Har nVidia RTX slagit ut AMD o Intel?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Men hur stor är skillnaden mellan DX11 o DX12, inte mycket.

HDR är bara en tekning att göra bilden mer levande, inte en revolutionerande teknik som ray tracing i realtid. Där emot behövs HDR i framtiden för att göra ray tracing i realtid nå sin fulla potential.

Vill se dig utan HDR år 2025, kommer inte att hända. 95% av gaming skärmar kommer ha HDR och VFR år 2025.

Ray tracing i realtid kommer generera foto realism i realtid, något som inte DX12 kommer i närheten av. Du tror att DX12 är bra men gör så att du återkommer till mig år 2025 när du sett ett fullfjädrat spel med ray tracing i realtid får vi se vad du tycker då.

Du har HELT RÄTT att det tar tid men om vi ska ha ray tracing i realtid i stor skala 2025 men då MÅSTE revolutionen börja nu.

Om INTE startskottet för ray tracing i realtid går nu kommer du fortfarande sitta med DX12 år 2025.

Det tar tid "många år" att introducera ny teknik, måste finns massa användare med RTX grafikkort, speltillverkare som gör spel samt HDR skärmar och VR headset.

Man hör alltid samma snack när all ny teknik kommer, varför behöver vi HD ready, där efter var det full HD, sedan kom samma snack om 4K och OLED, nu fortsätter snacket med VFR, HDR, och MicroLED, sedan kommer det fortsätta med 8K skärmar och det har till och med börjat antydas om 16K skärmar.

Om inte HD Ready introducerades 2005 tror du vi skulle vara på väg mot de första 8K skärmarna i år, knappast.

Får du betalt av Nvidia för wow....o_0

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

RTX korten tillför inget egentligen, i alla fall inget tekniskt framsprång....Real-time Ray Tracing känns lite som G-Sync, och där har vi ju konkurens ifrån FreeSync.

Så hoppas AMD kommer med något likt nVidias Ray Tracing och kasta ut det i en gratis licens, iställetför att köra på nVidias spår (som de alltid gör) försöker standardisera sin teknik och ta hutlösa priser för licenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Får du betalt av Nvidia för wow....o_0

Tråkigt att fråga om någon är ett shill eftersom han verkar väldigt upphetsad över en ny teknik. Bemöt det han skriver istället.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tror inte något speciellt alls kommer hända.
Realtime raytracing är helt klart imponerande (om det fungerar så bra som man kan fantisera om dvs.). Men när det väl kommer ut spel som faktiskt kan nyttja det vettigt så skulle jag gissa på att vi är inne på generation 3000 eller 4000 kort av Nvidia.
Det tar väldigt många år att implementera något stort från grund och botten i spelmotorer som faktiskt ger ett bra resultat.

Kolla bara på DX12. Som TS tidigare skrev i tråden "Men hur stor är skillnaden mellan DX11 o DX12, inte mycket."

Fast jo, det finns mycket i DX12 (och Vulkan, Metal mm.) som kan göra enorm skillnad. Om det används effektivt. Bara för att det finns där betyder inte att det magiskt kommer göra något. Hur många spel idag är bättre på något sätt när man rullar i DX12? Kan faktiskt inte komma på något spel alls.

Det är inte för att DX12 är värdelöst utan det är för att DX12 vara en eftertanke i utvecklingen av spelet eller motorn och resultaten blev inte direkt överraskande bra.

På tal om det, Nvidia visade demo för realtime raytracing redan 2010, med deras Design Garage demo. Med 15fps of realtime tracing of rays, vilket var 4xx serien om jag ej kommer ihåg fel.

Just saying

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Då 2060 ska enligt rykten prestera bättre än ett 1080 så har jag svårt att se AMD kunna kontra detta..men jag hoppas så klart att AMD kan snickra ihop något bra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Får du betalt av Nvidia för wow....o_0

Nej, tyvärr inte men jag ser det som nVidia gjort som något nästan omöjligt.

ALLT har strävat mot det här ögonblicket sedan grafik på datorer kom.

nVidia är de som lyckades lösa "The Holy Grail" alltså ray tracing i realtid direkt i hårdvara åt massorna.

Vad ska nu alla andra göra, jo de kommer efterapa vad nVidia var först med, nVidia nådde det ultimata målet först.

Alla de pengar jag lagt på nVidia grafikkort kom till användning till slut vilket gör mig lycklig.

Kan inte göra annat än att gratulera nVidia till en av datorvärldens största bedrifter.

Permalänk
Medlem

Funktioner som inte är plattformsoberoende kommer inte att slå igenom.

Det brukar bli liknande:
Företag 1 introducerar nånting dom anser vara revolutionerande, ett techdemo och ett spel ingen vill spela demas.

Företag 2 kontrar med sin version av det hela och demas på liknande sätt som företag 1.

Företag 3 släpper en variant som fungerar på både företag 1 och 2's hårdvara, men kräver licens för att du skall få utveckla mjukvara med det.

1 år går och ingen av varianterna har fått något genomslag, totalt finns 3 techdemos och 25 spel (som ingen spelar) som använder endera av teknikerna.

Microsoft lägger till sin egen variant i Direct X och OpenGL kontrar såklart omedelbart.

En ny generation hårdvara är på väg och det gamla glöms bort då nya finesser skall introduceras.
GOTO 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Du känner inte att det vore rimligt att vänta på att faktiskt tillämpning hittar ut på marknaden innan du hyllar tekniken till skyarna?

Du känner inte att det vore lämpligt att ta reda på om det finns innan du överdoserar på texteffekter?
https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/announcin...

Permalänk
Medlem

Ska inte nya Metro Exodus ha fullt stöd för Nvidias ray tracing?
Sen som någon skrev tidigare så ska väl nya Tomb Raider ha stöd för vissa delar av ray tracing?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Nej, tyvärr inte men jag ser det som nVidia gjort som något nästan omöjligt.

ALLT har strävat mot det här ögonblicket sedan grafik på datorer kom.

nVidia är de som lyckades lösa "The Holy Grail" alltså ray tracing i realtid direkt i hårdvara åt massorna.

Vad ska nu alla andra göra, jo de kommer efterapa vad nVidia var först med, nVidia nådde det ultimata målet först.

Alla de pengar jag lagt på nVidia grafikkort kom till användning till slut vilket gör mig lycklig.

Kan inte göra annat än att gratulera nVidia till en av datorvärldens största bedrifter.

Du får det att låta som nvidia är några gudar som lyckades lösa hur man gör realtid raytracing för ett helt spel men det är ju "bara" för specifika effekter.

Exempel:

Detta ser ju såklart bra ut och det kan nog alla vara överens om, men det är ju inte detta som kommer för nästa nvidia kort. Detta är ju 24 fps / 1080p 60000$ maskin som kör det.

Jag säger inte att nvidias ray tracing är dålig eller så men du får det att låta mycket bättre än vad det faktiskt är.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Du får det att låta som nvidia är några gudar som lyckades lösa hur man gör realtid raytracing för ett helt spel men det är ju "bara" för specifika effekter.

Exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=J3ue35ago3Y

Detta ser ju såklart bra ut och det kan nog alla vara överens om, men det är ju inte detta som kommer för nästa nvidia kort. Detta är ju 24 fps / 1080p 60000$ maskin som kör det.

Jag säger inte att nvidias ray tracing är dålig eller så men du får det att låta mycket bättre än vad det faktiskt är.

Skulle gissa att vi får se exempel imorgon när de släpper korten...
Är personligen inte helt såld att detta skulle slå ut någon konkurrent, det är ju inte så att kommande spel inte kommmer fungera utan tekniken, dessutom lär ju inte alla spel som redan finns slutas spelas så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Skulle gissa att vi får se exempel imorgon när de släpper korten...
Är personligen inte helt såld att detta skulle slå ut någon konkurrent, det är ju inte så att kommande spel inte kommmer fungera utan tekniken, dessutom lär ju inte alla spel som redan finns slutas spelas så...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det får vi nog och det blir såklart intressant!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

nVidia är de som lyckades lösa "The Holy Grail" alltså ray tracing i realtid direkt i hårdvara åt massorna.

Du överskattar nog grovt vad NVIDIA åstadkommit, för det handlar inte om att NVIDIAs kort helt plötsligt kommer kunna rendera fotorealistisk grafik i spel. Star Wars-videon som länkades tidigare körde t.ex. på en NVIDIA GDX med 4 st. Tesla V100, renderade i 24 fps, och var en blandning av ray tracing och "vanlig" rendering. Det var ju dessutom en väldigt begränsad miljö med relativt lite att rendera. För ett mer realistiskt exempel på vad vi kan förvänta oss så kan du kolla på detta demo av Metro Exodus.

Sen handlar det inte heller om att NVIDIA RTX helt plötsligt gjort ray tracing i realtid möjligt, enligt Sweclockers artikel så är Turing "bara" 6x snabbare på realtidsrendering jämfört med föregående generation. Det är en bra utveckling men inte någon revolution, det behövs mycket mer kraft innan vi kommer få se något som liknar fotorealistisk realtidsrendering i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

nVidia är de som lyckades lösa "The Holy Grail" alltså ray tracing i realtid direkt i hårdvara åt massorna.

Nog bland det dumaste jag läst på länge, och helt utan substans.

Se t.ex. @perost svar på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Nej, tyvärr inte men jag ser det som nVidia gjort som något nästan omöjligt.

ALLT har strävat mot det här ögonblicket sedan grafik på datorer kom.

nVidia är de som lyckades lösa "The Holy Grail" alltså ray tracing i realtid direkt i hårdvara åt massorna.

Vad ska nu alla andra göra, jo de kommer efterapa vad nVidia var först med, nVidia nådde det ultimata målet först.

Alla de pengar jag lagt på nVidia grafikkort kom till användning till slut vilket gör mig lycklig.

Kan inte göra annat än att gratulera nVidia till en av datorvärldens största bedrifter.

Har det? Alla andra tekniker för att rendera grafik då? Tekniker som kommer efter sen då?
Tekniker kommer och går. Och ja, det går utan att hoppa volter säga att ALLT har strävat mot det. Och sen samma för nästa teknik.
Om AMD kommer med en annan teknik så har ALLT strävat mot det med.

Nej, detta är inte en "Holy Grail" det är en början. Du är medveten om att det kommer krävas enormt mycket mycket mer kraft i gpu och cpu innan du kan implementera detta i realtid i hyfsad fps i ett spel med dagens och morgondagen grafik??? Eller?

Ingen kommer efterapa någonting, för Nvidia är inte först. Det var Intel.
Om du menar lägga till stöd osv för det så ja. Att nvidia har det nu är ingen större bedrift, det är som sagt bara en början inte ett nått ultimat mål.

Ja du har nästan betalt för detta helt själv.

Lugn o fin nu

Men ja, kul att du är så glad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag tror folk missförstår upplägget...

Det är ju inte så att nvidia släpper kort som kör spel i full raytracing, det finns ju inte en chans!

Eller tror folk på riktigt att nvifia släpper ett kort för 10.000 som kan ersätta hela rendereringsfarmar?

Raytracing är ju inget nytt precis. Jag tolkar det som att nvidias RT-kärnor kommer sköta vissa fuktioner för renderering lite som physx gjorde för fysik fast ex för reflektioner.

Det är väl bara köra matten om npgon är sugen för hur mycket beräkningskraft som behövs för att åstakomma 100% raytracing i ett spel :). Fan ensamma kort har ju svårt att hålla stadig fps @ 4k med konventionella rendereringsmetoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske är pga att det går mot ray tracing som får intel att snickra gpus igen. De visade ju realtids ray tracing i spel för 10 år sedan. Kanske sitter de redan på en guldgruva med patent och kod..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Quake_Wars:_Ray_Traced

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

De visade ju realtids ray tracing i spel för 10 år sedan. Kanske sitter de redan på en guldgruva med patent och kod..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Quake_Wars:_Ray_Traced

Eller så insåg man att en meningsfull implementering låg ett flertal generationer av grafikkort framåt i tiden innan man skulle vara i närheten av tillräckligt kraftfull hårdvara, ungefär som man kan konstatera med VR nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Nog bland det dumaste jag läst på länge, och helt utan substans.

Se t.ex. @perost svar på saken.

Han syftar på Jensen Huangs tal i Siggraph computer graphics event i Vancouver där han bla sa följande..

“Hybrid rendering will change the industry, opening up amazing possibilities that enhance our lives with more beautiful designs, richer entertainment and more interactive experiences. The arrival of real-time ray tracing is the Holy Grail of our industry.”

Han syftar självklart på framtiden, att det nu börjar en ny era där implementeringen av raytracing i realtid är det första steget mot fotorealism i spel.

Permalänk
Medlem

Det som skrämmer mig lite med Nvidias satsning på ray tracing för konsumenter är att mycket av utrymmet på kretsarna ser ut att tillfalla en patenterad funktion exklusiv för Nvidia Gameworks. Särskilt bra tror jag inte att det kommer se ut heller, i alla fall inte till att börja med. Det lär bli en hel del artefakter av olika slag då precision måste offras för hastighet. Ska bli spännande att se resultatet men särskilt hypad är jag inte. Förstår inte poängen med omröstningen i tråden heller, vad har DirectX med saken att göra?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Funktioner som inte är plattformsoberoende kommer inte att slå igenom.

Det brukar bli liknande:
Företag 1 introducerar nånting dom anser vara revolutionerande, ett techdemo och ett spel ingen vill spela demas.

Företag 2 kontrar med sin version av det hela och demas på liknande sätt som företag 1.

Företag 3 släpper en variant som fungerar på både företag 1 och 2's hårdvara, men kräver licens för att du skall få utveckla mjukvara med det.

1 år går och ingen av varianterna har fått något genomslag, totalt finns 3 techdemos och 25 spel (som ingen spelar) som använder endera av teknikerna.

Microsoft lägger till sin egen variant i Direct X och OpenGL kontrar såklart omedelbart.

En ny generation hårdvara är på väg och det gamla glöms bort då nya finesser skall introduceras.
GOTO 10

Svårt att säga finns en liten chans att Ray Tracing slår igenom även om den är plattform låst fast då måste Ray Tracing vara enkel för utvecklare att implantera.

Ifall Nvidia får in sin RTX teknik i PS5 eller Nästa Gen Xbox så kan du slå igenom ordentligt fast det är osannolikt då både Sony och Microsoft vill stanna hos AMD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Det som skrämmer mig lite med Nvidias satsning på ray tracing för konsumenter är att mycket av utrymmet på kretsarna ser ut att tillfalla en patenterad funktion exklusiv för Nvidia Gameworks.

Skrämmer det dig att Freesync är en proprietär tillämpning av VESA Adaptive Sync också?

Skrivet av Niczo:

Särskilt bra tror jag inte att det kommer se ut heller, i alla fall inte till att börja med. Det lär bli en hel del artefakter av olika slag då precision måste offras för hastighet.

Det verkar vara ett vanligt missförstånd att man måste använda realtids-raytracing till allt du ser på skärmen eller ingenting. Det är inte så det funkar.

Skrivet av Niczo:

Förstår inte poängen med omröstningen i tråden heller, vad har DirectX med saken att göra?

Det börjar kännas lite tjatigt att länka den här om och om igen, men:
https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/announcin...

Det är alltså DX12 som har fått stöd för något som kallas DXR, och för att driva det så kan man exempelvis använda hårdvaruaccelereringen på kommande Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem

För PhysX slog ju verkligen igenom.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Svårt att säga finns en liten chans att Ray Tracing slår igenom även om den är plattform låst fast då måste Ray Tracing vara enkel för utvecklare att implantera.

Ifall Nvidia får in sin RTX teknik i PS5 eller Nästa Gen Xbox så kan du slå igenom ordentligt fast det är osannolikt då både Sony och Microsoft vill stanna hos AMD.

Det stora problemet med RT är ju att du kan få nästan liknande resultat m.h.a. "fusk", och dessutom få 100x prestanda på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skrämmer det dig att Freesync är en proprietär tillämpning av VESA Adaptive Sync också?

Tills Nvidia ger oss en närmare inblick på hur dessa "RT Cores" kommer att implementeras i drivrutiner för konsument-GPUer vågar jag gissa att funktionen för raytracing kommer att vara exklusiv för Gameworks API. Jag hoppas att jag har fel, men om det är något Nvidia är bra på är det att låsa sin hårdvara till proprietära lösningar. Kul att du drog fram VESA Adaptive Sync som ett exempel, hoppas du ser ironin.

Skrivet av Sveklockarn:

Det verkar vara ett vanligt missförstånd att man måste använda realtids-raytracing till allt du ser på skärmen eller ingenting. Det är inte så det funkar.

Bra att du talar om det så vi vet!

Skrivet av Sveklockarn:

Det börjar kännas lite tjatigt att länka den här om och om igen, men:
https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/announcin...

Det är alltså DX12 som har fått stöd för något som kallas DXR, och för att driva det så kan man exempelvis använda hårdvaruaccelereringen på kommande Nvidia-kort.

Var nånstans står det att DXR kommer att dra nytta av Nvidias hårdvaruaccelerering för raytracing? Måste erkänna att de tekniska detaljerna går mig till spillo men är inte DXR en GPGPU-lösning för raytracing som körs på traditionella arkitekturer?

Artikeln är 5 månader gammal så om du har mer information än så har du länkat till fel artikel.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

RTX korten tillför inget egentligen, i alla fall inget tekniskt framsprång....Real-time Ray Tracing känns lite som G-Sync, och där har vi ju konkurens ifrån FreeSync.

Så hoppas AMD kommer med något likt nVidias Ray Tracing och kasta ut det i en gratis licens, iställetför att köra på nVidias spår (som de alltid gör) försöker standardisera sin teknik och ta hutlösa priser för licenserna.

Rätt tråkigt när det blir pajkastning.
Men...
Många har uppenbarligen inte förstått, alltså: RAYTRACING I REALTID....!!!!! I HÅRDVARA FÖR KONSUMENTER!

För oss som hängt med ett tag så är detta stort.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Du överskattar nog grovt vad NVIDIA åstadkommit, för det handlar inte om att NVIDIAs kort helt plötsligt kommer kunna rendera fotorealistisk grafik i spel. Star Wars-videon som länkades tidigare körde t.ex. på en NVIDIA GDX med 4 st. Tesla V100, renderade i 24 fps, och var en blandning av ray tracing och "vanlig" rendering. Det var ju dessutom en väldigt begränsad miljö med relativt lite att rendera. För ett mer realistiskt exempel på vad vi kan förvänta oss så kan du kolla på detta demo av Metro Exodus.

Helt sant att den scenen demonstrerades i mars i år och då användes fyra st. Tesla V100. Man visade samma demo igen på Siggraph, fast nu körande på Turing och då klarades samma scen av med ett enda kort!

"This Star Wars-themed demo stunned when it made its debut earlier this year running on a $70,000 DGX Station powered by four Volta GPUs. Now you can see the same interactive, real-time ray tracing using Unreal Engine running on the NVIDIA RTX platform on a single Turing Quadro GPU."

Skrivet av perost:

Sen handlar det inte heller om att NVIDIA RTX helt plötsligt gjort ray tracing i realtid möjligt, enligt Sweclockers artikel så är Turing "bara" 6x snabbare på realtidsrendering jämfört med föregående generation. Det är en bra utveckling men inte någon revolution, det behövs mycket mer kraft innan vi kommer få se något som liknar fotorealistisk realtidsrendering i spel.

Det som var otydligt i SweC artikel du länkade är vad "föregående generation" refererade till. Jag förutsatte, nog som de flesta, att man refererade till Pascal. Det gjorde man inte, man refererade till Volta. Jämfört med Pascal är skillnaden 25x.

"NVIDIA is stating that the fastest Turing parts can cast 10 Billion (Giga) rays per second, which compared to the unaccelerated Pascal is a 25x improvement in ray tracing performance."

Skrivet av SuperNova:

Jag tror folk missförstår upplägget...

Det är ju inte så att nvidia släpper kort som kör spel i full raytracing, det finns ju inte en chans!

Om det inte är planen så har i alla fall jag helt missförstått syftet med Nvidias "RT cores".

Skrivet av SuperNova:

Eller tror folk på riktigt att nvifia släpper ett kort för 10.000 som kan ersätta hela rendereringsfarmar?

Ett kort kommer inte ersätta en hel farm, men om Nvidia säger här är sant

så har man precis släppt teknik som gjort CPU lika irrelevant för rendering som 3D-grafikkorten en gång i tiden gjorde CPU totalt irrelevant för rastering.

De tidiga 3D spelen som t.ex. ursprungliga Doom gjorde all rastrering på CPU, en av syftena med MMX var att accelerera rastrering, men det blev aldrig relevant då GPUerna som kom vid samma tidsperiod var lågt effektivare för detta.

Börjar förstå Intels brådska med att ta fram en egen GPU, Nvidia kommer plocka marknadsandel i datacenter från Intel då man nu har en produkt som är totalt överlägsen CPU för renderingsfarmar (har i.o.f.s. ingen aning om hur stor den marknaden är sett till omsättning).

Skrivet av SuperNova:

Raytracing är ju inget nytt precis. Jag tolkar det som att nvidias RT-kärnor kommer sköta vissa fuktioner för renderering lite som physx gjorde för fysik fast ex för reflektioner.

Det är väl bara köra matten om npgon är sugen för hur mycket beräkningskraft som behövs för att åstakomma 100% raytracing i ett spel :). Fan ensamma kort har ju svårt att hålla stadig fps @ 4k med konventionella rendereringsmetoder.

100 % raytracing är det väl ingen som pratat om? Huvudsyftet med Direct X Raytracing är ju att göra det möjligt att fortsätta använda triangelbaserad rastrering, men förhöja realismen m.h.a. raytracing för vissa specifika effekter och initialt lär man antagligen bara använda tekniken på en delmängd av scenen.

Som jag förstår tekniken borde det vara väldigt lätt för speltillverkare att göra tekniken valbar. Har man inte en GPU med "RT cores" eller motsvarande får man helt enkelt köra "gamla sättet" (SSAO) i stället för att beräkna motsvarande effekt via raytracing. Skillnaden visualiseras i denna video

Skrivet av Niczo:

Var nånstans står det att DXR kommer att dra nytta av Nvidias hårdvaruaccelerering för raytracing? Måste erkänna att de tekniska detaljerna går mig till spillo men är inte DXR en GPGPU-lösning för raytracing som körs på traditionella arkitekturer?

Som jag förstått det hela så är APIet som Nvidia använder i Gamework Ray Tracing just DirectX Raytracing.

"This suite of tools and resources for developers will dramatically increase realism and shorten product cycles in titles developed using the new Microsoft DXR API and NVIDIA RTX."

Här kan man ju tolka det som att Gameworks Ray Tracing använder DXR eller RTX, men detta är vad Nvidia skriver om RTX

"The RTX platform provides software APIs and SDKs running on advanced hardware to provide solutions capable accelerating and enhancing graphics, photos, imaging and video processing. These include: Ray Tracing (OptiX, Microsoft DXR, Vulkan)"

D.v.s. RTX är Nvidias teknik för att implementera DXR (och även motsvarande i Vulkan), men APIerna man exporterar till spel är standard-APIer i DirectX och Vulkan. Verkar som OptiX bygger på CUDA och är det API som används för renderings-servers.

RTX verkar för närvarande bestå av tre huvudnivåer

  • allt i vanliga shaders, detta är vad Pascal och tidigare kommer använda

  • AI-baserad filtrering, "denoising". Detta utförs m.h.a. tensor cores och minskar antalet strålar som faktiskt behöver följa. Volta, Turing och senare krävs för detta

  • Göra strålföljningen i HW i form av RT core + AI-baserad filtrering, är bara Turing som har stöd för detta så här långt

Så RTX kan man se som Nvidias driver som bl.a. implementerar DirectX raytracing, vilket är exakt hur AnandTech beskriver det

"Intended to enable real-time ray tracing for games and other applications, RTX is essentially NVIDIA's DXR backend implementation."

Tycker det en väldigt viktig detalj som alltid faller bort när drevet går mot Gameworks. Ja, Gameworks självt är ett gäng proprietära bibliotek som Nvidia skrivit.

Men så vitt jag vet är alla Gameworks finesser valbara. Visst slås många på i höga inställningar men man har alltid valet att stänga av de man anser äter för mycket prestanda (d.v.s. ingen borde rimligen tvingas använda någon Gameworks finess). Och självklart väljer Nvidia att lägga sådant i Gameworks som visar deras produkter från sin bästa sida när de ställs mot konkurrenterna, men Gameworks använder så vitt jag känner till uteslutande standard APIer i DirectX (och börjar väl komma även för Vulkan?).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Detta ser ju såklart bra ut och det kan nog alla vara överens om, men det är ju inte detta som kommer för nästa nvidia kort. Detta är ju 24 fps / 1080p 60000$ maskin som kör det.

Jag säger inte att nvidias ray tracing är dålig eller så men du får det att låta mycket bättre än vad det faktiskt är.

Du rör dig med gammal info. Under konferensen så sa han att det körde på ett RTX 6000 som kostar 6300 dollar.

Men de är nog en hel väg från att köra allt i 1080p 60FPS och många många år från 4k 60FPS. Under konferensen nämnde han även att de egentligen körde på en lägre upplösning än 1080p och sedan uppskalade den till 1080p m.h.a tensor cores. Så de är definitivt på väg, men inte där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

För PhysX slog ju verkligen igenom.....

Försöker du sarkastiskt att avfärda något som slog igenom? Jag förstår ingenting.

Skrivet av Niczo:

hur dessa "RT Cores" kommer att implementeras i drivrutiner för konsument-GPUer

Microsoft DXR under DX12. Tror du att jag bara länkade det för skojs skull?

Skrivet av Niczo:

Kul att du drog fram VESA Adaptive Sync som ett exempel, hoppas du ser ironin.

Nej. Förklara gärna hur Freesync inte är en proprietär tillämpning av VESA Adaptive Sync.

Skrivet av Niczo:

men är inte DXR

Nej.

Skrivet av Niczo:

Artikeln är 5 månader gammal så om du har mer information än så har du länkat till fel artikel.

Du får läsa Yoshmans inlägg ovan, han förklarar sambandet.

Permalänk
Medlem

@anon162230: Hoppas du bara trollar:-) Nvidia må leda grafikkortsmarknaden över alla segment. Men denna generationen kommer inte krossa AMD. Nvidias nya generation blir väl samtliga kört ca 20-30% bättre än sina föregångare. Sen släpper säkert AMD sina nya gpuer o q4 2018 som kommer vara ett valbart alternativ. Troligtvis sämre än 20xx men säkert inte så fruktansvärt långt efter.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.