SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Permalänk
Melding Plague

SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Det politiska samtalet är mer polariserat än någonsin och det märks även på SweClockers, där många upplever att villkoren för ordväxling är otydliga. Här är vår syn på politiska diskussioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hårda bud.

Permalänk
Medlem

Skönt. Sweclockers är ett teknikforum. Diskutera skatt o dylikt kan man göra på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Skönt. Sweclockers är ett teknikforum. Diskutera skatt o dylikt kan man göra på annat håll.

Jag håller med, man får höra nog om skiten när det är valår as is. Kan inte politik få lämnas utanför ibland.

Permalänk
Avstängd

Då kan ni låsa tråden om folks löner, går inte ha en sådan tråd utan att man pratar skatt på arbete

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Då kan ni låsa tråden om folks löner, går inte ha en sådan tråd utan att man pratar skatt på arbete

Vore ytterst tråkigt då det har varit en väldigt bra måttstock imo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

håller i sak med, men skatter kan väl vara väldigt knutet till teknikfrågor, även om jag aldrig fått för mig att diskutera annat än teknik tycker jag så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vore ytterst tråkigt då det har varit en väldigt bra måttstock imo.

DU menar alla på SWEC som tjänar över 100k i månaden?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Vore ytterst tråkigt då det har varit en väldigt bra måttstock imo.

Att ha en sådan tråd är ju brottsprovokation

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skönt bra beslut.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Mycket bra kan lätt spåra ur när det finns vissa som inte accepterar andras åsikter.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av CyberVillain:

Då kan ni låsa tråden om folks löner, går inte ha en sådan tråd utan att man pratar skatt på arbete

Skrivet av Garderoben:

Vore ytterst tråkigt då det har varit en väldigt bra måttstock imo.

Som @Garderoben säger är det en bra måttstock och jag ser därför ingen anledning att låsa den eller liknande. Det är en tråd som generellt sett fungerar och inte "bidrar till dålig stämning". Ja, om man inte stör sig på att folk på internet gärna kryddar vad de faktiskt har i lön.

Skrivet av Westelindh!:

håller i sak med, men skatter kan väl vara väldigt knutet till teknikfrågor, även om jag aldrig fått för mig att diskutera annat än teknik tycker jag så

Som nämnt ovan och i artikeln du kommenterade, när det finns en direkt koppling till SweClockers är det okej både i forumet och i redaktionella sammanhang som flera exempel visar. Det är då också extra viktigt i sådana sammanhang att man som deltagare håller sig till ämnet och inte glider in på politiska sidospår.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Tycker personligen att det är tillräckligt mycket politiksnack både högt och lågt just nu så för min del så kan ni skippa politiksnacket helt.

Tråden om Centern får tala sitt tydliga språk, risken är extremt hög att samma sak händer igen.

Förstår att ni hade goda intentioner men "the road to hell is paved with good intentions".

Permalänk
Avstängd

@Dekkan: Starta eget, BAM, över 100k i månaden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra beslut. Jag önskar alla moderatorer lycka till - ni har ett styvt jobb framför er...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Det här är ett väldigt välkommet förtydligande av Redaktionen på vad som gäller, och uppskattas av iaf mig (Vill inte lägga ord i mun på någon annan).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Bra med tydliga regler och en genomtänkt policy.

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Donathan:

Tycker personligen att det är tillräckligt mycket politiksnack både högt och lågt just nu så för min del så kan ni skippa politiksnacket helt.

Tråden om Centern får tala sitt tydliga språk, risken är extremt hög att samma sak händer igen.

Förstår att ni hade goda intentioner men "the road to hell is paved with good intentions".

Vår tanke är att kunna täcka politik redaktionellt och tillåta diskussioner i forumet inom ämnesområden som har direkt koppling till SweClockers. Intervjun med Centerpartiet (som är del i en serie där alla partier tillfrågats, vilket dessvärre inte framgick vid det publiceringstillfället) kan komma tillbaka med de villkor vi stakat ut i denna artikel. Då är det inte svårare än att hålla sig till ämnet och diskutera sakfrågorna som tas upp i intervjuerna. Resten har inget utrymme här.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Moderator

@Louwsy Shroom: Jo, vi förstod på feedbacken ifrån många olika håll att det fanns en otydlighet som behövde klargöras. Vi är alltid tacksamma när folk säger till!

Vi har länge haft funderingar kring detta och input hjälper till att definera frågeställningen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Tack, bra att redaktionen har en sansad policy och förklarar ungefär vilket ramverk som gäller, det är också min erfarenhet att följande stämmer för ofta för att det ska skapa ett positivt klimat:

"Laddade ämnen och då främst politik spårar ofta snabbt ur, där konstruktiva samtal sällan får plats då en högljudd minoritet och individer med agenda väljer att förstöra för alla andra som vill föra en sansad debatt. "

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Bra att SweC tog upp detta.

Om bara politikämnen eller politik i sig hade haft samma trevliga stämning, i trådar som när man hjälper en som vill få en bra dator där man bryr sig om och hjälper andra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ni har helt rätt i att politiken aldrig varit så polariserad som den är nu. Och detta är ett bra förtydligande från er sida.

Glöm dock inte bort att oavsett om ni är på en mötesplats online, på jobbet/skolan, bussen eller en trevlig familjemiddag så är politik det bästa samtalsämnet att träna tålamod och visa respekt.

Vi tappar lätt bort oss i politik när andra inte tycker som en själv. Man förstår inte hur andra kan se på något från ett annat perspektiv än man själv (det är ju så självklart!). Men vi har inte alla tagit samma väg i livet och det har format oss på olika sätt.

Visa respekt, förståelse och ödmjukhet inför att andra människor inte tycker som en själv så kan man i alla fall själv vara säker på att man gjort ett tydligt avtramp mot ett bättre samhälle på en punkt där bara man själv har kontrollen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! Alltför många politiska diskussioner på detta forum, det är inte det jag besöker forumet för i alla fall. Finns alltför många "teknik" och "spel" -sajter där politik genomsyrar nyhetsflödet samt forumet.

Kul med en sajt som tar avstånd från detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra 👍

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Här verkar det vara folkfest!
Kul att det hela får ett så välkomnande bemötande också.
Jag är lika nöjd som er andra

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ni har helt rätt i att politiken aldrig varit så polariserad som den är nu. Och detta är ett bra förtydligande från er sida.

Glöm dock inte bort att oavsett om ni är på en mötesplats online, på jobbet/skolan, bussen eller en trevlig familjemiddag så är politik det bästa samtalsämnet att träna tålamod och visa respekt.

Vi tappar lätt bort oss i politik när andra inte tycker som en själv. Man förstår inte hur andra kan se på något från ett annat perspektiv än man själv (det är ju så självklart!). Men vi har inte alla tagit samma väg i livet och det har format oss på olika sätt.

Visa respekt, förståelse och ödmjukhet inför att andra människor inte tycker som en själv så kan man i alla fall själv kan vara säker på att man gjort ett tydligt avtramp mot ett bättre samhälle på en punkt där bara du har kontrollen

Det är slående hur ofta utgångsläget för en politisk diskussion är konflikt/antagonism. Hur är det ens tänkt att man skall föra en diskussion utifrån sådana premisser? Vi borde prata mindre om politik och mer om hur vi pratar om politik.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att detta kommer kunna efterlevas från moderatorernas sida. Trådar inriktade på politik är en sak, men det är i mitt tycke etter värre med de som frekvent flikar in politiska gliringar, glåpord och andra försök att ta billiga poäng i sammanhang där det är helt irrelevant.
Bra att det klargörs att sådant inte längre kommer godtas - betydligt lättare för oss användare att hjälpa till med att anmäla sådana inlägg när vi vet var gränsen går.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

All makt åt Tengil vår befriare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utopolitan:

Det är slående hur ofta utgångsläget för en politisk diskussion är konflikt/antagonism. Hur är det ens tänkt att man skall föra en diskussion utifrån sådana premisser? Vi borde prata mindre om politik och mer om hur vi pratar om politik.

Som allt annat i samhället blir det mer och mer polariserat. Det återkommer i teknikdiskussioner också (Intel v AMD t ex), och generellt sett blir tonerna bara hårdare och hårdare, oavsett ämne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att ett forum, även om det är ett teknik forum, ska spegla samhället i stort och då är det inte konstigt om politiska frågor dyker upp i diskussioner även här.
Framför allt, när ni själva lägger upp politiska nyheter, då får man räkna med att allt det ni nämnde som ni inte vill ha diskussion om, kan dyka upp och även tillför diskussionen.

Tycker samhället i stort, redan är för PK, och att folk därför inte får/kan yttra sig så som man egentligen skulle vilja, och jag hoppas inte Sweclockers kommer ställa sig i raden, till alla PK-sidor som redan finns.

Men som jag uppfatta det, så är det okej med sådana diskussioner när en nyhet alltså handlar om politik?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233