SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Fortfarande så diskuteras inte E-Voting hand i hand ifall Parti XX är dåligt pga Person A tycker motsatsen emot B?
Helt oirrelevant detta också
Lätt:
Skit i att prata om våra partier eller göra reklam om dem och strunta HELT i att få ut DIN ÅSIKT om politik så är det löst.

Ditt argument hade funkat om det inte handlade i grund och botten om människor. Människor med åsikter. Människor på internet, med åsikter.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv

Tack för givande feed-back!

Nu "nattar" vi denna tråden för dagen/kvällen, och så fundera vi alla kring frågeställningen som sådan.

**låst**

I morgon bittti väcker vi tråden igen med nya skarpa argument. Väl mött då!

//Mod

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd öppnad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

@crew seven: Samhället sträcker sig tyvärr över fler än ett nätverk, dessutom direkt destruktivt att stänga in sig i en bubbla och lotsas att allt är frid och fröjd. Detta beteende har oönskade effekter i det långa loppet, på den stora samhällsnivån.

@Kenneth: Oansvarigt att stå på trottoaren och bevittna ett samhälle som kollapsar utan att ingripa!

Cirka noll grafikkort hade lanserats om det inte vore för politiken!!

Såhär; Politik är jätteviktigt, det är liksom hjärtat i samhället... Men vad politiken ofta saknar är personer med bred insikt i ett särskilt område.. Vi sitter här och klagar på kopieringsavgiften och grejer.. Tills vi blir nedtystade för att moderatorer anser att diskussionen 'spårar ur'. Hur vore det om vi istället fick verktygen till att påverka? Bra förslag diskuteras fram!! Just det, politiker googlar också när kunskapen brister! Vad vore bättre än om de kunde hämta information från och inspireras av en politisk diskussion på Sweclockers bland nördar som vet vad de talar om?

Även om jag inte delar din uppfattning så är du den första vettiga av motsatt åsikt som framför vettiga synpunkter i tråden. Kudos!

Permalänk

Som många redan är inne på så behöver vi bli bättre på hur man bör diskutera politik.

Tydligt exempel på varför det inte fungerar här är näthat. Vilket är en skam att forumet består utav en del sådana människor.

Man kan tydligt dra liknelser att personer på online-spel som sitter och skriker, skriver och helt enkelt inte kan uppföra sig är de som också förstör den politiska debatt som faktiskt hade fungerat rent hypotetiskt på en sida som denna.

När vi då tar bort möjligheten att debattera politik så ACCEPTERAR vi dåligt beteende. Detta leder till att folk tror att de får göra "va fan som helst".

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av FlytPojken:

Som många redan är inne på så behöver vi bli bättre på hur man bör diskutera politik.

Tydligt exempel på varför det inte fungerar här är näthat. Vilket är en skam att forumet består utav en del sådana människor.

Man kan tydligt dra liknelser att personer på online-spel som sitter och skriker, skriver och helt enkelt inte kan uppföra sig är de som också förstör den politiska debatt som faktiskt hade fungerat rent hypotetiskt på en sida som denna.

Det ligger definitivt något i det du säger, det är tyvärr så att många inte kan diskutera vissa ämnen.

Skrivet av FlytPojken:

När vi då tar bort möjligheten att debattera politik så ACCEPTERAR vi dåligt beteende. Detta leder till att folk tror att de får göra "va fan som helst".

Här håller jag inte med dig riktigt. Jag förstår hur du menar men att ta avstånd från det är väl knappast att acceptera det, känns mer som tvärt om?
Det är svårt att utbilda i runda slängar 100k användare i hur man diskuterar politik för att kunna behålla den diskussionsmöjligheten om ett ämne som inte är direkt relaterat till SweClockers huvudämne. Det är inte helt hållbart, tyvärr

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast nu missar du nog poängen här. Syftet med tydliga regler är att man ska veta vad som är och inte är tillåtet så långt det är möjligt INNAN man postar för att det ska slippa modereras.

Ursäkta, jag skrev för snabbt. Orkar ofta inte utveckla på mobil, så det blir lite för förenklade resonemang ibland.

Det får gärna finnas tydliga regler. Tror dock att det blir svårt att reglera allt om inte swec ska ha en jobbigt lång regelbok. Då kommer vaga regler in i bilden som typ säger "shitposting is not allowed" där moderatorernas godtycke gäller.

jag tycker personligen att de kan vara frikostiga med temporära låsningar av konton och dylikt utifrån §1.6. Det får man stå ut med som medlem anser jag och lära sig var gränsen går på swec. Permabanning är betydligt tuffare och bör kräva mer, men då det är gratis att registrera en ny användare är ju inte ens det särskilt kännbart.

Jag känner mig på sätt och vis som en grinig gammal gubbe ibland när jag vill ha lite mer ordning och reda här. Tycker personligen att moderatorerna är alldeles för snälla. Resultatet blir att gaphalsarna som skriver provocerande får för mycket utrymme och de intressanta teknikrelaterade inläggen av de mer kunniga personerna dränks.

För övrigt är det jobbigt att skriva på mobil och mycket i mitt inlägg har inget med ditt inlägg att göra egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Det ligger definitivt något i det du säger, det är tyvärr så att många inte kan diskutera vissa ämnen.

Här håller jag inte med dig riktigt. Jag förstår hur du menar men att ta avstånd från det är väl knappast att acceptera det, känns mer som tvärt om?
Det är svårt att utbilda i runda slängar 100k användare i hur man diskuterar politik för att kunna behålla den diskussionsmöjligheten om ett ämne som inte är direkt relaterat till SweClockers huvudämne. Det är inte helt hållbart, tyvärr

Att ta avstånd(din uppfattning) innebär att man antar att personen mitt emot förstår att det är fel. I bästa fall får du en reaktionen att personen mitt emot ändrar sitt beteende. Men idag händer inte det och istället ökar en tolerans och acceptans.

Jag förstår också varför ni gör på detta sätt. Men orsaken till varför är på grund av folks beteende och egentligen inte att "relaterat till SweClockers". Visst, det ena utesluter inte det andra men JAG har iallafall den känslan och tycker därför att det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

När vi då tar bort möjligheten att debattera politik så ACCEPTERAR vi dåligt beteende. Detta leder till att folk tror att de får göra "va fan som helst".

Precis som ovanstående person håller jag inte med om detta. Tycker att det är ett tydligt, icke-accepterande, ställningstagande: Bete dig hyfsat, eller dra härifrån.

Precis som andra (och swec) skrivit tidigare så är kontext av högsta betydelse. Om nyheten är om något politiskt så kan politik diskuteras sansat och fokuserat på sakinnehållet.

(Att tex min mor och bror inte diskuterar politik med varandra beror inte på att de accepterar något alls, utan deras diametralt olika åsikter gör att de inte kommer någon vart alls. Det blir helt enkelt dålig stämning och det finns ingen anledning att prata om det då syftet med att ses inte är att diskutera politik.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter jag hade skrivit mitt inlägg och svarat på ett annat så lade jag märke till att 99 bjuder in riksdagspartierna för en pratstund om deras politik kring teknologi. Att det är okej med politiska diskussioner som är relaterade till teknologi är föga relevant när det är valår och något som jag tror extremt få kommer ha i åtanke när den gemene Svensken ska lägga sin röst den 9:e September oavsett dennes politiska åsikter. Och oavsett om man är medlem på Sweclockers.com eller inte.

Vad är Geeks motiv till det här annat än att ni har en egen agenda?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Såg att ni tog ner eran intervju med centern också, gulligt :3

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Efter jag hade skrivit mitt inlägg och svarat på ett annat så lade jag märke till att 99 bjuder in riksdagspartierna för en pratstund om deras politik kring teknologi. Att det är okej med politiska diskussioner som är relaterade till teknologi är föga relevant när det är valår och något som jag tror extremt få kommer ha i åtanke när den gemene Svensken ska lägga sin röst den 9:e September oavsett dennes politiska åsikter. Och oavsett om man är medlem på Sweclockers.com eller inte.

Vad är Geeks motiv till det här annat än att ni har en egen agenda?

Den pratstunden hamnade på sweclockers först men var inte uppskattad av de flesta som kommenterade och försvann. Det är nog den största anledningen till att den här nyheten finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi vill ha hit datornördar, folk som stannar upp när ett nytt och smaskigt grafikkort lanseras.

Vänta nu... anser du att jag är en datornörd eller är jag inte välkommen?

Vill bara veta hur jag ska förhålla mig till vilken sida av myntet jag är på

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Solaris: Det handlar inte på något sätt om att vi ska ha någon slags agenda, vi ville belysa frågor relaterade till teknik och dator/tv-spel som inte får något utrymme när valkampanjerna drar igång. SweClockers är en sajt som belyser teknik och spel och därför är det bara naturligt att vi tar upp den sidan av politiken under ett valår. Intervjuerna har publicerats på 99 eftersom medlemmarna där inte har lika svårt att hålla sig till ämnet i fråga, men även där har kommentarer fått modereras. Vi hoppas att intervjuerna ska kunna publiceras även på SweC med diskussion om frågorna som tas upp i intervjuerna, det är det enda målet eller "agendan" vi haft med dessa intervjuer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

För en sekund lästa jag: "redaktionen och moderaterna" hade vart ett Kul avslut😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Precis som ovanstående person håller jag inte med om detta. Tycker att det är ett tydligt, icke-accepterande, ställningstagande: Bete dig hyfsat, eller dra härifrån.

Precis som andra (och swec) skrivit tidigare så är kontext av högsta betydelse. Om nyheten är om något politiskt så kan politik diskuteras sansat och fokuserat på sakinnehållet.

(Att tex min mor och bror inte diskuterar politik med varandra beror inte på att de accepterar något alls, utan deras diametralt olika åsikter gör att de inte kommer någon vart alls. Det blir helt enkelt dålig stämning och det finns ingen anledning att prata om det då syftet med att ses inte är att diskutera politik.)

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du mitt inlägg som hamnade precis ovanför ditt?

Självklart var det en förenkling men utan att gå in för detaljerat så tycker jag enligt mina erfarenheter av personer att det blir på det sättet.

Vill du ha exempel på vad jag relaterar till är ett miljön i klassrummen. Om eleverna kan uppföra sig blir kvalitén på undervisningen mycket bättre. Om eleverna inte kan måste lärarna anpassa undervisningen.

Jag tycker inte att Swec ska anpassa sig. Om folk kan uppföra sig så hade nivån på alla diskussioner varit bättre, inklusive politiska ämne. Tar man bort möjligheten så anpassar man sig vilket jag drog en snabb slutsats att man då "tolererar" och "accepterar" detta dåliga beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Solaris: Det handlar inte på något sätt om att vi ska ha någon slags agenda, vi ville belysa frågor relaterade till teknik och dator/tv-spel som inte får något utrymme när valkampanjerna drar igång. SweClockers är en sajt som belyser teknik och spel och därför är det bara naturligt att vi tar upp den sidan av politiken under ett valår. Intervjuerna har publicerats på 99 eftersom medlemmarna där inte har lika svårt att hålla sig till ämnet i fråga, men även där har kommentarer fått modereras. Vi hoppas att intervjuerna ska kunna publiceras även på SweC med diskussion om frågorna som tas upp i intervjuerna, det är det enda målet eller "agendan" vi haft med dessa intervjuer.

Inser ni inte själva att det har aldrig varit en bra idé att prata politik samtidigt som ni vill att andra ska låta bli? Om själva avsikten med det här spektakelet är att uppmana era medlemmar och läsare att gå och rösta så gör det istället för att försöka sälja politik som "teknik". Det lämnar en dålig eftersmak och det kommer bara sluta med att man har svårt att ta Geeks som ett seriöst företag som inte är politiskt bundet eller som inte har en dold agenda.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Dåligt beslut!

Förstår ni inte att det politiska systemet hänger samman? Man kan inte föra en IT-relaterad politik utan att ta hänsyn till skatter och annat som gör det hela möjligt... Det är ungefär som att odla tomater utan vare sig solenergi, jord eller vatten... Direkt verklighetsfrånvänt. Snälla, gör samhället en tjänst och tänk om. Vad gör ett lite hätskare debattklimat egentligen? Det är väl ingen förskola vi befinner oss på? Är det så jävla farligt?

Vad sägs om en ny forumdel tillägnad politik!? Ni lockar fler besökare till sidan... Och de som tycker politik är ett jobbigt ämne kan låta bli att titta in.

Fast flera av oss vill komma hit för avkoppling och utöva vårt intresse.

Inte rädda värden med IT politik genom att trycka åsikter i halsen på andra eller "se politiken" i varenda sakfråga.

Jag tycker ibland att det blir lite tröttsamt att behöva scrolla igenom allt politik-brus för att komma till det roliga.

Ett välkommet ställningstagande från redaktionen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är betydligt bättre att ge varningar och stänga av folk som inte kan hålla en sansad debatt. Ha sedan en räknare på antalet avstängda och anledningen så folk kan se att ni gör något åt regelbrott. Ingen märker av borttagna kommentarer. Bara onödigt att låsa trådar som faktiskt bidrar med diskussion bara för att de är politiskt riktade. Om man inte gillar dessa trådar kan man ju börja med att inte gå in i dem och läsa. Är inte svårare än så.

Tycker det är viktigt att främja yttrandefriheten, speciellt nu när våran stat tar steg för att begränsa den och dessutom planerar att ignorera/blocka folkvalda partier i riksdagen endast för att de inte håller med varandra. Att ett ämne är kontroversiellt kan givetvis leda till att diskussioner spårar ur, men som sagt, ge en varning och sedan en avstängning om folk inte kan debattera på en mogen nivå.

Det är viktigt att snacka om saker. SweC är trots allt ett av de större svenska forumen på nätet. Det känns därmed fördelaktigt om man kan snacka med andra om ämnen såsom politik. De enda som gynnas av att det inte diskuteras är våra politiker, för det innebär att de får röster av folk som inte vet vad de röstar på. Är bättre att få ut alla åsikter och fakta så att folk kan göra vettiga val. Det är svårt att göra detta om debatt inte uppmuntras.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, det är ingen som har förbjudit folk att diskutera politik, folks rätt att diskutera politik kvarstår och det finns andra forum där alla kan fritt diskutera politik.
Gör det bara inte här på Sweclockers där majoriteten verkar inte gilla det, varför är det så svårt att acceptera?
De flesta av oss som är här är inte det pga politik utan för att vi är teknikintresserade.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag har inget större problem med att man inte vill tillåta politiska diskussioner här, det är fullt upp till Swec att bestämma.

Dock är det det konstiga hanterandet av trådar som spårat ur som skapat min irritation.
Att låsa trådar i förebyggande syfte för att det är ett "kontroversiellt ämne" är fånigt, tillåt vissa ämnen eller inte men lås inte trådar endast pga. att dem kanske kommer gå överstyr.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jättetråkigt. Brukar vara kul att ta del av andra sweclockares åsikter. Perfekt toalettläsning.
Jag kan förstå att moderatorerna inte vill ansvara för att hålla ordningen i politiska trådar då det blir en massa jobb.
Att andra användare tycker det här är något bra, är bara konstigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Läste du mitt inlägg som hamnade precis ovanför ditt?

Självklart var det en förenkling men utan att gå in för detaljerat så tycker jag enligt mina erfarenheter av personer att det blir på det sättet.

Vill du ha exempel på vad jag relaterar till är ett miljön i klassrummen. Om eleverna kan uppföra sig blir kvalitén på undervisningen mycket bättre. Om eleverna inte kan måste lärarna anpassa undervisningen.

Jag tycker inte att Swec ska anpassa sig. Om folk kan uppföra sig så hade nivån på alla diskussioner varit bättre, inklusive politiska ämne. Tar man bort möjligheten så anpassar man sig vilket jag drog en snabb slutsats att man då "tolererar" och "accepterar" detta dåliga beteende.

Ah, nu förstår jag vad du menar (tror jag). Du menar att sweclockers undvikande av politik är att anpassa sig, inte att de är hårda mot de personer som inte kan uppföra sig. Eller har jag missförstått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av crew seven:

Blir ju bara pajkastning som nu till exempel kan man inte hålla detta på Flashback?

Vi som postar här mycket har ju SweClockers som huvudforum o man.har ju en viss relation till de som vistas härinne. Då är det ingen lösning att gå till ett helt annat forum. Jag känner iaf ingen samhörighet med dem på Flashback.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Inser ni inte själva att det har aldrig varit en bra idé att prata politik samtidigt som ni vill att andra ska låta bli? Om själva avsikten med det här spektakelet är att uppmana era medlemmar och läsare att gå och rösta så gör det istället för att försöka sälja politik som "teknik". Det lämnar en dålig eftersmak och det kommer bara sluta med att man har svårt att ta Geeks som ett seriöst företag som inte är politiskt bundet eller som inte har en dold agenda.

Deras agenda är ju helt öppen, eller? Fråga partierna hur de ser på olika frågor som (dator)nördar tycker är viktigt/intressant. Så att vi kan få reda på partiernas tankar kring detta, även om det förstås blir tillrättalagda svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Det är betydligt bättre att ge varningar och stänga av folk som inte kan hålla en sansad debatt. Ha sedan en räknare på antalet avstängda och anledningen så folk kan se att ni gör något åt regelbrott. Ingen märker av borttagna kommentarer. Bara onödigt att låsa trådar som faktiskt bidrar med diskussion bara för att de är politiskt riktade. Om man inte gillar dessa trådar kan man ju börja med att inte gå in i dem och läsa. Är inte svårare än så.

Fast det är inte så enkelt. Många trådar som inte har något med politik att göra styrs in på det av vissa. Då måste man ändå gå igenom 30 inlägg som är helt meningslösa för produkten som har lanserats innan man kommer till de bra inläggen.

Sen håller jag med om att det vore bra att se en historik över vad som leder till avstängning. Det ger större tydlighet vad som är acceptabelt och inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag tycker det är jättetråkigt. Brukar vara kul att ta del av andra sweclockares åsikter. Perfekt toalettläsning.
Jag kan förstå att moderatorerna inte vill ansvara för att hålla ordningen i politiska trådar då det blir en massa jobb.
Att andra användare tycker det här är något bra, är bara konstigt.

Jag tycker det är extremt kul att förstå hur någon annan tänker kring politiska frågor, men diskussionerna här är oftast:
1. Som ett gäng med lösryckta tweets, dvs förenklade och känslosamma.
2. En minoritet följer upp svaren de får, så det blir monologer och inte dialoger.
3. Så spretiga att de knappt har något med det som trådskaparen/nyheten tar upp.

Jag lär mig med andra ord mycket sällan något nytt och det är bara tråkigt att läsa då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Underbart. Var faktiskt nära på att avsluta mitt abonnemang här pga att nivån på allt har sjunkit så mycket. Har själv gett mig in i leken då och då dock.

Tack för att ni styr upp saker!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag tycker det är extremt kul att förstå hur någon annan tänker kring politiska frågor, men diskussionerna här är oftast:
1. Som ett gäng med lösryckta tweets, dvs förenklade och känslosamma.
2. En minoritet följer upp svaren de får, så det blir monologer och inte dialoger.
3. Så spretiga att de knappt har något med det som trådskaparen/nyheten tar upp.

Jag lär mig med andra ord mycket sällan något nytt och det är bara tråkigt att läsa då.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar låta bli att läsa trådar som jag vet att jag tycker är tråkiga.

"Det här tycker jag är ganska tråkigt så det borde vara förbjudet för alla"
I min värld är det ganska sjukt att tänka så.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Deras agenda är ju helt öppen, eller? Fråga partierna hur de ser på olika frågor som (dator)nördar tycker är viktigt/intressant. Så att vi kan få reda på partiernas tankar kring detta, även om det förstås blir tillrättalagda svar.

Jag tror inte att något riksdagsparti bryr sig särskilt mycket om vad nördar är intresserade av eller att de har våra intressen i åtanke när de filar på något som de ska gå till val med. Så hitills, så känns det här mer som ett spel för gallerierna.

Att detta initiativ om att ta upp politik som är samtidigt relaterade till teknologi är som att försöka ösa vatten ur en läckande båt med en sil, te.x. ren och billig energi vilket är både en teknikfråga och en miljöfråga. Hur föreslår du att man ska kunna separera på dem?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.