Minnespriserna väntas sjunka under fjärde kvartalet 2018

Permalänk
Melding Plague

Minnespriserna väntas sjunka under fjärde kvartalet 2018

Nya rapporter talar för att minnespriserna sjunker framöver, då efterfrågan inte ökat i samma takt som tillgången.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl på tiden...

Permalänk
Geeks Gaming

Kan de gå ner till den nivån de va när jag köpte mitt förra så kan jag bli sugen på att köpa nytt.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Avstängd

200% upp, 1-3% ner..

Permalänk
Inaktiv

Från artikeln:
DRAM Exchange förutspår att det kommer röra sig om prissänkningar med upp till 25 procent för minneskretsar

Primärminnen har länge legat på en hög prisnivå och vid SweClockers senaste priskoll låg de på runt 120 kronor per gigabyte vilket är en tredubbling sedan 2016.

Jag är fortfarande sur, 75% minskning vill jag ha och jag vill ha det nu!
Sedan vill jag ha en perpetuum mobile (evighetsmaskin), men en sak i taget.

Jag tror ramminnespriserna inte kommer bli vettiga före ddr5, jag tror inte heller ddr5 kommer fixa priserna. Men jag ser tiden fram till detta som en enda stor plåga utan att något större kan hända.

Permalänk
Medlem

" De förutspår prisutvecklingen kommer börja gå åt motsatt håll och priserna för minneskretsar kommer sjunka med 1-3 procent."

Attans! då kunde jag ha köpt mina två 16GB SO-DIMMS för 3890 istället för 3990 om jag bara hade väntat till i jul.

Permalänk
Medlem

350kr för 8GB DDR3 det var tider det

Permalänk
Medlem

Perfa, hoppas på något bra black friday erbjudande då.
Tänkt ett tag på att köpa ett till paket med 16gb stickor, inte för att jag behöver det egentligen men känns som en trevlig uppgradering

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

350kr för 8GB DDR3 det var tider det

Betydligt bättre än när jag gav 680 kr för 8 MB.

Permalänk
Medlem

Att se 16GB kosta upp mot 2 000 Kr och jag som ska uppgradera gör det ont för plånkan/prisvärdhet.

Så jag hoppas på prissänkning!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Att se 16GB kosta upp mot 2 000 Kr och jag som ska uppgradera gör det ont för plånkan/prisvärdhet.

Så jag hoppas på prissänkning!!

Därför jag fortfarande sitter kvar på min 4930k

Den hänger fortfarande med bra och nu börjar man ju få nytta av alla cores i spelen med

Dock lite sugen på 9900 men kostar 16gb 2k så får det allt vänta lite

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Jaa, då har vi verkligen gått tillbaks i tiden. 8mb i minne haha :). Tycker det är så kul och se hur fort utvecklingen har gått framåt jämfört med hur det var när man själv var yngre.

Det är bara att hoppas att minnespriserna kommer fortsätta att gå ned så dem kan komma tillbaks till en mer rimlig nivå.

Permalänk
Medlem

Esch, dom fjuttar väl eld på nån av fabrikerna eller så är det nån klant som "råkar" glömma kranen på.
As usual.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

350kr för 8GB DDR3 det var tider det

579 kr för 16GB DDR4 var ännu bättre tider.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Priset är väl högt pga av illegal prisfixering utfört av DRAM-kartellen som inkluderar Samsung, SK Hynix och Infineon Technologies?

Inte pga av hög efterfrågan eller lågt utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Priset är väl högt pga av illegal prisfixering utfört av DRAM-kartellen som inkluderar Samsung, SK Hynix och Infineon Technologies?

Inte pga av hög efterfrågan eller lågt utbud.

Nu förväxlar du sanning med politisk korrekthet.

Permalänk
Medlem

Väck mig när priserna halverats, även om de då fortfarande är för höga.

Kommer troligen köpa uppåt 64 GB totalt till server + huvudmaskin snart, så dyrt kommer det att bli. Vänta på någon futtig procents prissänkning orkar jag dock inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Enda orsaken till att jag inte uppgraderat ännu.

Jag kan köpa en Ryzen 2600 och ett dugligt moderkort för samma pris som 16GB DDR4 av bättre kvalitet.

Helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Priset är väl högt pga av illegal prisfixering utfört av DRAM-kartellen som inkluderar Samsung, SK Hynix och Infineon Technologies?

Inte pga av hög efterfrågan eller lågt utbud.

Skrivet av Boredbynoobs:

Nu förväxlar du sanning med politisk korrekthet.

Ja, för om man ska vara helt korrekt så skriver man något i stil med "det finns uppgifter som tyder på att prisökningen åtminstone delvis beror på olagligt prissamarbete." Men varför bry sig om att vara noggrann med vad man faktiskt vet och vad man tror och tycker?

Sanning är faktiskt ett ganska svårt koncept

Men visst verkar det som att prissamarbete (eller egentligen ett samarbete där man håller nere produktionen) är en del av förklaringen. Oavsett så är det efterfrågan/utbud som gör att priset går upp när tillverkarna håller tillbaka produktionen.

Permalänk
Inaktiv

"Fin minnesfabrik du här där. Det vore synd om något skulle... ehm.. hända den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donathan:

200% upp, 1-3% ner..

Well. Du får väl gotta dig med att 3% nu är ju i alla fall mer pengar än vad 3% var innan det gick upp.

Det är i alla fall ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Behövs gå ner mer. Vill ha 32GB om jag uppgraderar inte 16GB som jag redan haft i 5år. Utvecklingen ska ju gå framåt. Minnespriserna är en stor anledning att man inte uppgraderar till en CPU som kräver DDR4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Behövs gå ner mer. Vill ha 32GB om jag uppgraderar inte 16GB som jag redan haft i 5år. Utvecklingen ska ju gå framåt. Minnespriserna är en stor anledning att man inte uppgraderar till en CPU som kräver DDR4.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu väntar DDR5 runt hörnet och då gäller minst 64GB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nu väntar DDR5 runt hörnet och då gäller minst 64GB!

DDR5 kommer garanterat att ha ett premiumpris det första året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är förstås positivt med prissänkningar, men 25% räcker inte på långa vägar. Priserna skulle åtminstone behöva halveras för att man ska kunna säga att de återgått till någon slags rimlig nivå, och då är det fortfarande ändå dyrt jämfört med 2016.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Känns som att 32gb är ett behov för datorer men det kostar 4500kr+ helt sjukt. Hade behövt 64GB egentligen men då är man i klass med en i9-9900k. Dags att priset sjunker drastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nu väntar DDR5 runt hörnet och då gäller minst 64GB!

Ddr5 kommer inte runt hörnet.
DDR4 blev klart 2012. Tog till 2015 innan det blev mainstream. Så ddr5 är iaf 2 år bort.
https://arstechnica.com/gadgets/2017/03/next-generation-ddr5-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen höjer de priserna 50% igen när ddr5 släpps. Mumma!

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]