Skicka/Ta emot MMS utan anslutning (Sony XZ1) APN Telia

Permalänk
Medlem

Skicka/Ta emot MMS utan anslutning (Sony XZ1) APN Telia

Hej
Hoppades någon kunnig kunde förklara för mig varför jag inte kan skicka eller ta emot mms utan att aktivera mobildata...

Ny Sony XZ1 Compact, Telia Kontantkort, skickade efter inställningarna och både "Telia Online" och "Telia MMS" finns under APN:er.
Telia online är markerad med en blå prick men MMS är inte, går inte på något sätt att markera, inställningarna är rätt men ändå fungerar det inte?
Har även testat skicka efter inställningarna med sms till 4466 utan framgång, profilerna läggs till men MMS är inte markerad.

Varför kan jag inte aktivera MMS på samma sätt som Online och varför används inte profilen när data är avstängt?
Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

MMS är datatrafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Tyvärr går det inte, har själv brottats med detta innan.
Man måste aktivera modildata för att ta emot och skicka MMS.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

MMS är datatrafik.

Skickades från m.sweclockers.com

MMS är en form av datatrafik ja, men ur operatörens synvinkel är det två skilda saker, det är därför det finns två APN:er, ena ger Internetaccess och den andra MMS, "mobildata" ska inte behöva vara aktiverat för att kunna skicka och ta emot MMS...
Iaf har det inte behövts på någon av mina tidigare telefoner.

Permalänk
Medlem

Det funkar på min Samsung S7 och det ska fungera på din Sony.

MMS ska inte vara markerad, så det är rätt.
Jag tror google är din vän här om du inte hittar ett sony forum med svar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

När man brukade stänga av mobildatan utomlands och dessutom fortfarande skickade MMS så vill jag minnas att det var exakt så det funkade alla gånger.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA