Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

@anon8870:
Uppsala..

Jag misstänkte att det skulle gå åt helvete med Schenker, men chansade... Tji fick jag.

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

B&O beoplay serie är det något bra ljud i de eller är det mest bara design.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bra ljud i Beoplay. Modellerna kan låta ganska olika sinsemellan, så det är bäst att provlyssna vilken av dem som har det ljud du söker. Jag har ägt H2 tidigare och den var riktigt bra för sin hörlurstyp och för priset. Jag gillade inte första versionen av H6, men v.2 ska ha ett annat ljud. Jag har även provlyssnat H7 och H8 som båda låter bra, där H7 är lite mer punchiga och spelar nära inpå örat medan H8 är mer neutrala med en större ljudbild.

Permalänk
Skrivet av Deepy:

Det är bra ljud i Beoplay. Modellerna kan låta ganska olika sinsemellan, så det är bäst att provlyssna vilken av dem som har det ljud du söker. Jag har ägt H2 tidigare och den var riktigt bra för sin hörlurstyp och för priset. Jag gillade inte första versionen av H6, men v.2 ska ha ett annat ljud. Jag har även provlyssnat H7 och H8 som båda låter bra, där H7 är lite mer punchiga och spelar nära inpå örat medan H8 är mer neutrala med en större ljudbild.

Funderar lite på att prova de trådlösa H9. Har problem med små kåpor eftersom de brukar klämma på örat. De jag har nu är precis på gränsen över örat. B&O ser väldigt bekväma ut och i fina färger.

Vet annars inte vad som kan vara tänkbart. Tycker Fostex th610 ser fina ut. Vet ej om de går att använda till en mobil och om de är fel användarmål.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Funderar lite på att prova de trådlösa H9. Har problem med små kåpor eftersom de brukar klämma på örat. De jag har nu är precis på gränsen över örat. B&O ser väldigt bekväma ut och i fina färger.

Vet annars inte vad som kan vara tänkbart. Tycker Fostex th610 ser fina ut. Vet ej om de går att använda till en mobil och om de är fel användarmål.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte lyssnat på H9. Men med tanke på hur bra Beoplay lurarna är o största allmänhet, så är det nog värt att göra det.

Fostex lurar är fina, jag har själv precis fått hem ett par TH-900. I mitt tycke är de lite för stora för mobilt bruk. Föredrar on-ear när jag är ute, eftersom man ändå inte har dem på sig i flera timmar då. Sen vet jag inte hur väl olika Fostexmodeller stänger ute omgivningens ljud, vilket kan vara mer eller mindre störande vid mobilt bruk.

Permalänk
Skrivet av Deepy:

Jag har inte lyssnat på H9. Men med tanke på hur bra Beoplay lurarna är o största allmänhet, så är det nog värt att göra det.

Fostex lurar är fina, jag har själv precis fått hem ett par TH-900. I mitt tycke är de lite för stora för mobilt bruk. Föredrar on-ear när jag är ute, eftersom man ändå inte har dem på sig i flera timmar då. Sen vet jag inte hur väl olika Fostexmodeller stänger ute omgivningens ljud, vilket kan vara mer eller mindre störande vid mobilt bruk.

Tänker mest på drivningen. Om det orkar 25ohm. PSB finns också lite i tankarna. De har fått fin kritik även fast jag aldrig har hört märket. Fostex lurarna är lite i översta hyllan så de är mest bara ifall man kan prova och om de passar. Grado kan jag bara avskriva med en gång. De klämde som bara den på mig så helst inga on-ear. Även in-ear går bort eftersom jag får ont i öronen. Letar efter over-ear som är lite mobila. Det är inte lätt när kravet är mid hifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Tänker mest på drivningen. Om det orkar 25ohm. PSB finns också lite i tankarna. De har fått fin kritik även fast jag aldrig har hört märket. Fostex lurarna är lite i översta hyllan så de är mest bara ifall man kan prova och om de passar. Grado kan jag bara avskriva med en gång. De klämde som bara den på mig så helst inga on-ear. Även in-ear går bort eftersom jag får ont i öronen. Letar efter over-ear som är lite mobila. Det är inte lätt när kravet är mid hifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Är BT ett krav för dig? Eller går det bra med bara trådat?

Jag tänker på lurarna du har nämnt och vad ditt primära användningsområde är? Alla Beoplay lurarna har BT och lämpar sig väl för mobilt bruk. Fostex lurarna har enbart sladd. Om du har tänkt att framförallt ha dem för mobilt bruk så skulle jag rekommendera att du tittar efter en BT kompatibel lur. Min egen erfarenhet är att det är så mycket smidigare att slippa sladden när man är i farten.

Man kan ju behöva olika lurar för olika syften. De lurar jag har på mig i bilen är inte samma som jag använder framför datorn eller vid stereon.

Permalänk
Skrivet av Deepy:

Är BT ett krav för dig? Eller går det bra med bara trådat?

Jag tänker på lurarna du har nämnt och vad ditt primära användningsområde är? Alla Beoplay lurarna har BT och lämpar sig väl för mobilt bruk. Fostex lurarna har enbart sladd. Om du har tänkt att framförallt ha dem för mobilt bruk så skulle jag rekommendera att du tittar efter en BT kompatibel lur. Min egen erfarenhet är att det är så mycket smidigare att slippa sladden när man är i farten.

Man kan ju behöva olika lurar för olika syften. De lurar jag har på mig i bilen är inte samma som jag använder framför datorn eller vid stereon.

Hemma kör jag enbart högtalare i form utav KEF R serien. Funderar lite på trådlöst mest för smidigheten. Då skall det också fungera med bra kvalitet. ANC är inte det mest primära och vore bra om man kan slå av och använda som vanliga lurar med hyfsat bra isolation. Bose är jag inte heller intresserad utav även fast de är bekväma. Eftersom ljudet i dem är dåligt. Budget är flytande. Mellan 2-6k beroende på vad som finns tillgängligt. Beyers trådlösa variant utav amiron är lockande, däremot känns de lite för högt prissatta.

Tror jag skall försöka prova en utav de här så småningom så fort man får tid över
PSB M4U8 eller B&O Beoplay H9i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske kan sno tråden en gnutta här?
Jag är sugen på att köpa en Optoma NuForce uDAC5 till mina PXC550, några invändningar?

Vad är bra att veta för min del?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

@freddyfresh: Ptja, varför? Du har ju knappast ett par svårdrivna lurar. Och de har väl en inbyggd DAC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@freddyfresh: Ptja, varför? Du har ju knappast ett par svårdrivna lurar. Och de har väl en inbyggd DAC?

Jag var mest nyfiken på om t.ex. någon kört med dem eller om det finns bättre DAC exempelvis.
Är väldigt dålig på ljud.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Jag var mest nyfiken på om t.ex. någon kört med dem eller om det finns bättre DAC exempelvis.
Är väldigt dålig på ljud.

Jag tror inte att du kommer få ut något av att köpa en extern förstärkare/DAC till de lurarna, så spara dina pengar istället för att köpa något du kommer bli besviken på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag tror inte att du kommer få ut något av att köpa en extern förstärkare/DAC till de lurarna, så spara dina pengar istället för att köpa något du kommer bli besviken på.

En extern DAC och hörlursförstärkare är alltid vettigt att ha, blir alltid ett bättre ljud oavsett vilka hörlurar du har (speciellt med en bra DAC).
Sen finns det såklart hörlurar som får ut mer av det, absolut, så lägga pengar på en DAC och förstärkare till ett par hörlurar som inte får ut allt kanske är onödigt, men att säga att man inte får ut något av det är inte riktigt sant (edit* ser att du skrev "tror") (sen att man får ut olika mycket är en annan sak).

Men detta är min åsikt, man får såklart ha en annan åsikt

Permalänk
Medlem

Audeze har ju gett sig in i gaming-världen... Med sina nya trådlösa Audeze Mobius, planar magnetics:
https://www.headphone.com/collections/wireless/products/audez...

Webhallen verkar ta in dem:
https://www.webhallen.com/se/product/288869-Audeze-Mobius-Blu...

------

"The Mobius is perhaps the most ambitious product we have done. It is different than any other headphone in the market both in the feature set and sound quality."

Mer info här:
https://www.head-fi.org/threads/audeze-mobius-review-preview-...

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddyfresh:

Kanske kan sno tråden en gnutta här?
Jag är sugen på att köpa en Optoma NuForce uDAC5 till mina PXC550, några invändningar?

Vad är bra att veta för min del?

Eftersom det är et par trådlösa blåtandslurar du länkar till så sitter både dac och hörlursförstärkare inbyggt i luren, du behöver ansluta hörluren analogt med kabel för att kunna använda en valfri dac/förstärkare till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Använder hörlurarna primärt analogt, väldigt sällan genom bluetooth.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

En extern DAC och hörlursförstärkare är alltid vettigt att ha, blir alltid ett bättre ljud oavsett vilka hörlurar du har (speciellt med en bra DAC).
Sen finns det såklart hörlurar som får ut mer av det, absolut, så lägga pengar på en DAC och förstärkare till ett par hörlurar som inte får ut allt kanske är onödigt, men att säga att man inte får ut något av det är inte riktigt sant (edit* ser att du skrev "tror") (sen att man får ut olika mycket är en annan sak).

Men detta är min åsikt, man får såklart ha en annan åsikt

Håller inte med dig att det alltid är vettigt att ha en extern lösning, i många fall har t.ex. telefoner en fullgod DAC och hörlursförstärkare. T.ex. iPhone. Det kombinerat med ett par väldigt lättdrivna lurar skulle i alla fall få mig att hålla mig till att koppla in lurarna direkt om man nu inte kör via BT.

Skrivet av freddyfresh:

@mrqaffe: Använder hörlurarna primärt analogt, väldigt sällan genom bluetooth.

Kör du via telefonen eller dator? Hemma mest eller utanför hemmet? Kanske vettigare att köpa nya lurar i så fall om du ändå inte använder dem "som man ska"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kör du via telefonen eller dator? Hemma mest eller utanför hemmet? Kanske vettigare att köpa nya lurar i så fall om du ändå inte använder dem "som man ska"?

Jag läste en recension om de blåtandslurar jag har Sony WH-1000XM2. Där sa de att ljudet med sladd var sämre än när man använder bluetooth. Det eftersom lurarna blir passiva och den inbyggda förstärkaren som är anpassad för att ge så bra ljudbild som möjligt inte får jobba då. Jag har själv aldrig testat dem med sladd, jag kör mina Sennheiser då istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fulci:

Jag läste en recension om de blåtandslurar jag har Sony WH-1000XM2. Där sa de att ljudet med sladd var sämre än när man använder bluetooth. Det eftersom lurarna blir passiva och den inbyggda förstärkaren som är anpassad för att ge så bra ljudbild som möjligt inte får jobba då. Jag har själv aldrig testat dem med sladd, jag kör mina Sennheiser då istället.

Det finns väl inget som hindrar att man använder en bättre extern enhet och dsp och eq går att lösa om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl inget som hindrar att man använder en bättre extern enhet och dsp och eq går att lösa om man vill.

Visst kan man göra precis vad man vill med signalen som går in till lurarna. Men man ska inte förvänta sig att blåtandshörlurar är optimerade för ingång med sladd. Antar att recensenten inte lade ner något tid på att "förbättra" ljudet utan körde rakt.

Permalänk

Har en fråga: sitter just nu med ett asus strix raid dlx (https://www.asus.com/se/Sound-Cards/STRIX-RAID-DLX/), och använder mina Sennheiser GSP 500 till dem. Men får hem ett nytt moderkort snart: (asus rog maximus x hero https://www.inet.se/produkt/1900454/asus-rog-maximus-x-hero)

Så jag undrar om det kommer va nån skillnad om jag använder mina GSP 500 med ljudkort eller inte? Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker dessa ser lovande ut https://www.kickstarter.com/projects/verumaudio/verum-audioph...
Hann inte med early bird men kändes värt ändå med tanke på omdömet som de fått hittills från SBAF, Zeos mfl. Man har ju läst en hel del om kickstarters som gått åt skogen men får hoppas min första pledgade kommer gå som planerat.

Mätningar, omdömen m.m. går att läsa här: https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/verum...
Samt Zeos recension (som kanske inte säger så mycket, övertaggad som han är)

Visa signatur

Ryzen 5600X/32GB/1070/3*512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HlMSELF:

Audeze har ju gett sig in i gaming-världen... Med sina nya trådlösa Audeze Mobius, planar magnetics:
https://www.headphone.com/collections/wireless/products/audez...

Webhallen verkar ta in dem:
https://www.webhallen.com/se/product/288869-Audeze-Mobius-Blu...

------

"The Mobius is perhaps the most ambitious product we have done. It is different than any other headphone in the market both in the feature set and sound quality."

Mer info här:
https://www.head-fi.org/threads/audeze-mobius-review-preview-...

Det har skrivits lite om hörlurarna sedan tidigare här i tråden men det var ett tag sen hörlurarna var på tapeten. Audeze finansierade hörlurarna genom Indiegogo. Dessvärre har det uppstått en del komplikationer vilket har lett till förseningar. Tror att det var tänkt att hörlurarna skulle vara klara och skickas i slutet av juni. Perfekt, tänkte jag, för då jag hinner jag utnyttja dem under sommarjobbet. Ack så fel jag hade, men borde få dem inom en månad kan jag tycka

https://www.indiegogo.com/projects/mobius-immersive-cinematic...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Bra klipp på Hifitorget. HD800, Asus Essence III samt bättre ström- och hörlurskabel för 9500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Det har skrivits lite om hörlurarna sedan tidigare här i tråden men det var ett tag sen hörlurarna var på tapeten. Audeze finansierade hörlurarna genom Indiegogo. Dessvärre har det uppstått en del komplikationer vilket har lett till förseningar. Tror att det var tänkt att hörlurarna skulle vara klara och skickas i slutet av juni. Perfekt, tänkte jag, för då jag hinner jag utnyttja dem under sommarjobbet. Ack så fel jag hade, men borde få dem inom en månad kan jag tycka

https://www.indiegogo.com/projects/mobius-immersive-cinematic...

Folk har börjat få trackingnummer idag. Sverige verkar dock va lågprioriterat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Har nog skrivits om ett par gånger men vill också säga vad jag tycker. Fick chansen att jämföra Sennheiser HD 820, 800S och 650 idag. (jämförde med HD650 för att det är dessa jag själv har). Detta med en HDV 820 förstärkare.
Förkortar det snabbt.
Att gå från 650 till 800S var ett STORT steg. Men steget från 800S till 820 var helt sjukt, jag kunde inte sluta le när jag hade dessa om öronen. Vilket ljud. Lyssnar mycket på 2step och dubstep när jag har har lurar och testade med några låtar av Burial, hittade ljud som jag aldrig upplevt förut med mina 650. Hade jag haft ekonomin att köpa en förstärkare för 22000 kr, ett par hörlurar för 23000 kr så hade jag köpt mig ett par 820 direkt. Tyvärr sitter jag med mina 650 lurar och får vara nöjd med vad jag har

Jag har haft nöjet att lyssna på mina HD820 i 2 veckor nu, har en HDV 820 som driver dem som jag köpte till mina HD800S och jag håller med dig till fullo, de låter så otroligt bra på alla sätt, det enda jag möjligen kan klaga lite på är att de kan vara lite svåra att få att sitta tätt och bra, det problemet upplevde jag aldrig med mina HD800S.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Medlem

En av mina pads har börjat släppa/gå sönder på mina He400i, tips på nya? (mer bas skulle inte va fel men behövs ej).

Permalänk
Medlem
Skrivet av L¡MPAN:

En av mina pads har börjat släppa/gå sönder på mina He400i, tips på nya? (mer bas skulle inte va fel men behövs ej).

Dekoni Sheepskin pads. Tycker Dekoni håller bra kvalitet på sina grejer. De har en modell avsedd för Hifiman. De brukar komma på Massdrop då och då. Annars kollar du bara på amazon eller ebay.

Nu minns jag inte hur padsen fäster på he400i. Men om det inte är någon speciallösning så borde vanliga Brainwavz round också passa.

Vesper audio kan även sy ett par åt dig. Tror inte det blir alltför dyrt, så det kan vara värt att dra ett mejl till dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Deepy:

Det är bra ljud i Beoplay. Modellerna kan låta ganska olika sinsemellan, så det är bäst att provlyssna vilken av dem som har det ljud du söker. Jag har ägt H2 tidigare och den var riktigt bra för sin hörlurstyp och för priset. Jag gillade inte första versionen av H6, men v.2 ska ha ett annat ljud. Jag har även provlyssnat H7 och H8 som båda låter bra, där H7 är lite mer punchiga och spelar nära inpå örat medan H8 är mer neutrala med en större ljudbild.

Var och tittade lite i butik. Provade runt lite bara för att få en känsla utav komforten. De H9i satt inte bra på mig. PSB lurarna är mer on-ear än over-ear. Istället frågade jag om de kunde hjälpa mig att reparera lädret på mina KEF lurar. Kommer behålla KEF ett litet tag tills det dyker upp en version 2. Provade Focal monstret, fy fasiken de är sjukt stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Dekoni Sheepskin pads. Tycker Dekoni håller bra kvalitet på sina grejer. De har en modell avsedd för Hifiman. De brukar komma på Massdrop då och då. Annars kollar du bara på amazon eller ebay.

Nu minns jag inte hur padsen fäster på he400i. Men om det inte är någon speciallösning så borde vanliga Brainwavz round också passa.

Vesper audio kan även sy ett par åt dig. Tror inte det blir alltför dyrt, så det kan vara värt att dra ett mejl till dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanon, ska kika lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny_St:

Jag har haft nöjet att lyssna på mina HD820 i 2 veckor nu, har en HDV 820 som driver dem som jag köpte till mina HD800S och jag håller med dig till fullo, de låter så otroligt bra på alla sätt, det enda jag möjligen kan klaga lite på är att de kan vara lite svåra att få att sitta tätt och bra, det problemet upplevde jag aldrig med mina HD800S.

Ygpm

Fortfarande ingen tracking för mobius. Intresseföreningen antecknar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x