Har nVidia RTX slagit ut AMD o Intel?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett kort kommer inte ersätta en hel farm, men om Nvidia säger här är sant så har man precis släppt teknik som gjort CPU lika irrelevant för rendering som 3D-grafikkorten en gång i tiden gjorde CPU totalt irrelevant för rastering.

Tack för formuleringen!

Skrivet av Yoshman:

De tidiga 3D spelen som t.ex. ursprungliga Doom gjorde all rastrering på CPU, en av syftena med MMX var att accelerera rastrering, men det blev aldrig relevant då GPUerna som kom vid samma tidsperiod var lågt effektivare för detta.

Det sorgliga är att många inte kommer förstå alla MMX-skämt jag kommer dra inför Intels återkomst på GPU-marknaden.

Skrivet av Yoshman:

Som jag förstår tekniken borde det vara väldigt lätt för speltillverkare att göra tekniken valbar.

Så har jag också förstått det, och därför finns det ingen "inlåsning" i att välja att implementera det.

Skrivet av Yoshman:

Som jag förstått det hela så är APIet som Nvidia använder i Gamework Ray Tracing just DirectX Raytracing.

"This suite of tools and resources for developers will dramatically increase realism and shorten product cycles in titles developed using the new Microsoft DXR API and NVIDIA RTX."

Här kan man ju tolka det som att Gameworks Ray Tracing använder DXR eller RTX, men detta är vad Nvidia skriver om RTX

"The RTX platform provides software APIs and SDKs running on advanced hardware to provide solutions capable accelerating and enhancing graphics, photos, imaging and video processing. These include: Ray Tracing (OptiX, Microsoft DXR, Vulkan)"

D.v.s. RTX är Nvidias teknik för att implementera DXR (och även motsvarande i Vulkan), men APIerna man exporterar till spel är standard-APIer i DirectX och Vulkan.

Att Nvidia kommer att behålla RTX proprietärt är ganska självklart, men inte heller det stänger ute någon från funktionaliteten per se, vilket Nvidia-kverulanter ofta försöker framhäva med all slags Nvidia-IP.

Skrivet av Yoshman:

Men så vitt jag vet är alla Gameworks finesser valbara. Visst slås många på i höga inställningar men man har alltid valet att stänga av de man anser äter för mycket prestanda (d.v.s. ingen borde rimligen tvingas använda någon Gameworks finess).

Här stoppar jag in en brasklapp som säger: det beror på spelutvecklaren, inte Nvidia. Tyvärr finns det ju många konsollhandikappade spel som saknar vettiga grafikinställningsmöjligheter på PC, så där kan det mycket väl inträffa situationer som p.g.a. dåliga val från spelutvecklaren "utestänger" någon från inställningar p.g.a. att det exempelvis bara finns Low, Medium, High och Ultra, där Ultra alltid har DXR igång.

Permalänk
Medlem

lite oftopic, men många gånger är hela poängen med en logotyp att den ska sticka ut.
I text blir det mest jobbigt att läsa om iPhones, nVidia, McLaren, benton och andra varianter likt hTC.
Intel har förövrigt små bokstäver i sin logotyp, korrekt vore isåfall att skriva "intel" och inte "INTEL"

Vad gäller förkortningar likt AMD är jag dock inte gnällig, (sålänge man inte skriver hTC)

Namn skrivs med stor bokstav som första bokstav

Ontopic.

Vet inte hur stor grej det egentligen blir, risk är ju att Nvidia slår på stora trumman och anser att det är en större grej än det egentligen kommer bli. Väckelsemöte likt Apple, revolutionärt, "the next big thing" etc etc.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Att Nvidia kommer att behålla RTX proprietärt är ganska självklart, men inte heller det stänger ute någon från funktionaliteten per se, vilket Nvidia-kverulanter ofta försöker framhäva med all slags Nvidia-IP.

Ser liksom inte problemet här. RTX är i praktiken Nvidias drivare, hoppas ingen har agg mot andra HW-tillverkare för att deras drivare bara fungerar mot den HW företaget skapat. Lite svårt att använda HW i t.ex. Windows utan en drivare...

D.v.s. RTX är självklart proprietärt, det är ju klistret mellan DXR (som är Microsoft standard API för att använda raytracing i spel) och den HW som ska utföra det som instrueras via DXR.

Sett att patent diskuteras i denna tråd. Är det någon som är medveten om några patent från Nvidia som lämnats in relativt nyligen och kan tänkas täcka saker som finns i DXR?

Har sökt en del och hittar ett gäng patent från Nvidia kring raytracing, men de är ju typ från millennieskiftet! Som redan påpekats i tråden var det ju precis raytracking som Intel gav sig på med Larrabee då designen inte var speciellt effektiv på normal rastrering. Teorin bakom raytracing är ju väldigt gammal!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser liksom inte problemet här. RTX är i praktiken Nvidias drivare, hoppas ingen har agg mot andra HW-tillverkare för att deras drivare bara fungerar mot den HW företaget skapat. Lite svårt att använda HW i t.ex. Windows utan en drivare...

Enligt klassisk Sweclockers-logik så får man gärna ha egna drivrutiner och mjukvarulösningar om man bara skänker bort de proprietära godsaker som man precis har plöjt ner tiotusentals mantimmar i att utveckla.

Ungefär som Mercedes-Benz kostnadsfritt skickar sina företagshemligheter till Dacia, "så att det inte ska bli orättvist på personbilsmarknaden".

Min hjärna drabbas ofta av guru meditation när jag läser trådar om vad Nvidia borde ge bort kostnadsfritt till folk som inte är deras kunder, så det är tur att du finns här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

lite oftopic, men många gånger är hela poängen med en logotyp att den ska sticka ut.
I text blir det mest jobbigt att läsa om iPhones, nVidia, McLaren, benton och andra varianter likt hTC.
Intel har förövrigt små bokstäver i sin logotyp, korrekt vore isåfall att skriva "intel" och inte "INTEL"

Vad gäller förkortningar likt AMD är jag dock inte gnällig, (sålänge man inte skriver hTC)

Namn skrivs med stor bokstav som första bokstav

McLaren är ett namn som ska skrivas så på samma sätt som t.ex McEnroe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad mycket pengar du har investerat i nvidia.....

Skrivet av anon162230:
Permalänk
Medlem

Är detta något som spelutvecklarna ens kommer att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Är detta något som spelutvecklarna ens kommer att använda?

Beror väl på hur svårt det är att integrera i en befintlig spelmotor. Kan säkert tänka mig Nvidia betalar vissa utvalda spelutvecklare att inplementera det.

Metro Exodus kommer ha stöd för det, de har redan en tidig video innan RTX-korten fanns tillgängliga. Det kommer säkert en ny video under Gamescom med Metro anpassat för nya RTX-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

känns lite som G-Sync, och där har vi ju konkurens ifrån FreeSync.

Konkurrens visserligen, men inte lika bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@anon162230: Det är väldigt långt kvar innan vi har riktig fotorealistisk raytracing i realtid. Detta är bara ett kort steg på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej. Förklara gärna hur Freesync inte är en proprietär tillämpning av VESA Adaptive Sync.

Det jag syftade på är att Nvidia helt valde att frångå VESAs standard till förmån för en egen lösning. Därav ironin i att använda den jämförelsen, även om jag nu förstår varför du valde just det exemplet.

Artikeln du länkade var inte till någon hjälp i alla fall då den var utdaterad så uppskattar verkligen att @Yoshman tog sig tid att lägga tillrätta missförståndet. Min dåliga ursäkt är att jag inte haft tid att läsa på, i synnerhet från källor där jag ens begriper hälften av vad som skrivs. Jag önskar att det fanns fler med djupgående kunskaper här på Sweclockers med hans attityd, där man ser okunskap som ett tillfälle att utbilda och inte bara som ett hål att dumpa all spydighet man byggt upp under dagen men inte kunnat avlasta.

Om ray tracing i DX12 ser en rejäl prestandaskjuts från Nvidias nya beräkningsenheter kan vi nog vara hoppfulla att det kommer gå väl. Industrin i stort (AMD, Intel) ligger helt klart på efterkälken
men kommer garanterat att hitta egna effektiva hårdvarulösningar. Det vore inte kul för oss konsumenter om spelutvecklare som nu står inför nästa generations konsoler med AMD-hårdvara runt hörnet behöver lägga utvecklingstid på två separata APIer för Ray Tracing. Även om marknaden för spel på PC har växt är det fortfarande konsoler som sätter standarden för hur mycket möda som läggs ned på visuella effekter.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Om inte HD Ready introducerades 2005 tror du vi skulle vara på väg mot de första 8K skärmarna i år, knappast.

Intressant. Vi var många som hade betydligt högre upplösning på våra skärmar 2005 än 1280x720

Permalänk
Medlem

Det svåra är att vara först. Nu när nvidia har gjort det så kan man nog räkna med att andra aktörer:
A) redan har liknande teknologi i sin pipeline
B) om de inte redan har det så går det tämligen snabbt att reverse-engineer och jobba runt patent

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Det jag syftade på är att Nvidia helt valde att frångå VESAs standard till förmån för en egen lösning. Därav ironin i att använda den jämförelsen, även om jag nu förstår varför du valde just det exemplet.

Alltså, G-Sync existerar ju bevisligen som en proprietär tillämpning av VESA Adaptive Sync på bl.a. laptops. Det som skiljer på desktopsidan är att man behöver G-Sync-modulen i skärmen, som ersätter scalern som tillverkaren av skärmen hade konstruerat annars.

Freesync är precis lika proprietärt i sig, så att säga.

Skrivet av Niczo:

Artikeln du länkade var inte till någon hjälp i alla fall då den var utdaterad så uppskattar verkligen att @Yoshman tog sig tid att lägga tillrätta missförståndet. Min dåliga ursäkt är att jag inte haft tid att läsa på, i synnerhet från källor där jag ens begriper hälften av vad som skrivs.

Nä, det den inte kunde ta med är såklart hårdvaran som t.ex. Nvidia inte hade tillkännagjort än, men nu när vi vet det så kan man ju förstå vad det är för hårdvara som åsyftas i texten i alla fall. DXR kommer som sagt kunna köras i mjukvara, hårdvarustödet är en bonus.

Skrivet av Niczo:

Om ray tracing i DX12 ser en rejäl prestandaskjuts från Nvidias nya beräkningsenheter kan vi nog vara hoppfulla att det kommer gå väl. Industrin i stort (AMD, Intel) ligger helt klart på efterkälken

Jag tror inte att AMD nödvändigtvis ligger så mycket på efterkälken eftersom det inte är Nvidia som plötsligt hoppat upp som gubben ur lådan med raytracing i händerna, utan det snarare är en branschgrej stödd av Microsoft. Dessutom vore det ganska poänglöst av AMD att slå på stora trumman om att nästa generation kort kommer stödja DXR, då de av allt att döma inte har något konsumentkort i sin pipeline på ett bra tag. De får dock tillfälle att i lugn och ro se hur det går med Nvidia och DXR-stödet, köpa egna kort att testa med osv. för att själva kunna implementera DXR utan lika många okända faktorer.

Skrivet av Niczo:

Det vore inte kul för oss konsumenter om spelutvecklare som nu står inför nästa generations konsoler med AMD-hårdvara runt hörnet behöver lägga utvecklingstid på två separata APIer för Ray Tracing.

Jag skulle inte oroa mig för det som det ser ut nu.

Microsoft har nog dessutom skäl att se till att AMD hänger med bara med tanke på konsollsamarbetet, som man nog med gott fog kan anta varken är trivialt eller billigt att bryta upp för att gå över till annan CPU/GPU-hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

VAD TROR NI, har nVidia med sin RTX teknik, precis lamslagit både AMD o Intel de närmaste 5-10 åren.

nVidia har jobbat hårt i 10 år på realtids ray tracing i HÅRDVARA och till slut lyckats lösa det. Detta är massivt eftersom INGEN lyckats med detta tidigare och både AMD och Intel lär nu ligga flera år efter nVidia med realtids ray tracing i HÅRDVARA.

nVidia sitter redan på en massiv mängd patenter o algoritmer relaterat till realtids ray tracing, och kommer att fortsätta utveckla dessa i rasande tempo, vilket gör det ännu svårare för AMD och Intel att hinna i kapp eftersom de förmodligen inte ens löst realtids ray tracing i hårdvara ännu.

Att nVidia släpper 2080Ti direkt tillsammans med 2070 o 2080 betyder bara en sak, de vill sälja mycket och snabbt. Utvecklingen för RTX kommer gå med en rasande takt nu i början, förmodligen ny generation RTX varje år de närmaste åren. Här finns det ingen tid med att dra ut på generationerna, som de gjort tidigare med DX12, för då hinner konkurrenterna ikapp.

Detta för att hålla AMD och Intel på avstånd samt snabbt skapa en dominas av realtids ray tracing i spel industrin. Om realtids ray tracing ska bli stort måste prestandan upp i ett rasande tempo, speciellt eftersom VR o AR är de slutliga målet med realtids ray tracing.

AMD som knappt lyckats hålla sig flytande med konkurrenskraftiga DX12 kort lär inte haft någon budget att jobba på realtids ray tracing i hårdvara de senaste 10 åren. Att utveckla realtids ray tracing är inte lika lätt som att designa en x86/x64 cpu som Ryzen som egentligen bara är en förfinad variant av redan existerande teknologi. Så frågan är om de lyckas komma med realtids ray tracing i hårdvara i tid.

INTEL har enorma resurser så det kan hända att de till och med hinner före AMD med att lösa realtids ray tracing i hårdvara. Men så som det ser ut nu MÅSTE Intel släppa kort med realtids ray tracing 2020 om de ska in på spelmarknaden. Om nVidia hinner släppa en ny generation RTX varje år till Q3 2020 kan inte Intel bara komma med ett vanligt DX12 kort, ingen gamer kommer köpa det då.

OBS, NOTIS! nVidia RTX är i HÅRDVARA, går inte att jämföra med den enkla halvbakade mjukvarulösningen som endast acceleras av dagens grafikkort som AMD presenterade i Mars. AMDs lösning är endast ämnad för utveckling och kommer inte ens i närheten av att kunna användas realtid i spel.

Läs själva om AMDs lösning för CAD. m.m.
https://www.anandtech.com/show/12552/amd-announces-real-time-...

Ska man plocka ut de få saker ur ditt inlägg som faktiskt säger något sitter man väl kvar med en länk från Anandtech.

Hittar väldigt mycket "lär inte", "förmodligen", "frågan är"...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ska man plocka ut de få saker ur ditt inlägg som faktiskt säger något sitter man väl kvar med en länk från Anandtech.

Hittar väldigt mycket "lär inte", "förmodligen", "frågan är"...

Nvidia kommer visa mer imorgon och under Gamescom. Om de visar ett spel som blåser strumporna av en med RTX tror jag det kommer påverka. Då har Nvidia gjort ett kliv framåt som konkurrenterna får svårt att svara på, i alla fall omedelbart.

Jag själv är klart intresserad av vad de kan visa upp, men jag är inte "överhypad".

Permalänk
Medlem

Här är en intervju med Jen-Hsun Huang, där han öser på med superlativen över deras nya RTX-serie.
https://wccftech.com/nvidia-ceo-rtx-game-changer-for-us/

Han säger i alla fall
"We also did a good job on laying the foundations of the development platform for the developers. We partnered with Microsoft to create DXR, Vulkan RT is also coming, and we have OptiX that are used by ProViz renderers and developers all over the world."

Med både DXR för Windows 10 och Vulkan RT för alla system så är det öppet för AMD att supporta funktionerna på samma sätt som Nvidia gör. Om det nu är så revolutionerande som han säger, är det väl bra om alla hårdvarutillverkare supportar strålspårning i framtida produkter, vilket gör att fler spel kan göras för tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nvidia kommer visa mer imorgon och under Gamescom. Om de visar ett spel som blåser strumporna av en med RTX tror jag det kommer påverka. Då har Nvidia gjort ett kliv framåt som konkurrenterna får svårt att svara på, i alla fall omedelbart.

Jag själv är klart intresserad av vad de kan visa upp, men jag är inte "överhypad".

Ganska stort gäääsp med tanke på att det här mer eller mindre bara är en refresh och med tanke på priserna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska stort gäääsp med tanke på att det här mer eller mindre bara är en refresh och med tanke på priserna.

Varför säger du att det "mer eller mindre är en refresh" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför säger du att det "mer eller mindre är en refresh" ?

Känns inte som att det händer så mkt.

Lite bättre minnesbandbredd genom en smalare buss, förmodligen lite högre prestanda, högre priser och ljusteknik som vi inte alls vet hur det kommer implementeras eller hur stödet är/kommer att bli bland speltillverkare.

Hade man pressat priserna och erbjudit mer prestanda per krona och satsat lite mer på mid tier och low tier kort så hade vi väl kunnat säga att det går framåt. Men eftersom konkurrensen uteblir kör man slow-mode precis som Intel gjort under många år.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Jag själv är klart intresserad av vad de kan visa upp, men jag är inte "överhypad".

Jag är faktiskt lite exalterad, men priserna får en att slita håret.
Vi får se.. the proof is in the pudding, som man säger.

Pixar har använt raytracing i sina animerade filmer i många år nu med beräkningskraften från tusentals grafikkort.
Såg en video från just Pixar om hur det funkar.

https://www.khanacademy.org/partner-content/pixar/rendering/rendering1/a/start-here-rendering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Lite bättre minnesbandbredd genom en smalare buss, förmodligen lite högre prestanda, högre priser och ljusteknik som vi inte alls vet hur det kommer implementeras eller hur stödet är/kommer att bli bland speltillverkare.

Smalare buss ?
1080 och 2080 har 256 bit, 1080TI och 2080TI har 352 bit.
Och båda har tack vare GDDR6 c:a 25% högre bandbredd.
Visst, inte lika dramatiskt som från 900 till 1000 serien (~40% snabbare), men ändå inget att fnysa åt.

Och idag vet vi ju ingenting om hur dom kommer att prestera i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Smalare buss ?
1080 och 2080 har 256 bit, 1080TI och 2080TI har 352 bit.
Och båda har tack vare GDDR6 c:a 25% högre bandbredd.
Visst, inte lika dramatiskt som från 900 till 1000 serien (~40% snabbare), men ändå inget att fnysa åt.

Och idag vet vi ju ingenting om hur dom kommer att prestera i övrigt.

Tyckte jag läste i en Sweclockers artikel att bussen var lite smalare men hade bättre passthrough. Kanske läst fel.

Jo med tanke på hur priserna verkar bli så fnyser jag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Nya Tomb Raider verkar använda ray tracing i och med deras peak till Nvidia eventet imorgon.

Jag tror inte så mycket på ray tracing, men vi får se. Däremot så tror jag fler och fler kommer köpa gsync-skärmar nu när nvidia är typ ensamma på marknaden, vilket kan försvåra för AMD senare.

Är det nytt Tomb Raider på gång? Hoppas de lägger ner lite tid på storyn den här gången. De har ju mer eller mindre använt samma två gånger.

Sen det här med ray tracing. Jag kommer ihåg det från typ Amigan sen försvann det verkade det som. Tror nog det blir som hairworks eller Nvidias splitter grej, nåt valfri jippo som drar löjliga mängder kraft och som är det första man väljer bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Sen det här med ray tracing. Jag kommer ihåg det från typ Amigan sen försvann det verkade det som. Tror nog det blir som hairworks eller Nvidias splitter grej, nåt valfri jippo som drar löjliga mängder kraft och som är det första man väljer bort.

Det kommer stöd för strålspårning i Windows DXR och Vulkan RT. Tror knappast det handlar om en fluga. Snarare handlar det bara om en tidsram för när vi får det i var och varannat spel.

Det finns i Unreal Engine också, som Nvidia använde för att göra nedanstående demo
https://www.youtube.com/watch?v=KJRZTkttgLw
"Powered by the Quadro RTX 6000"
"NVIDIA created this cinematic ray-traced scene running in real time in Unreal Engine 4."

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Sen det här med ray tracing. Jag kommer ihåg det från typ Amigan sen försvann det verkade det som. Tror nog det blir som hairworks eller Nvidias splitter grej, nåt valfri jippo som drar löjliga mängder kraft och som är det första man väljer bort.

Jag tror du skulle tjäna på att läsa tråden, t.ex. Yoshmans inlägg #17515892 innan du uttalar dig så kategoriskt och gör en "Ines Uusmann".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Beror väl på hur svårt det är att integrera i en befintlig spelmotor. Kan säkert tänka mig Nvidia betalar vissa utvalda spelutvecklare att inplementera det.

Metro Exodus kommer ha stöd för det, de har redan en tidig video innan RTX-korten fanns tillgängliga. Det kommer säkert en ny video under Gamescom med Metro anpassat för nya RTX-serien.

Kanske även battlefield 5: https://www.dsogaming.com/news/battlefield-5-may-support-real...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om man ska tolka något från det, men Nvidias event-konto har lagt ut bilder på Witcher 3, Crysis 3 och Tomb Raider under dagen.

https://twitter.com/beforthegame

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Du rör dig med gammal info. Under konferensen så sa han att det körde på ett RTX 6000 som kostar 6300 dollar.

Men de är nog en hel väg från att köra allt i 1080p 60FPS och många många år från 4k 60FPS. Under konferensen nämnde han även att de egentligen körde på en lägre upplösning än 1080p och sedan uppskalade den till 1080p m.h.a tensor cores. Så de är definitivt på väg, men inte där än.

Hade missat det, tack för rättningen.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Vi bör dock förstå att RTX inte är i NÄRHETEN av att rendera hela scener med ray-tracing istället för resterering i någon form av uppdateringsfrekvens som det går att spela i. Vad man gör är att man använder enkalre effekter som man kan beräkna med ray-tracing.

Så spel under överskådlig framtid kommer nog att renderas i princip som de gjort länge och Game Works kommer erbjuda vissa effekter som de använder ray-tracing för att räkna ut.

Beroende på hur öppna standarder detta blir så kan det lyfta mer eller mindre. Hårdvaru accelererad PhysX etc visar rätt tydligt att spelmarknaden inte hoppar på tåget om endast Nvidia kan köra det, även om de har 70% av GPU-marknaden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P