Router-problem: frekvenshopp och anslutningsproblem vid omstart av dator

Permalänk
Medlem

Router-problem: frekvenshopp och anslutningsproblem vid omstart av dator

Hej! Jag fick nyligen fiber i huset och det har varit olika problem från start. Nu fungerar internet men jag tror att jag har problem med routern, en TP-link Archer MR200. Det är så att varje gång jag startar datorn så är jag ansluten till nätverket, som man önskar. Men internet fungerar inte fram till jag stänger av och på wi-fi på datorn igen. Detta kan behöva upprepas flera gånger innan jag slutligen får uppkoppling.

Vidare är min router konfigurerad på ett sätt jag inte riktigt begriper mig på. Så långt som jag har förstått det så finns det två frekvenser i routern, 2,4 GHz (då heter nätverket TP-LINK_5E1D) samt 5 GHz (TP-LINK_5E1D_5G). Många gånger är lösningen på problem 1 ovan att ansluta till det andra nätverket än det jag är ansluten till vid start. Jag har tagit reda på och förstått syftet med olika frekvenser, men ska det verkligen behöva vara så pilligt? Att man hela tiden måste ansluta om. Jag har inaktiverat 2,4 GHz då jag upplevde att det var som mest störningar med det nätverket och inaktivering innebär att datorn aldrig automatiskt ansluter. Betyder detta att enbart det aktiva nätverket ska ha uppkoppling?

Jag hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig, det var bra mindre problem med det mobila bredbandet än detta.

Mvh
Yoshi

PS jag bör tillägga att routern tar SIM-kort och när jag använde mobilt bredband fungerade den felfritt, alltid ansluten till 2,4 GHz.

Permalänk
Medlem

Det låter lite konstigt, men det är väl bara att kolla vart det skiter sig och se om man inte kan hitta en lösning utifrån det tänker jag.

Det är för övrigt "normalt" med två frekvensband på nyare routrar. Ett för längre avstånd och ett för högre hastighet. 2.4ghz bandet penetrerar bättre och 5ghz bandet har högre (mycket) möjlig hastighet men kräver mindre hinder på vägen samt nyare telefoner/datorer för att utnyttja detta. Har du lagt till båda näten så väljer oftast telefon/platta/datorer själv vilket det ska ansluta sig till och hoppar mellan dessa. Mycket smidigt när det väl fungerar.

När datorn har kopplat upp sig (och innan du utför det handgreppet som gör att det hoppar igång), kan du kolla vad datorn har fått för IP-adress och om du möjligtvis kan pinga routern?
cmd -> ipconfig
cmd -> ping 192.168.1.1 (eller vad ipconfig säjer är gateway)

om det går bra, cmd -> ping 8.8.8.8 (google)

Jag tänker mig att om du når routern (då är mycket löst) så har du isf dns-fel eller liknande om du kan nå 8.8.8.8

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Jag antog det, att ens enheter skulle växla mellan nätverken av sig själv på ett smidigt sätt. Men nu måste jag aktivt klicka runt och jag hade helst velat vara utan. Kan bara ett av frekvensbanden vara uppkopplad åt gången? Eller kan man nyttja båda två hela tiden (givet att man är i närheten)?

Jag ska prova tipset! Tack.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är fel att kalla det frekvenshopp, Blåtand använder däremot frekvenshopp och det växlar frekvens 1500ggr per sekund, wifi accesspunkter kan däremot automatisk byta kanal om de är inställda så och det har både för och nackdelar att ha funktionen aktiv.

Om du använder olika ssid på 2,4 och 5 GHz är det lätt att själv styra vad man kopplar upp mot i klienten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar! Grejen är det att det redan finns två olika SSID (skillnaden är endast ett "5G" tillagt i slutet på ena SSID:en). Och jag får hela tiden byta själv på min Mac, alltså klicka till det andra nätet, när det ena inte fungerar. Vidare fungerar inget av det på TV:n...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshi18:

@mrqaffe: Tack för svar! Grejen är det att det redan finns två olika SSID (skillnaden är endast ett "5G" tillagt i slutet på ena SSID:en). Och jag får hela tiden byta själv på min Mac, alltså klicka till det andra nätet, när det ena inte fungerar. Vidare fungerar inget av det på TV:n...

Har du ett korrekt ssid inga å ä ö eller mellanslag i det ? Har du koll på kanalvalet och kanalbredden så att det inte uppstår "omöjliga" kombinationer, det kan tex hända om man har angett olika länder i konfen elerl om nån apparat är importerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få rätt på det! Jag gick in på inställningarna via webbläsaren och i "operation mode" såg jag att 3G/4G Router mode var aktiverat. Det var fel, då jag inte längre använder mobilt bredband så jag bockade i Wireless Router mode och vips! Nu fungerar allt smidigt. Tack för kommentarerna!