Värt vänta på "säkerhetsfixade" processorer?

Permalänk
Medlem

Värt vänta på "säkerhetsfixade" processorer?

Hej

Skulle vilja höra vad folket här på Sweclockers har för åsikt i denna frågan?

- När kommer det till försäljning processorer, där säkerhetshålen (meltdown, spectre) är fixade?

- Bör man vänta med köp till dessa kommit ut?

- Andra aspekter på denna frågan?
Är AMD ett alternativ istället för Intel.
Har hört att Windows 10 fått uppdatering för problemet, är detta tillräckligt.
Annat.

Permalänk
Medlem

Windows 10 i sig själv utgör ett större säkerhetsproblem (för oss slutkonsumenter) än en cpu från intel. Tusan, t.o.m. en mobiltelefon med relativt modernt operativsystem utgör ett större säkerhetsproblem.

Nej, finns ingen anledning att vänta med köp mer än ur ett prestandaperspektiv, dumt att köpa idag när nästa generation släpps inom ett par månader.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Jag tror det snarare är tvärtom. W10 borde kunna uppdateras enklare än hårdvara. Det största hotet är väl ändå användare som lämnar över tankeförmågan till andra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varken Meltdown eller Spectre är väl ett riktigt problem för vanliga hemmaanvändare? Lägg märke till frågetecknet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Jem:

Hej

Skulle vilja höra vad folket här på Sweclockers har för åsikt i denna frågan?

- När kommer det till försäljning processorer, där säkerhetshålen (meltdown, spectre) är fixade?

- Bör man vänta med köp till dessa kommit ut?

- Andra aspekter på denna frågan?
Är AMD ett alternativ istället för Intel.
Har hört att Windows 10 fått uppdatering för problemet, är detta tillräckligt.
Annat.

Dom säkerhetshålen är inte direkt något en privatperson behöver bry sig om, så vänta på nya CPUer som fixar det är inte någon större ide.

Med det sagt, så är AMD idag ett bra, ibland bättre val än Intel ändå, men av andra anledningar.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

AMD är väl lite säkrare, som bara drabbades av spectre och inte meltdown, om jag minns rätt...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Skulle nog vänta, inte för att själva säkerhets problemet borde utgöra ett hot mot vanliga användare men att prestandan påverkats i ett antal belastningsfall.

Personligen märkte jag att datorn blev aningen slöare men värst av allt frös med jämna mellanrum efter ha uppdaterat BIOS med mikrokod som skulle täppa till hålen (senaste som finns ute), efter gått tillbaka till versionen före motmedel sattes in inga problem.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro