Säljer ipad på blocket och folk från UK vill köpa!?!?

Permalänk

Säljer ipad på blocket och folk från UK vill köpa!?!?

tjenare! idag så la jag ut en ipad på blocket och det tog inte länge innan en från london var intresserad av att köpa. men för det första så fick jag typ ett anonymt sms (kan inte se nummer eller svara) från honestman31 och han ville då att jag skulle skicka ett mail till hans mailadress som han lämnade vilket jag gjorde. Han var en doktor som skulle ge den till sin son som fyller 20 nästa vecka. han skulle betala den på en gång via paypal och han skulle fixa frakt och allting vilket låter jättebra. han ville bara ha mitt namn och emailadress till mitt paypal-konto så han kunde föra över pengarna direkt till mitt konto. han har skickat adress och allt låter ju väldigt safe.

Men det går inte länge innan det kommer ett till anonymt sms från en rebecca som också ville att jag skulle skicka ett mail vilket jag då gjorde. som skrev då först i mailet att hon skulle betala 2000 kr (som jag lagt ut den för) + frakt på 600. sen skrev hon adress till henne i UK och att hon ville att jag skulle skicka antingen mina bankuppgifter (som jag definitivt inte kommer göra) eller paypal om jag föredrog de för att lösa betalning.

Detta låter väldigt konstigt samtidigt som det låter säkert när betalningen kan ske med paypal. Om det nu är en som försöker lura mig på pengar eller vad fan detta nu kan vara, hur ska dom lura mig? Och om ni tror det är safe ska jag göra det eller skippa det. Just nu känns de inte så safe men jag vet samtidigt inte hur dom ska kunna lura mig på något...

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Folk som försöker blåsa dig, bara ignorera dem. Sälj till någon i Sverige där du kan bekräfta vem köparen faktiskt är via Swish eller liknande.

Permalänk
Medlem

Du skriver väl inte på swec för att det känns som en trygg affär eller?

Varför krångla med utlandsköpare med anonyma sms ö h t?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

100% Scammers

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundstroem:

tjenare! idag så la jag ut en ipad på blocket och det tog inte länge innan en från london var intresserad av att köpa...

...Och om ni tror det är safe ska jag göra det eller skippa det.

tacksam för svar!

Ja, det är såklart safe. Kör på för f-n!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundstroem:

hon ville att jag skulle skicka antingen mina bankuppgifter (som jag definitivt inte kommer göra)

Som andra har sagt är det här nästintill garanterat bedrägeriförsök.

Men jag kan passa på att frågavarför folk är så rädda att ge ut (vissa) bankuppgifter? Vad kan man göra med ett kontonummer bortsett från att sätta in pengar på det?

Permalänk

Tack för svar!
Nu ska jag inte sälja till dom men vet nån hur dom egentligen kan scamma mig? Vore intressant att veta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Sunt förnuft: Varför skulle någon från UK köpa en helt standardpryl i sverige?
Standardpryl = Den säljs precis överallt. Det är skillnad om du säljer en del till en veteranbil eller något som är svår att få tag på, så att köparen får leta som bara tusan för att hitta en säljare.

Så antagligen är det en mycket konstig, jag skulle kalla den för en oförnuftig köpare eller är det en bedragare. Statistisk sett är det den senare, om det ändå inte vore det, så undvik konstiga köpare.

Att vi svenskar kan handla utomlands på ebay kan handla om lägre priser viket vissa saker har. Hyfsat nya begagnade Appleprylat är inget vi brukar köpa från mindre länder som ta Polen. De har väl små auktionsidor som oss, i vilket fall ytterst få svenskar handlar helt vanliga standardsaker där utan att kunna polska eller något när hela annonsen står på polska.
Inget emot det landet, men säljaren ska fråga varför köpa här? Det är ju fruktansvärt långsökt att inte istället köpa på ebay istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundstroem:

Tack för svar!
Nu ska jag inte sälja till dom men vet nån hur dom egentligen kan scamma mig? Vore intressant att veta

Skickades från m.sweclockers.com

Finns väl många olika varianter. Googla blocket bedragare +england eller utomlands så hittar du en hel del historier.

Fritt från minnet så får du antingen pengar från en tredje person (som även blir blåst) och/eller så kommer det bara fejkade mail från paypal.
Ibland på fel belopp och du ombes föra över "överskottet" till ett annat konto.
Där varor ska skickas brukar scammern ordna med frakt.

Anmäl scammern till blocket och undvik framtida huvudvärk.

Att dom säger sig komma från utlandet beror nog på att polisen inte prioriterar utlänska bedragare där summan är låg, eftersom utredningen bli dyr och komplicerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Som andra har sagt är det här nästintill garanterat bedrägeriförsök.

Men jag kan passa på att frågavarför folk är så rädda att ge ut (vissa) bankuppgifter? Vad kan man göra med ett kontonummer bortsett från att sätta in pengar på det?

Detta har jag aldrig fattat heller, jag måste ha missat något?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Detta har jag aldrig fattat heller, jag måste ha missat något?

Skapa falska spår vid kriminell aktivitet, vilket kan försvara för polisen. Kommer pengar in på ens konto samtidigt som pengar kommer in på någon annans, då kan den andra bara köra med samma argument som en själv.
Hittar de listor med bankkonton och ens är med, så kan andra säga samma sak med en.

Visst det är långsökt, men följer man grundregeln med att ej lämna ut bankkonto hur som helst och kanske ta bort den från sin faceboksida så slipper man visa problem i onödan.

Sunt förnuft gäller dessutom, blir man kontaktad av någon som man med största sannolikhet tror är en bedragare som på något sätt vill lura av en pengar, lämna ej på ens bankkonto. En person som däremot verkar seriös och vill göra affärer så lägg ner paranoian.

Permalänk
Medlem

Man kan använda folks kontonummer som konton för att föra över svarta pengar. Precis som trådskaparen meddelat så kan man sälja en sak till någon som "råkar" föra över 10000kr istället för 1000kr. Sedan kan köparen säga att ursäkta, men för tillbaka 9000 till ett annat konto. Det visar sig sedermera att din köpare har lurat en annan till att köpa något för 10000kr och satt in på ditt konto. Du är snäll och överför dessa 9000kr alternativt kanske till och med tar ut kontanter och vips så har du omedvetet bidragit till ett bedrägeri. Polisen kommer att få en anmälan från den som blivit lurad och ange kontonummer som man satt in pengar på.

Sen är det väldigt enkelt med bankuppgifter att få fram andra uppgifter.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Nej, dom scammar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk säger man inte ska ge ut bank konto?

Alltså det är inget kreditkort direkt. Dom kan inte direkt göra något med dom uppgifterna vad jag vet. Dom kan inte dra pengar därifrån.

Hade dom kunnat tömma konton med konto nr bara så hade de bara suttit och gissat nr.

Enda jag kan tänka mig är att de skickar pengar från någon annan till dig. Men där blir du inte räddad av varken kontanter eller swish. Finns alltid en risk man får betalt med stulna pengar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det hela låter 100% seriöst, du jag har en prins från Nigeria som behöver hjälp med överföring av stora summor pengar.

Någon som är intresserad?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Det hela låter 100% seriöst, du jag har en prins från Nigeria som behöver hjälp med överföring av stora summor pengar.

Någon som är intresserad?

Jepp, kan ge dig ett konto nummer så kan prinsen från Nigeria sätta in pengar där om han behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Skapa falska spår vid kriminell aktivitet, vilket kan försvara för polisen. Kommer pengar in på ens konto samtidigt som pengar kommer in på någon annans, då kan den andra bara köra med samma argument som en själv.

Huh?
Det ända de kan göra med mitt bankkonto är väl att sätta in pengar, jag kan väl aldrig bli 'ägd' bara genom att ge ut mitt banknummer? Förutom, som du säger, vid extremt sällsynta fall kanske där då ditt bankkontonummer finns med i en lista och blir fryst?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Huh?
Det ända de kan göra med mitt bankkonto är väl att sätta in pengar, jag kan väl aldrig bli 'ägd' bara genom att ge ut mitt banknummer? Förutom, som du säger, vid extremt sällsynta fall kanske där då ditt bankkontonummer finns med i en lista och blir fryst?

Kommer pengar in på ditt konto från kriminell aktivitet så blir du misstänkt. Detta kan användas på flera sätt som att vilseleda.
Risken är extremt liten, men om man vet om att den som man lämnar bankkontot till troligen är en bedragare som på något sätt försöker lura en på pengar eller på något sätt jävlas, så undvik att lämna ut information till denna.
En helt annan sak är att vara paranoid med folk som troligen är hederliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kommer pengar in på ditt konto från kriminell aktivitet så blir du misstänkt. Detta kan användas på flera sätt som att vilseleda.
Risken är extremt liten, men om man vet om att den som man lämnar bankkontot till troligen är en bedragare som på något sätt försöker lura en på pengar eller på något sätt jävlas, så undvik att lämna ut information till denna.
En helt annan sak är att vara paranoid med folk som troligen är hederliga.

Då är det ju bara att ge numret till ett konto man inte använder, så är det värsta som kan hända att man får in lite extra pengar och kontot kanske hamnar under utredning - som kommer visa att du inte gjort något märkligt.

Då hade jag inte missuppfattat det här med kontonummer totalt iaf.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Då är det ju bara att ge numret till ett konto man inte använder, så är det värsta som kan hända att man får in lite extra pengar och kontot kanske hamnar under utredning - som kommer visa att du inte gjort något märkligt.

Då hade jag inte missuppfattat det här med kontonummer totalt iaf.

I värsta fall kan du dock dömas för medhjälp till bedrägeri alternativt pengatvätt. Det finns alltså ingen anledning att ge ut sitt kortnummer kors och tvärs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Själv fick man ett meddelande från en person som påstods jobba på en oljerigg utanför nya zeeland och ville köpa mitt piano för sin dotter...

Svarade inte ens på skiten, kastade mailet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

I värsta fall kan du dock dömas för medhjälp till bedrägeri alternativt pengatvätt. Det finns alltså ingen anledning att ge ut sitt kortnummer kors och tvärs.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon dom där någon godtycklig lämnat ut sitt banknummer i ett bedrägeriförsök och åkt dit för bedrägeri eller pengatvätt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundstroem:

Nu ska jag inte sälja till dom men vet nån hur dom egentligen kan scamma mig? Vore intressant att veta

Jag kan berätta hur och jag vet därför jag var i samma situation tidigare. Jag kollade upp Paypals terms, regelverk då eller vad man ska säga, och det finns en grej där som gör att Paypal förbehåller sig rätten att dra tillbaka pengarna om en köpare inte fått varan eller något annat är knas med varan som sålts. Jag har svårt att tänka mig annat än att det är precis detta dessa scammers använder sig av, där de då kontaktar Paypal och hävdar att de inte fått varan eller hur det nu är. Just därför vill de göra affären genom Paypal och inte bara direkt sätter in cash på ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Finns det någon dom där någon godtycklig lämnat ut sitt banknummer i ett bedrägeriförsök och åkt dit för bedrägeri eller pengatvätt?

Jag tycker du skall prova!

Scammarna kan alla trick som finns i boken, och lever på självsäkra amatörer som tror att de kan överlista dem.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag tycker du skall prova!

Scammarna kan alla trick som finns i boken, och lever på självsäkra amatörer som tror att de kan överlista dem.

Bra inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är rätt enkelt, när du skickat iväg pengarna har dom tid på sig att göra en charge back så du sitter utan vara och utan pengar. Samt oftast är det en 3dje part med i det hela.

Är det från utlandet så är det bara att rapportera och kasta. Sverige är bra för där är alla blåögda och tror allt som sägs. Ska gå väldigt långt innan en svensk börjar ifrågasätta uppgifter för vi tror att alla är snälla.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bra inlägg.

Tack!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”