Uppgradera till ny NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Uppgradera till ny NAS

Jag tycker min nuvarande Synology DS212j segar ordentligt nu.
Det funkar visserligen att strömma 1080 filmer till en Raspberry Pi utan problem men när jag ska öppna mappar med bilder och scrolla igenom mappar så går de riktigt segt.
Sitter två stycken 3TB diskar i, inga värstingar men ändå.

Frågan till er, kommer jag märka stor skillnad om jag uppgraderar till exempelvis en Synology DS216+ eller liknande?
Är det RAM och CPU som kommer göra det hela att flyta på bättre eller var sitter snabbheten i NASen förutom diskarna som jag har i?
Är det värt att gå på Synologys +-serie eller ska jag gå på Play eller fortsätta med "j"-serien? Förstår att J är mest budget...
Tack för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland, långt ute i mörka skogen.
Registrerad
Maj 2018

Jag planerar att skrota mitt gamla Synology 411j NAS. 4x4TB WD RED. Har fungerat bra, men seeeegt. Kanske ha det som någon form av backup. Aldrig mer ett vanligt NAS.

Kommer att ersätta det med en liten Odroid HC2 med en 12TB Ironwolf HDD. Och köra OpenMediaVault på det. Räknar med att det blir ett REJÄLT lyft...

Jag har beställt ytterligare 4 st Odroid HC2 att använda för backup och/eller kluster. Får se...

Med en klusterlösning (kanske GlusterFS) blir det "bara" att lägga till fler HC2 med disk för att utöka kapacitet, redundans och/eller prestanda. Lite som RAID men över en 1Gb nätverks-switch.

Linux och Android

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Att byta till en 216+ skulle jag tro är en så pass liten uppgradering att det inte är värt pengarna.
Har själv en DS216se och en DS216j och visst är den ena snabbare, särskilt i deras redan sega GUI, men för faktiska användningsområden som SMB och FTP är det ingen revolutionerande hastighetsskillnad direkt.
Jag skulle nog lägga mer pengar eller strunta i det.

Det kan också vara relevant att fråga vad det är för diskar som sitter i din NAS och hur de används, är det i JBOD eller RAID osv?

För övrigt är de långsammaste "se" medan resten (ingen suffix, j, play, +) är ungefär jämlika.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av ZaInT:

Att byta till en 216+ skulle jag tro är en så pass liten uppgradering att det inte är värt pengarna.
Har själv en DS216se och en DS216j och visst är den ena snabbare, särskilt i deras redan sega GUI, men för faktiska användningsområden som SMB och FTP är det ingen revolutionerande hastighetsskillnad direkt.
Jag skulle nog lägga mer pengar eller strunta i det.

Det kan också vara relevant att fråga vad det är för diskar som sitter i din NAS och hur de används, är det i JBOD eller RAID osv?

För övrigt är de långsammaste "se" medan resten (ingen suffix, j, play, +) är ungefär jämlika.

Det var faktiskt en DS218 jag kollat på, skrev fel. Men du tror ändå inte jag kommer märka av något jättelyft?
En + är dubbelt så dyr som en j så jag är också lite tveksam till att de som du menar skulle vara rätt så likvärdiga

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Jag kör en DS918+ och är supernöjd med den. Motsvarande med 2 bays är ju DS718+. De är väl inte jättebilliga men gör jobbet bra tycker jag.
Har runt 100MB/s eller strax under när jag kopierar filer till datorn eller vice versa via gigabit nätverk.

Kan ju förövrigt kanske vara värt att undersöka vad du har för ethernetkablage så du inte sitter med några antikviteter som kanske påverkar prestandan(?)

Dator: MB: ASUS H87M-E mATX | CPU: Intel Core i5 4670 3.4 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: - | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2 | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV 4K, Synology NAS DS918+ (12GBG), iPhone8 32GB, LG 55UH664V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av limpro:

Det var faktiskt en DS218 jag kollat på, skrev fel. Men du tror ändå inte jag kommer märka av något jättelyft?
En + är dubbelt så dyr som en j så jag är också lite tveksam till att de som du menar skulle vara rätt så likvärdiga

Jo, när vi kommer upp till 218 snackar vi andra grejjor faktiskt.
I vissa situationer kan du få mer än fyrdubbel prestanda (se nedan vs DS216se), så den uppgraderingen tycker jag absolut är värd att göra.

Tro vad du vill angående hastighetsskillnaderna, min källa är nog den säkraste du kan hitta;)
Faktum är att + till och med är långsammare i vissa moment. Det är funktionerna som skiljer, inte hastigheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av ZaInT:

Jo, när vi kommer upp till 218 snackar vi andra grejjor faktiskt.
I vissa situationer kan du få mer än fyrdubbel prestanda (se nedan vs DS216se), så den uppgraderingen tycker jag absolut är värd att göra.

Det är funktionerna som skiljer, inte hastigheten.

Men hastigheten på att starta DSM och faktiskt kunna utföra något utan att det tar 30 sekunder innan man ens kommer in i kontrollpanelen hoppas jag kommer ändras med en uppgradering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av limpro:

Men hastigheten på att starta DSM och faktiskt kunna utföra något utan att det tar 30 sekunder innan man ens kommer in i kontrollpanelen hoppas jag kommer ändras med en uppgradering?

Jag räknade min DS216j nyss och det tog 26 sekunder från klick på bokmärket tills färdigladdat GUI, så nej, jag skulle inte hoppas på något mer än enstaka sekunder tyvärr.
Däremot är gränssnittet märkbart snabbare när man väl arbetar i det, men det är fortfarande inte i närheten av något slags flyt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland, långt ute i mörka skogen.
Registrerad
Maj 2018

Ingen som testat XPenology?

Det är en omkompilerad variant av Synology DSM men för X86. Man kan alltå bygga ett NAS av en vanlig PC och köra något som ser ut och funkar som Synology DSM på det. Bara sjukt mycket piggare.

https://xpenology.org/

Linux och Android

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Jodå, har kört Xpenology i drygt 4 år på en HP Microserver och den bara tutar och kör. Ska inom kort bygga en till i ett Node304.

Öl är hälsa, hälsa ofta.