Hyra ut internethastighet (470mb/s ner 330 mb/s upp)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Hyra ut internethastighet (470mb/s ner 330 mb/s upp)

Hej jag har en server med grym internethastighet kan man på något sätt hyra ut internethastigheten i form av spelservrar eller andra tjänster? så varje spelserver får 20 mb/s ner och 20 mb/s upp tillexempel?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av den nordiska vikingen:

Hej jag har en server med grym internethastighet kan man på något sätt hyra ut internethastigheten i form av spelservrar eller andra tjänster? så varje spelserver får 20 mb/s ner och 20 mb/s upp tillexempel?

Kan o kan, det strider förmodligen mot dina abonnemangsvillkor om du har ett privat abb och inte ett företagsavtal.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta/Håbo
Registrerad
Mar 2009

Som mrqaffe är inne på så är det troligen mot villkoren du har mot din isp, tänk sen även på att om du börjar hyra ut bandbredd så kommer det även följa med krav från dom som hyr. Så får du elavbrott, linan går ner eller dylikt så kommer du få skit från dom som hyr.

Som privatperson har du låg prio hos isp etc. Det är mycket dyrare för en isp att det inte funkar för ett företag, vilket även är varför företagsabonnemang är mycket dyrare. Priset på 100/100Mbit för mig steg med flera 100% när jag switchade över mitt abonnemang hemma från privat till mitt företag, å andra sidan så kunde jag ringa supporten kl 3 på natten och ha en servicekille ute hos mig innan kl 6 när min fiberconverter strulade.

Mitt tips är att du låter bli att försöka hyra ut något som ligger på ett konsumentavtal, det är för stor chans att det slutar med att det kostar mer än det smakar.

Spel/streamdator: Corsair carbide 400r, ASUS ROG Z170 VIII Hero, Intel I7 6700k, Noctua NH-D15S, Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2800MHz, Corsair AX 860w, EVGA 980Ti, Samsung 960 PRO 2TB SSD M2.
Filserver: ASRock Z67 Extreme7 gen3, I5 2500k, Corsair H100, Vengeance® 16GB DDR3, EVGA 960, Corsair RM750, Samsung 850-Series PRO 512GB för os, 6xWD Red 8TB körs i raid 1 för totalt 24TB.