Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning mobo eller cpu?

Har nyss fått över en dator från en kompis som han ej anväder då den "krashade". Jag vill se om jag kan få systemet att funka igen men just nu går det lite trögt, där av skulle lite nya idéer uppskattas.

Moderkortet är ett Asus z97-a
Cpu är i7 4770k.

Då min gissning var att psun strulade ligger allt nu på en tidning inkopplat till min vanliga psu och 2x 4gb minne som jag själv använder (så nuvarnde psu och minne är det ej fel på). I nuläget lyser power led på moderkortet men jag kan ej få det att starta. Något tipps eller är det bara att anta att moderkortet har dött?

Hdd är ej inkopplat
Kylare sitter på cpu
Gpu är ej monterat
Provat med 1 minne i de olka facken men det gör ingen skillnad.

Tacksam för idéer 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhizo:

Har nyss fått över en dator från en kompis som han ej anväder då den "krashade". Jag vill se om jag kan få systemet att funka igen men just nu går det lite trögt, där av skulle lite nya idéer uppskattas.

Moderkortet är ett Asus z97-a
Cpu är i7 4770k.

Då min gissning var att psun strulade ligger allt nu på en tidning inkopplat till min vanliga psu och 2x 4gb minne som jag själv använder (så nuvarnde psu och minne är det ej fel på). I nuläget lyser power led på moderkortet men jag kan ej få det att starta. Något tipps eller är det bara att anta att moderkortet har dött?

Hdd är ej inkopplat
Kylare sitter på cpu
Gpu är ej monterat
Provat med 1 minne i de olka facken men det gör ingen skillnad.

Tacksam för idéer 🙂

Större chans att mobo är kasst. Så jag skulle chansa på det om du måste. Det är inga andra kort/enheter inkopplade som kan störa? Ta ur alla dem också isf. Ram och cpu ska räcka för att få nått ljud ur den. Annat graffekort om det inte är testat/inbyggt så.

Edit: med allt menar jag även interna usb och reset/power swr/leds. Så kan du prova kicka igång med en skruvmejsel eller något annat passande.

Visa signatur

.