Permalänk

Behöver jag ny mus?

För att ta det lite kort;

Har märkt på sista tiden att mitt aim när jag spelar olika fps har blivit väldigt off på sista tiden.

Har en logitech G501 idag(inte RGB varianten utan den äldre) och det känns som där finns acceleration i musen. mina settings är: 800 DPI, 1000Hz polling rate och 0.8 inne i CS. Raw input såklart.

jag har inte märkt av detta innan utan det börjar kännas mer och mer tydligt, ibland rör sig siktet mindre än väntat och ibland mer.

vet inte hur jag skall testa för att se om så verkligen är fallet eller om det kanske är psykologist?

Börjar bli rätt frustrerad dock men aldrig hört talas om att sensorn får spel? Testade brorsans g402 och fast han kör andra settings än jag så känns den mer exakt fast det skall vara samma sensor eller liknande i dom.

Hälften av tiden känns den bra och aimet sitter, och andra hälften är det helt off. detta är inte dag till dag basis utan kan vara runda till runda.

Vad tror ni? psykologist eller att det faktiskt är musen som börjar spela spratt?

Edit: Det är inte bara CS, det är överallt i olika spel

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Har det hänt något likande i windows med?

Permalänk
Medlem

Mät om den har någon acceleration. Flytta en bestämd sträcka långsamt, sedan snabbt och se om det blev någon skillnad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Acceleration går ju att stänga av och sätta på i inställningarna.
Mattan du använder kan också påverka mer än vad man ibland tror, min pekare blev betydligt mer precis när jag bytte till en ny musmatta.

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Kollat om musmattan behöver torkas av alternativt linsen? Brukar bli bättre resultat. Kollat att det inte sker något i bakgrunden i Windows när det inträffar? Vet att automatisk defragmentering / uppdateringar i bakgrunden och speciellt filindexeringen är kända för att ta systemresurser vilket kan ge dessa symptom.

En bra sak är även att lägga musen på den lägsta usb-porten för att ge den högsta prioritet. Vanligtvis är det porten i I/O-plåten högst upp närmast väggen. Prova även flera olika USB-portar för att se om någon strular med dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

För att bocka av några grejer:

Musen blir kalibererad i logitech's mjukvara lite då och då för musmattan(görs i samband med tvätt av den), detyär inte automatiskt utan det görs av en själv.

både linsen och mattan är ren!

inget är igång i bakgrunden vad jag vet eller ska hända. kan inte hitta något samband, där är inga framedrops eller dyl) brukar inte ha mycket annat igång när jag spelar.

Accelerationen är lite sporadisk, som sagt ibland är allt ok iblöand skjuter den upp i hastighet och ibland känns den sirap(utan att datorn i sig sackar efter utan det är muspekaren)

lägger inte märke till det lika mycket i skrivbord som i spel, men det händer.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti