Orimliga priser på bostadsrätter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

För att det är svårare att få en byggaktör att ta på sig ett sånt jobb.

Det betyder att istället för att direkt få 10-20% av alla utgifter betalda genom förskottsbetalning/handpenning av bostadsrätt, ha ekonomin att ligga ute med alla kostnader för husbygget i en jäkla massa år..

Visst hade det varit bra med mer hyresrätter men om det skulle vara lönsamt att bygga hade troligtvis staten behövt gå in med bidrag/skattelättnader till byggbolagen och därmed hade det kostat mer för alla skattebetalare eller annat som inte blir bekostat.

Har inga siffror som bekräftar detta bara hört av kollegor.

Eh...det där gör redan staten.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med facket och vilka löner de rekommenderar, jag har bara kikat på de lönerna vi har här och vad studiekamrater har fått när de har gått ut. En vanlig datakniker, utan civil, brukar landa på mellan 30-32 i månaden, men skulle säga att ligger närmre 32 än 30 i snitt. Civilare brukar landa typ 32-35, men brukar också växa snabbare.

Sen har jag bara mina studiekretsar som referenser, men jag har aldrig hört att någon skulle ha blivit erbjuden mindre än 30 i månaden, civil eller inte.

Vad skulle du säga att ingångslöner ligger på? Jag menar, jag har inte en enda sjuksköterska här i Sundsvall med ingångslön på lägre än 28000 kronor i månaden. Jag går ju inte in som civilingenjör och tar en lägre lön än sjuksköterskor. (Absolut inget illa med dem - men det är så lönerna ser ut.)

Edit; Inte en enda sjuksköterska är att ta i, men de 4-5 jag känner.

Kan väl vara för att majoriteten inte vill jobba i Sundsvall. Varför skulle företag i Göteborg/Stockholm då ge högre lön till en civilare från Sundsvall när de redan har KTH och Chalmers ingenjörer som tävlar om jobben?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Kan ju vara så att jag får skev uppfattning. Sundsvall har mycket IT-startups, privat, och det betalar kanske lite bättre då. Jag har en kamrat som precis blev klar som civil inom elektronik. Började på Volvo. Gick in med över 30, (vet inte om jag får skriva exakta löner, avtal och sånt?). Så visst går det.

Jag hade 28 i lön som IT-konsult när jag sommarjobbade förra sommaren. Jag kanske har skev uppfattning men då löneförhandlade jag inte ens. Det kanske blir en chock när jag pluggat i 5 år och tjänar lika mycket som när jag sommarjobbade.

Risken är nog så tyvärr. Jag kan ha fel, men att räkna med runt 35 som nyexaminerad låter väldigt högt, iaf i Gbg. Runt eller lite över 30 skulle jag säga är mer realistiskt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Kan väl vara för att majoriteten inte vill jobba i Sundsvall. Varför skulle företag i Göteborg/Stockholm då ge högre lön till en civilare från Sundsvall när de redan har KTH och Chalmers ingenjörer som tävlar om jobben?

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kan det vara så att folk inte vill jobba i Sundsvall, jag vill ju inte stanna här efter studierna men att det skulle vara det som drar upp lönen så mycket har jag svårt att tro. Rent generellt har man mer betalt i större städer. Vi har en otrolig brist på ingenjörer. Det är ingen större tävling om jobben för tillfället.

Edit: Dubbelkollade med skolan. Ungefär 50% har jobb innan de är färdiga med studierna.

Skrivet av Json_81:

Risken är nog så tyvärr. Jag kan ha fel, men att räkna med runt 35 som nyexaminerad låter väldigt högt, iaf i Gbg. Runt eller lite över 30 skulle jag säga är mer realistiskt.

Ja, 35 är aboslut högt och jag har aldrig menat att det inte ska vara det. Men siktar man på 35 och landar på 32 så tror jag det är ganska bra. Jag kan ju bara dra slutsatser från min egna erfarenhet.

Pratade lite med 2 kompisar från Göteborg, båda har läst civil. Ena i Umeå och andra i Karlstad. Den ena gick in på 32300 kronor och den andra gick på 33700 kronor. Industriell ekonomi på den första och datateknik på den andra. Båda jobbar i Göteborg.

Återigen väldigt litet urval, men jag personligen är inte orolig för att landa under 32.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Visst kan det vara så att folk inte vill jobba i Sundsvall, jag vill ju inte stanna här efter studierna men att det skulle vara det som drar upp lönen så mycket har jag svårt att tro. Rent generellt har man mer betalt i större städer. Vi har en otrolig brist på ingenjörer. Det är ingen större tävling om jobben för tillfället.

Edit: Dubbelkollade med skolan. Ungefär 50% har jobb innan de är färdiga med studierna.

Ja, 35 är aboslut högt och jag har aldrig menat att det inte ska vara det. Men siktar man på 35 och landar på 32 så tror jag det är ganska bra. Jag kan ju bara dra slutsatser från min egna erfarenhet.

Pratade lite med 2 kompisar från Göteborg, båda har läst civil. Ena i Umeå och andra i Karlstad. Den ena gick in på 32300 kronor och den andra gick på 33700 kronor. Industriell ekonomi på den första och datateknik på den andra. Båda jobbar i Göteborg.

Återigen väldigt litet urval, men jag personligen är inte orolig för att landa under 32.

[sarkasm]

Varför skulle man vara orolig för det?
Det går att leva även på 30 ;-). Visst det räcker bara till boende, mat, transport, nöje, övrigt, resor och ett sparande på 15000/månad, men det går att överleva om man ger sig hän ;-).

[./sarkasm]
EDIT: Förtydligade sarkasmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Visst kan det vara så att folk inte vill jobba i Sundsvall, jag vill ju inte stanna här efter studierna men att det skulle vara det som drar upp lönen så mycket har jag svårt att tro. Rent generellt har man mer betalt i större städer. Vi har en otrolig brist på ingenjörer. Det är ingen större tävling om jobben för tillfället.

Edit: Dubbelkollade med skolan. Ungefär 50% har jobb innan de är färdiga med studierna.

Ja, 35 är aboslut högt och jag har aldrig menat att det inte ska vara det. Men siktar man på 35 och landar på 32 så tror jag det är ganska bra. Jag kan ju bara dra slutsatser från min egna erfarenhet.

Pratade lite med 2 kompisar från Göteborg, båda har läst civil. Ena i Umeå och andra i Karlstad. Den ena gick in på 32300 kronor och den andra gick på 33700 kronor. Industriell ekonomi på den första och datateknik på den andra. Båda jobbar i Göteborg.

Återigen väldigt litet urval, men jag personligen är inte orolig för att landa under 32.

Jag utgår ifrån min egna examen från KTH och hur rekrytering sker i "spännande" företag. Drömjobbet kan erbjuda lägre ingångslön(säg 30k) då det är stor konkurrens om de jobben. Dessa jobb finns i Stockholm och andra större städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Varför skulle man vara orolig för det?
Det går att leva även på 30 ;-). Visst det räcker bara till boende, mat, transport, nöje, övrigt, resor och ett sparande på 15000/månad, men det går att överleva om man ger sig hän ;-).

Haha, ja, det är klart att det går att överleva. Jag hade tidigare 10 000 kronor i månaden och en hyra på nästan 5000 kronor med el.

Jag menar bara att man får sikta högt, då tror jag inte det ska vara några större problem att få lönen man vill ha och även om man inte får det så ska det inte vara några problem att klätta snabbt - annars gör man ett dåligt jobb och förtjänar antagligen inte en högre lön.

Tråden handlade ju om bostadsmarknanden och min grundkommentar var att om man är två personer med relativt hög inkomst så är det lättare att få ett lån beviljat. Hela snacket om vart man ska landa är, även ifall den är väldigt intressant, lite off-topic.

Är det något jag har märkt efter att ha jobbat, (jobbat varje sommar sen jag började plugga + har jobb vid sidan av studierna), är att man kan få upp lönen mer än vad man tror. Gör man ett bra jobb och kan motivera det så landar man nästan alltid på mer än om man "bara går in" och tar det dem erbjuder.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@Abbs: Ja, absolut, och det skrev jag ju. Självklart kan man gå in med lägre lön om det är ett jobb du verkligen vill ha. Men då får du ju något annat för det. Spännande arbetsplats, unika möjligheter och så vidare. Jag har haft turen att bygga ett bra kontaktnät under studierna och har, förhoppningsvis, ganska spännande möjligheter den vägen.

Jag gick med på en lägre lön i sommar men på en arbetsplats jag trivs på. Får typ gratis käk dessutom så förlåsten i rå inkomst är värt det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ja, 35 är aboslut högt och jag har aldrig menat att det inte ska vara det. Men siktar man på 35 och landar på 32 så tror jag det är ganska bra. Jag kan ju bara dra slutsatser från min egna erfarenhet.

Pratade lite med 2 kompisar från Göteborg, båda har läst civil. Ena i Umeå och andra i Karlstad. Den ena gick in på 32300 kronor och den andra gick på 33700 kronor. Industriell ekonomi på den första och datateknik på den andra. Båda jobbar i Göteborg.

Återigen väldigt litet urval, men jag personligen är inte orolig för att landa under 32.

Det låter rimligare. Man kan tycka att 35 och 32-33 inte är så stora skillnader men det är tufft som ingång. IndEk ligger i regel högre med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det låter rimligare. Man kan tycka att 35 och 32-33 inte är så stora skillnader men det är tufft som ingång. IndEk ligger i regel högre med.

Jag tycker snarare att indek är mer varierat i lön. (Åter igen i mitt lilla urval av studenter.) Duktiga indekare som är drivna kan gå svinhögt medans ”vanliga” kan ha ganska medioker lön. Snittet blir säkert ganska högt. Data verkar generellt ha mer stabila löner över fältet.

Kan ju vara hur fel som helst men det är uppfattningen jag fått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Ditt argument håller inte. Arbetsgivaren kan inte veta hur produktiv du kommer vara. Tar lätt ett år eller mera innan man kan säga det med säkerhet.

Handlar nog mera om man är duktig förhandlare eller inte.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tycker snarare att indek är mer varierat i lön. (Åter igen i mitt lilla urval av studenter.) Duktiga indekare som är drivna kan gå svinhögt medans ”vanliga” kan ha ganska medioker lön. Snittet blir säkert ganska högt. Data verkar generellt ha mer stabila löner över fältet.

Kan ju vara hur fel som helst men det är uppfattningen jag fått.

Skickades från m.sweclockers.com

Erfarenhet från verkligheten, IndEk är sällan de skarpaste indianerna i kanoten
Men som du säger, med lite slipad tunga kommer de högt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

@marcusOCZ:

Ja? Amorterar man 2% av sitt lån om året, i 50 år så är man skuldfri. Jag tog 2% eftersom det, sist jag kollade, var minimum nivån enligt amorteringskravet som trädde i kraft. Jag kanske formulerade mig konstigt, hade inte fått någon morgonkaffe än.

Betalar du 2% varje år av ditt lån i amortering så går det en del snabbare än 50 år i detta fall.

Edit: Ser att du kanske tänkte annorlunda trots allt. Ber om ursäkt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@MuLLvaD3n: Ditt argument håller inte. Arbetsgivaren kan inte veta hur produktiv du kommer vara. Tar lätt ett år eller mera innan man kan säga det med säkerhet.

Handlar nog mera om man är duktig förhandlare eller inte.

Ja, jag har aldrig skrivit något annat eller? Efter att du jobbat på ett företag så måste du prestera för att din lön ska växa. Du kan ju inte sitta och inte göra något och hoppas på högre lön.

Men den lönekurvan har ingenting med din ingångslön att göra.

Skrivet av Json_81:

Erfarenhet från verkligheten, IndEk är sällan de skarpaste indianerna i kanoten
Men som du säger, med lite slipad tunga kommer de högt.

Hahahahaha. Jag har inte haft mycket erfarenhet än, men om man ska slänga lite skit på någon så blir det... märkbart irriterat när en indekare tror att de kan programmering eller IT för att de har gått civil. När de har väldigt mycket åsikter om hur det ska programmeras men så är det sällan förankrat i verkligheten.

Äh, nu ska vi inte vara sånna.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

35000 som ingångslön som civilingenjör? Jo, det ska nog gå. Det kan jag få här i Sundsvall där jag studerar och det är en betydligt mindre stad. Det är klart, är det en arbetsplats man verkligen vill jobba på men där ingångslönen är lite lägre, (typ volvo), så kanske man kan ta det på grund av andra anledningar, men under 32000 kronor månaden ska man inte acceptera.

35000 låter väldigt lågt, även som ingångslön för en civ. ing. (antar att du tar minst en master)

Här där jag bor kan man nog lägga på 20,000 till plus en sign on bonus om du bestämmer dig för ett företag redan på skolan. Nu vet jag att Norge har lite högre löner i snitt, men ingenjörer mellan länderna är det inte stor skillnad alls.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vi kanske har diskuterat ingångslönerna med tillhörande utveckling för civilingenjörer nog nu?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Generellt har ingångslönen stark koppling till din utveckling. Normalt så får man runt "märket" dvs runt 2% idag. Gör du bra ifrån dig är det kanske 2.3-2.5%. Men det hjälper dig inte om du gått in 2-3000kr för lågt.

Själv suttit i den sitsen. Slutade i att jag blev tvungen att byta arbetsgivare. Låg över snittet i nästan alla revisioner men de extra 200-400kr man fick mera än alla andra hjälper inte om man redan ligger 2000kr bakom....

Vill man få bättre betalt så är det byta arbetsgivare som gäller ;). var 3-5år är typ vad dom brukar rekommendera.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Gorian: Jo du har rätt :). Svår att inte prata lön och nivåer när det lite går hand i hand med bostadspriser :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

35000 låter väldigt lågt, även som ingångslön för en civ. ing. (antar att du tar minst en master)

Här där jag bor kan man nog lägga på 20,000 till plus en sign on bonus om du bestämmer dig för ett företag redan på skolan. Nu vet jag att Norge har lite högre löner i snitt, men ingenjörer mellan länderna är det inte stor skillnad alls.

Måste vara specilla/unika företag eller?

Skrivet av Gorian:

Vi kanske har diskuterat ingångslönerna med tillhörande utveckling för civilingenjörer nog nu?

Haha förlåt! Blev off-topic. Så jäkla intressant bara.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@Implor: *Förlåt, lite mer off-topic bara*

Jo, jag säger absolut inte emot dig. Jag håller ju till och med med dig! Jag siktar på 35, landar det inte där, fine, sen därefter får man prestera för att få upp lönen. Kanske byta arbetsgivare. Sånt är ju inte helt ovanligt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Betalar du 2% varje år av ditt lån i amortering så går det en del snabbare än 50 år i detta fall.

Edit: Ser att du kanske tänkte annorlunda trots allt. Ber om ursäkt.

No harm no foul! Jag borde kanske skrivit 2% av ursprungslånet. Då det, som jag förstått det, är så man räknar från bankerna när tar själva lånet.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Äh, nu ska vi inte vara sånna.

Nej så klart vi inte ska

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kan priserna på bostadsrätter verkligen hålla i sig över de närmsta åren?
Nya studier får mig att migrera till en ny stad (Uppsala), och därmed nytt boende. Det börjar bli snålt om tid dock, och jag lutar mer och mer åt att köpa en lägenhet snarare än att försöka komma över en studentlägenhet. Att hyra i andrahand går bort iom. ohyggliga påslag på hyran.

Men priserna för små lägenheter (20-30kvm) är ju helt absurda! Ca 1,6-2,0 miljoner kronor för en i någorlunda centralt läge! Detta kan väl ändå inte hålla i sig över tid? Jag förstår att det är utbud och efterfrågan som gäller, men detta är väl ändå inte rimligt!?

Via försäljningsstatistiken på Hemnet har jag kommit fram till att priserna rasat med ca 7% i området jag kikat på (Luthagen / Främre Luthagen) under de senaste 12 månaderna, och jag läste någon artikel häromdagen där analytiker förutspådde ett nationellt tapp på ca 1% till hösten.

Någon insatt som kan sprida ljus över vart vi spås vara påväg?

Det är fortfarande stor efterfrågan på bostäder i Uppsala, så priserna kommer nog att ligga högt ett bra tag till - i synnerhet om det är ett centralt läge.
Du behöver dock inte resa särskilt lång ut från centrum för att priserna skall sjunka en hel del. Just Luthagen har länge varit ett av de mer attraktiva områdena, och har därmed några av de högsta priserna.

Jag skulle dock tro att priserna kommer att sjunka lite den närmaste tiden. Dels på grund av nya amorteringsregler och sådant som gör det svårare att låna större belopp för lägenhetsköp - vilket håller nere budgivningen och därmed priserna.
Dessutom så håller det på och byggs väldigt mycket i Uppsala just nu, och har så gjorts i ett par års tid. Det ökade utbudet drar naturligtvis också ner priserna något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

35000 låter väldigt lågt, även som ingångslön för en civ. ing. (antar att du tar minst en master)

Här där jag bor kan man nog lägga på 20,000 till plus en sign on bonus om du bestämmer dig för ett företag redan på skolan. Nu vet jag att Norge har lite högre löner i snitt, men ingenjörer mellan länderna är det inte stor skillnad alls.

Den utbildningen med högst ingångslöner i snitt i Sverige ligger på 35 000 kr, vilka jävla förväntningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Man amorterar självklart efter en plan på det lånet är satt. Normalt är en amorteringsplan på 15,20 eller 25 år på ett båstadslån.
Det är ju således uträknat så att lånet skall vara utbetalt vid satt tid. Stiger din bostad i värde under denna tid, blir ju belåningen avsevärt mindre också, och du kan ställa nya krav till din bank. Min bostad som jag köpte i 2003 startade jag med 80% belåning plus 20% säkerhet från mina svärföräldrar.

Idag är det 60% och utan säkerhet från svärpäronen så därför är räntan avsevärt mindre då min bostad gått från 1.3 mill till ett värde av 3.5 mill under denna tid.

Läser jag rätt så hade du i princip 100% belåning 2003 = 1.3 mille. Nu 60% av 3.5 mille = 2.1 mille.
Så då har du ökat?
Eller menar du nu 60% av 1.3 mille? = 0.78 mille?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med facket och vilka löner de rekommenderar, jag har bara kikat på de lönerna vi har här och vad studiekamrater har fått när de har gått ut. En vanlig datakniker, utan civil, brukar landa på mellan 30-32 i månaden, men skulle säga att ligger närmre 32 än 30 i snitt. Civilare brukar landa typ 32-35, men brukar också växa snabbare.

Enligt sako lönesök ligger både medianen och genomsnittet för civ. ing. i västernorrland för de med examen 2017 mellan 30- och 31kkr.

Jag tror rätt många får skeva uppfattningar från facket, jag fick informationen att man skulle försöka få 29kkr för 6 år sedan. Jag fick nöja mig med 25 och en indikation att det antagligen fanns en del utrymme för höjning senare, samt att det också var 10kkr i traktamente första halvåret då jag skolades in utomlands. Efter ett år hade de givetvis gjort en stor investering i mig och jag var hård och lyckades pressa upp lönen med 5 laxar direkt

För övrigt ligger Stockholms region på 32kkr, Göteborg 31.5kkr 2017 (ungefär samma medelvärde/genomsnitt här också). Ber också om ursäkt för OT, men förhoppningsvis kan denna avknoppningen på tråden stängas nu

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

35% av alla bostadsrätter som låg uppe för försäljning på Hemnet i juli togs bort osålda:
http://tt.omni.se/674ba07806d751cce21a04351f9bd010da5470b7

Med denna data enbart tycks rådande priser inte vara rimliga (förutsatt att det var priset som agerade Akilleshäl). Den åtta procentiga minskningen i slutpris under det gångna året vittnar för detsamma.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

35% av alla bostadsrätter som låg uppe för försäljning på Hemnet i juli togs bort osålda:
http://tt.omni.se/674ba07806d751cce21a04351f9bd010da5470b7

Med denna data enbart tycks rådande priser inte vara rimliga (förutsatt att det var priset som agerade Akilleshäl). Den åtta procentiga minskningen i slutpris under det gångna året vittnar för detsamma.

"Ett och två år tidigare var motsvarande siffra 25 respektive 15 procent."

Så det verkar inte vara ett helt nytt fenomen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@twk: Men ett ökande

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

35% av alla bostadsrätter som låg uppe för försäljning på Hemnet i juli togs bort osålda:
http://tt.omni.se/674ba07806d751cce21a04351f9bd010da5470b7

Med denna data enbart tycks rådande priser inte vara rimliga (förutsatt att det var priset som agerade Akilleshäl). Den åtta procentiga minskningen i slutpris under det gångna året vittnar för detsamma.

Juli är en väldigt speciell månad, siffrorna för augusti/september ger mycket bättre indikationer.