Beställning @aliexpress paket råd tack?

Permalänk
Medlem

Beställning @aliexpress paket råd tack?

Hej jag beställde ett tryck /canvas tavla ifrån ali express och efter 28 dagar så står det på spårnings hemsidan
Och med koden jag fick att spåra med att paketet är i sverige. Men jag har inte fått något meddelande av att paketet är i sverige av tullen/postnord och att jag ska betala hanteringsavgift och inte alls hört nått ifrån dem,
Nu är det så att på ali express på mitt konto står det att paketet är uthämtat men jag har inte ens fått någon inöands spårnings nummer eller nått och inte heller meddelande om att hämta ut det.
Hur ska jag göra? Jag vill verkligen ha tavlan. De står på ali express att jag har ca 5 dagar kvar på mig att öppna
En dispute .

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

öppna en dispute, och kräv att få en bifogad bild på underskriften? så vi får göra på jobbet när posten/dhl etc etc har levererat till fel ställe... då ser man ju vem som signat den, alternativt legitimerat sig för att få ut paketet

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: tack för svar. Jo de var smart. Ska göra det omgående

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Har varit med om liknande och i mina fall har det berott på att postnord inte är kompetenta nog att registrera paketet rätt när det kommer till sverige. Allting har kommit till slut ändå.

Hur länge har det legat i sverige enligt trackingen?
Får du något resultat om du knappar in tracking numret på postnords hemsida?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@mikgus: får inget resultat när jag knappar in den spårnings koden jag fått av säljaren. Den funkar endast på utlandsspårning av de utländska postföretaget. Om jag skulle ringa in till postnord skulle dem kunna ta reda på var paketed befinner sig tror ni? Har dock endast denna kod som tidigare postföretag använt sig avifrån utlandet.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@mikgus: den 10/8/2018 kom paketet till sverige enligt SF eparcel tracking.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Tror att det kommer att komma, men mina beställningar var innan dom började med tullavgifterna.
Tror inte att du kommer få någon hjälp om du ringer till postnord tyvärr.

Ett sätt för dom att djävlas var att nedgradera rekomenderad post till vanlig post och då tappar du all tracking i sverige.

Personligen hade jag förlängt deadlinen för leverans på aliexpress och väntat ett tag till.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@mikgus: okej. Hur förlänger jag den?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@mikgus: den 10/8/2018 kom paketet till sverige enligt SF eparcel tracking.

Har paketet bara varit i Sverige 7 dagar så kan du ta det lungt, före paket krisen kunde det tar 4v från att paketet kom till Sverige till att det delades ut. Har köpt många gånger från Aliexpress och det har alltid varit lika sega leveranser efter att det har kommit till tullen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Postnord tar sjukt lång tid på sig att hantera "kinapaket". 28 dagar till Sverige låter normalt, och sen ett par/några veckor på det innan du får brev om inbetalning för tull och hantering. Efter jag betalat har det sedan tagit ca 3 veckor för dem att skicka paket hem till mig.
De gånger jag beställt från Ali sedan årsskiftet har tiden från beställning till leverans legat mellan 2 och 3 månader.
Bara att vänta så dyker de upp till slut

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

@Slipsone: joo, tackar har ganska tomt på väggen och jag har beställt ett tavel sett (5)delar som bygger en enda bild. Det kanske är lite barnsligt då det är av en anine serie jag tycker om vilket är sword art online men jag är endast 23 så jag får nog vara lite barnslig ett tag till .

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziggy_:

@mikgus: okej. Hur förlänger jag den?

Jag brukar också förlänga tiden (minst) ett par veckor (pga Postnord), även om säljaren har "garanterad leverans inom XX dagar, annars pengarna tillbaka", så är det ju inte säljarens fel i allmänhet. 2-5 veckor är inte onormalt för PN för att få paketet från flygterminalen ut till en själv (2-3 månader är inte jätteovanligt heller nuförtiden).

Anledningen att det på Ali (eller 17track, eller annan tjänst) står som levererat är som sagts tidigare i tråden att Postnord ljuger mot sina kunder och avrapporterar paketet som "levererat" till speditören när de sorterat paketet för nationell postgång på internationella terminalen.

Hur:
Gå in på aliexpress; innan tvisttiden går ut (gärna 5-7dagar före), välj din order, välj detaljer , någonstans där ska det finnas en knapp med ung. "Förläng tiden pga leveransförseningar", välj tidperiod (jag brukar ta 14d i stöten).

Bevaka att säljaren accepterar förlängningen inom tvisttiden (brukar vanligtvis aldrig vara några problem), om inte: skapa tvist!

Permalänk
Medlem

@anon257891: grejen är att någon tidigare i morse sade att kjag borde akapa tvist och då gjorde jag det. Jag såg dock ingen knapp för att förlänga tiden men jag skrev i tvist meddelandet nyss att jag skulle vilja förlänga tiden.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Inaktiv

@Ziggy_:
Kommer funka fint det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Nu är det så att på ali express på mitt konto står det att paketet är uthämtat men jag har inte ens fått någon inöands spårnings nummer eller nått och inte heller meddelande om att hämta ut det.

Var det den 10:e det kom till Sverige så kan det kanske bero på:

Skrivet av strigeus:

Jag ringde till Postens kundtjänst, efter lite grävande fick jag svaret att de efter 7 dagar AUTOMATISKT markerar småleveranser från Kina som levererade (det är därför aliexpress visar det som levererat), även om de inte faktiskt har levererats utan bara lagts i högen för vanlig post .. som sedan tappats bort...

Anledningen var att de har ett avtal med China Post som säger att de måste återkoppla med paketets status till China Post inom 7 dagar.

#16883586

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Var det den 10:e det kom till Sverige så kan det kanske bero på:

#16883586

Det skulle jag vilja kalla för bedrägeri och säkerligen något som media kan vara intresserade av att ta upp.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@anon257891: Jo skrev till killen som sålde och skrev att det stod att paketet var utgångar men det var mest troligen att det låg i tull fortfarande och att paketet ifrån Kina nu har hanteringsavgift och då svarade han med detta: Hello, the customs need to deliver the tax ID to me. You didn't provide me with a Tax ID. I can only send it to you using the SF packet. Sen bifogade han en bild på lappen han klistrade på paketet.

Jag förstår inte vilket tax ID han pratar om ? Jag har beställt två andra gånger ifrån Kina och dem frågade inte om det och dem kom fram som planerat och dem smakade mig om att jag skulle betala hanteringsavgift dvs PostNord. Såg i postlådan att jag fått en avi ang ett paket som står hämtar senast 29e augusti och jag hade den inte i postlådan när jag kollade i onsdags. Ska fara i se va de är för nått. Har inte fått meddelande om att
Betala hanteringsavgift ännu heller.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Det var canvas trycken dom har kommit. Äntligen. Dock har jag dem inte uppsatta utanpå en ram ännu så blir att fara o köpa kilramar under kommande dagar

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Inaktiv

@Ziggy_:
Gott att det löste sig (trots Postnord AB:s inblandning ), glöm inte av att avbryta din tvist/dispyt på Aliexpress och bekräfta leveransen (så säljaren får sina pengar!)

Permalänk
Medlem

@anon257891: jodå jag gjorde det samt bifogade bild på uttaget åt dem och bad om ursäkt för att öppna tvist trots att det var PostNord som hade strula till de me spårningen.xd

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci