SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Permalänk
Avstängd

Så hur vart det nu då?
https://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-och-arb...
Här finns flertal politiska trådar som handlar om miljö,ekonomi mm är det något ni kommer göra något åt?

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Ah, nu förstår jag vad du menar (tror jag). Du menar att sweclockers undvikande av politik är att anpassa sig, inte att de är hårda mot de personer som inte kan uppföra sig. Eller har jag missförstått?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Undviker politik genom att anpassa sig för de personer som har svårt att diskutera på ett normalt sätt.
Hade folk kunnat uppföra sig hade Sweclockers inte behövt anpassa sig och därmed hade vi haft tillåtet med politiska diskussioner.

Med anpassa syftar jag på att "Sweclockers" är den som ändrar sitt beteende och inte människorna på forumet.

Permalänk
Skrivet av Zorrox:

Jag fattar inte, det är ingen som har förbjudit folk att diskutera politik, folks rätt att diskutera politik kvarstår och det finns andra forum där alla kan fritt diskutera politik.
Gör det bara inte här på Sweclockers där majoriteten verkar inte gilla det, varför är det så svårt att acceptera?
De flesta av oss som är här är inte det pga politik utan för att vi är teknikintresserade.

Jag köper det helt att man endast vill läsa om teknik. Jag håller dock inte med dig att majoriteten inte verkar gilla det. Aktiviteten i denna tråd är ganska låg.

För mig visar det ganska tydligt att majoriteten inte verkar bry sig.

Absolut, vi är inte här för politik.
Men respekten som finns bland medlemmarna här gör det till den bästa platsen att sprida kunskap till alla. Många har inte den "orken" att läsa sig in på olika saker för att bilda sig en egen uppfattning. Men när det sprids på ett bra sätt så kan alla mycket enklare bilda sig sin egna uppfattning och det är de jag uppskattar med forumet.

Många har en vardag där endast vissa åsikter hörs konstant.
Om jag kan få mångas åsikter presenterade för mig på ett snyggt sätt så kan jag mycket enklare skaffa mig en egen åsikt.

Utan alla dessa åsikter är jag själv tvungen att ta fram information och då slutar det ju vanligtvis med att man söker på det man vill söka på och väljer de artiklar som passar bäst in på ens åsikt.

Här inne finns en "öppenhet" hos folk för att lära sig, förändring, att vilja utvecklas och förbättra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag brukar låta bli att läsa trådar som jag vet att jag tycker är tråkiga.

"Det här tycker jag är ganska tråkigt så det borde vara förbjudet för alla"
I min värld är det ganska sjukt att tänka så.

Det där var jag aldrig skrivit. Lägg inte ord i munnen på mig, för det är otrevligt.

Problemet är: trådar som inte borde ha något med politik att göra får politiska kommentarer som är på låg nivå.

Jag vill läsa om tex ett nytt grafikkort och vill läsa intressanta kommentarer om tekniken. Jag måste då ofta gå igenom ett antal kommentarer om politik och annat som inte har med ämnet att göra, innan jag kommer till det intressanta som sweclockers egentligen handlar om.

Eftersom min tid är mycket begränsad vanligtvis (har för tillfället semester) hinner jag inte gå igenom hundra kommentarer, varav 50 är off-topic, för att hitta guldkornen.

Kontentan av det hela blir att jag (och uppenbarligen en hel del andra) som är teknikintresserade, men inte vill läsa politik här, kommer hit mindre och mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag tror inte att något riksdagsparti bryr sig särskilt mycket om vad nördar är intresserade av eller att de har våra intressen i åtanke när de filar på något som de ska gå till val med. Så hitills, så känns det här mer som ett spel för gallerierna.

Att detta initiativ om att ta upp politik som är samtidigt relaterade till teknologi är som att försöka ösa vatten ur en läckande båt med en sil, te.x. ren och billig energi vilket är både en teknikfråga och en miljöfråga. Hur föreslår du att man ska kunna separera på dem?

Nej, teknisk utveckling är så klart inte prio ett vid val, då få personer går igång på teknik lika mycket som ekonomi, vård, skola, omsorg, m.m.

Men partierna kan förstås ändå ha politiska funderingar kring teknik och ha en del kandidater som är tekniknördar. Det tycker jag är värt att få reda på och lyssna på.

Ditt sista stycke förstår jag inte riktigt. Varför ska man separera frågorna om teknik och miljö?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Precis. Undviker politik genom att anpassa sig för de personer som har svårt att diskutera på ett normalt sätt.
Hade folk kunnat uppföra sig hade Sweclockers inte behövt anpassa sig och därmed hade vi haft tillåtet med politiska diskussioner.

Med anpassa syftar jag på att "Sweclockers" är den som ändrar sitt beteende och inte människorna på forumet.

Ok, då är vi överens om att det är trist att sweclockers behöver göra den här förändringen. Jag tror att vi pratade förbi varandra lite först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det där var jag aldrig skrivit. Lägg inte ord i munnen på mig, för det är otrevligt.

Problemet är: trådar som inte borde ha något med politik att göra får politiska kommentarer som är på låg nivå.

Jag vill läsa om tex ett nytt grafikkort och vill läsa intressanta kommentarer om tekniken. Jag måste då ofta gå igenom ett antal kommentarer om politik och annat som inte har med ämnet att göra, innan jag kommer till det intressanta som sweclockers egentligen handlar om.

Eftersom min tid är mycket begränsad vanligtvis (har för tillfället semester) hinner jag inte gå igenom hundra kommentarer, varav 50 är off-topic, för att hitta guldkornen.

Kontentan av det hela blir att jag (och uppenbarligen en hel del andra) som är teknikintresserade, men inte vill läsa politik här, kommer hit mindre och mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det du pratar om är knappast ett problem på sweclockers. Kan du visa en nyhet om nya grafikkort som blivit kapad av politiska inlägg. Det här handlar ju om att förbjuda trådar som handlar om politik. Off topic-trams har alltid varit ett regelbrott vad jag vet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Ok, då är vi överens om att det är trist att sweclockers behöver göra den här förändringen. Jag tror att vi pratade förbi varandra lite först.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja vi gör det fortfarande. Sweclockers behöver inte göra förändringen, de kan bestämma reglerna så att användarna förbättrar sitt beteende.

Det är därför jag tycker att beslutet var fel.

Ber om ursäkt om min åsikt inte har varit tydlig nog men har man följt alla mina inlägg i tråden så är ovanstående det de handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ditt sista stycke förstår jag inte riktigt. Varför ska man separera frågorna om teknik och miljö?

Jag hoppas att det här ska förklara problematiken i SweClockers ställningstagande.

"Vi tror dock att SweClockers har något att tillföra i det politiska samtalet, men endast inom de ämnen som ligger vår gemenskap nära – teknik, IT, datorspel och dylikt. Vad som inte hör hemma här är allt annat – skatter, försvar, skola, ekonomi, lag & ordning, välfärd, integration, invandring- & flyktingpolitik och så mycket mer."

https://www.sweclockers.com/nyhet/26130-sweclockers-installni...

Hur ska vi kunna föra en diskussion om te.x. datorspel och politik på en neutral nivå utan att diskussionen vinklas i en riktning som glider in på något annat?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Nja vi gör det fortfarande. Sweclockers behöver inte göra förändringen, de kan bestämma reglerna så att användarna förbättrar sitt beteende.

Det är därför jag tycker att beslutet var fel.

Ber om ursäkt om min åsikt inte har varit tydlig nog men har man följt alla mina inlägg i tråden så är ovanstående det de handlar om.

Ok, då håller vi inte helt med varandra. Vilket är ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag köper det helt att man endast vill läsa om teknik. Jag håller dock inte med dig att majoriteten inte verkar gilla det. Aktiviteten i denna tråd är ganska låg.

För mig visar det ganska tydligt att majoriteten inte verkar bry sig.

Absolut, vi är inte här för politik.
Men respekten som finns bland medlemmarna här gör det till den bästa platsen att sprida kunskap till alla. Många har inte den "orken" att läsa sig in på olika saker för att bilda sig en egen uppfattning. Men när det sprids på ett bra sätt så kan alla mycket enklare bilda sig sin egna uppfattning och det är de jag uppskattar med forumet.

Många har en vardag där endast vissa åsikter hörs konstant.
Om jag kan få mångas åsikter presenterade för mig på ett snyggt sätt så kan jag mycket enklare skaffa mig en egen åsikt.

Utan alla dessa åsikter är jag själv tvungen att ta fram information och då slutar det ju vanligtvis med att man söker på det man vill söka på och väljer de artiklar som passar bäst in på ens åsikt.

Här inne finns en "öppenhet" hos folk för att lära sig, förändring, att vilja utvecklas och förbättra.

Absolut, du har rätt men det viktiga är att det har visat sig att informationen sprids inte på ett bra sätt i dessa trådar. Det är hela grejen med det som Sweclockers har bestämt nu.

Och din sista mening håller jag med om förutom när det gäller just politik, där verkar alla som diskuterar det ha väldigt bestämda åsikter och där gäller inte "öppenhet" och viljan att förbättras. Det är vad jag har sett hittills i alla dessa trådar.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk

Skrämmande. Censur implementeras så pass nära inpå ett val. Skrämmande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sluttande_planet

Permalänk
Skrivet av Zorrox:

Absolut, du har rätt men det viktiga är att det har visat sig att informationen sprids inte på ett bra sätt i dessa trådar. Det är hela grejen med det som Sweclockers har bestämt nu.

Och din sista mening håller jag med om förutom när det gäller just politik, där verkar alla som diskuterar det ha väldigt bestämda åsikter och där gäller inte "öppenhet" och viljan att förbättras. Det är vad jag har sett hittills i alla dessa trådar.

Jag vet inte om du inser ironin i ditt inlägg när DU kategoriskt dömer ut ALLA och samtidigt argumenterar för hur fel det är att inte vara öppen för andras tolkningar..

Permalänk
Medlem

Detta sker väl på gott och ont. Har uppskattat många politiska diskussioner här på forumen. Finns många gamla rävar med intressant och välargumenterade vinklar på saker. Hatten av till er. Samtidigt var väl detta nästan tvunget att ske då trenden inte pekar någon annanstans. RIP.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Skrämmande. Censur implementeras så pass nära inpå ett val. Skrämmande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sluttande_planet

Censur och censur...
Det är ju iallafall en rättvis "censur", alla blir blockerade, oavsett om dom tillhör V, S, MP, C, L, KD, M, SD eller "övrig".

Tycker själv att det kan vara rätt kul att läsa politiska diskussioner på detta forumet, men har full förståelse för att moderatorerna inte har tid att vakta 24/7 så att forumreglerna efterlevs. Sällan man ser så tydligt att vi människor är nära besläktade med chimpanser som när det diskuteras politik.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Censur och censur...
Det är ju iallafall en rättvis "censur", alla blir blockerade, oavsett om dom tillhör V, S, MP, C, L, KD, M, SD eller "övrig".

Tycker själv att det kan vara rätt kul att läsa politiska diskussioner på detta forumet, men har full förståelse för att moderatorerna inte har tid att vakta 24/7 så att forumreglerna efterlevs. Sällan man ser så tydligt att vi människor är nära besläktade med chimpanser som när det diskuteras politik.

Rättvist och rättvist.
Sällan man ser så tydligt att många användare som nu är glada var dom som härjade värst i politiktrådarna. Behövde inte ens ta på mig foliehatten för att upptäcka det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det du pratar om är knappast ett problem på sweclockers. Kan du visa en nyhet om nya grafikkort som blivit kapad av politiska inlägg. Det här handlar ju om att förbjuda trådar som handlar om politik. Off topic-trams har alltid varit ett regelbrott vad jag vet.

Mer ekonomi än (ren) politik i dessa: i tråden om 2080 från PNY pratas det om inflation respektive valutakurser. I tråden om gigabytes 2080 om skatteverkets regler för privat användning av företags resurser för att slippa moms. I tråden om caselabs konkurs om USA:s ekonomiska politik (I sistnämnda något mer relevant).

Jag har inte orkat gå tillbaka längre än så, men vet att jag till och från hajar till över de politiska sidospår som folk börjar skriva om. Börjar ofta med ett lite lätt provocerande inlägg och sen drar det igång.

Orkar inte skriva mer om detta nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Mer ekonomi än (ren) politik i dessa: i tråden om 2080 från PNY pratas det om inflation respektive valutakurser. I tråden om gigabytes 2080 om skatteverkets regler för privat användning av företags resurser för att slippa moms. I tråden om caselabs konkurs om USA:s ekonomiska politik (I sistnämnda något mer relevant).

Jag har inte orkat gå tillbaka längre än så, men vet att jag till och från hajar till över de politiska sidospår som folk börjar skriva om. Börjar ofta med ett lite lätt provocerande inlägg och sen drar det igång.

Orkar inte skriva mer om detta nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Jag vet inte vad du egentligen tycker ska vara tillåtet eller inte men man måste väl få diskutera prissättningen och varför den blev så?
Blir det också förbjudet får man väl lyda det officiella Swec-svaret, dra till Flashback.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ok. Jag vet inte vad du egentligen tycker ska vara tillåtet eller inte men man måste väl få diskutera prissättningen och varför den blev så?
Blir det också förbjudet får man väl lyda det officiella Swec-svaret, dra till Flashback.

Enligt mig är det inte förekomsten av prat om politik som är problematiskt, utan att det blir otrevligt och dominerar ibland trådarna (som i gigabyte-tråden). Och de (få) pappskallar som slänger in sina politiska åsikter i varenda tråd de kommenterar.

Sen om sweclockers vill förbjuda det eller inte, eller hitta någon annan lösning bryr jag mig inte om. Jag vill bara att kommentarerna i nyhetsartiklarna fokuserar på tekniken. Men det är ju mina preferenser

Klart man ska få diskutera och spekulera om priser, men när det blir diskussioner om huruvida inflationen ska tas med i värdering av valutakurser och i princip ingen har utbildning i ämnet, så blir diskussionen på extremt låg nivå.

Dessutom läser många inte kommentarerna innan de själva skriver något så att samma frågor och svar upprepas flera gånger. Men det är ett annat problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har vi en nyhet som är precis i linje med Sweclockers.com nya ställning till politik och teknik. Ha så kul i minfältet.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.705888/eu-facebook-ext...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Skrämmande. Censur implementeras så pass nära inpå ett val. Skrämmande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sluttande_planet

På tal om censur så har också youtube,twitter mfl börjat ta ställning vilket kommer bli intressant att följa.

Miljöpolitik,ekonomi etc finns fortfarande kvar så man kan nästan undra vad sweclockers menar för politik de vill ha bort något jag fråga i tråden innan utan att få något svar.

Permalänk

Censur är något som en stat gör, swec väljer bara vilka ämnen de ska behandla.
De som argumenterar för att det är någon form av förtryck att inte kunna säga vad de vill på swec, bör också vara medvetna om att samma förtryck skulle riktas åt swec om de tvingades behandla ämnen de inte vill.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Censur är något som en stat gör, swec väljer bara vilka ämnen de ska behandla.
De som argumenterar för att det är någon form av förtryck att inte kunna säga vad de vill på swec, bör också vara medvetna om att samma förtryck skulle riktas åt swec om de tvingades behandla ämnen de inte vill.

Censur har inget med stater att göra, även om det ofta förekommit i samband med dessa.

Permalänk
Medlem

Sweclockers bestämmer vad som ska få publiceras på detta forum. De som vill föra fram uppfattningar som Sweclockers inte vill publicera är fria att publicera dessa på något annat forum.
Så länge det finns ett antal andra kanaler för att nå ut är det trams att tala om censur. Sweclockers har ingen som helst skyldighet att publicera alla inlägg oavsett innehåll.

Permalänk
Medlem

Nu är jag mycket väl medveten om @Jacob s twitter säger följande:

Citat:

Opinions expressed here are in general my own.

Men kollar man igenom "retweets" så är det en del med förankring i vänsterkretsar där de slår åt "rätt håll".

Självklart kanske @Jacob är såpass neutral att det inte drabbar oliktänkande...

Klarar man inte av att vissa människor tycker olika så kanske man inte heller borde diskutera politik på det här forumet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av backspace:

Nu är jag mycket väl medveten om @Jacob s twitter säger följande:
Men kollar man igenom "retweets" så är det en del med förankring i vänsterkretsar där de slår åt "rätt håll".

Självklart kanske @Jacob är såpass neutral att det inte drabbar oliktänkande...

Klarar man inte av att vissa människor tycker olika så kanske man inte heller borde diskutera politik på det här forumet.

Om du drar den slutsatsen av det trams (mestadels) jag retweetar och gillar tar du Twitter mer seriöst än jag själv. Följer och retweetar människor till både höger och vänster, om de nu går att definera så svart och vitt.

Vad jag tycker eller inte tycker har ingenting med detta att göra, utan baseras helt på jargongen i forumet och det faktum att modereringen stundtals blivit ohanterlig. Det här beslutet är gjort i konsensus mellan alla redaktörer och moderatorer, en enskild individ på SweClockers hade inte, under några omständigheter eller titel, kunnat driva igenom en policy som denna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Tycker att SC gör bra i med att ta avstånd från politik. Den dagen dom gör det är SC inte längre SC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Om du drar den slutsatsen av det trams (mestadels) jag retweetar och gillar tar du Twitter mer seriöst än jag själv. Följer och retweetar människor till både höger och vänster, om de nu går att definera så svart och vitt.

Vad jag tycker eller inte tycker har ingenting med detta att göra, utan baseras helt på jargongen i forumet och det faktum att modereringen stundtals blivit ohanterlig. Det här beslutet är gjort i konsensus mellan alla redaktörer och moderatorer, en enskild individ på SweClockers hade inte, under några omständigheter eller titel, kunnat driva igenom en policy som denna.

Inte en enda i redaktionen eller moderator var emot eller tveksam till beslutet? Eller menar du att majoriteten var överens?

Och det är väl som alla andra arbetsplatser, om chefen/cheferna är vänsterinriktad (eller höger), så är det inte troligt att dom anställda kommer stå och säga emot, utan då blir det istället locket på, vilket är synd att det blivit så i Sverige. Man kan inte prata om vad som helst med rädsla av att det kan bli konsekvenser.

Och min ståndpunkt är fortfarande att ett så stort forumet som Sweclockers ska tåla att kunna diskutera vad som helst, och det här beslutet blir rätt märkligt eftersom Sweclockers kryllar av "offtopic" ämnen som inte har något med teknik att göra överhuvudtaget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

Tillochmed i den här tråden syns det tydligt att politik inte går att diskutera på en vettig nivå. Det är för många som ser sig tystade, kastar skit i alla politiska riktningar eller tar till otrevliga argumentationstekniker.

Det är synd att det inte fungerar, men så länge folk inte kan diskutera och argumentera utan personangrepp och rena sandlådefasoner så tycker jag det tyvärr bättre att mängden politik här begränsas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@muSashi: Om du vill ha ett forum där du kan diskutera vad som helst så vad hindrar dig att dra igång ett sådant? Varför vill du ha det serverat?