Permalänk
Medlem

sms med datorns simkort?

Finns det något program för att skicka sms med datorns simkort? jag kan ta emot men inte skicka med programmet "meddelande" som ingår i Windows 10 så hur gör jag? Jag behöver bland annat verifiera att jag får ladda kortet genom Telenor ladda-appen - Det är ju ett specialnummer; 71707 så app eller program måste ju kunna skicka till sådana nummer också.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Datorns Sim-kort? Har din dator ett telefonnummer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Datorns Sim-kort? Har din dator ett telefonnummer?

Skickades från m.sweclockers.com

Mobilt Bredband! Så den har ett Sim-kort! Kolla med operatören om de har något tips... Kan ju inte vara helt ovanligt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Zero Cool: Ja. Bakom batteriet i bärbara datorn har jag kunnat sätta in ett simkort med eget telefonnummer.
Ger mig mobilnät precis som i en telefon.

typ
https://www.youtube.com/watch?v=dfG99uVYQDM

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Jag har kollat med Telenor och han jag pratade med hade aldrig hört att man kan ha ett sim-kort i datorn så han visste inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkkiaB:

@Maxizor: Jag har kollat med Telenor och han jag pratade med hade aldrig hört att man kan ha ett sim-kort i datorn så han visste inget.

Är det ett mobilt bredband kontantkort du har med Telenor?
Isåfall är det inte möjligt att skicka sms eller mms med det simkortet.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk

Är det möjligt att du pratar om SDHC kort?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@AkkiaB: Det beror mycket på vilken abonnemangs/kontantkortsform kortet har. Tekniskt sett är det inga problem utan det är mer upp till mjukvaran på datorn.
Tumregeln är att kan du ringa kan du sms:a

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Är det möjligt att du pratar om SDHC kort?

Nej TS menar nog sim-kort, finns datorer som har läsare för sim-kort för att kunna använda mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Nej han menar nog sim-kort, finns datorer som har läsare för sim-kort för att kunna använda mobilt bredband.

http://17c4dcd7f91259d8cc66-f5932f6db0039e8c02f89a70c334ff0e.r2.cf1.rackcdn.com/wp-content/uploads/sites/2/Lenovo-ThinkPad-X260-side2.jpg

HON har köpt ett helt vanligt simkort på Maxi (som funkar till alla vanliga olåsta mobiltelefoner), öppnat luckan på baksidan av datorn, tagit loss batteriet och fört in simkortet i datorn där det står SIM se video från Youtube i ett inlägg högre upp. Jag tror också jag behöver mjukvara men var hittar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkkiaB:

HON har köpt ett helt vanligt simkort på Maxi (som funkar till alla vanliga olåsta mobiltelefoner), öppnat luckan på baksidan av datorn, tagit loss batteriet och fört in simkortet i datorn där det står SIM se video från Youtube i ett inlägg högre upp. Jag tror också jag behöver mjukvara men var hittar jag det?

Haha fel av mig! Tänkte inte ens på att jag skrev han.

Hade tidigare en dator med läsare för sim-kort jag med, men använde bara mobilt internet så har dålig koll på om det finns någon programvara för sms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkkiaB:

HON har köpt ett helt vanligt simkort på Maxi (som funkar till alla vanliga olåsta mobiltelefoner), öppnat luckan på baksidan av datorn, tagit loss batteriet och fört in simkortet i datorn där det står SIM se video från Youtube i ett inlägg högre upp. Jag tror också jag behöver mjukvara men var hittar jag det?

Jag har ju redan länkat till en guide

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Bara för att du har en simkortsplats så betyder det inte att man automatiskt har WWAN.

Ofta måste man ha ett kort för detta, tex min dator kommer med möjligheten för 4G, så den har sim-plats och ett tomt PCI slot för kortet. Men för att faktiskt kunna surfa med det måste jag stoppa dit ett kort. Jag har testat flytta över pci-kortet från andra datorn, som har ett WWAN kort och det funkar. Man måste stoppa i kortet och ansluta antennerna som är terminerade vid kortplatsen.

Om du har 4G så lär du ha en enhet i enhetshanteraren, samt windows borde klaga på låst eller saknat SIM-kort.

Finns program att skicka SMS med. Windows messeges eller vad det heter funkar sådär, du kan ta emot men ej skicka. Hade nå program man kunde köra, men jag vet inte vart jag hittade det längre och orkar inte söka.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har haft Telenor tidigare och via deras "kontrollmjukvara" så gick det att smsa men hur det funkar i dagsläget vet jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att testa så att det faktiskt funkar i Windows och ditt program, så kan du ju stoppa in din telefons SIM-kort (som du faktiskt kan SMS:a med) och prova med det. Funkar det, men inte med det andra SIM-kortet, så vet du var problemet finns och kan kontakta operatören istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag har ju redan länkat till en guide

Jo, såg den men jag vill ju ha ett smidigt klart program att ladda ner 😛😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har wwan i datorn och jag har testat simkortet i en telefon så jag vet att det fungerar att skicka sms och mms med själva kortet. Jag efterlyser en windowsapp som fungerar i datorn så som den fungerar i en telefon.

Permalänk
Medlem

@MatteN: men då måste jag väl ha det på en telefon också? och jag har ju ingen telefon till det numret för det är ju datorns telefonnummer. Annars hade jag kunnat använda mysms eller annat liknande program också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AkkiaB:

@MatteN: men då måste jag väl ha det på en telefon också? och jag har ju ingen telefon till det numret för det är ju datorns telefonnummer. Annars hade jag kunnat använda mysms eller annat liknande program också.

Har du kollat i operatörens programpaket om det går att smsa från nån mjukvara där, Telenor hade som sagt det i sin egen mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://sourceforge.net/projects/sms-sender/ kanske? första träffen på google så jag har inte testat det själv. Annars brukar det följa med mjukvara som kan detta tillsammans med modemet. Men är du säker på att du kan skicka sms från det simkortet? Det är inte alltid man kan det med datasim. Kanske låter idiotiskt när Telenor vill att du gör detta för att autentisera dig men man vet aldrig. Annars få till en Telenorbutik eller ring kundtjänst så kan de nog hjälpa dig.

Edit: ang specialnummer så är det inget speciellt med dem, kan du skicka sms så kan du även skicka till kortnummer. Detta är inget som styrs hos klienten.

Permalänk
Medlem

@varget: Jag har tagit ur sim-kortet och satt i det i en vanlig telefon och skickat sms med det så det går att skicka sms. Är ju ett vanligt kontantkort som jag köpte på Maxi så det är inget speciellt datakort. Det är inget externt modem utan simkortsplatsen finns i datorn under batteriet så det är nog integrerat med moderkortet.
Jag ska testa ditt tips i morgon kväll så återkommer jag.. Tack för ditt engagemang.