Ominstallation av win10 som uppgraderats från win8...

Permalänk
Medlem

Ominstallation av win10 som uppgraderats från win8...

Hej,

Jag känner att det börjar bli dags att formatera och installera om win 10 på min burk.

Installation är 4 år gammal snart och jag startade med win 8 och har sen dess uppgraderat till nuvarande win10 genom åren.

HUR ska jag gå tillväga för att på smidigaste sätt göra en ny installation av win 10 på en nyformaterad SSD.

jag tänker på win-nyckel mm.
måste jag börja från win 8 och uppgradera mig till dagens eller kan jag läsa ur nyckel på nåt sätt och hoppa på win 10 direkt?

tacksam för hjälp så jag inte ställer till det..

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Du installerar Windows 10. När installationen kräver en nyckel klickar du vidare och skippar det.

Aktivering sker automatiskt så länge du har samma hårdvara.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du installerar Windows 10. När installationen kräver en nyckel klickar du vidare och skippar det.

Aktivering sker automatiskt så länge du har samma hårdvara.

OK, och var tar jag win10 i från?

Eller startar jag allting från nuvarande fungerande installation menar du?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Hej,

Jag känner att det börjar bli dags att formatera och installera om win 10 på min burk.

Installation är 4 år gammal snart och jag startade med win 8 och har sen dess uppgraderat till nuvarande win10 genom åren.

HUR ska jag gå tillväga för att på smidigaste sätt göra en ny installation av win 10 på en nyformaterad SSD.

jag tänker på win-nyckel mm.
måste jag börja från win 8 och uppgradera mig till dagens eller kan jag läsa ur nyckel på nåt sätt och hoppa på win 10 direkt?

tacksam för hjälp så jag inte ställer till det..

Börja med att ladda ner Microsoft Media Creation Tool. Det är ett program som laddar ner Windows 10 ISO fil, och gör en USB pinne bootbar så du kan installera Windows. Sedan är det bara att starta om datorn och välja usb pinnen som boot disk och installera. Det brukar finnas en snabbknapp (I mitt fall F8) för att få upp menyn när datorn POSTar.

Se till att installera den version du redan har på datorn, för Microsoft har sparat ditt moderkorts ID nummer och kan se att du redan äger en licens kopplat till det moderkortet. Då behöver du inte ange licensnyckeln utan Windows aktiveras automatiskt när du loggar in första gången. Under installationen så väljer du alternativet "Jag har ingen Licensnyckel" när du blir tillfrågad.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Är det bara moderkortet som måste vara detsamma eller?

Så om man köper ett nytt mobo så måste man alltså köpa sig ett nytt win? :/

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Är det bara moderkortet som måste vara detsamma eller?

Så om man köper ett nytt mobo så måste man alltså köpa sig ett nytt win? :/

Det är moderkortet som Windows licensen knyts till när man aktiverar det första gången, ja. Man kan också ringa till Microsoft och använda deras automatiska telefontjänst för att flytta licensen. Eller så köper man en ny för typ 50:- på ebay och får licensnyckeln på eposten inom en timma.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Är det bara moderkortet som måste vara detsamma eller?

Så om man köper ett nytt mobo så måste man alltså köpa sig ett nytt win? :/

Jag brukar använda min win 7 nyckel och det funkar varje gång jag har bytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Jag brukar använda min win 7 nyckel och det funkar varje gång jag har bytt moderkort.

Det är för att Microsoft kontrollerar att du har en giltig nyckel. Inte att moderkortet är detsamma som användas när du aktiverade din Windows 7 nyckel första gången Som W10 (Kanske t.om. W8/8.1? Använde aldrig dom versionerna) gör.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det är moderkortet som Windows licensen knyts till när man aktiverar det första gången, ja. Man kan också ringa till Microsoft och använda deras automatiska telefontjänst för att flytta licensen. Eller så köper man en ny för typ 50:- på ebay och får licensnyckeln på eposten inom en timma.

Eller så loggar man in med ett microsoft konto så att nycklarna länkas till det. Varje gång jag ska aktivera Windows 10 så aktiverar jag det igenom microsoft kontot. Har ju 5 nycklar så mycket smidigt
Slipper man ha det låst till Moderkortet och köpa nytt varje gång
Edit: Kopierade detta från microsofts sida : Om du har gjort en större förändring av maskinvaran på din enhet, till exempel bytt moderkortet, kan det hända att Windows 10 inte längre är aktiverat. Då visas eventuellt aktiveringsfelkoden 0x803f7001 eller 0xC004C008. Om du kör Windows 10 version 1607 eller senare och lägger till ditt Microsoft-konto för den nya enheten kopplas den digitala licensen till din enhet. När du ser de här felkoderna kan du använda felsökaren för aktivering för att återaktivera Windows.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att starta en återställning från din nuvarande installation: https://support.microsoft.com/en-us/help/4026528/windows-rese...

Permalänk
Medlem

tack alla för era svar

Tror jag startar med att testa en återställning men att inte behålla några av mina filer. vill starta cleant.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S