Ett kort kommer inte ersätta en hel farm, men om Nvidia säger här är sant så har man precis släppt teknik som gjort CPU lika irrelevant för rendering som 3D-grafikkorten en gång i tiden gjorde CPU totalt irrelevant för rastering.
Tack för formuleringen!
De tidiga 3D spelen som t.ex. ursprungliga Doom gjorde all rastrering på CPU, en av syftena med MMX var att accelerera rastrering, men det blev aldrig relevant då GPUerna som kom vid samma tidsperiod var lågt effektivare för detta.
Det sorgliga är att många inte kommer förstå alla MMX-skämt jag kommer dra inför Intels återkomst på GPU-marknaden.
Som jag förstår tekniken borde det vara väldigt lätt för speltillverkare att göra tekniken valbar.
Så har jag också förstått det, och därför finns det ingen "inlåsning" i att välja att implementera det.
Som jag förstått det hela så är APIet som Nvidia använder i Gamework Ray Tracing just DirectX Raytracing.
"This suite of tools and resources for developers will dramatically increase realism and shorten product cycles in titles developed using the new Microsoft DXR API and NVIDIA RTX."
Här kan man ju tolka det som att Gameworks Ray Tracing använder DXR eller RTX, men detta är vad Nvidia skriver om RTX
"The RTX platform provides software APIs and SDKs running on advanced hardware to provide solutions capable accelerating and enhancing graphics, photos, imaging and video processing. These include: Ray Tracing (OptiX, Microsoft DXR, Vulkan)"
D.v.s. RTX är Nvidias teknik för att implementera DXR (och även motsvarande i Vulkan), men APIerna man exporterar till spel är standard-APIer i DirectX och Vulkan.
Att Nvidia kommer att behålla RTX proprietärt är ganska självklart, men inte heller det stänger ute någon från funktionaliteten per se, vilket Nvidia-kverulanter ofta försöker framhäva med all slags Nvidia-IP.
Men så vitt jag vet är alla Gameworks finesser valbara. Visst slås många på i höga inställningar men man har alltid valet att stänga av de man anser äter för mycket prestanda (d.v.s. ingen borde rimligen tvingas använda någon Gameworks finess).
Här stoppar jag in en brasklapp som säger: det beror på spelutvecklaren, inte Nvidia. Tyvärr finns det ju många konsollhandikappade spel som saknar vettiga grafikinställningsmöjligheter på PC, så där kan det mycket väl inträffa situationer som p.g.a. dåliga val från spelutvecklaren "utestänger" någon från inställningar p.g.a. att det exempelvis bara finns Low, Medium, High och Ultra, där Ultra alltid har DXR igång.