier gäller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad hände med "Intel löder inte för det går inte?"-argumentet som man brukade höra?

Handlar inte om prestanda, det handlar dels om att konstanta temperaturspikar på sikt kan skada processorn, och dels om att högre konstant arbetstemperatur garanterat förkortar processorns liv.

Det finns bara fördelar med fastlödd IHS för konsumenten. Intel gjorde det inte pga. ren snålhet.

Högar av döda Ivy bridge, Haswell, Broadwell, Skylake och Kaby lake processorer bevisar såklart detta.

Hårdvaru-hoarder som man är så kan jag inte påstå att några av mina gamla chip presterar sämre nu än när dom var nya.
Inte heller uppvisar dom skenande temperaturer.

Självklart skulle även jag föredragit lödda IHS'er, men jag kan inte påstå att jag haft några problem utan det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lödd IHS på i7-9700K och i9-9900K ger nog främst en vink om att: visst 95 W TDP, men kretsen kommer inte dra 95 W om man stoppar på en lite bättre kylare som ser till att man kan hålla 4,7 GHz all-core-turbo.

Det lär mao bli svettigt för din H310s VRM, med en bra kylare då...
Synd att du inte skulle ha en bra kylare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Det lär mao bli svettigt för din H310s VRM, med en bra kylare då...
Synd att du inte skulle ha en bra kylare

Vem sa något om att inte ha en bra kylare? Ska ha en "normal" kylare och inte tornkylare för allt ska ned i mATX eller ännu hellre mini-ITX chassi! Med normal kylare får VRMs också kylning då de hamnar i luftflödet.

T.ex. en Noctua NH-L9x65 som är väldigt tyst (är en sådan i min i7-5775C dator, fungerar även överklockat).

Edit:

Finns även sådana här skapelser
Be Quiet! Dark Rock TF fungerar nog också rätt bra, ser dock lite absurt ut och skulle inte gå ned i mini-ITX lådan jag använder för i7-5775C...
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Vem sa något om att inte ha en bra kylare? Ska ha en "normal" kylare och inte tornkylare för allt ska ned i mATX eller ännu hellre mini-ITX chassi! Med normal kylare får VRMs också kylning då de hamnar i luftflödet.

Kylare som Dark Rock TF och Cryorig C7 är underskattade

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

I9 9900K ser ut att bli en bra processor för den stora skaran. Det tragiska är vad händer härnäst?
Speciellt med hänsyn att den stora skaran inte kan se någon uppmätt prestandaförbättring för det de gör på en 2600k och en 9900k. Så de tvingas testa i ultralåga upplösningar som folk hade på 1900talet. Tur de slapp gå tillbaka till 1800 talets bildskärmar.

Jag tror att utvecklingen nu för den stora skaran på deras hemdatorer i cpu sidan kommer att stagnera. Högre IPC, klockfrekvens är svårt att få, fler kärnor hjälper ej dem. Och det tragiska är att de inte ens skulle märka av högre IPS om det på något sätt skulle komma, då de bara använder datorn som en spelmaskin och grafikkortet flaskar.

Permalänk
Medlem

hör bön tror jag inte, det var nog ett måste för att få det att ens fungera vid de frekvenser man kör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vem sa något om att inte ha en bra kylare? Ska ha en "normal" kylare och inte tornkylare för allt ska ned i mATX eller ännu hellre mini-ITX chassi! Med normal kylare får VRMs också kylning då de hamnar i luftflödet.

Normal är torn idag, sett till antal flest sålda kylare.

Skrivet av Yoshman:

T.ex. en Noctua NH-L9x65 som är väldigt tyst (är en sådan i min i7-5775C dator, fungerar även överklockat).

En Intel stock kan ffs kyla en OCad 5775c. Min tornkylare stannar ju helt sin fläkt normalt, och går bara igång på lägsta RPM möjligt när man jobbar.... Detta blir som att kyla 2x detta (minst)

Permalänk
Inaktiv

@Svensktiger: Fastlödd IHS gör stor skillnad för mig i alla fall. Vet att många inte bryr sig om ljudnivån på deras dator, men jag gör det i alla fall. Ju kallare komponenterna går, destå långsammare kan jag köra fläktarna. Med dålig värmeöverföring till kylfläns så blir det svårare för den att uppnå "equilibrium", alltså mycket större risk för oväntade temperaturspikar vid vissa belastningar eller varma dagar som vi hade i sommar. Många kontrar detta med en alldeles enorm kylfläns och 140mm fläkt (vilket är ungefär som att ta till med raketgevär när man jagar älg), men med bättre värmeöverföring behöver man inte ha en överdrivet stor kylare och kan därmed också bygga en mera kompakt dator. Detta är någonting som fler och fler verkar vara intresserade av nu när man inte behöver en hårddisk längre. Rå prestanda är faktiskt den minst intressanta statistiken som man skulle kunna få ut av detta.

Edit. Kan vara värt att påpeka att i en laptop CPU finns det inte ens en värmespridare. Det hade varit totalt omöjligt att kyla en snabb CPU med dåligt påsatt värmespridare och så liten fläkt och kylfläns som man får in i en laptop. Även utan värmespridare så överhettar de lätt på grund av dålig kylpasta istället och måste throttla enormt mycket i många fall. Kompakta datorer är helt enkelt bara ett steg i denna riktningen, där mindre kylare kräver bättre värmeöverförande egenskaper i komponenterna i form av fastlödd IHS för de som inte vill delidda.

Permalänk
Medlem

Härligt! Det här visar internets makt, och att det faktiskt lönar sig men influencing och allmänt klagande på forum. Jag är så stolt över att ha varit del av den orkan som tillslut fick Intel på fall, och göra det enda rätta, dvs löda IHS. Får väl se nu om någon vågar fortsätta försvara tandkrämen när Intel själva tagit sin hand från den! WOOHOO!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Spelar det någon roll när Intel har bättre prestanda mot chipset än vad Ryzen har direkt mot CPU när latens är flaskhals?

Även om benchmarks gillar att mäta sekventiell diskhastighet är det i praktiken nästan alltid lång mindre viktigt än latens då den senare påverkar prestanda för slumpmässig access vid lågt ködjup -> typ 99 % av lasten en desktop-dator ser.

Och som redan påpekats har Ryzen 20 PCIe mot CPU, varav 4 är dedicerade för NVMe.

Angående lödd IHS. Har någon tvivlat på att det handlat om något annat än en kostnadsfråga?
Och rent krasst så har "tandkrämen" varit ett icke-problem i stock, och trots allt tandagnisslan (mest från de som ändå aldrig skulle köpa Intel) så gick det faktiskt i de flesta att överklocka S-serien mer även i relativa termer än konkurrenterna.

Lödd IHS på i7-9700K och i9-9900K ger nog främst en vink om att: visst 95 W TDP, men kretsen kommer inte dra 95 W om man stoppar på en lite bättre kylare som ser till att man kan hålla 4,7 GHz all-core-turbo.

Det är ju hur både Intel och AMD "löst" problemet Intel hade med E-serien. D.v.s slängde man på flera kärnor var man tvungen att offra enkeltrådprestanda vilket i praktiken gjorde det till en sämre desktop CPU för majoriteten av användarna.

Nu har man bytt strategi. Ja, dessa produkter fungerar med en kylare som bara fixar 95 W men för att se maximal prestanda ens i standardutförande måste det till en rätt mycket bättre kylare. Vid maximal prestanda ser man till att prestanda per kärna minst matcha vad man hade innan, oavsett om antalet kärnor ökat eller ej. Inget fel med det, tvärtom så får man ju nu en överklockad CPU där tillverkarna verifierat att det fungerar och alla garantier gäller.

En liten fråga. Många gnäller på Ryzens höga latens och att det skulle bli problematiskt hitan och ditan. Jag förmodar att det inte är spel folk tänker på då när det pratar om hög latens. Jag har 2700X och 2x8 GB arbetsminne, och kör jag AIDA64 så ligger jag på i snitt 62 ns. Körde ett nytt test nyss faktiskt då det kommit ny chipset-drivrutiner och fick 60.5 ns. Då hade jag webbläsaren minimerad (13 flikar) samt har ett AV som är inställt på att skanna precis allt. Utöver det så har jag automatiska uppdateringskontroller för skrivare och lite annat, och detta stjäl säkert nån ns minneslatens.

På vilket sätt skulle Intel klara en arbetsuppgift på lägre minneslatens men min 2700X skulle faila på mina 60.5 ns? Jag kör BCLK 100.2 btw. Ge mig några konkreta namn på program där min 2700X inte duger pga minneslatensen.

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: Dumpa den där skiten och kör en custom vattenloop. Lite meck är det, men i all ärlighet, hur ofta meckar man i datorn. Jag uppgradera från 1800x till 2700x gick byta utan att lossa CPU-blocket

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonkenPonken:

En liten fråga. Många gnäller på Ryzens höga latens och att det skulle bli problematiskt hitan och ditan. Jag förmodar att det inte är spel folk tänker på då när det pratar om hög latens. Jag har 2700X och 2x8 GB arbetsminne, och kör jag AIDA64 så ligger jag på i snitt 62 ns. Körde ett nytt test nyss faktiskt då det kommit ny chipset-drivrutiner och fick 60.5 ns. Då hade jag webbläsaren minimerad (13 flikar) samt har ett AV som är inställt på att skanna precis allt. Utöver det så har jag automatiska uppdateringskontroller för skrivare och lite annat, och detta stjäl säkert nån ns minneslatens.

På vilket sätt skulle Intel klara en arbetsuppgift på lägre minneslatens men min 2700X skulle faila på mina 60.5 ns? Jag kör BCLK 100.2 btw. Ge mig några konkreta namn på program där min 2700X inte duger pga minneslatensen. https://i.imgur.com/MitljZi.png

Latens mot RAM != latens för I/O.

I/O latens är lite speciellt, man får faktiskt lite bättre iops på Intel-plattformar med Skylake och eDRAM då latensen minskar i.o.m. att DMA-operationer cachas av eDRAM (det är inte fallet hos Haswell/Broadwell med eDRAM).

För lågt ködjup och snabb SSD (framförallt om det är en Optane disk) så är flaskhalsen i princip 100 % latens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer