Nvidia Geforce RTX kan förbeställas – lansering den 20 september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkinen:

RTX 2070 är bättre än 1080 Ti (i alla fall enligt den där grafen som visades under livestreamen).

Skrivet av goose007:

Dock endast för raytracing?

Ja juste, det var det nog ja.

Men sa han inte också något om att 2070 skulle erbjuda mer prestanda än ett Titan XP? Då var det kanske också för ray tracing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det var väl $20000 det kostade, inte $2000

Oj.

Skrivet av Lessismore:

Men kan ni bara sluta att skriva strålspårning!
Vid slutet av 80-talet satt vi med våra Amiga's och genererade 3D-objekt med raytracing-program, det heter fortfarande raytracing och kommer alltid heta raytracing.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/20-series/
Även Nvidia kallar det strålspårning.
Strålspårning i realtid i spel

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Brukar inte flera ställen ha typ 30+ dagars öppet köp om man inte öppnar förpackningen? Då kan man redan inhandla kortet och vänta på benchmarks och sedan bestämma om man vill behålla eller lämna tillbaka dem.

Är inte vanligt folk galna på att skuldsätta sig kan du nog lätt hämta ut en hyllvärmare efter tester publicerats. Rena kryptopriser.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkinen:

RTX 2070 är bättre än 1080 Ti (i alla fall enligt den där grafen som visades under livestreamen).

Källa på det? Utan att ha sett några tester skulle jag bli väldigt förvånad 2070 spöar 1080Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om hoppet från 2st GTX 980TI är stort nog för att motivera ett köp...vore visserligen skönt och slippa SLI då stödet från speltillverkarna verka minska. Ser fram emot recensioner på topp-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Känns ju inte som något värsting kort RTX 2080

Kan bero på att 2080Ti är värstingkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Betyder det att priserna på gtx 1070 osv kommer ligga still?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

The Verge skriver: Nvidia announces RTX 2000 GPU series with ‘6 times more performance’ and ray-tracing. Kanske inte så galna priser ändå?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

The Verge skriver: Nvidia announces RTX 2000 GPU series with ‘6 times more performance’ and ray-tracing. Kanske inte så galna priser ändå?

6x mer performance med rtx ja, att se utan rtx är en helt annan femma, skulle gissa på genomsnitt 15/20% bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Som väntat var det snuskigt dyra kort.

Väntar några månader och hoppas att priserna droppar lite grann iallafall.
Blir ett 2080, hoppas på 8500-9500kr runt jul kanske?

Ja efter valet blir svensk ekonomi mer stabil. Vid förra valet föll kronan lite för att det politiska läget var osäkert. Undra hur det blir denna gången

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

6 times more performance

Säger (som alltid) ingenting. 6 ggr av vad och jämfört med vad?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ser att EVGA's RTX 2080 XC ULTRA tar upp 2,75 kortplatser. Om någon hade funderingar och ett mindre chassi med mITX.

https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=08G-P4-2183-KR

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Så ett RTX2070 med ungefärlig GTX1080 i vanlig spelprestanda, RTX2080 ungefär kring GTX1080ti och RTX2080ti ca 20% högre prestanda än GTX1080ti. Men alla till högre priser än motsvarande förra generation. Detta är vad folk kunna utläsa med hjälp av antalet kärnor och hastighet.

Finns ingen konkurrens i det segmentet så hamnar ju priserna därefter. Tyvärr.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Ser att EVGA's RTX 2080 XC ULTRA tar upp 2,75 kortplatser. Om någon hade funderingar och ett mindre chassi med mITX.

https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=08G-P4-2183-KR

Ajdå. Ryms max 2,1 i Ghost S1. Hade hoppats på att EVGA skulle fortsätta med sina 2-kortplatskylare...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nvidia revolutionerar utseende för spel och det är antagligen en ny milstolpe i historien, men allt folk tänker på är "Oj vilket pris! De är ju helt galna!".

Ja, ny teknik kostar, och innovation kommer inte gratis. Kolla priserna på OLED TV, grymt dyra, men de levererar bildkvalité jämfört med LED som är runt halva priset minst.

Är man så ointresserad utan raytracing och bara vill ha fps kan man ju lika gärna dra ner på alla inställningar till low eftersom grafiken inte verkar spela någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nvidia revolutionerar utseende för spel och det är antagligen en ny milstolpe i historien, men allt folk tänker på är "Oj vilket pris! De är ju helt galna!".

Ja, ny teknik kostar, och innovation kommer inte gratis. Kolla priserna på OLED TV, grymt dyra, men de levererar bildkvalité jämfört med LED som är runt halva priset minst.

Är man så ointresserad utan raytracing och bara vill ha fps kan man ju lika gärna dra ner på alla inställningar till low eftersom grafiken inte verkar spela någon roll.

Här är det inte tal om någon revolution som är i närheten av att motivera priset.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wargreymon:

Nvidia revolutionerar utseende för spel och det är antagligen en ny milstolpe i historien, men allt folk tänker på är "Oj vilket pris! De är ju helt galna!".

Ja, ny teknik kostar, och innovation kommer inte gratis. Kolla priserna på OLED TV, grymt dyra, men de levererar bildkvalité jämfört med LED som är runt halva priset minst.

Är man så ointresserad utan raytracing och bara vill ha fps kan man ju lika gärna dra ner på alla inställningar till low eftersom grafiken inte verkar spela någon roll.

Låt oss se när prestandatester kommer med Gameworks RTX igång. Jag gissar på att RTX kommer vara sjukt vackert men också sjukt tungt. Inget man slänger på i multiplayer fps antagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Här är det inte tal om någon revolution som är i närheten av att motivera priset.

Näe för 700 mm2 kretsar med pinfärsk minnesteknik för <1000$ är ju vardagsmat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Här är det inte tal om någon revolution som är i närheten av att motivera priset.

Såg du ens på presentationen?

Lyftet med RTX på var ju enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Låt oss se när prestandatester kommer med Gameworks RTX igång. Jag gissar på att RTX kommer vara sjukt vackert men också sjukt tungt. Inget man slänger på i multiplayer fps antagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ju finnas i BF5, så det lär ju inte göra att det hackar. Tänk dig att du kan se en fiende komma runt hörnet för att du ser reflektionen av han i ett fönster eller något. Hur coolt är inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Såg du ens på presentationen?

Lyftet med RTX på var ju enormt.

Jo, jag såg på presentationen förut. Visst är det en förbättring, men skulle inte kalla det för revolutionerande. Speciellt inte om man jämför med tidigare framsteg som gjorts.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wargreymon:

Ska ju finnas i BF5, så det lär ju inte göra att det hackar. Tänk dig att du kan se en fiende komma runt hörnet för att du ser reflektionen av han i ett fönster eller något. Hur coolt är inte det.

Det skulle jag inte vara så säker på. Jag tror det är sinnessjukt krävande om man ska gå på de demon som körts förr i tids. Då snacka vi 1-2 FPS. Så att man ska kunna fläska på med Ray Tracing I glada 4K60FPS tror jag inte på.

Ray Tracing är i sin linda. Jag tror man ska har förväntningarna ganska svala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jo, jag såg på presentationen förut. Visst är det en förbättring, men skulle inte kalla det för revolutionerande. Speciellt inte om man jämför med tidigare framsteg som gjorts.

Rent tekniskt ÄR realtids raytracing väldigt revolutionerande men tjaa, subjektivt kan väl tycka vad som helst. Vi har knappast sett slutresultatet redan nu dock, tidiga dagar ännu.

Däremot kan man förstås fundera på om det, iaf på kort sikt, inte varit fränare att hela den enorma transistorbudgeten lagts på konventionell rendering men, men...DET hade man inte kunnat kalla revolutionerande iaf, snarare förutsägbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt hög strömförbrukning på 2080 och priset är ju löjligt. Njae.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Det är genialt av Nvidia och släppa ray-tracing bomben nu. Nu när ett sketet 2060 kan driva en 4k skärm i knappa 60 fps. Vad ska vi göra med 2080ti korten och 200 fps. RTX ON....30 fps....panik....måste köpa nytt kort....

foliehatten av!

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som är värst: Att GTX 2080 Ti kostar över 14000:- eller att folk förbokar det innan dom ens vet hur det presterar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var rätt kul när de sa "pay attention to" när de visade demon för Tomb Raider och slog av och på RTX. Skillnaden var ju inte direkt överväldigande.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Rubbade priser måste jag säga! Detta gjorde att jag bestämde mig för att invänta AMD kortet istället oavsett om det slår dessa eller inte. :/

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Rubbade priser måste jag säga! Detta gjorde att jag bestämde mig för att invänta AMD kortet istället oavsett om det slår dessa eller inte. :/

Vad är det för spel du inte kan köra på low med den önskade fps du vill ha med ett 1080ti idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ajdå. Ryms max 2,1 i Ghost S1. Hade hoppats på att EVGA skulle fortsätta med sina 2-kortplatskylare...

Fast 2080 FE tar bara upp två kortplatser enligt:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/rtx-2080/

Visa signatur

Gammal gubbe