Installera och köpa Windows 7 nyckel

Permalänk
Medlem

Installera och köpa Windows 7 nyckel

Hej!

Behöver få tag på en Windows 7 nyckel som skall installeras på en äldre laptop. Har köpt en ny hårddisk då förra med Windows 10 installerat kraschade.

Tror anledningen till det var för alla Windows 10 uppdateringar och dylik, som den antagligen inte pallade med.

Undrar vart ni köper era nycklar? Eller finns det någon här som har någon liggandes? Det är som sagt en äldre dator så tanke på att köpa en "äkta" nyckel finns tyvärr inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik65:

Hej!

Behöver få tag på en Windows 7 nyckel som skall installeras på en äldre laptop. Har köpt en ny hårddisk då förra med Windows 10 installerat kraschade.

Tror anledningen till det var för alla Windows 10 uppdateringar och dylik, som den antagligen inte pallade med.

Undrar vart ni köper era nycklar? Eller finns det någon här som har någon liggandes? Det är som sagt en äldre dator så tanke på att köpa en "äkta" nyckel finns tyvärr inte.

Du har haft Windows 10 säger du. Har du haft ett konto som du aktiverade det på? I så fall räcker det med att installera Windows 10 från en usb sticka eller cd-skiva och logga in som vanligt med ditt Windows live konto (aktiveras automatiskt när du logga in på din outlook mail)

Permalänk
Medlem

@anon186265: Skapade inget konto tyvärr. Datorn är helt död för närvarande, går endast att logga in som gäst några få gånger som jag försökt. I de övriga försök låser/fryser skärmen eller bara snurrar i Windows starten och kan stå så i timmar.

Tror och hoppas nästan på att det är hårddisken som kraschat, men behöver i så fall en Windows nyckel innan man kan se om så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Du har haft Windows 10 säger du. Har du haft ett konto som du aktiverade det på? I så fall räcker det med att installera Windows 10 från en usb sticka eller cd-skiva och logga in som vanligt med ditt Windows live konto (aktiveras automatiskt när du logga in på din outlook mail)

Det där stämmer MEN kan missförstås om man inte vet resten.

Microsoft kommer ihåg om datorn haft Win 10 aktiverad nästa gång den kopplas upp mot internet. JA, det gäller också om datorn bara haft lokalt konto och man bytt disk när gamla disken dog. Jag har testat flera gånger.

Skillnaden är att med internet konto har man möjlighet att flytta nyckeln till en annan dator. Vi vet dock inte om det finns någon gräns för antal gånger om det är OEM nyckel. Vi vet att de ändrat och varit mer generösa jämfört med äldre Windows. Om man bara vill använda lokalt konto på en viss dator så går det ändå att koppla nyckeln till ett internet konto.

https://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-aft...

Skrivet av Erik65:

@anon186265: Skapade inget konto tyvärr. Datorn är helt död för närvarande, går endast att logga in som gäst några få gånger som jag försökt. I de övriga försök låser/fryser skärmen eller bara snurrar i Windows starten och kan stå så i timmar.

Tror och hoppas nästan på att det är hårddisken som kraschat, men behöver i så fall en Windows nyckel innan man kan se om så är fallet.

Berätta EXAKT vad som händer, hur långt du kommer när du försöker starta datorn och vad du gjort.

Går det att logga in som gäst så är datorn INTE död. Om det är med gamla disken som du kommer så långt så är gamla disken INTE död. Behöver bara starta datorn från Win DVD/USB för att kunna installera om.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Verktyget laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du använder för att installera Win 10 på gamla laptopen.

Edit:
Gällande din fråga om Win 7 nyckel så borde det finnas en klisterlapp på din gamla laptop om den kom med Win 7. Den behövs bara om man vill börja använda Win 7 på den.

Permalänk
Medlem

Starta i felsäkert läge, kolla eventloggar, en bra början.
Visst kan det vara en dålig disk men det finns en uppsjö av andra anledningar till att din dator knasar.

Permalänk
Inaktiv

@panpo98:

Se där ja. Tack då vet jag

Permalänk
Medlem

Om du har uppgraderat till windows 10 så har datorn en sk. digital entitelment. Mao MS har datorns unika ID sparat i sin databas.

Ladda ner Windows media creation tool och skapa ny media och installera om helt rent, ange ingen produkt id den kommer aktiveras vid internetanslutning.

Du har givetvis kvar windows 7 OEM licensen datorn kom med, men då måste du nog beställa recovery media från datortillverkaren. Finns andra sätt, men det kan jag inte dela med mig av här då det är borderline piratkopiering.

Permalänk
Medlem

I och med att jag hade en känsla att hårddisken på något sätt hade hängt sig och viljan att samarbeta fanns knappast på datorn. Så efter era tankar och svar, tillsammans med mina har jag grubblat och gjort ett par saker som löste hela "problemet".

Jag hade inget speciellt på datorn som behövde sparas kände jag, det var mest som sagt en bruksdator för streaming och liknande små processer. Därav så laddade jag först ner Windows på en usb-sticka, ersatte sedan den gamla disken rakt av med en ny på datorn. När jag väl hade satt i nya hårddisken och installerat Windows fungerade allt, perfekt och smidigt.

Behövde inte heller en ny Windows nyckel då "rätta mig om jag har fel" moderkortet känner av att Windows har installerats förut och då sparas nyckeln även vid hårddiskbyte?

Tycker det är riktigt skönt att det tillslut blev liv på den gamla datorn som förut bara samlade damm. Men som nu kan göra nytta med nöje istället! (: