Det här med batteri-liv och laddning

Permalänk

Det här med batteri-liv och laddning

Hallå

Jag är ingen expert. Jag har mina aningar och jag är nyfiken.

Det här med hur länge batteriet håller på en laddning och batteriets livslängd på en smartphone 2018. (Med andra ord jag fokuserar mest mot dom nyare modellerna Iphone 7,8 samsung s8,s9)

Jag läser att man inte ska låta batteriet sjunka Under 20% och ej ladda Över 80% för att upphålla den optimala nivån i battericellerna,
vad säger ni som kan något om det här om just det påståendet?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Hallå

Jag är ingen expert. Jag har mina aningar och jag är nyfiken.

Det här med hur länge batteriet håller på en laddning och batteriets livslängd på en smartphone 2018. (Med andra ord jag fokuserar mest mot dom nyare modellerna Iphone 7,8 samsung s8,s9)

Jag läser att man inte ska låta batteriet sjunka Under 20% och ej ladda Över 80% för att upphålla den optimala nivån i battericellerna,
vad säger ni som kan något om det här om just det påståendet?

Det kan nog stämma, men vad som enligt mig är irriterande är att telefonerna inte får någon kontroller som håller batteriet innanför de värdena.

Jag har en billig ZTE Blade V770 och inte fasen sitter jag och kollar eller övervakar laddningen.
Jag lägger telefonen på nattduksbordet innan jag lägger mig och sedan sover jag.

Jag hade gärna sett ett alternativ i telefonens inställningsmeny där man kan plippa i att telefonen skall hålla sig innanför de värdena, och sedan kan jag själv ändra på det om det någon gång skulle behövas.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Zenfone 5Z har jag satt så den slutar ladda vid 80%
Nåt som heter schemalagd laddning.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Zenfone 5Z har jag satt så den slutar ladda vid 80%
Nåt som heter schemalagd laddning.

Hm, det har inte jag dock, inte ens under utvecklaralternativ. :/

Funderar på om det finns någon app som kan sköta det där, nog för att telefonen bara kostade 980:- på mediamarkt men kan vara kul att låta den leva lite längre än tänkt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Den app jag testat funkade inte på min andra telefon.men kanske funkar på din?
https://android.gadgethacks.com/how-to/set-charging-limit-you...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att så många använder sina telefoner så länge att det gör någon större nytta i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Jag läser att man inte ska låta batteriet sjunka Under 20% och ej ladda Över 80% för att upphålla den optimala nivån i battericellerna

För dagens batterier är det tämligen enkelt: så länge du använder produkten på batteridrift kontinuerligt behöver du inte fundera särskilt mycket på hur du skall och inte skall ladda batteriet. Två saker är dock relevanta; (i) laddar telefonen ur helt och dör skall du inte försöka starta upp den om och om igen utan ladda den. Sjunker spänningen alltför lågt kommer en skyddskrets i batteriet trigga och du kommer inte kunna ladda upp det igen med en ordinär batteriladdare och (ii) höga respektive låga temperaturer påverkar batteriets livslängd. Låter du telefonen ligga i solen med laddaren inkopplad och du spelar spel på den blir den redigt varm och batteriet kommer ta skada. Samma sak om du lämnar den i bilen över natten mitt i vintern.
Det är bättre för batteriets livslängd att laddas fullt ofta än att du låter det dras ur. Ligger du på 60% efter en dags användning skall du alltså ladda batteriet varje natt istället för varannan. Det finns därtill ingen övre gräns som du skall hålla dig under, så länge batteriet används dagligdags.

Skötselråd blir mer relevanta när det gäller batterier som inte används, som exempelvis ett extrabatteri till laptopen. Ett sådant batteri skall lagras mellan sisådär 40-70% laddningsgrad i en sval miljö för att sedan laddas fullt inför resan då man behöver det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Batteriers livslängd anges ju i laddningscykler så jag funderar på om man lägger den på laddning långa stunder är sämre eftersom den togglar på och av laddningen fler gånger under hela natten för att behålla batteriet på 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tror inte att så många använder sina telefoner så länge att det gör någon större nytta i slutändan.

Vad är det för dumheter? Jag har en iPhone 5 (köpt på lanseringsdagen) som fortfarande fungerar fint, förutom batteriet som är under all kritik. Om etc laddningsschema kunde fixat batteriproblemen hade det varit awesome.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För dagens batterier är det tämligen enkelt: så länge du använder produkten på batteridrift kontinuerligt behöver du inte fundera särskilt mycket på hur du skall och inte skall ladda batteriet. Två saker är dock relevanta; (i) laddar telefonen ur helt och dör skall du inte försöka starta upp den om och om igen utan ladda den. Sjunker spänningen alltför lågt kommer en skyddskrets i batteriet trigga och du kommer inte kunna ladda upp det igen med en ordinär batteriladdare och (ii) höga respektive låga temperaturer påverkar batteriets livslängd. Låter du telefonen ligga i solen med laddaren inkopplad och du spelar spel på den blir den redigt varm och batteriet kommer ta skada. Samma sak om du lämnar den i bilen över natten mitt i vintern.
Det är bättre för batteriets livslängd att laddas fullt ofta än att du låter det dras ur. Ligger du på 60% efter en dags användning skall du alltså ladda batteriet varje natt istället för varannan. Det finns därtill ingen övre gräns som du skall hålla dig under, så länge batteriet används dagligdags.

Skötselråd blir mer relevanta när det gäller batterier som inte används, som exempelvis ett extrabatteri till laptopen. Ett sådant batteri skall lagras mellan sisådär 40-70% laddningsgrad i en sval miljö för att sedan laddas fullt inför resan då man behöver det.

Inte direkt, nej. Det första och andra är korrekt.
Men det är aldrig bättre för batteriets livslängd att få laddas fullt ofta. Det hela handlar om DoD (Depth of Charge), högsta spänningen laddad till (samt lägsta, så klart) och antalet cyklar batteriet klarar.

Graferna i detta fall mäter förlusten i total kapacitet relaterat till hur batterierna användes och laddades.
Som vi kan se är det absolut sämsta att ladda till 100%, sedan ladda ur till 25%, för att sedan laddas upp till 100% igen (detta är då alltså svart i grafen).
Vi ser ganska enkelt att alla som laddas till 100% slits ut betydligt snabbare(svart, blå, röd), dessa tester är gjorda kontinuerligt. Så om detta har du fel. Det är aldrig bra för batterier att laddas fullt, sedan hur dåligt det är beror på batteri och hur laddningskretsen är uppbyggd.

Så frågan är då snarare exakt vilket batteri enheten har och hur det laddar. Men om något är det aldrig bra att varken ladda ett batteri fullt eller ladda ur det helt. Det ska alltid undvikas.

Det är ganska vanligt att dagens batterier är lite smått olika på vad som är helt optimalt. Men överlag för alla batterier är

Ladda aldrig fullt
Urladda aldrig ett batteri helt
Värme är dåligt

För dom som vill veta mer så finns: https://batteryuniversity.com/learn/ med mer material än vad ni kommer orka läsa inom de närmsta månaderna.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Stort tack till er som deltog med ett par rader.
Lärde mig något!

Och det föreföll sig som så att jag verkar ha haft rätt aningar för det är precis så jag har skött den nya luren med batteriet i åtanke så har jag gjort att jag kunnat få att den inte ska sjunka under iaf 5% det har den nog gjort 2 gånger sen jag köpte den, brukar hålla den mellan 20-100 som lägst annars 40-60% på eftermiddagen/kvällen när jag kommer hem så brukar jag ladda upp den till runt 90% ibland 100% sen sätta igång batterispararen över natten fast med att vissa appar får aviseringar. blabla.

Iom att jag använder såpass tunga applikationer på luren som kameran (extremt mycket då det är min huvudkamera för tillfället) dylika audio program (spotify, tidal, podcast addict)
så vill jag hålla batteriet nätt o fint för en sån dyr lur.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p