Dags för en Gamingstol kanske (Dxracer vs Akracing)

Permalänk

Dags för en Gamingstol kanske (Dxracer vs Akracing)

Behöver lite tips och råd att köpa en en gamingstol, alltså en bra och bekväm sådan.
Jag är ca 175cm lång och väger ca 70-80kg. Bryr mig inte så mycket om tyg eller läder, men helst kanske läder om jag får välja dock inget krav, ergomination är viktigast eller hur det stavas, att man sitter rätt och kan sitta i långa spelsessioner utan att man får ont och värk i kroppen/nacken/ryggen. Vill heller kanske inte har för tajt för låren, så man måste sitta ihop med låren som en tjej när man spelar.

Kikar främst på Akracing och Dxracer vilket som är bäst(?) men kom gärna med andra förslag också.

Budget ca 2500-3000kr.

Tack på förhand!

Edit - Vet ingenting alls om gamingstolar och Är Ny på det så det är en hel jungel för mig att dväla mig in, så tips vore extemt uppskattat!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tamdrup...

Jag sitter på en sådan här just nu, och är mycket nöjd. Visst är inte en gamingstol, men den är mycket stabil och "stilren"

Jag är 184cm och ca 95kg och stolen känns varken trång eller ranglig.

Kanske värt en titt, och jag vet att smak/ krav är olika från person till person.

Visa signatur

XripperX

Permalänk

Inte för jag bestämt mig att köpa en sån, men hur skiljer det sig att sitta eller köra i en sån stol jämfört med en gamingstol som t.ex Dxracer? @Xripperx

Eller någon som vet som kanske har testat en "vanlig" kontorsstol och en gamingstol.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Inte för att just Jysk direkt är associerat med kvalitet, men i jämförelse med ex DX racer och dylikt vet jag vad jag hade valt. Jag har sagt detta fler gånger förr men det tål att upprepas, du får givetvis sitta i exakt vilken stol you prefer och känner du att den är skön så go for it. Men, dom är inte designade med ergonomi som främsta prio, vilket är vad din kropp kommer vilja ha...i längden. Det är kanske inget du kommer märka av den första tiden, men efter flera år så kommer man inse att fördelarna med en renodlad kontorsstol.

Mitt tips är att leta upp en begagnad Kinnarps eller liknande, finns flera firmor som säljer restaurerade kontorsmöbler, annars scanna blocket och liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Måste bara varna dig. Är du lite smått bredaxlad så ge fan i DXRacer, åtminstone de flesta modeller. Jag förlorade 1700 (+ 3500 kronor för en ny stol) kronor på att mina axlar varit för breda för min gamla DXRacer Racing Pro, fick sitta med framskjutna axlar tills jag sålde den. Visst, delvis mitt eget fel då jag inte provsuttit innan men ändå. Har numera en från Maxnomic, mycket nöjd.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |